Nederlandse brandstofprijzen stijgen door

Auteur: , 72 Reacties

Elke dag een beetje meer.

Nederlandse brandstofprijzen stijgen door

Je hebt er goed aan gedaan om afgelopen weekend je auto vol te gooien met peut. Zowel de prijs van benzine als diesel zit in de lift naar aanleiding van een droneaanval op olievelden in Saudie-Arabië. De olieprijzen stegen gisteren enorm en kon je maandag al voelen bij de pomp.

Wie gister nog geen prijsverschil merkte bij zijn of haar lokale tankstation, zal dit vandaag ongetwijfeld wel merken. De gemiddelde prijs voor E5 (Euro95) ligt vandaag op 1,754 euro. Dat is een stijging van één cent in vergelijking met gisteren. Hoewel een stijging van een cent niet ongebruikelijk is, bestaat de kans dat de prijs morgen verder omhoog gaat. Diesel heeft vandaag een gemiddelde prijs van 1,476 euro. Een stijging van 1,4 cent in vergelijking met een dag geleden. De cijfers zijn afkomstig van UnitedConsumers. Deze partij adviseerde gisteren al om de auto vol te gooien als je geld wil besparen.

Het record voor E5 staat nog steeds op 1,895. Dit gemiddelde werd behaald in oktober 2012. In de lente lag de prijs nog wat hoger dan nu het geval is. In april 2019 bedroeg de gemiddelde benzineprijs 1,799. In vergelijking met begin dit jaar zijn de prijzen vooralsnog hoog. Begin 2019 was je gemiddeld 1,604 euro kwijt voor een liter benzine.

Foto: uw auteur geeft zijn bijtellingsrakker te drinken



72 reacties

Yep, afgelopen zaterdag mijn kleine Ford Feestje met Ron 98 (E100?!) afgetankt bij Putin’s oliebar.
Vorige week LPG getankt voor <50 cent. En “gewoon” in de randstad.
Valt me op dat al die “nare” berichten uit die apenlanden de oliebranche wel verdacht goed uit komen.
@rickthestig: Zozo, dat zijn veel vooroordelen in 1 bericht…
@svenska_aeroplan_ab:

Daar heb je correcte Cees Neuteboom weer in z’n geitenwollensokken saab.

Zo, pak an, weer een paar vooroordelen. Maar die kloppen meestal wel.
@bas2014: Cees heeft het wel met Tatjana gedaan, nu jij weer
@posthumus:

Niks ervan, die Cees reed een Koala, geen saab.
@rickthestig: apenlanden… Ik vind het wel ver gaan. Nog nooit in zulke landen geweest?
@rolov: Nee, nog nooit geweest, hoeft ook niet, ze komen vanzelf hier naartoe.
@rickthestig: ik heb jarenlang in arabië gewerkt maar om het een apenland te noemen gaat mij te ver.
@rickthestig: Je bent zelf een “nare” aap.
Het is toch om te janken… 70% daarvan is accijns en dan komt daar ook nog een keer 21% bovenop. U tankt, wij naaien aldus Den Haag.
@str8six: Overdrijven is ook een vak. Accijns op benzine zijn net wat minder dan de helft, op diesel is het ong 1/3. Dat daar vervolgens nog belasting over betaald moet worden is natuurlijk wel een beetje dubbel.
@robert110: Klopt dat accijns net wat minder dan de helft is, maar het is wel gewoon belasting. Net als de BTW die er inderdaad nog eens bovenop komt. En dan zit je toch op 62% aan belastingen per liter.
@berlinetta: druk maken over 62% belasting op een liter benzine is peanuts. De gehele belastingdruk van de gemiddelde, werkende Nederlander zit ergens tussen de 70 a 80%. Wij blijven dit toch pikken!
@pa045: een belastingdruk van 70-80%? Overdrijven is ook een vak.

Kijk voor de grap eens naar Scandinavië; die landen worden hier nogal eens geïdealiseerd, maar als er érgens een hoge belastingdruk heerst, is het dáár.
@pa045: Als ik jou was zou ik verhuizen naar een plek waar het beter (geregeld) is! Oh wacht, die bestaat niet.
@Godefridus: maar jij bent mij niet..
Dat ik vind dat ik teveel belasting betaal en of ik vind dat hier alles zo goed geregeld is, zijn 2 verschillende dingen. En eerlijk gezegd, loopt die zaken al jaren ook niet meer zo synchroon met elkaar zoals dat 25 jaar geleden wel was.
@berlinetta: Dan wel, maar het is niet zoals @str8six schrijft dat er 70% accijns op zitten waar ook nog eens de 21% BTW bij komt.
@robert110: ja en dan te bedenken dat we het voor 60-80procent gebruiken om naar ons werk te rijden om zo te zorgen dat er inkomstenbelasting binnenkomt…. als er iemand is die eens objectief onze situatie zou beoordelen zal meteen de conclusie getrokken worden dat we collectief ‘putjesschepper op zee zijn’.

Heel de middenklasse en en grootste deel van de lagere klasse van onze samenleving komen niet veel verder dan werken zodat we onze belastingen kunnen afdragen. Het cumulatieve percentage ligt ergens tussen de 35 en 75% afhankelijk van hoeveel je hebt ‘afgesproken’ met je baas ;)
@robert110: het word tijd dat de automobilist weer gaat staken, we schorsen van de ene op de andere dag alle auto’s in Nederland, er komt geen mrb meer binnen, tanken niet meer, geen accijnsinkomsten. Verzekering opschorten geen btw meer. Geen BPM meer want we kopen niks.
RDW, bovag, garagebedrijven, autodealers alles gaat klagen en hopelijk komt er een beetje besef in de kop dat we de personenauto gewoon nodig hebben om slaafs naar werk en terug te rijden….

We hebben het ideale excuus naar de baas om te laat te komen, want op de fiets duurt 35km langer…
voorlopig dus even 5of 6 uurs werkdagen en een algeheel fitter werknemers bestand.
@dutchneon: Als je 35km enkele reis hebt zal geen werkgever je een strobreed in de weg leggen om op de fiets te komen. De teller gaat immers pas draaien wanneer je de deur binnen stapt. Principieel zijn is leuk, maar in dit geval weinig praktisch.
@karhengst: uiteraard, maar leg dat maar aan mijn leaseauto collega’s uit….
daar is uiteraard totaal geen incentive om op de fiets te komen, want gewoon de volle bijtelling en parkeren word ook betaald….
@dutchneon: Een beetje makkelijk om het bij hen neer te leggen. Ik zie privé-rijders namelijk ook geen 70km per dag op de fiets hoppen onder de noemer van protest tegen de verhogingen nu.
@dutchneon: Als men dat doet is Nederland binnen 2 weken failliet.
@viezefreddyw: dat is toch precies de bedoeling… er moet meer belasting kom op consumeren, maar autorijden is slechts voor een heel klein gedeelte consumeren rest is gewoon noodzaak. Wie gaat er boodschappen doen met de trein? op zondag met het gezin in de trein naar opa en oma? dan moeten ze je ’s avonds terugbrengen met de auto….
Hou toch op het is volledig scheef gegroeid in NL, we worden klein gehouden.

De maximale belastingvrije kilometervergoeding is al meer als 10 jaar slechts 19cent, maar alle ministers en zijn discipelen worden met chauffeur rondgereden in auto’s van meer als anderhalve ton. En een kilometerprijs ver boven de 3 euro per kilometer.
@dutchneon: Organiseer het zou ik zeggen, niemand die je tegenhoudt.
@str8six: om te tanken bedoel je
@str8six: dan ga je toch verhuizen naar Saudi Arabië.
Lekker weinig belasting daar.
@dirkiii: nee dank je.
@dirkiii: dat is de verkeerde instelling, en de reden waarom al die vluchtelingen naar Europa komen….. het is daar slecht dus we gaan weg….. nee je moet potverdikke bouwen aan je land, schouders eronder en zorgen dat het merendeel van de bevolking tevreden is!

Het eeuwige Nederlandse antwoord als je zeurt over belasting ‘dan ga je toch weg; is verkeerd!!
@dutchneon: exact.
@dutchneon: ik vindt niet dat we teveel belasting betalen. Als ik morgen mijn rug breek, kan ik de zorg krijgen die ik dan nodig heb, zonder dat ik persoonlijk failiet ga. Als ik na mijn werk rij heb ik het fijnste asfalt wat er te vinden is. En ga zo maar door.
En voor degene die droog brood eten en elke dag wel van 8 tot 5 willen werken wil ik zonder mopperen nog wel extra belasting betalen zodat ze ook een keer een plakje kaas op hun brood hebben.
@dirkiii: dat denk je maar, als jij je rug breekt nog wel ja, maar als je bijvoorbeeld een vorm van kanker krijgt waarvan de remedie nog niet door de keten getoetst is kun je de behandeling op je buik schrijven en kun je zelf in de buidel, een bedel actie starten ofwel gewoon de reguliere bestraling kiezen.
En let wel ik heb deze ervaring van binnen de familie.

We moeten niet doen alsof het zo bijster goed gaat in NL, de belastingdruk is veel te hoog en niet in verhouding. Denk er even een crisis bij en het is nu echt helemaal mis, de normale burger heeft niks op te vangen!
@dirkiii: geen slecht idee eigenlijk, ook geen regen en dikke auto’s spotten
Afgelopen zomervakantie de auto aan de snelweg vol laten tanken door een werknemer van de pomp waarvan ik dacht dat het gewoon een heel klantvriendelijke man was die mij graag hielp. Na het afrekenen kwam ik er achter dat voor die service gewoon betaald werd. Was een slordige €2,15 voor een litertje 95!
@kennone: p.s. dit was in Italië
@kennone: Daar kunnen ze er echt wat van, je wordt genaaid maar je mag niet eens genieten
@kennone: Nog nooit gehoord van het fenomeen “servito”??? Altijd pompen bij plaatje met “fai da te”
Afgelopen zondag nog in Belgie getankt voor 1,28 per liter. Hier in NL tank ik nu voor 1,59 per liter. Toch een aardig verschil.
Waar ik woon is het €1.289 per liter wat nog goed meevalt
De tank is nog niet leeg dus ik kan niet profiteren. Zondag met Max korting de Tinq maar weer bezoeken. Ja het is niet de allerbeste brandstof, maar met mijn tijdelijke auto kan ik mij daar weinig druk om maken…..
Benzine of diesel dus zonder accijns ! zou 1 tot 3 cent duurder worden na dit voorval. Kijk wat er gebeurd nu. Dat we daar allemaal nog intrappen. Naaiers.
Je word genaaid bij de pomp, zowel door de overheid als door de pomphouders. De benzine die je nu tankt is gemaakt van olie die allang ingekocht is voor de oude prijs. Makkelijk geld verdienen zo.
@sanderz28: dat werkt natuurlijk twee kanten op.
@felixff: klopt, maar meestal is het de verkeerde kant😂
@sanderz28: Ja en over een tijdje wordt weer benzine verkocht wat nu is ingekocht. Dus wat is je punt?
@mr27: volgens mij was het vorig jaar, de olieprijzen daalden. De NOS had een “leuk” stukje geschreven over dat het nog eventjes duurt voordat we het aan de pomp gaan voelen. Ze hadden namelijk al die dure brandstof ingekocht en dus konden wij burgers niet gelijk mee profiteren van de lage olie.

Dàt is het punt geloof ik…
@lekbak: Nee klopt, niet meteen. Want als je de prijs nu direct aan de pomp zou moeten voelen. Dan hadden ze deze daling maanden geleden al moeten voorspellen. Dat is gewoon hoe de markt werkt. En daar kan de NOS vast een heel sensatie bewust stukje overschrijven.
@mr27: het is de realiteit, maar het voelt als diefstal, als oplichting. En het is ook ronduit oneerlijk. Als de olie duurder word stijgt de prijs direct mee want ze moeten ook weer nieuwe olie inkopen. Als de olie daalt dan duurt het een tijdje want ze hebben net dure olie ingekocht. Dat klopt niet, het is gewoon verkeerd. Of je bent bij beide actueel, of je hebt bij beide een vertraging. Waarom maken ze niet eerst de goedkope olie op?
@lekbak: Vorige bericht had daling, stijging moeten zijn trouwens.

Maar klopt helemaal wat je zegt, alleen dat is wel als je het zwart wit bekijkt. Met dergelijke gebeurtenissen, zoals de afgelopen drone aanval of het begin van sommige oorlogen. Dan zie je inderdaad direct als consument een stijging omdat ze speculeren op nog slechtere berichten. Ook kosten zulke gebeurtenissen meer geld, door extra beveiliging en bemoeilijkt transport. Dit is lastig te vergelijken met normale fluctuaties.
Afgelopen weekend terug oostenrijk.(via ULM gereden) diesel.0.98 cent en benz.1.28
Ja jongens, en vandaag komt nog meer mooi nieuws:

Je maandelijkse zorgpremie gaat weer stevig omhoog volgend jaar, ondanks de gigantische verhoging van vorig jaar.

Energie gaat wederom enorm omhoog, etc etc.

Onvermijdelijk door de alsmaar groter wordende groep mensen die van ons sociale vangnet profiteren.
@forzauno1: was dat na het goede nieuws van het kabinet dat we er komend jaar goed op vooruitgaan?
Net terug van vakantie in de VS.
Voor $30 gooi je daar de tank van een SUV helemaal vol.
Ik kwam omgerekend op zo’n 60 eurocent per liter uit.
@bertorelli:

Hohoho! Maar Amerika en Trump zijn dom en stom!





Totdat ze over 30 jaar ons weer moeten bevrijden vanwege massaal geïmporteerde shit ellende.
@deuxchevaux: kijk maar uit, er zijn er hier altijd wel een paar moralisten die je weten uit te maken voor populist.
@deuxchevaux: zijn ze dan oliedom?
@bertorelli: andre land, veel grotere afstanden en een overijdele schizofrene zak aardappelen aan het roer ….
Ik heb begrepen dat bij 1% minder productie de prijs al aanzienlijk stijgt. Nu zou de productie zo’n 5% minder zijn door de aanvallen. De beste man wist te vertellen dat de stijging tot nu toe wel mee viel.

Wel bizar als je er over nadenkt hoe makkelijk ze die zooi kunnen laten stijgen en dalen (afgezien van deze luchtaanval).

Voor mij zal de prijs van olie nooit zuivere olie zijn. Heb altijd een vermoeden dat het neigt naar kartelvorming.

Gelukkig ga ik zo weer 45 kuub tanken. De werkgever denkt ook dat het nu nog ff goedkoop inkopen is. Straks maar eens aan de pomphouder vragen wat het nu kost…
> Nederlandse brandstofprijzen stijgen door
Gisteren nog bij de FastNed gestaan. Niks van gemerkt.
Ach, 80 ct op een volle tank. Zal in het vervolg geen Mars meer kopen.
Ik merk niets van die prijsverhogingen ik tank altijd voor 50€.
@edward330d: oke troll je nu of denk je echt dat dit een slimme opmerking is?
@rutger97: ik hoop dat je mij trollt nu? Zo niet dan is het is een slimme opmerking 😉
Tesla unaffected
Geen paniek dames en heren, het beleid van dit land is al jaren duidelijk. Maak voor de gewone burger het rijden in een auto onbetaalbaar zodat alleen de elite en leaserijders door kunnen rijden. Alles onder het mom van “belast de ICE rijders zodat ze overstappen naar de EV’s”, welke zij niet kunnen betalen. Wat ze alleen even vergeten is dat de volledige economie op z’n gat gaat want alle gewone burgers kunnen niet met het OV, ze redden het nu al niet…
Ik rij zonder twijfel door naar België
€1.84.- 95 Benzine bij de Bp A1 Ik denk 98 wel 1.96 zou zijn
Op deze bs manier is ons ook de maximum snelheid door onze strot geduwd. Nooit 1 druppel minder olie nederland binenngekomen tijdens de zogenaamde oliecrisis.. maar wel meteen draconische maatregelen doorvoeren… krijg meteen een rare bijsmaak over 9/11 ook hier werden absurde maatregelen doorgevoerd waar zelfs niet-fransozen nog tegen zouden sputteren/protesteren. Je vraagt je af of dit soort maatregelen al op de plank liggen en deze trigger opzettelijk uitgevoers worden of dat het mooi meegenomen is…
Maar we betalen wel meer voor benzine…. en dat terwijl de olie in nederland voor 99% uit europa en amerika komt en dus helemaal niets te maken heeft met SA. De voorraden tot de nok toe vol zitten en de lagere prijzen soms pas 6 maanden later doorgevoerd worden.. schurken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).