Nee, niet in verhouding, maar gewoon qua keiharde aantallen!
Als er een concern is dat de wenkbrauwen doet fronsen, is het FCA wel. FCA, wat staat voor Fiat Chrysler Automobiles is een combinatie van zeer opmerkelijke, kleurrijke, maar niet altijd even succesvolle merken. We hebben dit jaar al diverse malen een ‘in memoriam’ geschreven over modellen (zoals de Punto en Gran Turismo) die uit productie zijn gegaan en geen opvolger hebben gekregen. Sterker nog, we waren een tijdje geleden bezig met het maken van een lijstje ‘deze FCA auto’s kregen geen opvolger’ en kwamen tot een schrikbarend groot aantal auto’s. Dat gaan waarschijnlijk twee lijstjes worden.
Kortom, je zou aannemen dat het niet goed gaat met FCA. Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. De nieuwe Alfa Romeo’s doen het helemaal niet verkeerd (met name de Stelvio) en het merk kent een vrij succesvolle rentree in de formule 1 met Sauber. Maar de verkopen in Amerika slaan alles. FCA heeft namelijk een topmaand gedraaid, afgelopen september. Het was een zware maand voor Toyota, Honda en Ford, maar FCA heeft uitstekende zaken gedaan. Er werden namelijk 199.891 auto’s verkocht. Daarmee is FCA nét wat succesvoller dan Ford geweest, dat 2.415 exemplaren minder verkocht. Het is niet de eerste keer dit jaar dat FCA het beter doet, het is nu al de vierde maand dit jaar dat men beter verkoopt dan Ford.
De reden waarom het zo goed gaat is vrij eenvoudig, volgens FCA. Met name de merken Jeep en Ram doen het uitstekend. Voor de zesde maand dit jaar zijn er meer dan 80.000 Jeeps verkocht. Van het merk Ram zijn er 56.447 auto’s verkocht, het hoogste maandcijfer wat ooit gehaald is. Dodge liet een stijging noteren van 41%. Alfa Romeo kon ook plussen: maar liefst 29% meer Alfa Romeo’s werden er de afgelopen maand verkocht.
Zou er dan toch een gedachte achter gezeten hebben? FCA wordt (zeer) vaak bekritiseerd vanwege het zeer bijzondere modellen-beleid, ook door ons. Het lijkt erop dat ze bij FCA een duidelijke keuze hebben gemaakt: als de verkopen niet bijster goed zullen zijn, waarom een nieuw model ontwikkelen? Dan kun je beter het model zo lang mogelijk faceliften (de ontwikkelingskosten zijn er toch al uit) en doorgaan met de modellen die wél verkopen.
25 reacties
Misschien komen deze cijfers wel doordat met de opkomst van electrische auto’s en het uitkotsen van auto’s die (veel) benzine verbruiken, onpraktisch, lawaaierig, groot en inefficient zijn, het concern FCA verfrissend aanvoelt. Juist omdat ze daar zo “dom”, stoicijns en ouderwets zijn. De Hellcats, de Jeeps, de RAMS. Het zijn allemaal heerlijke “zo worden ze niet meer gemaakt” auto’s.
Het ding is: dat worden ze wel. En je kunt ze kopen bij FCA.
valt ook best mee hoor. Je kan bij Lincoln geen enkele wagen met RWD of een V8 meer krijgen. Bij Ford zelf zit in de Raptor zit een turbo V6. Enkel in de Mustang en bepaalde F150 configuraties kan je nog de 5.0 krijgen. Bij zowel FCA als GM zijn hun V8s aanzienlijk groter en in veel meer modellen beschikbaar.
Ford heeft bijvoorbeeld de Mustang, Dodge de Challenger. De Mustang heeft betere afwerking, mooiere materialen en een veel moderner onderstel. Toch he. Toch is die Challenger zo ongelooflijk tof. Geen enkele autofabrikant maakt zulk spul, met motorkappen waar een gat in zit waardoor het blok zelf naar buiten komt, of met 840pk zoals in de Demon.
En daarnaast heeft Dodge natuurlijk nog de Charger (ik heb zelf eentje uit 2008). Zelfs de Durango is bad-ass. Als het dan een SUV moet zijn, dan maar zo’n Durango met 475pk. En dan is er nog Jeep, met de Wrangler en de Grand Cherokee Trackhawk met weer dat 700pk blok.
Voor de Italiaanse merken in het portfolio geldt hetzelfde: een en al emotie. De Guilia is geen goed gebouwde auto, er zijn al veel problemen bekend. Maar kijk er naar. En je zucht het weg.
Ford heeft naast de Mustang bijna niets wat zo lekker uitzinnig en exciting is.
Dat vind ik dus een beetje het ding met FCA. Ze doen allerlei dingen fout. Maar er is altijd ergens 1 ding dat ze goed doen, en dat doen ze dan heel goed. Zo goed dat het ontwapenend werkt, en je ze het vergeeft. Net als een echte oude Alfa. En dat vind ik tof.
Ot: ik had liever gelezen dat ze het in Europa zo goed doen, met Italiaanse modellen.
Maar goed, dat zijn in feite maar 2 bronnen, wel toevallig 2 in mijn aandachtsveld.
Over de prestaties in Europa: ik gun Alfa ook betere verkoopcijfers, maar ik denk dat Amerikanen toch wat meer hun emotie kunnen gebruiken voor de koop van een auto als Europeanen. Natuurlijk helpt het belastingklimaat daarbij niet, in Nederland wordt rijplezier totaal ontmoedigd.
Ten eerste gaat het over maandverkopen, niet jaarverkopen. Dus Dodge heeft 41% meer verkocht in september ’18 dan in september ’17.
Er wordt wel niet bijverteld dat 2017 een zwak jaar was voor Dodge. Dodge verkoopt zoals je zei idd ongeveer 500k per jaar, specifiek 447k in ’17, maar komende van 507k in ’16. Een serieuze daling dus.
Om september te vergelijken (want daar gaat het hier over als ze spreken van 41% stijging)
09/16: 42.935
09/17: 29.938
09/18: 42.101
Stijging is dus zeer relatief. Eerder “herstel”.
In totaal staat Dodge zelfs nog steeds in de min als we kijken naar CYTD – current year to date, maw, hoeveel er al verkocht zijn in de eerste 9 maand van 2018 tov dezelfde periode van 2017.
2018 tem sept: 359,728
2017 tem sept: 365,790
Das -2%. En dat terwijl 2017 een zwak jaar was. Dat wil dus zeggen dat, ondanks de +41% van september, de eerste 8 maanden alleen maar achteruitgang brachten. Echt niets om over te jubelen, en ook geen reden om aandelen FCA in te slaan. Ik vraag me af welke kortingsacties ze in september hebben gebruikt om de cijfers omhoog te krijgen…
Ook veelzeggend: RAM verkoopt beter dan Dodge. In de US is dat misschien logisch, maar ik zie daar problemen van komen…
09/17: 1.268
09/18: 1.639
Voor CYTD is er zelfs een stijging van 147% voor Alfa: 18.160 tov 7.352. Maar dat maakt idd niet veel uit, qua aantallen. Van 2016 naar 2017 was er zelfs een stijging voor Alfa van meer dan 2000%.
Mijn kritiek was ook eerder op AB gericht, voor het gebrek aan nuance in die verhaal. Beetje gemakzuchtig…
Zou wel eens willen weten hoeveel winst ze gemaakt hebben.
Viel mij niets tegen met de Stelvio op het circuit.