• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: verplichte zonnepanelen op grote parkeerplaatsen

Auteur: jaapiyo, gepost 2 november 2025 om 15:56 – 24 Reacties

zonnepanelen

Verplichte zonnepanelen op parkeerplaatsen, is dat verandering waarin we kunnen geloven?

In de democratische republiek Korea, niet de verwarren met de Democratische Volksrepubliek Korea, liggen EV’s enigszins onder vuur. Na wat fikkies in appartementencomplexen, mogen ze niet meer onder dergelijke gebouwen geparkeerd/opgeladen worden. Maar in het land waar de Chaebols de macht hebben, is het niet allemaal och en wee voor de EV en ‘renewable energy’. Men heeft er nu namelijk wetgeving aangenomen waarbij er verplichte zonnepanelen geïnstalleerd worden.

De verplichting geldt voor zowel private als publieke terreinen met 80 of meer parkeerplaatsen. Boven deze plekken moeten nu zonnepanelen komen. En niet alleen voor nieuwe bouwsels, ook voor bestaande parkeertuinen geldt deze verplichting. Daar zal dus nog even gebouwd moeten worden.

De regering zegt zodoende ook dat de maatregel niet alleen zorgt voor extra ‘groene’ energie, maar ook voor wat extra banen. Op zich zijn andere voordelen intuïtief invulbaar. Auto’s die onder dakjes staan, slijten minder snel, warmen minder op in de zon, hebben daarna ook wat minder airco-actie nodig. Niks mis mee. Potentiële nadelen zijn natuurlijk de PFAS-content en het potentieel dat ‘vrindjes’ de miljoenencontracten krijgen.

Is dit dan ook een oplossing voor het nieuwe Nederland? Wellicht, hoewel we dermate druk bevolkt zijn dat parkeerplaatsen van dit formaat op één niveau zeldzaam zijn. Dan zal de provincie opnieuw het verschil moeten maken. Parkeerplaatsen bij stations en dergelijke. Doen?

Ook interessant!

  • BREEK: BYD nu grotere EV bouwer dan Tesla
  • Grote autovervoerder stopt acuut met transport EV's en PHEV's: ''te gevaarlijk''
  • BREEK: de solid state accu komt naar EV's toe
  • EV 10 Daagse 2024

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, overheid, zonne-energie, zuid-korea

Vorig bericht: « Hartverscheurende vraag jonge AB-lezer na winst D66: gaan benzineauto’s nu verdwijnen?
Volgend bericht: Tesla belooft gavere Roadster dan alle James Bond auto’s bij elkaar, die ook kan vliegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    2 november 2025 om 16:02

    Prima plan toch? Lijkt me een stuk zinvoller dan weilanden volbouwen met zonneparken. En je auto staat ook nog eens in de schaduw…

    Login om te reageren
  2. stephen zegt

    2 november 2025 om 16:05

    Allicht meteen je auto ook laden met de zonneenergie.

    Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    2 november 2025 om 16:12

    Goed idee, maar dan wel een gebalanceerde configuratie met laadpalen en accu’s. Desnoods offgrid.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 november 2025 om 16:25

      Waarom zou de rest van het land niet mogen meeprofiteren van de opgewekte energie?

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        2 november 2025 om 22:30

        Hij bedoelt daar denk ik mee dat juist daar waar momenteel veel stroom nodig is (bij oplaadpunten voor auto’s) het juist optimaal zou zijn als dat “zelfvoorzienend” zou zijn. Gaat hem niet helemaal worden want het is wel leuk dat iedereen zijn auto een beetje kan laden die komt parkeren en niet alleen de eerste 30 als de accu nog vol zit :)

        Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        2 november 2025 om 23:23

        Omdat je dan weer gezeur krijgt over dat het net wordt overbelast. Parkeerplaatsen van stranden, musea en andere dagtripjes worden vaak enkel overdag bezocht, dus als de zon schijnt. Je kan dan dus alle stroom direct kwijt aan de opladende autos. Als er geen zon is zijn dit soort locaties ook vaak minder druk bezocht. Dit kan dus prima off grid en krijg je geen gezeur met overbelasting van het stroomnet.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 november 2025 om 07:50

          Je accepteert het gezeur over overbelasting van het stroomnet als een gegeven. Maar het is een technisch probleem dat op te lossen is. Opgelost kan worden, opgelost wordt. Er is ook geld voor, er is een business case, er wordt aan gewerkt. Door getreuzel van de netbeheerders is een probleem ontstaan maar dat gaat verdwijnen. We moeten onze plannen er dus niet om aanpassen.

          Login om te reageren
  4. Hawkeye72 zegt

    2 november 2025 om 16:35

    Prachtplan

    Login om te reageren
  5. volvo480gtt zegt

    2 november 2025 om 16:45

    Aan de ene kant een mooi plan. Vraag me af wat het met de overbelasting van het stroomnet doet op een zonnige dag. Hebben we straks nog meer stroom overschot en netbeheerders kosten.

    Login om te reageren
  6. jaso013 zegt

    2 november 2025 om 16:49

    Das mooi! Nog meer overcapaciteit en teruglever kosten voor de burger.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    2 november 2025 om 16:53

    Zonnepanelen als motorkap.

    Login om te reageren
  8. RUBERG zegt

    2 november 2025 om 17:07

    Gebruik de stroom van particuliere zonnepaneel eigenaren. Voorkomt terugleverkosten.

    Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    2 november 2025 om 17:22

    In Frankrijk doen ze het al.

    De enige keerzijde is dat er mogelijk parkeerplaatsen weggehaald worden. Als jij bij de supermarkt 82 parkeerplaatsen hebt, dan haal je er 3 weg, hoef je niet aan deze wetgeving te voldoen 😅

    Login om te reageren
  10. pimmie zegt

    2 november 2025 om 17:29

    In Frankrijk is dit ook al verplicht voor nieuwe openbare parkeerterreinen. En PFAS hoeft geen issue te zijn. Er worden in Weert lichtgewicht zonnepanelen zonder PFAS gemaakt. Die lijken mij hier uitstekend voor geschikt.

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    2 november 2025 om 17:50

    Dit zie je in Nederland ook steeds vaker en het heeft veel voordelen, naast het opwekken van energie {en het voeden van laadpalen). Feitelijk creëert men zo publieke carports, deze schermt de auto zelf af van direct zonlicht, houdt de auto daarmee koeler in de zomer en voorkomt condensvorming of zelfs aanvriezen op de ruiten in de winter.

    Login om te reageren
  12. rogerzz zegt

    2 november 2025 om 17:52

    Hypothetisch: Als je een Taycan met 300kW wil laden en een paneeltje doet 375 watt, dan heb je 300.000 / 375 = 800 panelen nodig. Stel dat er meerdere auto’s laden en de zon schijnt niet optimaal, dan heb je er vanzelfsprekend nog veel meer nodig.

    Maar prima plan om vraag en aanbod te combineren en nog zinvoller gebruik te maken van de ruimte. Vind het bij Bloemendaal aan Zee ook mooi, lekker in de schaduw, 5000 stuks.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      2 november 2025 om 22:48

      Geen idee over wat voor parkeerplaatsen het gaat, maar als je er een paar uur staat zijn ac laders veel logischer en goedkoper. Voor 11 kw laden heb je dan 29 panelen nodig, klinkt al een stuk beter.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      2 november 2025 om 22:59

      Niet alleen auto’s gebruiken stroom. Ga lekker thuis laden. Ik heb mij destijds kapot gelachen om auto’s van een ton die dan bij de Lidl gratis aan de 50 kW lader gaan staan of er zelfs voor in de rij gaan staan. Kwartiertje laden scheelt je dan nog geen 4 euro, wat een kansloze armoedige actie. Waarschijnlijk bespaar je meer door je aardappeltjes zelf te schillen.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        3 november 2025 om 09:49

        Dat is wel een goed advies. Gewoon tegen alle Duitse toeristen zeggen dat ze thuis moeten opladen. Zo simpel kan het zijn!

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          3 november 2025 om 20:24

          Ac laden heeft alleen zin als je ergens lang bent. Voor een restaurant slim om gasten langer te laten zitten, maar een supermarkt bezoek kost geen uren toch? Met 11 kW lader kom je met 11 kWh na een uur ook niet ver.

          Voor een supermarkt dichtbij de snelweg kan een fatsoenlijke snellader (300+ kW) dan weer wel extra klanten trekken die als ze er dan toch zijn ook een broodje meepakken.

          Login om te reageren
  13. DeWitteCondor zegt

    3 november 2025 om 11:09

    Lijkt me prima en in Zuid-Europese landen zie je dit al veel, bijv bij supermarkt parkings. Ik vind het ideaal. Die ruimte benut je anders toch niet en je auto staat een stuk koeler.

    Login om te reageren
  14. autodrome zegt

    3 november 2025 om 15:54

    Why nut? Die zonnepaneel jongens schreeuwen steen en been sinds die matennaaier actie van de overheid als het om salderen gaat?

    Login om te reageren
  15. autodrome zegt

    3 november 2025 om 15:57

    Volgens mij zijn er ook nog genoeg (semi)- overheids- en nutsgebouwen, commerciële gebouwen en veel braak staand (bedrijfs)land die baat zouden hebben bij zonnepanelen en/of een windmolen hier en daar.

    Login om te reageren
  16. Usdriver zegt

    3 november 2025 om 18:25

    De details hoeven wij niet te regelen. Gewoon verplicht overdekken met zonnepanelen. Off grif of ongrid. Met of zonder batterij. Wel of niet voor betalen. Dat zoeken de exploitanten heus zelf uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North