• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe 911 GT3 RS krijgt een hele grote motor

Auteur: jaapiyo, gepost 29 maart 2017 om 15:35 – 26 Reacties

GT3


Vergeet downsizing. Voor de echte 911-jes breekt Porsche met de moderne wetten van de autowereld en houdt het vast aan atmosferische motoren met een flinke inhoud.

Onlangs maakten we kennis met de nieuwste 911 GT3, onder Porsche-liefhebbers beter bekend als de 991.2 GT3. Voor dit model grijpt Porsche naar de motor uit de 911 GT3 Cup racer, met een inhoud van vier liter en een vermogen van 500 pk. Collega @rubenpriest liet je laatst al kennismaken met zijn gedroomde uitvoering van deze opper-Porker.

Gaaf ding natuurlijk, zo’n GT3, maar we weten tegelijkertijd dat er nog een overtreffende trap boven komt in het 911 gamma. Dat geldt overigens vrijwel altijd voor Porsche’s. De mannen uit Stuttgart verstaan de kunst om een model weg te zetten als ‘de ultieme Porsche ooit ever’, om vervolgens doodleuk met een nog extremer model op de proppen te komen. Enfin, direct boven de GT3 is de GT3 RS alweer enige tijd vaste prik in het modellengamma van de Duitsers.

Maar hoe gaat Porsche dat RS model dan differentiëren van de GT3, nu de gewone GT3 qua specs de gelijke is van de vorige GT3 RS? Wel, om dit te bewerkstelligen draaien ze de klok een stukje terug naar betere tijden. Ooit in een ver verleden, toen atmosferische motoren nog de norm waren, betekende extra vermogen uit een motor peuren namelijk niet simpelweg de turbo’s een beetje opvoeren.

In plaats daarvan pakte je er een flinke nagelvijl bij en boorde de motor een beetje op. Keiharde extra cc’s onder de kap, dat is de mooiste weg naar meer power. Als je nog niet overtuigd bent, lees dan even dit artikel over de W140 AMG van collega @willeme. Motoren tot dik zeven liter groot, now we’re talking.

Zo bont maakt Porsche het niet, maar het blok dat in de GT3 RS komt meet naar verluidt wel 4.2 liter. dat is dus 700 cc per cilinder. In navolging van de legendarische 997 GT3 RS 4.0 (rijtest) gaat de auto waarschijnlijk ook 911 GT3 RS 4.2 heten. Wat het vermogen wordt is nog niet bekend, maar gezien de RS-loze GT3 al 500 pk heeft, verwachten we minimaal 501 pk.

Net als de gewone GT3 lijkt de GT3 RS op spyshots volgens AutoEvolution de beschikking te hebben over de diffuser van de 911R. Daarnaast krijgt de RS volgens de man in Amerikaanse regenjas waarmee deze publicatie contact had een geheel nieuw uitlaatsysteem.

Laatste opvallende puntje: in tegenstelling tot de gewone GT3, wordt een handbak kennelijk géén optie bij de GT3 RS. Voor de puristen en speculeerders zal dit de keuze wellicht lastig maken. Ga je voor de GT3 RS met dat enorme blok (dat misschien nooit meer overtroffen wordt), of voor de (misschien wel laatste) GT3 met handbak?

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Deze Porsche 991 GT3 RS is stiekem geen 991 GT3 RS
  • Deze hadden we nog niet: Porsche 991 GT3 RS Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Zo krijg je 100% cashback op Flitsmeister PRO
  • Amsterdamse oplossing voor milieuzone flopt als een malle!
  • Meer informatie gelekt over de volgende 3 Serie en iM3!
  • Zeer zeldzame sportauto die je al was vergeten staat op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, 991-II, GT3, gt3-rs, pdk, Porsche

Vorig bericht: « Red Bull doet vanaf Canada mee om de titel
Volgend bericht: BREEK: Audi bij meeting over F1-motor van de toekomst »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    29 maart 2017 om 15:46

    Die waarschijnlijke 1pk + gaat het hem doen!!

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    29 maart 2017 om 15:46

    Zal dan vermoedelijk 530 PK worden. Om een beetje op de juiste wijze tussen de GT3 en de Turbo (S) in te zitten qua vermogen.

    Login om te reageren
    • deef zegt

      29 maart 2017 om 16:02

      @amghans: Ik hoop op 600pk maar dat is een beetje onrealistisch

      Login om te reageren
      • Shenkie zegt

        29 maart 2017 om 17:16

        @deef: de GT2 (RS) komt er ook nog aan. Die zal waarschijnlijk dik over de 600 pk heen gaan

        Login om te reageren
  3. dulaccars zegt

    29 maart 2017 om 15:52

    We gaan voor de gt3 met handbak, mooie foto

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    29 maart 2017 om 16:00

    Ik kijk er niet raar van op als die handbak er toch gaat komen op termijn, eventueel als gelimiteerd investeringsobject speciaaltje.

    Login om te reageren
    • plopkoekje zegt

      29 maart 2017 om 16:15

      @Edge: misschien in de vorm van een 991.2 R

      Login om te reageren
      • zion88 zegt

        30 maart 2017 om 09:43

        @plopkoekje: “we will not do things twice.” waren de woorden van de GT man van Porsche. Dus geen tweede R

        Login om te reageren
  5. sracert zegt

    29 maart 2017 om 16:00

    Strontlelijk ding, doe maar de Gemballa aub.

    Login om te reageren
  6. adamdaga zegt

    29 maart 2017 om 16:00

    Volgens vele vloggers in Geneva gingen ze de GT3 RS skippen in 991.2 uitvoering en direct voor de GT2 RS gaan.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      29 maart 2017 om 16:17

      @adamdaga: GT2 is toch de Turbo zonder 4WD? Kort door de bocht.

      Login om te reageren
      • dsdh zegt

        29 maart 2017 om 19:59

        @jorden: neeeh dwars door de bocht

        Login om te reageren
    • Porsche_Fan zegt

      29 maart 2017 om 16:22

      @adamdaga: Klopt, zoiets had ik ook gelezen .

      Login om te reageren
  7. larsyboy1997 zegt

    29 maart 2017 om 16:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    29 maart 2017 om 16:21

    Veel liever de normale GT3 met handbak, voor mij. Ook geen kuipstoelen en geen rolkooi. Gewoon een aircootje, cruise control (jammer dat de radar met handbak niet mogelijk is) en wat betere speakers. Geen vol leren bekleding of wat dan ook, gewoon niet zo moeilijk doen. Ja, ik denk dat ik de MX-5 onder de GT3’s zou bestellen..

    Login om te reageren
  9. nopetrolnofun zegt

    29 maart 2017 om 16:30

    Geweldig nieuws! Atmosferisch blokken zijn helaas met uitsterven bedreigd, maar rijden wel het leukst en klinken het mooist.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 maart 2017 om 22:27

      @nopetrolnofun: Ja er zijn nog maar weinig merken die nog aan atmosferische performance blokken doen.
      Gek genoeg is Lexus daar een van. Met hun 5 liter V8. Is wel een andere opzet dan een 911 basis natuurlijk.

      Login om te reageren
  10. baap zegt

    29 maart 2017 om 17:09

    Ik gok op 525 pk’s

    Login om te reageren
  11. trolle zegt

    29 maart 2017 om 17:13

    Geef mij maar de ruf rgt-8

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      29 maart 2017 om 17:39

      @trolle:
      Wat krijgen we nou ? Porsches zijn lelijke auto’s (volgens jou). Dan is zo’n RUF RGT-8 dus ook lelijk. Wel consequent blijven, hè ?

      Login om te reageren
  12. doncorleone zegt

    29 maart 2017 om 17:18

    Een hele grote motor? Geen halve? ;-)

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2017 om 17:32

    Gelukkig hoef ik de keuze niet te maken. Ik zat van de week achter een 997 GT3 RS, man man man, pure porno!

    Login om te reageren
  14. hotze zegt

    29 maart 2017 om 18:37

    Sluit me ook aan bij Jochempje, zou voor een GT3 met handbak gaan en enig comfort aan boord.
    De 4.2 van Ruf is inmiddels uit de keuzelijst gehaald; deze had 525 pk. Jammer dat de 8 cilinder uit de 918 niet wordt/kan worden gebruikt in een 911…

    Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    29 maart 2017 om 19:16

    Mijn favoriete kleur voor een Porsche op de coverpic. Ik zal voor de allerlaatste handbak gaan. Die heel veel later met veel winst verkopen en een automaat halen.

    Login om te reageren
  16. caymangt4 zegt

    29 maart 2017 om 21:26

    Ik zou voor de auto op de coverpic gaan ?

    Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    29 maart 2017 om 23:47

    En dan komt er nog een gt2, lekker!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North