• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull wil Honda F1 gaan overnemen

Auteur: willeme, gepost 19 oktober 2020 om 12:07 – 31 Reacties

Red Bull wil Honda

Nu Red Bull Honda wil overnemen, lijkt alles op zijn plaats te vallen.

Het hoge woord is eruit: Red Bull wil Honda gaan overnemen. Nee, niet het gehele bedrijf, maar de Formule 1-tak. Van alle opties die mogelijk zijn is deze optie favoriet bij Red Bull, meldt ESPN.

Honda heeft onlangs aangekondigd te gaan stoppen met de F1. Volgens Honda hebben de hudige coronacrisis en de transitie naar EV’s hiermee te maken. Ondanks alle goede bedoelingen, zit er natuurlijk niet veel overlap tussen de Honda motor van Max Verstappen en de Honda e. Gek genoeg heeft de Red Bull Honda een grotere actieradius dan de nieuwe kekke driftbare Honda.

Dat zal ongetwijfeld, maar ook het feit dat er niet zoveel te winnen viel in de afgelopen jaren zal niet hebben bijgedragen. De eerste jaren met McLaren verliepen desastreus. Ondanks dat Red Bull zijn grootste successen heeft behaald met een klantenmotor, wil Red Bull het liefste niet meer terug naar Renault.

Red Bull wil Honda

Het zal niet de eerste keer zijn dat een motor door een andere partij doorontwikkeld gaat worden en een nieuwe naam krijgt. Denk bijvoorbeeld aan de Supertec-motoren (doorontwikkeling Renault) en Asiatech-blokken (doorontwikkeling Peugeot-motoren).

Red Bull wil Honda overnemen

Maar als Red Bull Honda gaat overnemen, zijn ze dan uit de brand geholpen? Nee, eigenlijk niet. Ze hebben voornamelijk te maken met torenhoge ontwikkelings- en fabricagekosten. Een klantenmotor kopen bij Renault zou ongeveer 20 tot 25 miljoen per jaar kosten. Een motor zelf ontwikkelen kost al gauw het tienvoudige.

Red Bull wil Honda

Oh ja, dat is per jaar. Je moet er maar zin hebben, zeker als je telkens 20 pk achterblijft op Mercedes. Aan de andere kant, het geeft Red Bull veel meer vrijheid om de auto te ontwerpen. Er hoeft immers geen rekening gehouden te worden met de eigenschappen van de motor van de leverancier. Je kan alles op elkaar afstemmen.

Wat ook een dingetje is om rekening mee te houden: Red Bull kan zijn motoren leveren aan 2 teams: Red Bull en Toro Rosso. Ook zal het twee keer motoren moeten inkopen als de overname niet doorgaat. Dus in dat licht bezien is de wens voor een overname vrij logisch. Met deze man kan Red Bull zelfs een succes ervan maken.

Honda

Honda weet van niets

Maar nu komt het interessante: Honda zegt van niets te weten. Om met @jaapiyo te spreken: Oh, snap! Honda is namelijk de houder van alle rechten van de motoren. Alle patenten zijn van Honda. Uiteraard wil Honda wel een beetje verdienen aan hun investeringen van de afgelopen jaren. Volgens hen hebben ze nog géén belletje gehad van Red Bull.

Burnout

Renault ook nog een optie

Overigens lijkt de optie van Renault zeker niet onmogelijk. Marko, Mateschitz en Horner gaan zeg maar alle meisjes op de dansvloer vragen om te schuifelen. Wetende dat ze ‘nee’ op hun rekwest krijgen. Dan zullen ze uiteindelijk toch met hangende pootjes bij Cyril Abiteboul moeten aankloppen. Volgens de FIA-reglementen is de constructeur die de minste afnemers heeft verplicht te leveren aan het team dat motoren nodig heeft.

Bron: Autosport

Ook interessant!

  • Red Bull haalt dit weekend Honda-logo's van livery
  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Honda blijf tóch motoren leveren aan Red Bull!
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Honda, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Bestuurder probeert te ontsnappen in Tesla Model 3
Volgend bericht: BREEK! F1-kalender 2021 gelekt op het internet »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    19 oktober 2020 om 12:30

    “Ook zal het twee keer motoren moeten inkopen als de overname niet doorgaat. Dus in dat licht bezien is de wens voor een overname vrij logisch.”
    Ehh nee? Dat is namelijk de situatie van nu. Nu kopen ze twee keer motoren in bij Honda. Voor ongeveer hetzelfde geld koop je twee keer motoren in bij Renault. Voor heel veel meer geld koop je de F1 motorentak van Honda, die daarbij jaarlijks ook nog eens heel veel meer geld zal opsouperen. Als je de business case daarvan maakt, het kost veel geld, geen garantie op goede resultaten, geen kans op andere afnemers van de motoren dan de twee eigen teams, dan kan het er absoluut niet uit.
    Ik verwacht het volgende: Red Bull ontdekt dat het crisis is, dat de jeugd minder uit kan gaan, minder kan “chillen”, minder Red Bull drinkt en besluit na 2021 met het Alpha Tauri team te stoppen en alleen met RBR met Renault door te gaan.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 oktober 2020 om 12:45

      @mashell:

      Ja en nee. Ze kopen de motoren in bij Honda. Echter, Red Bull en Toro Rosso zijn de enige afnemers. Ze hebben heel erg veel input in het ontwerp van de motor op dit moment. Wat dat betreft is het meer een partnership, dan dat Red Bull het er maar mee moet doen. Wat bij Renault (logischerwijs) wel het geval is. Daarmee is Red Bull Honda een soort semi-fabrieksteam. Het zit er tussen in.

      Login om te reageren
    • Rene zegt

      19 oktober 2020 om 15:05

      RbR betaald niks voor de motoren, sterker nog ze krijgen er voor betaald. De kosten worden dus heel hoog voor RBR , maar met sponsoring en een rijke eigenaar die vast dan als doel stelt net als Mercedes te domineren in de f1 en elk jaar kampioen wil worden zou het toch moeten lukken. Ik denk inderdaad dat er een andere partner bij word gezocht. Een aantal Duitse autofanbriekanten hebben al een tijdje interesse.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        19 oktober 2020 om 16:55

        Voor 2025 stapt er niemand nieuw in de F1.
        Vanaf dan moeten F1 motoren op synthetische brandstof draaien, dus dat vraagt om een compleet nieuwe en andere motor.
        Dus er zal geen auto fabrikant zijn die nog voor 4 jaar lang heel veel geld gaat pompen in een oud reglement motor om dan voor 2025 met een compleet nieuwe motor te moeten komen.
        Nieuwe fabrikanten stappen pas in als het nieuwe 2025 motoren reglement bekend is gemaakt.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        19 oktober 2020 om 19:30

        @Rene: volgens Forbes betaald Torro Rosso 17 miljoen voor de motoren. Dus dan lijkt mij dat Red Bull dat ook doet. Honda gaat niet geld geven om motoren te leveren. https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/csylt/2020/01/14/red-bull-reveals-how-much-it-really-costs-to-run-an-f1-team/amp/

        Login om te reageren
  2. awesome zegt

    19 oktober 2020 om 12:33

    “Uiteraard wil Honda wel een beetje verdienen aan hun investeringen van de afgelopen jaren.”

    Of geen 200 tot 250 miljoen per jaar meer uitgeven of verliezen zo u wil.
    Ze zijn er toch al eerder eens uitgestapt voor een symbolisch bedrag (Brawn GP)? Ik zie niet in waarom ze het nu niet zouden doen.

    Oh, en Toro Rosso is natuurlijk Alpha Tauri ;)

    Login om te reageren
  3. simonbv zegt

    19 oktober 2020 om 12:40

    Hebben ze voor volgend jaar geen Budgetcap van €175 miljoen. Als de ontwikkeling van een motor €250 miljoen per jaar kost, delen door twee teams (dus ieder 125 miljoen) blijft er nog 50 miljoen over voor overige kosten. Of heb ik iet over het hoofd gezien.

    Login om te reageren
    • antoonniels zegt

      19 oktober 2020 om 12:49

      @simonbv: motoren zullen daar niet onder vallen ( separate bv ). Red bull zou in theorie de motoren voor 1 euro aan de teams kunnen leveren dan zodat er nog 174.999.999,- overblijft voor de auto en het team eromheen.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        19 oktober 2020 om 18:32

        @antoonniels: daar zit de winst voor RedBull. Er blijft veel geld over voor de ontwikkeling. Mercedes kan dat niet, tenzij ze motoren aan AM en Williams gaan leveren voor het symbolische bedrag…

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 oktober 2020 om 21:34

        @antoonniels: De vork zit toch net even iets anders in de steel. De motoren vallen inderdaad niet onder de budgetcap. Dat komt niet omdat het een andere BV is, maar omdat de FIA dat reglementair zo heeft vastgelegd. Als een andere BV reden is om iets niet onder de budgetcap te laten vallen, zou daar natuurlijk gigantisch misbruik van worden gemaakt. Het trucje wat jij noemt met motoren voor 1 euro, zou je dan immers ook kunnen betrekken op de rest van de auto. Het raceteam inschrijven als Red Bull Racing BV, en vervolgens het chassis voor een symbolische euro inkopen van Red Bull Chassis Development, de versnellingsbak onderbrengen bij Red Bull Drivetrain Technologies, enzovoorts. Daarom heeft de FIA in het financiële reglement vast laten leggen dat onderdelen die elders ingekocht worden, gekocht moeten worden voor een marktconforme prijs.

        Login om te reageren
      • sterko zegt

        20 oktober 2020 om 10:33

        BV? Red Bull is Oostenrijks en RBR is gevestigd in Engeland. Een GmbH of Ltd. is dus logischer.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      19 oktober 2020 om 17:03

      Red Bull heeft al aangegeven dat ze alleen geïnteresseerd zijn om de Honda F1 motoren over te nemen als de doorontwikkeling van de huidige motoren bevroren worden tot 2025.
      Ze hebben namelijk aangegeven dat ze geen honderden miljoenen willen/kunnen uitgeven aan motor ontwikkeling.
      Bij een bevroren motor ontwikkeling reglement gaat het alleen om motoren onderhoud.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 oktober 2020 om 19:33

      @simonbv: The cost cap only covers spending that is performance-related, therefore teams can spend much beyond that across its whole business. Among other things, the cap excludes:

      Marketing
      Driver fees
      The wages of the team’s three highest paid personnel
      Employee bonuses
      Championship entry fees
      Engine supply deal
      Travel and hotels
      Purchase of superlicences
      Non-F1 activities

      Login om te reageren
  4. reactief zegt

    19 oktober 2020 om 12:43

    Nogal een vaag verhaal achter een duidelijke kop waarin het een uitgemaakte zaak lijkt. Tijd zal het leren. Voordat dealtjes rond zijn zullen we het niet weten.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    19 oktober 2020 om 12:51

    Beetje apart artikel. Ik wil niet zeiken ofzo, maar waar kan ik lezen wat de titel suggereert? Zo is het een beetje een vaag verhaal.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 oktober 2020 om 13:02

      @viezefreddyw: Red Bull heeft aangeven het liefste de Honda F1 activiteiten over te nemen voor de toekomst van hun team. Staat volgens mij gewoon in het artikel ;-)

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 oktober 2020 om 15:44

      https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-buy-honda-engines/4891990/

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    19 oktober 2020 om 13:21

    Toch blijft het hele excuus van Honda om uit de F1 te stappen dubieus, gezien het feit dat ze op zeker actief blijven als (een van de twee) motorenleverancier(s) in de IndyCar én dat deze raceklasse vanaf 2022 óók overstapt op… hybride zescilinders!

    Overigens, zo’n beetje elke doorstart van een motorenbouwer (Supertec, Asiatech, Mecachrome, etc.) is uiteindelijk ten onder gegaan aan het feit dat ze niet de budgetten -en dus de successen- hadden van de grote autofabrikanten. Dus áls Red Bull besluit om de motorentak van Honda over te nemen, doen ze er m.i. verstandig aan een autofabrikant als partner te zoeken. VW, Porsche, iemand?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 oktober 2020 om 13:45

      Je zou je dus kunnen voorstellen dat RedBull de hele handel voor de nieuwe regelementen al weer doorverkoopt aan de nieuwe partner… Combineer het met de druk die men uitoefent om de motorontwikkeling voor 2022 en verder stil te leggen en er blijft vooral een productiebedrijf over.. en dat kost zeker geen 250 miljoen (per jaar)!!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 oktober 2020 om 15:50

      Porsche heeft het niet nodig, VW zet heel fanatiek in op elektrisch. Dus van VAG zou ik het niet verwachten. De F1 is stervende, ik denk niet dat een grote partij daar nu nog instapt.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 oktober 2020 om 16:08

      Volgens Honda zijn de auto en motorsportactiviteiten onderverdeeld in verschillende afdelingen; indycar is Honda USA en F1 is Honda Japan. Daarnaast is Honda succesvol in Indycar, kost het een klap minder en verkopen ze veel meer auto’s daar. Dus de USA markt is te belangrijk om niet actief in te zijn in de indycar. In de F1 moeten ze veel geld uitgeven voor beperkt succes en is de exposure veel minder. Want de motorfabrikant is ondergeschikt aan de constructeur. En tot 2026 zal er geen mogelijkheid zijn voor Honda om te winnen, tenzij ze meer geld gaan uitgeven dan Mercedes. En dat willen ze dus niet. Is het niet waard.

      Een nieuwe autofabrikant aantrekken zou geweldig zijn, maar aangezien het Honda 4 jaar gekost heeft om te komen waar het is nu is en per 2026 nieuwe regels zijn. Heeft er geen zin om voor fabrikanten nu in te stappen, kost alleen maar geld en levert niks op. Honda gaat niet zijn patenten verkopen aan een andere fabrikant en zelfs dan, je koopt er geen direct succes mee.

      Ik denk dat Honda hiermee gewoon wil onderhandelen met Renault om een sterkere positie te krijgen. Ze willen een zelfde relatie met Renault hebben als ze hebben gehad met Honda. Alleen is dat voor Renault niet interessant. Een motor op maat gemaakt voor RB / AT gaat niet werken icm het Renault chassis. En Renault gaat niet haar eigen team benadelen ten faveure van Helmut en Dieter. Red Bull heeft eigenlijk geen onderhandelingspositie, tuurlijk ze kunnen dreigen met weg te gaan, maar dat overleeft de F1 ook wel. Er gaan altijd teams weg en komen anderen voor terug. Dus RB moet niet moeilijk doen en gewoon de grote jongens broek aan doen en accepteren dat Renault hun enige optie is (Ferrari kan natuurlijk ook, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren)

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        19 oktober 2020 om 17:10

        Ferrari komt in 2021 met een compleet nieuwe motor, en ook Honda gaat dat nog doen voor het laatste jaar.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          19 oktober 2020 om 17:41

          @HZW: wat is je punt?

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        19 oktober 2020 om 21:44

        Ja, maar die onderverdeling tussen Honda USA en Honda Japan is gewoon een kansloze drogreden van de Japanners. Inderdaad is die onderverdeling er, maar Honda USA en HPD zijn voor de volle 100% dochterondernemingen van Honda in Japan. Als de hoge heren in Japan beslissen dat men moet stoppen omdat men zich wil focussen op elektrische auto’s, stopt HPD gewoon netjes met hun Indycar programma.

        Zoals je zegt is het Indycar programma stukken voordeliger doordat de motoren in de basis eenvoudiger zijn en er veel meer teams zijn om de rekening over te verdelen. Tel daarbij op dat Honda in de Indycar vrij eenvoudig succes kan boeken en de keuze om actief te blijven is een no-brainer. Maar dat men daar dan gewoon eerlijk over is en toegeeft dat het Formule 1 project simpelweg te duur is voor wat het oplevert. Die eerlijkheid levert stukken meer begrip op dan aankondigen uit de Formule 1 stappen wegens elektrificatie en twee dagen later aankondigen dat je langer doorgaat in de Indycar en dat dan probeert te verkopen als een “Ja, maar daar kunnen wij niks aan doen, dat is HPD schuld”.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          20 oktober 2020 om 14:03

          @Edge: eens, hiermee overtuigen ze ook niemand.

          Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    19 oktober 2020 om 15:46

    RB wilt de F1 tak van Honda overnemen, maar Honda had reeds aangegeven dat ze personeel de researchcentra zelf wilden behouden. Het zou een droom zijn om Andy Cowell en Porsche bijv te kunnen strikken. Vermoedelijk zullen ze wel een deal kunnen sluiten met Honda, maar een partner zoals Porsche voor 2026 lijkt onwaarschijnlijk wegens de reglementering die dan veranderd en ze dus vandaag op kosten jaagt. RB wilt een ontwikkelingstop, maar Ferrari had reeds tegengestemd. Eind volgende maand weten we meer.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 oktober 2020 om 16:09

      na het protest van vorig jaar mbt de illegale motoren zal Ferrari haar veto recht gebruiken. Ferrari bied wel de mogelijkheid aan om hun motoren te kopen. Daarnaast is er de afspraak dat ze meer biobrandstof moeten gaan gebruiken en daarvoor is wel ontwikkeling nodig. Dus een ontwikkelingstop is voor de FIA niet interessant.

      Login om te reageren
  8. Van Epschoten zegt

    19 oktober 2020 om 16:54

    Lijkt mij ook de meest reëele optie. Vanaf volgend jaar heeft Red Bull budget “over” vanwege de budgetcap. Tel het bedrag voor de leasemotoren op bij de reductie van het budget en je komt aardig in de buurt van de kosten voor een eigen motor.

    Login om te reageren
  9. Boomer zegt

    20 oktober 2020 om 08:41

    Rekest… niet rekwest…

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    20 oktober 2020 om 10:35

    Tja, het kost heel veel geld, maar het red je ego. En dat is bij Redbull heel veel waard. En natuurlijk moet het wel wat toevoegen. Als je een eigen motor hebt maar te weinig vermogen dan wordt het alsnog niets.

    Login om te reageren
  11. Richmond zegt

    20 oktober 2020 om 14:03

    Je moet het geld wel hebben en daar gaat het ze om.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North