
We gaan even lekker negatief, kritisch doch constructief in de weer.
Het zal jullie niet ontgaan zijn deze week. Onder leiding van Rob van Gameren wordt Nederland wakker geschud om een petitie te tekenen. Die inhoud van de petitie is vrij eenduidig: haal de Formule 1 naar Nederland. Allereerst kudos voor de sympathieke en jolige Van Gameren. Formule 1 is een geweldige sport en we hebben dan nu eindelijk nationale inbreng met enorme potentie. Verstappen maakt in zijn eentje heel Nederland autosport-fan. Dat toonde @jaapiyo gisteren al aan in dit artikel over de F1-kijkcijfers in Nederland. Die waren significant gestegen.
Van Gameren heeft een behoorlijke succes geboekt met zijn petitie. Op dit moment hebben meer dan 83.000 Nederlanders de petitie ondertekend, gefeliciteerd! De F1 naar Nederland halen is in beginsel een geweldig idee, maar moeten we het wel willen? We hebben vijf redenen waarom we toch voorzichtig dienen te zijn.
1. Er zijn geen geschikte circuits.
Op dit moment zijn er twee circuits in Nederland die eventueel gebruikt kunnen worden voor een Formule 1 race: Zandvoort en Assen. Bij Zandvoort is de infrastructuur echt een lachertje. Dat is niet gek, want het is een circuit aan de kust, er zijn maar een beperkt aantal aanloopwegen. Dat is in principe niet op te lossen, temeer de gemeente daar vrij star is als het om CPZ gaat. Mocht dat wel te doen zijn, dan zal er enorm veel aan de baan verspijkerd moeten worden voordat er Formule 1 auto’s overheen gaan rijden. Niet alleen de baan en de uitloopstroken, maar met name de faciliteiten zijn niet op F1 niveau. Perfect voor DTM en Formule 3, maar voor het F1 circus moeten er veel meer tribunes bij.
Tweede optie is Assen. Op het gebied van infrastructuur is het al een stuk beter geregeld. Het is wijds, open en Drenthe is relatief rustig. De baan zelf is niet verkeerd, alhoewel het wel een typisch motorcircuit is. Het is juist de thuishaven van de Nederlandse TT, wat wél een race is op het hoogste niveau. Formule 1 is echter van een andere wereld, waardoor ook hier er flink gewerkt moet worden om de faciliteiten om en naast de baan op orde te hebben. Ondanks de F1 historie van Zandvoort lijkt Assen iets betere kaarten te hebben.
2. Het kost veel geld. Enorm veel geld.
Waarom willen we eigenlijk een Nederlandse GP? Lees de verhalen in Engeland en Duitsland maar na. Ondanks bezoekersaantallen schommelend tussen de 250.000 en 400.000 per race hebben ze de grootst mogelijke moeite om het hoofd boven water te houden. De kosten om zo’n race zijn enorm hoog, te meer de organisatie graag een fee ontvangt om de race aldaar te hosten. Het is eigenlijk te schandalig voor woorden dat de Okapi’s (de officials op de baan) bijna allemaal vrijwilligers zijn, ondanks dat ze een zeer belangrijke en verantwoordelijke rol vervullen tijdens een raceweekend. Dat is ook de reden waarom een frietje mayo en een biertje 20 euro kost op Spa, bijvoorbeeld. Alleen maar om een race te mogen organiseren.
3. Wij Nederlanders zijn raszuivere, opportunistische successupporters
Let’s face it, het is zo. Een feestje vieren is nu eenmaal een stuk gezelliger dan een potje rouwen. De kijkcijfers van het Nederlands elftal liepen enorm terug nadat mensenrechten-activist Danny Blind er alles aan deed om Onze Jongens uit Rusland te houden, iets wat hem met verve is gelukt. Waren we een paar jaar gelden nog fan van het Nederlands Elftal, tegenwoordig kunnen ze er niets meer van en kijken we naar andere dingen, zoals Vrouwenvoetbal. Toen de Nederlandse dames het daar extreem goed deden, gingen we massaal de polonaise lopen, comazuipen en schreeuwen tegelijk. Ondanks het feit dat het niveau lager was dan FC Oss tegen VVV Venlo (niet om aan te gluren), keken we massaal want ‘we wonnen’. Dat niemand nu nog naar vrouwenvoetbal kijkt geeft aan hoe belangrijk groot succes is om een sport populair te maken. Nu heeft Verstappen het voordeel dat hij bij een topteam rijdt, maar er is geen garantie dat dat over enkele jaren ook het geval is. Neem een voorbeeld aan Fernando Alonso, hij wordt gezien als een van de beste coureurs van het veld, ook door ons. Toch heeft hij de afgelopen jaren niet kunnen strijden voor een overwinning.
4. Max Verstappen rijdt (waarschijnlijk) niet 30 jaar F1
Met Verstappen kun je enigszins risicovrij plannen. Het is een waanzinnig groot talent, hij is nog altijd erg jong en hij rijdt nu al bij een topteam. In principe staat niets hem in de weg om de komende 15 jaar in de F1 te rijden bij een geweldig team. Maar er zijn geen garanties. Misschien doet Verstappen een ‘Rosberg‘, door op zijn 22e na zijn eerste wereldtitel met pensioen te gaan. Misschien raakt Red Bull hopeloos de weg kwijt, terwijl Renault en McLaren het lek gevonden hebben. Misschien zijn er andere redenen waarom Verstappen geen F1 meer rijdt, laten we hopen van niet. Maar je kan niet een enorme investeringen gaan doen, terwijl het succes afhangt van één coureur. Het is niet zo dat we worden overspoeld met Nederlandse F1-coureurs in de dop. Het is één uitzonderlijk talent en een lading jongens die het net niet of net wel halen. Albers, Doornbos, Van der Garde en dergelijke trokken ook geen volle zalen.
5. De mooiste banen zijn een paar uur rijden
Wil je een race bezoeken, dan zijn er zat manieren om dat te doen. Er zijn voldoende circuits redelijk dichtbij: Hongarije, Frankrijk, Italië, Duitsland, Engeland en België zijn allemaal redelijk goed te doen. Als je in New York woont is de GP van Amerika minimaal net zo’n lange rit of vlucht. Toegegeven, de GP van Paul Ricard is saaier dan de nieuwe Hyundai Elantra, maar Monza, Spa en Silverstone zijn ware pareltjes.
Kortom: ondanks het feit dat een Grand Prix van Nederland geweldig klinkt, moeten we wel realistisch zijn. Men moet niet enkel om Verstappen ineens een F1-race willen organiseren. Daar moeten meerdere redenen voor zijn. Instanties moeten daadwerkelijk zo’n evenement willen organiseren omdat ze er brood in zien. FC Twente ging immers ook niet een stadion verbouwen om in de eerste divisie te gaan spelen.
F1 naar NL zou zeker wel leuk zijn, maar de punten benoemd in dit artikel zijn absoluut zaken om rekening mee te houden.
F1 zou naar mijn mening gewoon op Zandvoort of een nieuwe te bouwen circuit moeten plaatsvinden mocht het naar NL komen. Assen is en motoren circuit met een zeer lang historie aangaande de TT. Het circuit is een aantal jaren niet in positieve zin veranderd en het zou erg jammer zijn als het circuit door de komst van de F1 verder verpest zou worden.
Petitie of geen petitie; ik schat de kans in de buurt van 0% dat wij daadwerkelijk nog een F1 race krijgen
Is er een nieuwe hyundai elantra ?
@alfaromeoman: blijkbaar. En niet eens heel lelijk https://goo.gl/images/yZjSrf
Rustaaaagh…
Helemaal eens met dit lijstje. Voor mij hoeft er ook niet zoveel geld in te worden gepompt. Er zijn genoeg circuits in Europa die prima te bereiken zijn.
Ik zou zeggen: start een petitie tégen de organisatie van F1 races in Nederland. Dan kunnen we kijken wie er wint…
Zandvoort…één van de mooiste circuits van Europa. Dan maar file-rijden…heb je bij Spa ook.
@skinnybmw: Wat vind je dan zo mooi aan Zandvoort? Niet cynisch bedoelt. Ik vind het niet zo bijzonder.
@beetec: de rotonde voor het circuit
@str8six: DRIFTEN1!!1!!
@beetec: de heerlijke zeewind in je haren, het duinzand in je schoenen, de meeuwenpoep als een soort van mayonaise op je patat, geen ander circuit dan Zandvoort biedt zo’n beleving.
@beetec: De lay-out van het circuit, uitdagend en technisch. Veel coureurs zijn het met me eens?
@skinnybmw: Vind je het echt zo mooi? Ik vind het vooral een vervallen zooitje, net als Zandvoort zelf. Lijkt wel een kustplaatsje uit de Sovjet-tijd.
@berlinetta: ben je wel eens op spa geweest? Nog oudere meuk daar.
@berlinetta: Het gaat me meer om het circuit zelf?
@skinnybmw: als je de entree naar Zandvoort OV-only zou maken dan zou je veel problemen kunnen voorkomen.
Er zijn meer F1 races waar je alleen met de trein toegang tot het circuit krijgt.
Opstappen in Haarlem allemaal, of eerder, en met dubbel spoor alle bezoekers richting circuit.
Ik kan mij de Marlboro Masters ’96 nog herinneren, waar we pas om 23:30 langzaam Zandvoort uit konden. En dat was alleen omdat Max zijn papa een paar rondjes kwam rijden…
In de tussenliggende periode is er qua ontsluiting van wegen richting Zandvoort niks echt verbeterd.
@n54coupe: ook dan moet nog steeds het halve dorp op de schop. Als je nu met de trein naar Zandvoort reist, is het nog een half uur lopen naar de ingang, en als je pech hebt daarna nóg een half uur eer je je stekje op de tribune of in de duinen hebt bereikt.
Nee, ik vind het een prachtig, historisch en uitdagend circuit, maar ik kom er bij voorkeur alleen bij race-evenementen die géén tienduizenden toeschouwers (of méér) naar dit circuit weten te lokken.
Als iemand het moet betalen, is het de nationale autosport bond. Waar alle kleine jochies, die wekelijks racen, via hun lidmaatschap een kleine bijdrage aan leveren….
oh wacht; dat schiet niet.
Misschien moeten we die 83000 mensen allemaal vragen om 1000 euro in te leggen. Als je dat regelt, komt die GP vanzelf.
Ben bang dat je niet zover komt echter.
Een goede reden om niet te tekenen: Rob van Gameren.
Je laat je toch niet leiden door een volwassen vent met z’n pet achterstevoren, stomme t-shirts en een skinny jeans? Een kereltje dat zichzelf verklaard heef tot F1 kenner, maar die zonder Google, Twitter en YouTube helemaal nergens is…
@awesome: Iedereen mekkert wel eens over Plooij (terecht of niet) maar deze van Gameren is toch wel de grootste kneus van het Formule 1 op de Nederlandse televee.
@viezefreddyw: Plooij is ook erg, maar van Gameren slaat werkelijk alles. Wát een kneus is dat.
Ik zat een tijdje terug achter hem in de studio, wat heb ik mezelf in moeten houden om die pet niet van z’n kop te trekken…
@awesome: Whaha wat een stunt was dat geweest!
Ik zag hem laatst zitten met een Pokémon shirt aan… Op tv…
@awesome: had het maar gedaan, of beter trap m van de bank en neem plaats
@awesome: alleen experts die er de ballen verstand van hebben zijn interessant. Dat is de formule. Het geeft jouw de frustratie van “wat kletst die vent nou” maar ook het warme gevoel, ik snap er meer van.
@awesome: wie gaat daar dan ook in de studio zitten?
@awesome: Voor mij ook een reden om meteen weg te zappen zodra hij in beeld komt.
@awesome: Het is volgens mij zijn functie om middels You tube, twitter en Google wat nieuwtjes oid te brengen..
Vraag me in deze ook af wie de kneus is; degene die daar zit voor zijn taak of degene die op de tribune plaatsneemt..
Waarom zijn de meeste mediums zo fel tegen de GP op Assen, als het haalbaar is, waarom niet? De infrastructuur is goed, er komen veel mensen op af en we hebben er iets unieks bij.
@dieselkameel: hahahaha
@dieselkameel: je kunt toch lezen.
Ik vind Zandvoort ook totaal ongeschikt. Niet vanwege dat verkeer, dat vind ik een beetje gezeur. Er is zelfs een trein die je er zo naar toe brengt. Vanwege het strand is er vaak zat veel bezoek. Een beetje extra investeren in infra is nooit weg, en is hoe danook veel simpeler dan het circuit up to date maken.
Zandvoort is prachtig hoor, maar het lijkt meer op de Nordschleife dan op de GP-strecke. Smalle baan, vangrails dichtbij, grindbakken en geen tribunes.
Ga eens op Spa rijden: overal uitloopstroken, ruimte om een fout te maken of met 300 rond te tollen.
De mooie oude stukken van Zandvoort zijn niet geschikt voor F1, ga je ze geschikt maken is de charme weg. En het circuit is ook nog eens te kort. Rondjes onder de minuut?
@willeme wat je bij punt 4 aankaart…..hoe zit dit met Autoblog? Hoeveel nieuwe lezers nieuwe accounts sinds Max in de F1 zit?
Gewoon geen f1 in nl als je in je oranje shirt f1 wil kijken moet je er maar wat voor over hebben en een stukje rijden
@rainman: dat is de helft van de fun, met 4 man een weekend weg, ideaal, en bij voorkeur weg uit Nederland en een aantal bergwegen
infratructuur van spa, hockenheim en hungaroring is vele malen erger als die van zandvoort, waarbij de faciliteiten op spa ook nog is om te janken zijn. 5 gore friettenten voor alle general access klanten (zo’n 80k) die om 12 uur alleen nog maar warm bier en koude resten patat verkopen.
@gwnbmw: dat geloof je toch zelf niet wat je nou zegt, de infrastructuur is een lachertje daar de kant van de kust op. Dat kan niet slechter.
@bmwfreak038: ooit wel is op 1 van de 3 geweest? op spa rijdt alles via een bospad een grasveld op wat opeens een parkeerplaats voor moet stellen. doe je zo’n 5 uur over.
op hockenheim moet alles via het kleinste dorp op aarde naar de snelweg, doe je ook zo’n 4 uur over.
de hungaroring rijdt alles via een tijdelijke afslag (er is geen permanente afslag naar de baan vanuit de stad) over een dijkje naar grasvelden. als het regend hebben de boeren dikke pret.
in zandvoort kom je met de trein vanaf haarlem 10 minuten lopen van het circuit uit. in hockenheim kan dit ook nog, in hongarije en spa is dit geen optie.
Ik was hier eigenlijk al klaar :P 1. Er zijn geen geschikte circuits.
Op dit moment zijn er twee circuits in Nederland die eventueel gebruikt kunnen worden voor een Formule 1 race
CPZ bestaat niet meer. Sinds een tijdje is het gewoon Circuit Zandvoort.
Reden 2 en 3 zijn juist wel de reden om het mu te organiseren. Juist nu is het winstgevend… en aan Assen hoeft niet zoveel te gebeuren….
Dank voor deze punten. Ik ben al 20 jaar F1 fan en heb de laatste 2 jaren met argusogen naar de hype in Nederland gekeken. Laat de races op plekken waar ze horen of waar de ‘elite’ er voor wil betalen.
Wat een jourbalistiek topstuk. En dat is nu eens NIET cynisch/sarcastisch/ironisch bedoeld.
Sterke visie, en goed verwoord!
Allemaal goede redenen.