• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Red Bull en Honda worden het eens over motorenovername

Auteur: machielvdd, gepost 21 januari 2021 om 15:51 – 20 Reacties

Red Bull en Honda worden het eens over motorenovername

De kogel is door de kerk bij Red Bull en Honda. Nu moet de FIA nog meewerken.

In oktober maakt Honda als een donderslag bij heldere hemel bekend dat ze het voor gezien hielden in de Formule 1. Daarmee brachten ze Red Bull in een onaangename positie. Het leek erop die het energiedrankjesteam opeens aangewezen was op motoren van rivalen Renault, Ferrari en Mercedes. Eigenlijk stuk voor stuk geen reële opties. Maar ja, zonder motor aan de start verschijnen is ook weer zowat.

Al snel bleek echter dat er nog een andere mogelijkheid was: dat Red Bull de motor van Honda over zou nemen en zelf verder zou ontwikkelen. In eerste instantie was het niet meer dan een gerucht, maar dat verhaal werd steeds aannemelijker.

Inmiddels is het zover: Red Bull en Honda zijn het eens geworden over de motorenovername. Dit tekent Auto, Motor Und Sport op uit de mond van Helmut Marko. De Oostenrijker geeft aan dat alles in kannen en kruiken is. Dat wil zeggen: tussen Honda en Red Bull.

De FIA is er echter ook nog. De hoge heren moeten nog beslissen over de bevriezing van de motoren. Of de Honda-motorenovername van Red Bull definitief gemaakt kan worden hangt daar nog vanaf. Anders is het niet financieel haalbaar voor het team. Helmut Marko geeft aan dat er volgende week duidelijkheid komt van de kant van de FIA. Spannende tijden dus voor Red Bull, Max Verstappen en natuurlijk iedereen die de F1 op de voet volgt.

Bron: Auto, Motor und Sport

Ook interessant!

  • Red Bull haalt dit weekend Honda-logo's van livery
  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Honda blijf tóch motoren leveren aan Red Bull!
  • Mercedes speelt vals
    BREEK: FIA geeft Mercedes geen gelijk

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, Honda, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Dit is de duurste Volvo S80 van Nederland
Volgend bericht: Audi RS6 C7 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. boriske zegt

    21 januari 2021 om 16:07

    Bevriezen staat haaks tov de F1.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      21 januari 2021 om 18:56

      @boriske: vandaar dat ze al jaren met dit concept motor doen.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 januari 2021 om 07:16

        @rollingstoned: het concept is hetzelfde maar ze mogen wel ontwikkelen. Met een freeze mogen ze de motor niet meer aanpassen.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          22 januari 2021 om 13:38

          @benja01 dat weet ik maar erg innovatief is dat natuurlijk niet.

          Login om te reageren
  2. net10 zegt

    21 januari 2021 om 16:22

    Ferrari zal zeker hier zeker tegen zijn, ondanks enorme budgetten was de Ferrari motor in 2020 de motor met het minste vermogen.
    Ferrari wil juist weer meedoen voor de top 3.
    De Mercedes motor had het meeste vermogen.

    Login om te reageren
    • boriske zegt

      21 januari 2021 om 17:30

      Ferrari is er net mee akkoord. Het is Renault die tegenwerkt.

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    21 januari 2021 om 17:31

    De FIA zal voor de vorm wat vragen stellen en dan akkoord gaan. Wat moeten ze anders? Een top team verliezen uit de F1 is ook niet echt goed voor de sport.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      22 januari 2021 om 07:17

      @janjansen: Red Bull moet niet zo moeilijk doen en gewoon de Renault motoren nemen. Probleem opgelost.

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    21 januari 2021 om 17:55

    Motoren bevriezen is geen goed idee. Als je dat gaat doen, blijf je net zolang 1 team hebben dat beter is dan de rest, simpelweg omdat ze het beste blok hebben.
    En op zich, de motoren zijn nu ook al voor een groot gedeelte bevroren, omdat er maar bepekt aan ontwikkeld mag worden.

    Maar ja, als je het vrij laat, gaat t ook mis: dan gaat het om wie de rijkste is. Hoeveel is het je je waard om de beste te zijn; Ferrari Renault of MB. Is dat te verklaren aan je shareholders?

    Een kostenlimiet instellen voor het ontwikkelen van motoren is ook onmogelijk: daar kan zo ontzettend veel me gefraudeerd worden: dan ga je er om vragen dat alle makers cheaten.

    Dus wat er ook beslist wordt, het zal een nadeel hebben. Ben blij dat ik die beslissing niet hoef te maken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 januari 2021 om 19:09

      Maar als je motoren bevriest dan kunnen de achterblijvers naar verloop van tijd ook hetzelfde niveau (technisch maximaal haalbare binnen de geldende regel) bereiken. Ga je regelmatig reglementen aanpassen dan heeft het team met de beste ingenieurs (dat toch al voorliep) weer de beste kansen. Dus of voor heel lang bevriezen zodat na een aantal jaar iedereen hetzelfde kan of heel regelmatig flink veranderen zodat er een machtsverschuiving door een briljante vondst bij een outsider kan komen.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 januari 2021 om 07:21

        @mashell: je blijft altijd verschil houden. Mb, Ferrari, hebben betere en meer engineers. Betere faciliteiten etc dat heb je als haas bijv niet zomaar ingehaald

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      22 januari 2021 om 07:49

      @gregorius: juist niet. Je bevriest het reglement. Het is makkelijker om in te lopen dan uit te lopen.

      Login om te reageren
  5. banderas zegt

    21 januari 2021 om 19:20

    Voor korte termijn prima, maar op lange termijn? Uiteindelijk een heel nieuw of flink aangepast blok ontwikkelen is wel wat anders dan sleutelen aan een bestaand blok.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    21 januari 2021 om 20:44

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo’n overname er uit ziet? wordt er een complete afdeling incl. de Honda engineers overgenomen? Of wordt er een (technische) partner bij gezocht? Blijven ze facilitair in Japan die motoren ontwikkelen en bouwen of wordt alles naar Milton Keynes verhuisd?

    Login om te reageren
    • coldzero zegt

      21 januari 2021 om 21:26

      Vermoed dat ze voornamelijk het technische concept kopen en het recht om de motoren te gebruiken en deze verder laten ontwikkelen door een partij zoals Ilmor of Cosworth.

      Login om te reageren
      • herve11f zegt

        21 januari 2021 om 22:46

        @coldzero: of Mugen Honda

        Login om te reageren
  7. jje003 zegt

    21 januari 2021 om 23:30

    Op zich zie ik hier wel een mooie marketing mogelijkheid vanuit RB. Het concept overkopen, seizoen onder TAG of RB laten rijden en daarna sponsormogelijkheden aanbieden met een ‘anonieme’ motor voor bijvoorbeeld Toyota of Hyundai. Merken die hun sport imago willen oppoetsen maar geen 200 miljoen per seizoen eraan willen uitgeven om te ontwikkelen, maar wel je merknaam verbonden aan een winnend team.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      22 januari 2021 om 00:20

      Ik heb al eens eerder gesuggereerd dat dit een ideaal scenario zou zijn voor een Chinese partij. Die hebben het geld en willen de exposure. Hangt alleen af van wat er met Honda afgesproken is hoe afhankelijk ze nog van ze zijn voor onderdelen / technische support.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 januari 2021 om 06:53

      @jje003: op zich niet onlogisch. Aston Martin kon de afgelopen jaren de teamnaam sponseren. En vroeger deden dat sigarettenfabrikanten. Lijkt me wel iets voor een koffiebranderij ofzo.
      En de motorsponsor hoeft geen autofabrikant te zijn. Tag,die je suggereert, maakt horloges. Ik zie het al voor me, Max Verstappen in de Douwe Egberts Red Bull met McDonalds motor.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 januari 2021 om 07:22

        @mashell: zo doen ze dat in Amerika

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North