Bollocks! De coolste supersedan is niet meer

Auteur: , 34 Reacties

Althans, niet meer in Europa.

Het heeft maar een jaartje mogen duren en niet meer dan dat. We hebben het over de Jaguar XJR 575. Voor velen is de Maserati Quattroporte GT S de gaafste sedan ooit gebouwd, persoonlijk ga ik voor deze XJR. Zoals Saul Goodman over de vrouw van Walter White zei: “Classy, with just the right amount of dirt.” Dat is deze auto in een notendop. De auto beleefde vorig jaar zijn debuut en was te aanschouwen op de IAA.

De relatief lichte supersedan kreeg een gigantische 5 liter V8 onder kap met, zoals de naam al doet vermoeden, 575 pk. Het mooiste is nog de geluidsproductie. Rijd je rustig, dan spint de motor relaxed in het vooronder. Maar geef je gas, dan heb je een waar orkest aan geluid. Geen scheetjes, geen geluid door de speakers, maar gewoon een corpulente V8-brul met de hoge toon van de mechanische compressor. Precies zoals je dat wil in een dikke sportsedan.

Jaguar XJR 575 (X351) '17

Naar het schijnt heeft de auto de WLTP níet overleefd. De auto is van onder andere de Nederlandse, Britse en Duitse Jaguar-websites afgehaald. Dan zijn we nu op een wel heel bijzonder punt aanbeland. Dat is namelijk dat er voor het eerst in de historie van de XJ dat er géén XJ met benzinemotor te bestellen is. De enige mogelijkheid is de 3.0 zescilinder diesel met 300 pk. De benzinegestookte 3.0 V6 (met 340 pk) en de 2.0 turbo (met 240 pk) waren al langer van de prijslijsten verdwenen.

De carrière van deze generatie XJ (X351) is al bijna afgelopen, dus het zou niet veel zin hebben om dit specifieke model te homologeren. De nieuwe XJ zal niet heel lang meer op zich laten wachten. Het is overigens voor het eerst sinds 1994 dat er geen Jaguar XJR meer te bestellen is. De XJR 575 was de snelste XJR aller tijden. De topsnelheid bedroeg namelijk 300 km/u.



34 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Aan die zwarte raamstijlen heb ik nooit kunnen wennen, maar buiten dat een prachtige auto!

Hopelijk weer een waardige opvolger binnenkort!
@reactief: Klopt! Dat is inderdaad minder, maar je kon de 575volgens mij ook bestellen met aluminium lijsten. En grijze velgen. Dan ziet ‘ie er briljant uit, zeker in het Rosello Red ;-)
Het is beter zo. Deze jag waarvan er hooguit 20 werden verkocht moet oprotten voor het milieu. Terwijl ik op de bank liggen te kijken naar Discovery met daarop de grootste maritieme motor de Wärtsilä RT-flex96C met 14 cylinders en 1810 liter per cilinder. En geen diesel zoals wij die kennen maar heavy fuel oil. Dat is diesel die je met een schaar kunt knippen zo dik.
Slaap zacht.
@loserboi932: Welterusten
@loserboi932: de 16 grootste vrachtschepen stoten jaarlijks net zoveel uit als alle autos doen per jaar. En wij kutten met turbo-tjes en zij tuffen op stookolie en chemisch afval..
@gasskaas: dat vergelijk gaat niet over co2 maar nox en sox. En die enorme 2 slags diesels zijn de meest efficiente verbrandingsmotoren op deze planeet. Het feit dat de eigenaren varen op de meest smerige rotzooi zegt meer over hen dan deze motoren tov de jaaaaag.
@srthellcat: het gaat mij ook niet om de motor, maar de politiek. Politici zitten achter consumenten aan, want dat is makkelijk, maar verbied dan die bedrijven op die rotzooi te varen. Maar nee..
@gasskaas: De reden dat consumenten en particulieren worden aangepakt heeft te maken met de mindset. Als wij massaal zuinige auto’s kopen, is er een kans dat er meer mensen zijn die snappen dat het beter voor ons milieu is.
Daardoor denken mensen bewuster na over de inrichting van hun leven en bestellen ze bijvoorbeeld minder op AliExpress. Dat scheelt weer een vrachtschip. Een beetje kort door de bocht maar dit is de makkelijkste manier om op de lange termijn echt een verschil te maken.
Overigens ben ik een petrolhead in hart en nieren, maar ik weet ook dat er een einde komt aan het huidige tijdperk omtrent huidige auto’s en aandrijflijnen.
@gasskaas: Vanaf 2020 wordt het al een stuk minder met dat ‘tuffen op stookolie en chemisch afval’. De International Maritime Organisation heeft bepaald dat er per 1 januari 2020 een stuk minder Sulphur in de brandstof mag zitten. Nog steeds niet zo schoon als zou moeten, maar we gaan de goede kant op. Ieder z’n steentje bijdragen.
@loserboi932: en dan te bedenken dat die bank waar je op ligt en die tv waar je naar kijkt zomaar eens vervoert zouden kunnen zijn door 1 van deze enorme scheepsmotoren. En als deze er niet waren er miljoenen vrachtauto’s voor hadden moeten rijden om al die tv’s rond te brengen en alle materialen naar de fabrieken te rijden waarmee ze gemaakt worden.
En misschien nog erger! Dat je op die spullen nog langer moest wachten voor ze bij je thuis stonden omdat door een enorme file van vrachtauto’s de spullen niet bij de winkel liggen. Of bij jou thuis voor de deur komen natuurlijk want lang leven het aan huis bezorgen met een vrachtwagen.
Nee dan alles maar per vliegtuig. Want de spulletjes die bij wish en Ali besteld worden moeten wel het liefst morgen in huis zijn. Dat er inplaats van 1 containerschip een stuk of pak hem beet 40.000 vliegtuigen rond moeten zweven laten we dan maar in het midden. Want die 1800 liter wärtzila is velen malen slechter en die binnenvaart is ook ellende. Daar worden namelijk absoluut geen eisen zoals ccr2 en ccr3 aan gesteld en hebben een om de x aantal jaar worden deze natuurlijk ook niet gekeurd. Bij die keuring moeten ze natuurlijk ook nooit aan strengere eisen voldoen. Nee ze moeten gelijk 3 ton in hun schepen pompen of eigenlijk meer en als ze failliet gaan dat is dan hun probleem. Wij wachten dan we weer wat langer op de spulletjes in de winkel en gebruiken wat minder stroom. Vieze scheepvaart is het want dat is nu te zien en dat is wat de rest ook roept en daar moeten we aan mee doen. Vooral niet verder kijken, onderzoek doen en zelf denken want dat is voor gekkies.

Groot fan van de auto. Onzin rede om hem af te schaffen. Maar altijd maar op de schepen afgeven is misschien een beetje kortzichtig. En dat geld voor velen hier.

Pfoe dat lucht op :)
@vincente30: gewoon die 16 schepen elektrisch maken en we hebben met zijn allen tijd genoeg om de hele wereld kaal te vreten.
@vincente30: too long didn’t read. Maar snap het punt. Ze zijn een noodzakelijk kwaad. Maar toch. Ik zal ik gewoon graag. Zanikboi934
@loserboi932: ik Zeik gewoon graag. Damn auto correct.
@loserboi932: too long to read? Oh boi…
Deze xj maar ook de normale uitvoeringen en de quattroporte 5 gaan voor mij samen op. Allebei nog steeds de mooiste sportsedan’s
Indrukwekkende verschijning wanneer je hem in het wild tegen komt. Klasse bak. Een van de mooiste interieurtjes out there..
Wanneer komt de nieuwe XJ dan? Anders ga ik nog denken dat Jaguar FCA achterna gaat.
@potver7: hoezo? De opvolger komt direct nadat deze verdwijnt. Geen 5 jaar zonder opvolger zoals FCA. En nieuwe XJ komt in 2019 dacht ik
De WLTP maak kapot wat wij liefhebben…
De XJ vind ik een bijzonder fraaie auto en dat al dik 8 jaar lang. Ik vind dat knap, zeker in deze tijd. Er worden maar weinig auto’s geproduceerd die na 8 jaar nog steeds erg fraai zijn. De meesten zien er na een jaar of 5 al gedateerd uit. De XJ niet.
Reden te meer om mijn “oude” XJR X350 te koesteren.
Altijd al een toffe bak gevonden. Rust zacht, XJR575.
In Bielefeld staat er een te koop bij de dealer. €140.000,- en dan nog eens invoeren. Slik…..
@schreute01: en dan koop je waarschijnlijk een bak vol met ellende. Wij hebben er thuis 2 gehad. De eerste (voor de facelift) knakte zo vaak in het dak als je een drempel nam dat je dat aan de buitenkant begon te zien waar hij knakte. Bij de 2e (na de facelift) leek dit probleem opgelost maar viel vaak het complete infotainment uit of erger nog, alle veiligheid als ESP,ABS etc. Motorisch waren ze wel goed. Die 3.0SC was na een krachtkuurtje sneller dan een Panamers GTS.
@kennone: Heb precies hetzelfde probleem gehad met het ‘knakken’. Meerdere malen bij dealer geweest, werd me verteld dat het wellicht aan m’n rijgedrag zou liggen….
@stayinyourlane: wauw. Dat kunnen ze echt niet zeggen. Er waren uitrindelijk wel mogelijkheden om dit op te laten lossen liet onze dealer weten, echter moest er dan nog wat balken in het dak gelast worden. Een grote ingreep waarvan je je afvraagt of je dat wel wilt omdat alles ook nog eens los moet en dan nog de vraag of het ook echt helpt.
@kennone: das lullig voor je. Jaguars zijn niet perfect maar wel goed.
De nieuwe XJ staat in de startblokken. Wederom een grote sedan in herkenbaar Jaguar design en vol electrisch aangedreven. Deze XJ is afgelopen april al getoond aan de dealers op een congres.
@mrjlr: ow heb je pictures?
@dunhozzie: was behoorlijk verboden om foto’s te nemen…
Hier in Canada staat ie gewoon op de website van Jaguar. MSRP “from” $126,000 (plus 5 % GST wat BTW is) wat neer komt op $132,300 CAD. Dus 88,922 Euro Plus wat andere kosten zoals block heater, and afleveringskosten. Heb net het artikel gelezen over deze Jaguar op AB van 24 Juli 2017 waar hij wordt aangeboden in Nederland voor 204,150 Euro……Insane !
“Class, with just the right amount of dirt.” 🤣
Volgens een man in regenjas achter de Jaguar-stand in Parijs was het kiezen tussen de XJR 575 of de F-Pace SVR… Crossovers zijn hot (vraag maar aan @CasperH), dus werd het die laatste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).