• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boort Pirelli Ferrari de titel door de neus in 2019?

Auteur: jaapiyo, gepost 11 november 2018 om 12:57 – 18 Reacties

babes


De sterren lijken weer mooi op te lijnen voor de driepuntige ster.

Pirelli, Ferrari, het zijn allebei grote namen uit de Italiaanse auto industrie. Je zou dus wellicht verwachten dat de twee elkaar wel even de hand zouden toesteken om samen tot puike resultaten te komen in de F1. Maar het lijkt erop dat het enigszins schort aan deze Forza Italia mentaliteit. Pirelli heeft namelijk de knoop doorgehakt over de banden die ze volgend jaar gaan gebruiken in de hoogste klasse van de autosport. Het verdict lijkt op het eerste gezicht geen goed nieuws te zijn voor team rood.

Pirelli gaat namelijk banden gebruiken met een wat dunner loopvlak. Het rubber van 2019 lijkt daarmee op de bandjes die dit jaar gebruikt werden tijdens de Grote Prijzen van Spanje, Engeland en Frankrijk. Dit ging gepaard met de nodige controverse, want in de paddock deed het gerucht de rondte dat de ‘dunnere’ banden gebruikt werden op aandringen van Mercedes. Algemeen wordt aangenomen dat Mercedes een auto heeft die de banden wat zwaarder belast dan de andere auto’s. Daardoor komen ze op harder rubber juist vaak beter uit de voeten, daar ze dit makkelijker op de juiste temperatuur krijgen. Met name op zachter rubber vormt de Merc echter regelmatig blaren op de banden.

Voor wat het waard is: in Spanje was Mercedes opeens oppermachtig terwijl het tot dat moment dominante Ferrari zelfs tot achter Red Bull terugzakte. Ook in Frankrijk won Hamilton. In Engeland trok Vettel weliswaar aan het langste eind, maar dat had vooral te maken met het feit dat HAM in de eerste ronde werd aangereden door Raikkonen. De Brit vocht zich daarna op overtuigende wijze terug naar de tweede plaats in de race (met een beetje dank aan Bottas).

Het idee van de banden met dunner loopvlak is dat de blaarvorming wordt tegengegaan. Dit komt vooral doordat het net wat (0,4 mm) dunner laagje zwart goud zijn hitte beter kwijt kan. Pirelli denkt dat een bijkomend ‘voordeel’ van het feit dat de banden net wat minder vlees op de botten hebben is dat coureurs eerder moeten stoppen en geen enorm lange bandensparende stints kunnen doen. De ‘normale’ slijtage van de banden in combinatie met het feit dat er simpelweg wat minder rubber voorhanden is, betekent namelijk dat de banden eerder ‘op’ zijn. Ook dit lijkt in eerste instantie vooral in het nadeel te zijn van Ferrari en misschien ook Red Bull, die dit jaar door lang door te rijden op banden zichzelf vaak een strategisch voordeel konden verschaffen.

Image-Credit: Pirelli kalender 2010 via autojunk (nsfw-ish)

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Ferrari, Formule 1, Mercedes, pirelli, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Elon Musk redt mensen van zonne grote vuurballen
Volgend bericht: Kampt Nederland met mobiliteitsarmoede? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jupke zegt

    11 november 2018 om 13:04

    Tja Italianen. Jammer dat er niet meer bandenfabrikanten in de F 1 zijn!

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      11 november 2018 om 13:21

      @jupke: is dat echt jammer? Dan krijg je van die seizoenen dat 1 topteam dominant is doordat de ander dat seizoen op de slechtere fabrikant rijdt.

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      11 november 2018 om 13:21

      @jupke: inderdaad, en v12 motoren, en pitspoezen, en geen Max Verstappen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 november 2018 om 07:57

        @mikje90: je kunt een hekel aan ‘m hebben, maar die knaap zorgt voor enorm veel F1 publiciteit voor Liberty Media. Zonder Max zou ik het denk ik ook maar saai vinden.

        Login om te reageren
        • olivierc zegt

          12 november 2018 om 09:59

          @racerx: Jullie denken echt dat Max de man is he, zonder max draait het circus lekker door hoor. En was Vettel misschien wel de kampioen dit jaar.

          Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      11 november 2018 om 13:22

      @jupke: die tijd dat er twee fabrikanten waren was het helemaal kut. Wat mij betreft blijft er 1 bandenleverancier, maar worden alle regels omtrent banden geschrapt. Dan hebben teams meer tactische mogelijkheden.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        11 november 2018 om 15:04

        @tvklarenbosch: Ik vond die seizoenen juist een stuk leuker?

        Login om te reageren
        • tvklarenbosch zegt

          11 november 2018 om 15:09

          @skinnybmw: want?

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            11 november 2018 om 16:08

            @tvklarenbosch: Op sommige circuits kwam het ene bandenmerk beter tot z’n recht als de andere waardoor ‘mindere’ teams ook een kans hadden. Zo was de intermediate van de één beter dan de ander. En los van de bandenmerken vond ik die seizoenen mij meer aanspreken doordat er toen ook minder ‘regels’ en gekunstelde ingrepen (DRS, vonkende vloeren, niet meer tanken etc.) waren voor mijn gevoel. Ja, TC en groeven in de banden maar die vond ik minder erg. Het liefst nu ook geen DRS meer en dan begint het weer ergens op te lijken.

            Login om te reageren
            • tvklarenbosch zegt

              11 november 2018 om 16:22

              @skinnybmw: ik ben het helemaal met je eens wat betreft de kunstgrepen als DRS. Volgens mij moeten we terug naar de jaren ‘80, dus weinig downforce en heel erg veel vermogen. Met de hedendaagse veiligheidssystemen moet dat kunnen. Banden waarmee coureurs kunnen blijven pushen en geen ingewikkeld managen van de auto. De coureurs moeten het verschil maken.

              Login om te reageren
              • skinnybmw zegt

                11 november 2018 om 16:28

                @tvklarenbosch: coureurs moeten zeker het verschil ook kunnen maken alleen is alleen die factor ondenkbaar in de F1. Gelukkig heb je genoeg andere race-klasses waar de fabrikanten minder invloed hebben of zelfs iedereen met dezelfde auto’s en banden rijdt. Persoonlijk heb ik er echt geen problemen mee hoe de F1 (al sinds het ontstaan er van) bestaat uit fabrikanten (banden en constructeurs) en s’werelds beste coureurs. Een goede combo hier van en je wordt wereldkampioen. Maar geen gekunstelde ingrepen meer.

      • rufctr01 zegt

        11 november 2018 om 15:13

        @tvklarenbosch: meerder fabrikanten is beter. Kunnen de fabrikanten zelf bepalen welke band beter bij hun auto past. Nu heb je 1 band die het heel erg goed doet op 1 auto, dat is ook niet eerlijk!

        Login om te reageren
        • tvklarenbosch zegt

          11 november 2018 om 15:43

          @rufctr01: die keuze was er niet vroeger. Als de hele keuze vrij is kan het inderdaad wel wat zijn. Echter mag het dan natuurlijk niet zo zijn dat bandenleveranciers speciaal voor een bepaald team banden gaat maken, zoals vroeger bij met Bridgestone en Ferrari.

          Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 november 2018 om 15:02

      @jupke: het schijnt dat Hankook (nu al bandenleverancier van de DTM) vanaf 2020 wil gaan meedoen in de Formule 1…

      Login om te reageren
  2. pindakoning zegt

    11 november 2018 om 14:09

    Op de homepage lijkt het net alsof iemand onder een rokje van een schone dame zit. Later zag ik pas dat het een autoband was

    OT: ehm..

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      11 november 2018 om 17:03

      @pindakoning: duidelijke analyse

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    11 november 2018 om 15:53

    Het is Pirelli, dus ik geloof het pas als ik het zie. Ze hebben de banden dit jaar ook al veel twee compounds zachter gemaakt om het banden sparen moeilijker te maken, en nog zie je de coureurs telkens banden sparen en 1-stoppers doen

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    12 november 2018 om 07:58

    Als je de F1 meer maatschappelijk verantwoord wil maken moet je juist minder slijtende banden hebben waar je zelfs desnoods een hele race mee uit kunt rijden. Wordt het ook spannender van want banden sparen is iets dat de coureur helemaal zelf moet doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North