
Heeft Tesla een probleem met de vraag naar de vernieuwde Model Y in China? Volgens een kwaliteitspublicatie wellicht wel.
Elon Musk is officieel nog steeds de rijkste man ter wereld, maar de vraag is ‘hoe lang nog?’. Nadat het aandeel Tesla als een SpaceX raket omhoog schoot toen Trump opnieuw POTUS werd, zakt het nu als een plumpudding in elkaar. Van ruim 400 Dollar per stuk is een aandeel nu minder dan 300 Dollar per stuk waard. Overigens is dat nog steeds heel veel als je kijkt naar basale traditionele maatstaven als de Price/Earnings ratio en dergelijke, maar soit.
Growth stock zonder growth?
Zacht gezegd wordt Tesla nog steeds gewaardeerd als een growth stock. Maar een voor een bedrijf dat niet exponentieel groeit, zal op enig moment de wal het schip raken. Daarom zit iedereen nu te turen naar de afzetcijfers van Tesla. Helder is dat het merk in Europa gedecimeerd wordt. Er is geen wokester meer te vinden die nog gezien durft te worden in een Swasticar. China moet Tesla redden zo denken veel analisten. Maar Electrek heeft er een hard hoofd in dat dit gaat lukken.
Juniper
Het is niet de meest betrouwbare maatstaf, maar de Tesla Model Y heeft in China een leverdatum van twee tot vier weken. Eerder schermde Tesla met ‘100.000-en’ bestellingen voor de Juniper. Maar als de vraag werkelijk zo groot zou zijn, zou er volgens de EV-liefhebbers niet zo’n korte levertijd mogelijk zijn. De Long Range heeft een iets langere levertijd van zes tot tien weken. Nog steeds niet heel veel. Tevens speculeert men dat er op basis van verzekeringsgegevens, 7.000 Tesla’s minder zijn afgeleverd in China dit jaar ten opzichte van vorig jaar.
JP
Na deze maand zal Tesla weer kleur moeten bekennen. Gaat de aandelenkoers dan weer de lucht in, of naar nul zoals JP Morgan verwacht (niet letterlijk, geen financieel advies)? Laat het weten, in de comments!





Als je het vorige artikel leest met de Lamborghini en dan deze moderne wagen denk je toch… waar loopt het mis wat design betreft. Moest er niet Tesla bijstaan, ik zou denken het zoveelste Chinese model.
Geen Tesla kopen is het beste Alternatief. Koop wel een i4, 2, Scenic E-tech, EV6, Ioniq 5, Junior Elettrica of bijvoorbeeld de EX30.
De model line up is gewoon sterk verouderd, daar doet de facelift niets aan af, ondanks de idiote media hype. De Chinezen ontwerpen, ontwikkelen en maken een volledig nieuw model productiegereed in 18 tot 20 maanden, vaak nog korter. Kwaliteit van de Chinezen sterk verbeterd, vaak moderner design ook. Verder is er nauwelijks merkentrouw meer, zeker niet bij de jongere generatie, groot probleem voor gevestigde orde. Toyota gaat bijvoorbeeld voor Chinese markt modelcyclus terugbrengen naar 3 a max 4 jaar……..
Ben het voor de verandering eens helemaal met je eens. Tesla ontwikkelt te langzaam, de wet van de remmende voorsprong, het gebrek aan ervaring en teveel afleiding. China is een vechtmarkt, de Chinezen willen Chinees en kiezen het nieuwste en beste product. Net als Volkswagen kan Tesla de Chinese afschrijven.
Ik zou ook niks meer hoeven van die mafkees. Die is echt helemaal doorgedraaid. En die oranje clown die samen met de z’n vice het schoothondje van Poetin zijn geworden ook. US is in rap tempo een heel eng land aan het worden.
Zullen we ons beperken tot auto’s ipv domme commentaren te geven, dat doe je maar op andere forums.
En wie ben jij precies om te bepalen wat een ander moet doen?
Tesla heeft nieuw leiderschap nodig, en meer instap modellen. En qua aandelen marktwaarde, de groei is er grotendeels uit, de concurrentie neemt toe, dus die prijs zal wel dalen