• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bollocks! De coolste supersedan is niet meer

Auteur: willeme, gepost 4 oktober 2018 om 21:56 – 34 Reacties

Afbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meerAfbeelding Bollocks! De coolste supersedan is niet meer

Jaguar XJR 575 (X351) '17
Althans, niet meer in Europa.

Het heeft maar een jaartje mogen duren en niet meer dan dat. We hebben het over de Jaguar XJR 575. Voor velen is de Maserati Quattroporte GT S de gaafste sedan ooit gebouwd, persoonlijk ga ik voor deze XJR. Zoals Saul Goodman over de vrouw van Walter White zei: “Classy, with just the right amount of dirt.” Dat is deze auto in een notendop. De auto beleefde vorig jaar zijn debuut en was te aanschouwen op de IAA.

De relatief lichte supersedan kreeg een gigantische 5 liter V8 onder kap met, zoals de naam al doet vermoeden, 575 pk. Het mooiste is nog de geluidsproductie. Rijd je rustig, dan spint de motor relaxed in het vooronder. Maar geef je gas, dan heb je een waar orkest aan geluid. Geen scheetjes, geen geluid door de speakers, maar gewoon een corpulente V8-brul met de hoge toon van de mechanische compressor. Precies zoals je dat wil in een dikke sportsedan.

Jaguar XJR 575 (X351) '17

Naar het schijnt heeft de auto de WLTP níet overleefd. De auto is van onder andere de Nederlandse, Britse en Duitse Jaguar-websites afgehaald. Dan zijn we nu op een wel heel bijzonder punt aanbeland. Dat is namelijk dat er voor het eerst in de historie van de XJ dat er géén XJ met benzinemotor te bestellen is. De enige mogelijkheid is de 3.0 zescilinder diesel met 300 pk. De benzinegestookte 3.0 V6 (met 340 pk) en de 2.0 turbo (met 240 pk) waren al langer van de prijslijsten verdwenen.

De carrière van deze generatie XJ (X351) is al bijna afgelopen, dus het zou niet veel zin hebben om dit specifieke model te homologeren. De nieuwe XJ zal niet heel lang meer op zich laten wachten. Het is overigens voor het eerst sinds 1994 dat er geen Jaguar XJR meer te bestellen is. De XJR 575 was de snelste XJR aller tijden. De topsnelheid bedroeg namelijk 300 km/u.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Jaguar XJR-15 gaat goed stuk op Goodwood [+video]
  • Deze epische Jag heeft wél de juiste motor
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

575, Jaguar, xj, xjr

Vorig bericht: « Raar, FCA is weer succesvoller dan Ford
Volgend bericht: Elon Musk is weer eens kinderachtig bezig »

Lees Interacties

Reacties

  1. epic001 zegt

    4 oktober 2018 om 22:18

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. reactief zegt

    4 oktober 2018 om 22:23

    Aan die zwarte raamstijlen heb ik nooit kunnen wennen, maar buiten dat een prachtige auto!

    Hopelijk weer een waardige opvolger binnenkort!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 oktober 2018 om 22:44

      @reactief: Klopt! Dat is inderdaad minder, maar je kon de 575volgens mij ook bestellen met aluminium lijsten. En grijze velgen. Dan ziet ‘ie er briljant uit, zeker in het Rosello Red ;-)

      Login om te reageren
  3. loserboi932 zegt

    4 oktober 2018 om 22:34

    Het is beter zo. Deze jag waarvan er hooguit 20 werden verkocht moet oprotten voor het milieu. Terwijl ik op de bank liggen te kijken naar Discovery met daarop de grootste maritieme motor de Wärtsilä RT-flex96C met 14 cylinders en 1810 liter per cilinder. En geen diesel zoals wij die kennen maar heavy fuel oil. Dat is diesel die je met een schaar kunt knippen zo dik.
    Slaap zacht.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      4 oktober 2018 om 22:37

      @loserboi932: Welterusten

      Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      4 oktober 2018 om 22:57

      @loserboi932: de 16 grootste vrachtschepen stoten jaarlijks net zoveel uit als alle autos doen per jaar. En wij kutten met turbo-tjes en zij tuffen op stookolie en chemisch afval..

      Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        4 oktober 2018 om 23:08

        @gasskaas: dat vergelijk gaat niet over co2 maar nox en sox. En die enorme 2 slags diesels zijn de meest efficiente verbrandingsmotoren op deze planeet. Het feit dat de eigenaren varen op de meest smerige rotzooi zegt meer over hen dan deze motoren tov de jaaaaag.

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          5 oktober 2018 om 09:22

          @srthellcat: het gaat mij ook niet om de motor, maar de politiek. Politici zitten achter consumenten aan, want dat is makkelijk, maar verbied dan die bedrijven op die rotzooi te varen. Maar nee..

          Login om te reageren
          • granlusso zegt

            5 oktober 2018 om 12:17

            @gasskaas: De reden dat consumenten en particulieren worden aangepakt heeft te maken met de mindset. Als wij massaal zuinige auto’s kopen, is er een kans dat er meer mensen zijn die snappen dat het beter voor ons milieu is.
            Daardoor denken mensen bewuster na over de inrichting van hun leven en bestellen ze bijvoorbeeld minder op AliExpress. Dat scheelt weer een vrachtschip. Een beetje kort door de bocht maar dit is de makkelijkste manier om op de lange termijn echt een verschil te maken.
            Overigens ben ik een petrolhead in hart en nieren, maar ik weet ook dat er een einde komt aan het huidige tijdperk omtrent huidige auto’s en aandrijflijnen.

            Login om te reageren
      • vpowert zegt

        5 oktober 2018 om 13:31

        @gasskaas: Vanaf 2020 wordt het al een stuk minder met dat ’tuffen op stookolie en chemisch afval’. De International Maritime Organisation heeft bepaald dat er per 1 januari 2020 een stuk minder Sulphur in de brandstof mag zitten. Nog steeds niet zo schoon als zou moeten, maar we gaan de goede kant op. Ieder z’n steentje bijdragen.

        Login om te reageren
    • vincente30 zegt

      4 oktober 2018 om 22:59

      @loserboi932: en dan te bedenken dat die bank waar je op ligt en die tv waar je naar kijkt zomaar eens vervoert zouden kunnen zijn door 1 van deze enorme scheepsmotoren. En als deze er niet waren er miljoenen vrachtauto’s voor hadden moeten rijden om al die tv’s rond te brengen en alle materialen naar de fabrieken te rijden waarmee ze gemaakt worden.
      En misschien nog erger! Dat je op die spullen nog langer moest wachten voor ze bij je thuis stonden omdat door een enorme file van vrachtauto’s de spullen niet bij de winkel liggen. Of bij jou thuis voor de deur komen natuurlijk want lang leven het aan huis bezorgen met een vrachtwagen.
      Nee dan alles maar per vliegtuig. Want de spulletjes die bij wish en Ali besteld worden moeten wel het liefst morgen in huis zijn. Dat er inplaats van 1 containerschip een stuk of pak hem beet 40.000 vliegtuigen rond moeten zweven laten we dan maar in het midden. Want die 1800 liter wärtzila is velen malen slechter en die binnenvaart is ook ellende. Daar worden namelijk absoluut geen eisen zoals ccr2 en ccr3 aan gesteld en hebben een om de x aantal jaar worden deze natuurlijk ook niet gekeurd. Bij die keuring moeten ze natuurlijk ook nooit aan strengere eisen voldoen. Nee ze moeten gelijk 3 ton in hun schepen pompen of eigenlijk meer en als ze failliet gaan dat is dan hun probleem. Wij wachten dan we weer wat langer op de spulletjes in de winkel en gebruiken wat minder stroom. Vieze scheepvaart is het want dat is nu te zien en dat is wat de rest ook roept en daar moeten we aan mee doen. Vooral niet verder kijken, onderzoek doen en zelf denken want dat is voor gekkies.

      Groot fan van de auto. Onzin rede om hem af te schaffen. Maar altijd maar op de schepen afgeven is misschien een beetje kortzichtig. En dat geld voor velen hier.

      Pfoe dat lucht op :)

      Login om te reageren
      • krankjorem zegt

        4 oktober 2018 om 23:16

        @vincente30: gewoon die 16 schepen elektrisch maken en we hebben met zijn allen tijd genoeg om de hele wereld kaal te vreten.

        Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        4 oktober 2018 om 23:19

        @vincente30: too long didn’t read. Maar snap het punt. Ze zijn een noodzakelijk kwaad. Maar toch. Ik zal ik gewoon graag. Zanikboi934

        Login om te reageren
        • loserboi932 zegt

          4 oktober 2018 om 23:42

          @loserboi932: ik Zeik gewoon graag. Damn auto correct.

          Login om te reageren
        • futse zegt

          5 oktober 2018 om 08:39

          @loserboi932: too long to read? Oh boi…

          Login om te reageren
  4. jwcroy82 zegt

    4 oktober 2018 om 22:34

    Deze xj maar ook de normale uitvoeringen en de quattroporte 5 gaan voor mij samen op. Allebei nog steeds de mooiste sportsedan’s

    Login om te reageren
  5. BrutaalAapje zegt

    4 oktober 2018 om 22:42

    Indrukwekkende verschijning wanneer je hem in het wild tegen komt. Klasse bak. Een van de mooiste interieurtjes out there..

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    4 oktober 2018 om 22:45

    Wanneer komt de nieuwe XJ dan? Anders ga ik nog denken dat Jaguar FCA achterna gaat.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      5 oktober 2018 om 08:40

      @potver7: hoezo? De opvolger komt direct nadat deze verdwijnt. Geen 5 jaar zonder opvolger zoals FCA. En nieuwe XJ komt in 2019 dacht ik

      Login om te reageren
  7. basr32 zegt

    4 oktober 2018 om 22:57

    De WLTP maak kapot wat wij liefhebben…

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    4 oktober 2018 om 22:59

    De XJ vind ik een bijzonder fraaie auto en dat al dik 8 jaar lang. Ik vind dat knap, zeker in deze tijd. Er worden maar weinig auto’s geproduceerd die na 8 jaar nog steeds erg fraai zijn. De meesten zien er na een jaar of 5 al gedateerd uit. De XJ niet.

    Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    4 oktober 2018 om 23:12

    Reden te meer om mijn “oude” XJR X350 te koesteren.

    Login om te reageren
  10. cayman981gt4 zegt

    4 oktober 2018 om 23:13

    Altijd al een toffe bak gevonden. Rust zacht, XJR575.

    Login om te reageren
  11. schreute01 zegt

    4 oktober 2018 om 23:18

    In Bielefeld staat er een te koop bij de dealer. €140.000,- en dan nog eens invoeren. Slik…..

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 oktober 2018 om 23:49

      @schreute01: en dan koop je waarschijnlijk een bak vol met ellende. Wij hebben er thuis 2 gehad. De eerste (voor de facelift) knakte zo vaak in het dak als je een drempel nam dat je dat aan de buitenkant begon te zien waar hij knakte. Bij de 2e (na de facelift) leek dit probleem opgelost maar viel vaak het complete infotainment uit of erger nog, alle veiligheid als ESP,ABS etc. Motorisch waren ze wel goed. Die 3.0SC was na een krachtkuurtje sneller dan een Panamers GTS.

      Login om te reageren
      • stayinyourlane zegt

        5 oktober 2018 om 04:35

        @kennone: Heb precies hetzelfde probleem gehad met het ‘knakken’. Meerdere malen bij dealer geweest, werd me verteld dat het wellicht aan m’n rijgedrag zou liggen….

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          5 oktober 2018 om 13:21

          @stayinyourlane: wauw. Dat kunnen ze echt niet zeggen. Er waren uitrindelijk wel mogelijkheden om dit op te laten lossen liet onze dealer weten, echter moest er dan nog wat balken in het dak gelast worden. Een grote ingreep waarvan je je afvraagt of je dat wel wilt omdat alles ook nog eens los moet en dan nog de vraag of het ook echt helpt.

          Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        5 oktober 2018 om 20:45

        @kennone: das lullig voor je. Jaguars zijn niet perfect maar wel goed.

        Login om te reageren
  12. mrjlr zegt

    4 oktober 2018 om 23:35

    De nieuwe XJ staat in de startblokken. Wederom een grote sedan in herkenbaar Jaguar design en vol electrisch aangedreven. Deze XJ is afgelopen april al getoond aan de dealers op een congres.

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      5 oktober 2018 om 08:03

      @mrjlr: ow heb je pictures?

      Login om te reageren
      • futse zegt

        5 oktober 2018 om 08:41

        @dunhozzie: was behoorlijk verboden om foto’s te nemen…

        Login om te reageren
  13. snowbird zegt

    5 oktober 2018 om 05:07

    Hier in Canada staat ie gewoon op de website van Jaguar. MSRP “from” $126,000 (plus 5 % GST wat BTW is) wat neer komt op $132,300 CAD. Dus 88,922 Euro Plus wat andere kosten zoals block heater, and afleveringskosten. Heb net het artikel gelezen over deze Jaguar op AB van 24 Juli 2017 waar hij wordt aangeboden in Nederland voor 204,150 Euro……Insane !

    Login om te reageren
  14. baserace zegt

    5 oktober 2018 om 09:51

    “Class, with just the right amount of dirt.” ?

    Login om te reageren
  15. MartijnGizmo zegt

    5 oktober 2018 om 11:33

    Volgens een man in regenjas achter de Jaguar-stand in Parijs was het kiezen tussen de XJR 575 of de F-Pace SVR… Crossovers zijn hot (vraag maar aan @CasperH), dus werd het die laatste.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North