
De geëlektrificeerde auto’s zijn niet meer welkom bij deze gigant.
Iedere dag opnieuw krijgen we nieuwe indicaties dat we met z’n allen nog niet klaar zijn voor een volledige overstap naar elektrisch. Niet overal is de infrastructuur op orde en de wil om elektrisch te rijden is er lang niet overal. Die overstap gaat natuurlijk ook niet zomaar, al laten sommige politici het wel lijken alsof het zo zou moeten gaan. Ook de veiligheid bij transport van elektrische auto’s is nog te wankelend. Dat vindt ook de Amerikaanse rederij Matson.
Het bedrijf is bijna 150 jaar oud en brengt al meer dan 100 jaar in Amerika spullen van het vaste land naar Hawaii, Alaska en verschillende plekken in Azië. Het scheepsbedrijf verhuist ook auto’s naar de (ei)landen en dat zullen vanaf nu alleen nog maar auto’s zijn met enkel een verbrandingsmotor.
EV- en PHEV-stop
Matson laat in een nieuwsbericht weten af te zien van verdere verschepingen van EV’s en plug-in hybrides: “Vanwege de toenemende bezorgdheid over de veiligheid van het vervoer van voertuigen die worden aangedreven door grote lithium-ion batterijen, schort Matson de acceptatie van gebruikte of nieuwe elektrische auto’s en plug-in hybride auto’s op voor transport aan boord van haar schepen. Met onmiddellijke ingang accepteren we geen nieuwe boekingen meer voor deze zendingen van/naar alle vaargebieden.”
Een aantal Hawaïaanse autoverkopers laat aan de lokale media weten dat ze de beslissing betreuren en benadrukken dat elektrische auto’s erg geschikt zijn voor gebruik op het eiland. Het is overigens niet zo dat Matson het niet geprobeerd heeft. Het bedrijf onderzocht hoe auto’s met een lithium-ion batterij het veiligst de boot op konden en stapte in externe werkgroepen. De tussentijdse conclusie: op dit moment is er nog geen oplossing en dus kappen we ermee. Kosten wat het kost.

EV-branden op boten
De inkomsten van Matson zullen eronder lijden, maar een scheepsbrand door elektrische auto’s vindt Matson veel erger. Kijk maar naar de eerdere branden op de Midas Morning en – dichterbij huis – de Fremantle Highway. Overigens is Matson niet het eerste grote scheepsbedrijf dat elektrische auto’s weert op haar boten.
Bron: The Maritime Executive





Queue de comments met: zie je wel EV’s zijn de duivel / EV’s branden procentueel minder vaak dan ICE auto’s.
De realiteit is gewoon dat als een EV gaat fikken, de problemen groots zijn. En als je duizenden van die dingen vervoerd op een schip, ik snap dat ze het een te groot risico vinden. De brandbaarheid van een EV is echt iets dat nog opgelost moet worden, gelukkig gaat ook deze ontwikkeling iedere dag verder.
EV’s zijn helemaal niet zo licht ontvlambaar maar als er een productie fout mbt tot de batterij is dan kom je er natuurlijk waarschijnlijk juist bij het transport achter. Betere kwaliteit waarborgen kunnen dit voorkomen maar dat is allemaal nog niet uitontwikkeld.
Ik ben wel eens vaker met een veerboot van Denemarken naar Noorwegen gegaan. Daar staan de nodige EV’s tussen hoor. Allerlei merken staan er tussen, er wordt niet iets geweerd op die boten. Beetje bangmakerij?
Bangmakerij? De schipbranden toevallig vergeten? Iemand moet opdraaien voor zulke kosten ALS het wel misgaat.