
Wetenschappers verklaren waarom je van elektrische auto’s misselijk wordt.
Voor sommige benzinehoofden zijn elektrische auto’s sowieso om misselijk van te worden. Het is immers (tot op heden) allemaal een beetje eenheidsworst, zowel qua motor als qua vorm. Maar er is ook nog een meer serieuze reden waarom je misselijk kan worden van EV’s. Met name als je niet de bestuurder bent.
Het heeft allemaal te maken met die magische entiteit in onze bovenkamer genaamd ons brein. Hoewel een neurologe mij ooit op de vingers tikte dat een brein het hoofd van een misdaadorganisatie is en we moeten spreken van harsens. Deze eeuwenoude set neuronen heeft het moeilijk om zich aan te passen aan de bewegingen van EV’s. Iemand die promoveert op het onderwerp legt aan de Guardian uit:
Greater sickness in EVs can be attributed to a lack of previous experience, as both a driver and as a passenger, where the brain lacks accuracy in estimating the motion forces because it relies on previous experience in other types of cars.
EV’s gedragen zich op verschillende manieren anders dan auto’s met verbrandingsmotor. Zo is er het fameuze instant torque waardoor de gemiddelde Tesla de meeste supercars vermorzelt bij het stoplicht. Maar er is vaak ook regenerative braking of zelfs one pedal driving. Tevens zijn er doorgaans geen versnellingen. Het lichaam wordt zo steeds blootgesteld aan verschillen in snelheid, zonder dat daarbij de sensaties zitten die je gewend bent. En dat vindt het brein niet fijn. Het is tevens de reden waarom vrijwel iedereen aanvankelijk misselijk wordt in een omgeving zonder zwaartekracht.
Het goede nieuws is dat fabrikanten wat kunnen doen aan de misselijkheid. Zo is Honda al bezig geweest met de afstelling van het ‘gas’pedaal, om dit een meer traditioneel gevoel te geven. Ook gebruik van geluid of eventueel lampjes om acceleratie dan wel remmen te signaleren aan de inzittenden zou kunnen helpen. Waarvan akte. Word jij ook misselijk van EV’s? Of alleen van Elon Musk? Laat het weten, in de comments!





Als je (ook al is het een beetje) gedronken heb en door een EV-Bob wordt thuisgebracht is de kans groot dat je kotsmisselijk uit de auto stapt…
Nog een reden om, als ik de Daimler zou elektrificeren, de software zo te programmeren dat het vermogen op dezelfde manier vrijkomt als dat nu het geval is. Inclusief inhouden als de virtuele automaat schakelt.
Gewoon rustig en vloeiend accelereren en deaccelereren werkt veel beter, zonder onnodige wisselingen.
Precies. Als je EV gewend bent dan voelt een automaat al snel als primitief juist vanwege de onlogische snelheid wisselingen tijdens het schakelen. En een handbak is helemaal erg, dan zie je tijdens het schakelen het hoofd van de bijrijder bewegen.
Dat lukt met de DSG ook wel hoor! Met een EV kan ik altijd flink accelereren zonder dat vrouwlief iets verneemt. Zeker de Model 3 Dual motor was een genot wat dat betreft.
Probeer dan gerust eens een auto met cvt want daar merk je totaal niks van de “schakelmomenten”
Die loeiverhalen moet je met een korreltje zout nemen en eerst zelf eens ervaren.
Als ik zelf rij valt het mee, maar meerijden is heel ander verhaal, mis vooral de ‘ schakel.omenten’ en afwezigheid bijbehorende motorgeluid. Daar ben je zo op ingesteld dat de eerste paar keer elektrisch rijden een totaal onprettige ervaring was voor mij, maar went snel. Rij gelukkig nog meest van tijd hybrid en EV, nog even niet.
Geen EV maar als je normaal rijdt merk je echt niets van de motor of automaat hoor..
Hoofdzakelijk bij one-pedal driving.
Tot nu toe niet dergelijke ongemakken ervaren. Niet bij meerijden in een Tesla Moddel S en niet bij zelf rijden in een Nissan Leaf 2 of de Renault Megane E-Tech, waar ik met een zekere regelmaat in rij. Dus misschien is niet iedereen er even gevoelig voor.
Mijn kinderen worden misselijk op de snelweg, kan te maken hebben met het veelvuldig aanspreken van alle 770Nm wanneer e i n d e l i j k de voorligger het de moeite vindt om naar rechts te gaan. Met de vrouw erbij proberen we dit niet.
Dankzij dit onderzoek ga ik het eens proberen met de versnellingen, gebruik die anders voornamelijk voor leuke bochtige ritjes en daar is idd misselijkheid geen probleem ondanks G krachten naar alle kanten uit.
Ik ben van mening dat dit volledig aan de bediening ligt. Ofwel de chauffeur. Volgende.
Geen idee nog geen ervaring mee
Als je geleidelijk progressief accelereert is het voorspelbaar en blijft het leuk voor de bijrijders.
Nergens last van, krijg alleen klachten bij stevig accelereren. Dus ik probeer ‘normaal’ te rijden met andere mensen in de auto.
Blijkbaar zit ik anders in elkaar, toen ik in 2012 voor het eerst een prototype eUp! reed was het gevoel al: eindelijk een auto die wel soepel rijdt. Mijn brein was blijkbaar nooit gewend geraakt aan de overbodige schakelschokjes en onderbrekingen in de voortstuwing.
De directheid van een handgeschakelde atmosferische motor, gecombineerd met de koppel van een turbo en ook nog de luxe van een automaat. Los van de beperkingen van een accu is een elektro motor een genot om mee te rijden, ook op de fiets trouwens.
Die beperking van de accu kan ik overigens prima mee leven, zeker met een laadpaal op de oprit.
Er is nog veel te verbeteren bij EV’s. Dat begint al bij het wegrijden. De waarschuwing dat je -per ongeluk- gaat rijden ontbreekt door het ontbreken van geluid. Idem bij het uitstappen: is de motor uit en kan ik als passagier veilig uitstappen. Maar het sterkst is de behoefte aan een ICE-karakter bij het rijden over bochtige wegen of in de bergen. De elasticiteit van de ICE past beter dan het lineaire van een EV. Hoger gewicht speelt ook een rol uiteraard.
Waarschuwt een ice met automaat wel voor ‘per ongeluk’ wegrijden? Bij het uitstappen staat de motor uit. Het is geen ice waarbij de motor stationair draait…
Goh, toen ik nog ICE reed kreeg ik het commentaar dat ik te abrupt en te Brussel reed. Nu rijd ik sinds 2 jaar electisch en nooit meer deze opmerkingen gekregen. Dit verhaal voelt een beetje als aandacht trekken en argumenten op laag water te zoeken om aar vooral tegen te kunnen zijn.