BREEK: Red Bull verandert van gedachten over hybrides

Auteur: , 14 Reacties

Een opvallende volte-face van de renstal.

MV33

Bij Red Bull Racing hebben ze er nooit een geheim van gemaakt dat ze de huidige hybride power units in de F1 niet per se tof vinden. Christian Horner en Helmut Marko lieten geen mogelijkheid onbenut om te stellen dat het geluid wat de turbotorren voortbrengen weinig spectaculair is. Daarbij zouden de motoren ook nodeloos gecompliceerd plus duur zijn, waardoor ze in technische zin net zo min relevant zijn voor straatauto’s als hoogtoerige atmosferische juweeltjes. Tenslotte speelde natuurlijk het Calimero-effect mee: het was namelijk allemaal niet eerlijk. Dat laatste slaat dan op het feit dat je zonder Mercedes-PU of meer recentelijk Ferrari-PU eigenlijk bij voorbaat kansloos was om te strijden voor de titel.

Nieuwe uitlatingen van Helmut Marko tonen aan dat het waarschijnlijk toch vooral het laatste puntje was waar de schoen het meest om de Oostenrijkse voeten wrong. Het is ook wel begrijpelijk: Red Bull Racing werd van 2010 tot en met 2013 kampioen. In 2014 kwamen de stofzuigers ten tonele en was hun de dominantie plotsklaps verdwenen. Een bittere pil om te slikken. Nu er weer wat voorzichtige hoop gloort aan de horizon in de vorm van Honda, draait Marko zijn mening bij. Aan Motorsport-Total laat hij weten:

We hebben na veertien jaar voor het eerst een officiële motorenpartner en zijn nu min of meer een fabrieksteam. Honda wil graag de motor in deze vorm houden. Dus wij hebben er nu ook een sympathie voor ontwikkeld.

Tsja, niet veranderlijker dan een mens. Dat geldt zeker als het gaat om zo’n grillig exemplaar als Helmut Marko.



14 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Never bite the hand that feeds you
Stof tot nadenken, want als RBR nu ineens zo diametraal verandert van mening kan er nog iets anders achter zitten:
1) de Honda PU is bijzonder goed te noemen;
2) RBR is nochtans van mening te stoppen met F1 en Honda wil de toko overnemen;
3) Honda is bereid mammoettankers vol geld naar RBR te sturen als ze na 2021 nog steeds in de F1 blijven (zodat Honda meer tijd heeft om zelf een fabrieksteam op te zetten, zonder direct te falen onder de naam Honda F1 Team);
4) Marko en Horner hebben de voordelen van een Japans toilet ontdekt en durven geen woord kwaad meer te spreken over Japan, Japanners en Honda.

Punt 4 is het meest waarschijnlijk.
@vonklausenburg: honda heeft ze wat Nuru’s aangeboden
BREEK?

Ziet nou niemand in, even los van hoe de Honda presteert, dat ze net een nieuw partnership hebben en daarom hoe dan ook positief zijn om zowel mentaal, maar ook marketingtechnisch de boek pushen? Nu al zeiken op Honda als op Renault heeft RB helemaal geen baat bij dus doen ze dat ook niet.

De eerste persberichten over Renault waren ook positief. Ze wonnen er zelfs 4 wereldtitels mee, maar toch staat Renault in Nederland i.c.m. F1 te boek als trage slak en onbetrouwbaar. En het laat maar weer zien dat mensen maar wat graag achter de ingezette belangenlobby aanhuppelen. Ook op socials wordt graag de combinatie Renault en slecht aangehaald, want dan weet je i.i.g. zeker dat je de ‘domme Max-fans’ meekrijgt. Zo jammer.
@hamerhaai: Mevrouw Von Klausenburg is anders enorm fan van Ricciardo. Zo erg dat ze een Clio is gaan rijden.
Volgens mij is dit het eerlijkste antwoord die je uit het F1 paddock kunt krijgen.

Hij zegt gewoon point blank dat door de partnerschap zij nu een andere lijn volgen. Hij zegt niet dat ze van het geloof zijn afgestapt, maar gewoon door de partnerschap met Honda, en Honda dit een mooi concept vindt, dat zij nu gewoon die lijn volgen. Punt.

Minst hypocriete antwoord dat ik sinds lange tijd gezien heb. Denk dat daarom Marko en Max elkaar wel liggen. Ze zijn gespeend van F1 diplomatie.
@Rick-dos: Inderdaad. Stukje als sensatie artikel neergeschreven, maar Marco heeft het erg eerlijk verwoordt voor mijn gevoel.
Civic Hybrid als companycar for Max!
Het geluid van de red bull was tijdens de test runs ook niet mis, klonk als een woedend beest vergeleken met de stofzuigers van ferrari en mercedes.
@gwnbmw: geluid is energie die niet in voortstuwing is terecht gekomen. Minder is beter voor een snelle motor.
Kan iemand mij vertellen waarom dit Breaking news is?
@dutchdriftking: ja idd. Ik vertrouw de koppen over F1 sowieso al lang niet meer op AB.

Ik open het bericht, scroll naar de quote die vaak ten grondslag ligt aan dergelijke artikelen en dan weet je eigenlijk al genoeg.

Ik snap het mechanisme van ‘schreeuwende kop > meer clicks op het artikel > betere marketing statistieken > meer kans op inkomen en ga zo maar door. Maar je kunt je afvragen of dit lang stand houdt. Blijkbaar wel want het blijft maar doorgaan. Maar wie weet zijn er ook lezers die dit wel tof vinden.

Gelukkig is er morgen weer een special van willeme. Die vind ik leuker om te lezen. Net als veel andere artikelen van Jaapiyo overigens, alleen niet deze soort.
We gaan het zien dit seizoen in vond dat honda vorig jaar al wel wat meer betrouwbaarheid liet zien
Zo langzamerhand wordt het toch wel duidelijk dat de toekomst voor automotoren elektrisch is.

Ik snap het dan ook heel goed dat F1 toch op het laatste moment de hybride techniek heeft behouden. Sterker, ik denk dat het op de korte termijn wel eens erg lastig zou kunnen worden nog partijen te vinden die zo veel geld in het ontwikkelen van een F1 verbrandingsmotor willen stoppen. Je wil als merk toch in de toekomst investeren.

Kijk naar het enorme succes van formule E, waar Audi, BMW, Jaguar, Nissan (Renault) als een dolle opgesprongen zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).