• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-team bewijst écht kansloos te zijn met vergeten bandenkeuze

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 5 oktober 2018 om 12:34 – 34 Reacties

F1-team bewijst écht kansloos te zijn met vergeten bandenkeuze


Mensen, waar gaat het heen?

Inmiddels is het vrij duidelijk dat Mclaren de weg kwijt is. Na de mislukte samenwerking met Honda, de misschien nog wel sterker gefaalde overstap naar Renault-motoren, het twijfelachtige management, het chocolaatjes-debacle en het constante achteraan rijden, lijken er voor McLaren nog maar weinig manieren over te blijven om hun glorieuze geschiedenis met de grond gelijk te maken. Uitgerekend tijdens de Grand Prix van Japan, het terrein waar Mika Hakkinen zich twintig jaar geleden tot kampioen kroonde, vinden ze een nieuwe manier om teleur te stellen.

Dit heeft alles te maken met de bandenkeuze. De regels van de Formule 1 dicteren dat de deelnemende teams ruim van tevoren moeten aangeven welke banden (en in welke hoeveelheid) ze mee willen nemen naar iedere Grand Prix. De exacte regel klinkt als volgt:

“The teams must inform the FIA of their nominations no less than eight weeks before the start of each European race and fourteen weeks before the start of each event held outside Europe, meaning they effectively have a week in which to decide on their allocation after hearing which compounds will be made available at each race.”

Volgen we deze regel, dan staat de deadline voor de Grand Prix van Japan dus op 14 weken. De deadline van de bandenkeuze voor de Grand Prix van Japan viel hiermee precies samen met de deadline voor de Grand Prix van België. Voel je hem al aankomen?

Precies, McLaren was netjes op tijd met het inleveren van haar bandenkeuze voor de Grand Prix van België, maar was tegelijkertijd vergeten de bandenkeuze voor de Japanse Grand Prix door te geven, zo schrijft het Duitse Auto, Motor und Sport. Zodoende hebben ze dit weekend niet de banden gekregen waarmee ze willen rijden, maar heeft Pirelli Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso een standaard verzameling banden gegeven. Beide coureurs krijgen ieder 4 sets van de medium- en supersoftband en 5 sets van de normale softband. Dit terwijl de overige teams, die de keuze wél tijdig hebben doorgegeven, ieder tenminste 7 sets van de supersoft hebben meegenomen. Zie je McLaren dit weekend dus nog langzamer zijn dan voorheen, dan weet je nu waarom. Voor de beeldvorming: in FP1 eindigden ze op P18 (ALO) en P20 (NOR), in FP2 kwamen ze niet verder dan P17 (ALO) en P20 (VAN). Trieste boel, daar in Woking.

Ook interessant!

  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • 'Audi heeft tóch interesse in McLaren'
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Fernando Alonso, Formule 1, McLaren, pirelli, Racing, Stoffel Vandoorne, wtf

Vorig bericht: « Rotterdamse tankstations geveild voor miljoenen euro’s
Volgend bericht: Gehuurd busje beukt Porsche Speedster in de plomp »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapiyo zegt

    5 oktober 2018 om 12:45

    Tsja ze hebben bisquits boulanger Boullier eruit gegooid natuurlijk. Lijkt me in ieder geval PR-matig geen groot gemis, maar hij deed de operationele kant tijdens de GP’s. Kan me zo voorstellen dat dit er ook onder viel. Lekker geregeld! Ron Dennis was ook zo’n klaphark maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets knulligs onder zijn leiding ook gebeurd was.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      5 oktober 2018 om 13:15

      @jaapiyo: Een klaphark? Alle grote successen van McLaren zijn behaald onder leiding van Ron Dennis.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        5 oktober 2018 om 13:37

        @donvincenzo:
        Niet allemaal natuurlijk. Teddy Mayer heeft ook wat voor ze betekend in de ’70s. Maar Dennis heeft McLaren inderdaad resoluut uit het slop getrokken in 1980.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        5 oktober 2018 om 13:52

        @donvincenzo: klaphork dan.

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      5 oktober 2018 om 23:59

      @jaapiyo: McLaren mocht willen dat Ron Dennis nog aan het roer stond

      Login om te reageren
  2. Stefje zegt

    5 oktober 2018 om 12:46

    Hoe zit het als het gaat regenen? Mag je dan wel ‘zomaar’ overstappen of semi-slicks of full-wets? #askingforafriend

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      5 oktober 2018 om 12:49

      @stefje:
      Nee je moet 9/15 weken van tevoren Gerrit Hiemstra vragen of de zwaluwen laag vliegen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        5 oktober 2018 om 12:53

        @harrie: ik snap dat je grappig wilt zijn, maar als je maar een x-aantal bandensets mee mag nemen begrijp ik het als ze een gok nemen bij bijvoorbeeld de GP van Bahrein om geen regenbanden mee te nemen. Just saying…

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          5 oktober 2018 om 12:58

          @stefje: Bij elk raceweekend worden standaard grote partijen aan regenbanden en intermediates meegenomen voor alle zekerheid. Ik dacht dat Pirelli daar zelf verantwoordelijk voor is. De teams moeten zelf bepalen hoeveel ze van welke slick band mee willen maar Pirelli neemt altijd grote partijen regenbanden mee.

          Login om te reageren
          • tvklarenbosch zegt

            5 oktober 2018 om 13:36

            @viezefreddyw: per race hebben de coureurs de beschikking over 4 sets van de inters en 3 sets van de full wets

            Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          5 oktober 2018 om 12:58

          @stefje: goede vraag inderdaad.

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          5 oktober 2018 om 17:51

          @stefje:
          Hij is grappig, is het niet een hoop zeikerig geneuzel dat je Veertien ! Weken van te voren moet aangeven wat voor bandjes je wilt gebruiken?
          Het lijkt de EU wel, much ado about nothing !

          Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      5 oktober 2018 om 13:44

      @stefje: Als er regenbanden gebruikt worden ‘vervalt’ het bandenreglement. Ze zijn dan weer vrij (als het opdroogt) om welk eender banden te nemen.
      Die moeten ze uiteraard wel besteld en meegenomen hebben. Handige Harries daaro.

      Login om te reageren
  3. cbsevenfifty zegt

    5 oktober 2018 om 12:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      5 oktober 2018 om 13:08

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
      • ewoudhoed zegt

        5 oktober 2018 om 14:52

        @stradale888:

        Login om te reageren
  4. lambowambo zegt

    5 oktober 2018 om 13:19

    Ik vind het best treurig hoe McLaren de de laatste jaren zo weggezakt is. Net als voor Williams heb ik een zwak voor dat team. Het scheelt dat het kampioenschap al dermate voor ze vergalt is dat de gevolgen van deze knullige fout niet al te zwaar zijn. Ik hoop écht dat ze de komende jaren zichzelf weer kunnen herpakken.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      5 oktober 2018 om 15:57

      @lambowambo: Lotus en Tyrell waren ooit ook topteams. Williams en McLaren lijken dezelfde kant op te gaan. Resultaten uit het verleden….

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        5 oktober 2018 om 15:58

        @rickthestig: Tyrell is als je de overname geschiedenis bekijkt het huidige Mercedes. Iets minder voorbeeld dus

        Login om te reageren
        • lambowambo zegt

          5 oktober 2018 om 16:18

          @rickthestig: Tyrell heeft het te druk met oorlogvoeren in Westeros en dat is ook een dure grap, dus snap wel dat ze de renstal hebben verkocht…

          Login om te reageren
        • risl zegt

          5 oktober 2018 om 22:06

          @rickthestig: BAR was een nieuw team, ze hebben alleen de licensie van Tyrell gekocht om administratieve rompslomp te voorkomen. Ze namen dus niet het oude Tyrell over, op enkelr mensen na. Daarna ging het via Honda, Brawn GP inderdaad over in Mercedes, dat waren wel volledige teamovernames.

          Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    5 oktober 2018 om 13:33

    Nou dat maakt dan ook niks meer uit als ze toch al achteraan rijden. Wel sneu om te zien hoe een team zo kan afzakken. Sinds ik op deze wereld rondloop, was McLaren altijd een topteam. Nu vraag ik me af wat ze eigenlijk nog in de F1 te zoeken hebben.

    Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    5 oktober 2018 om 13:59

    @redactie, het like systeem is stuk op de Android app.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      5 oktober 2018 om 14:50

      @venividivici: hmm dus je hebt nu niks te liken, oooooh nooo! ?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        5 oktober 2018 om 16:58

        @maferick74: Merendeel is toch niet like waardig dus ik overleef het wel ;-)

        Login om te reageren
    • raceface zegt

      5 oktober 2018 om 15:00

      @venividivici: ik heb je comment geliked vanaf mijn I-phone. Daar kan het gelukkig nog wel ?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        5 oktober 2018 om 16:56

        @raceface: Haha ja en als ik jou like dan sprint die van 1 terug op 0.

        Login om te reageren
        • dsdh zegt

          5 oktober 2018 om 21:38

          @venividivici @raceface: ga anders samen wonen ?

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            6 oktober 2018 om 01:07

            @dsdh: Is goed. Wil jij dan onze house cleaner zijn?

            Login om te reageren
            • enjoypunani zegt

              6 oktober 2018 om 03:02

              @venividivici: sucky sucky, lots of fukkie?

              Login om te reageren
  7. jmeverts zegt

    5 oktober 2018 om 14:20

    Zou t fatsoenlijk vinden van Pirelli om de bestellingen even na te lopen en dus mclaren te melden dat ze bijna te laat zijn

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 oktober 2018 om 15:14

      @jmeverts: Het zijn Italianen, veel te druk met hun haar kammen in de spiegel en Ferrari aanmoedigen …

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    5 oktober 2018 om 17:49

    Ok, ik zou nu als eigenaar opnieuw gaan ingrijpen en de hele shit volledig terug verkopen aan Ron Dennis of zo. Wat een ongelooflijk stel amateurs. Tot nu toe had ik alleen medelijden met Stoffel. Tot ik las dat hij tussen de 5 en 7 miljoen op zijn rekening heeft mogen bijschrijven. Hij heeft dus om een of andere onverklaarbare reden een salarisverhoging van 4,7-6,7 miljoen ontvangen ten opzichte van vorig jaar. Dat is dus nu wel een beetje voorbij.

    Login om te reageren
  9. JanC zegt

    9 oktober 2018 om 18:11

    Auto, Motor & Sport – en daarmee jullie – hebben het bij het verkeerde eind: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367858/fia-bevestigt-mclaren-niet-te-laat-met-bandenkeuze-japan/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North