
Als er straks geen salderingsregeling meer is, moet je wat anders met je zonnestroom. Bijvoorbeeld je auto opladen!
Drie jaar geleden was de overgrote meerderheid van de Nederlandse EV-rijders al goed bezig. 79 procent van de EV-rijders laadde de auto thuis op en had zonnepanelen op het dak liggen. En dat terwijl het gemiddelde op 19 procent lag. Het is maar de vraag in hoeverre dat aantal zal stijgen de komende jaren.
Zonnestroom wordt namelijk een stuk minder interessant. Vanaf 2027 geldt de salderingsregeling niet meer. Deze regeling zorgt er nu voor dat je een leuk zakcentje kunt verdienen met het terugleveren van zonne-energie. Vanaf vandaag weten we ongeveer hoe weinig je straks nog verdient met energie terugleveren.
Wat leveren zonnepanelen op in 2027?
Keuze.nl heeft de voorwaarden voor 2027 van energiebedrijf Greenchoice bekendgemaakt. Wie nu bij dit bedrijf teruglevert met een contract van 2 jaar voor vaste tarieven, betaalt 15,2 cent terugleverkosten per kWh en krijgt 16 cent per teruggeleverde kWh stroom.
Vanaf 2027 dalen zowel de -kosten als de terugleververgoeding respectievelijk naar 5,2 cent en 5,4 cent. Keuze.nl geeft een rekenvoorbeeld: als je nu met 12 panelen, 3.200 kWh saldeert, kun je er € 24,43 voor krijgen. Voor evenveel stroom krijg je in 2027 nog maar € 8.
Wat ga je dan doen met de zonnestroom?
Goed, terugleveren is dus straks niet meer interessant. Wat kun je dan nog meer doen met de elektriciteit die je zonnepanelen opwekken? Keuze.nl adviseert om de opgewekte stroom zoveel mogelijk direct zelf te verbruiken op het moment dat je opwekt. Dat gebeurt nu nog weinig: 30 procent van de zonnestroom wordt direct gebruikt.
Om zelf stroom te gebruiken van de zonnepanelen heb je een omvormer tussen de panelen en je meterkast nodig. Dikke kans dat je die al hebt als je al even zonnepanelen hebt, maar voor de nieuwelingen volgt hier nog even het kostenplaatje. Heb je één paneel, dan heb je genoeg aan een micro-omvormer van ongeveer € 150 tot € 450. Bij meerdere panelen heb je meerdere micro-omvormers nodig. Vanaf een stuk of acht panelen wordt het verstandiger om één string-omvormer te kopen die de energie van meerdere panelen kan omvormen. Deze apparaten kosten al gauw € 1.000.
Stroom gebruiken op zonnige momenten?
De opgewekte energie meteen gebruiken kan op verschillende manieren. Denk aan het aanzetten van de vaatwasser op zonnige momenten. Maar ja, in de winter de vaat laten staan totdat de zon weer een keer genoeg schijnt, is ook zo wat. Gelukkig zijn er slimme laadpalen. Deze palen kunnen kiezen uit zonnestroom of stroom van je energieleverancier. Je voelt het nadeel al misschien aankomen: zo’n slimme paal kost duizenden euro’s.
Hetzelfde probleem kom je tegen bij thuisbatterij. Hierop kun je stroom opslaan. Handig, want je laadt de accu op bij lage stroomkosten en/of mooi weer en tapt stroom af wanneer de elektriciteit duur is. Maar zo’n batterijen zijn nu nog veel te duur en je kunt er niet heel veel stroom kwijt. Een thuis batterij met een capaciteit van 8 kWh gaat bijvoorbeeld al voor bedragen tussen de € 5.000 en € 8.000.
Gebruik een EV als rijdende thuisbatterij!
Wie er wel het geld voor heeft, kan dan beter gaan voor een elektrische auto die bidirectioneel kan laden. Denk bijvoorbeeld aan de Renault 5. Zo kun je je EV gebruiken als rijdende batterij. Je laadt hem overdag alleen op met de stroom van de zonnepanelen. ‘s Nachts wordt er geen zonne-energie opgewekt en laat je de accu weer leeglopen om in huis te gebruiken.
Samenvattend hoef je je zonnepanelen dus nog niet bij het grof vuil te zetten, maar het wordt je wel moeilijker gemaakt. Moeten we dan toch maar terug naar zonneauto’s?





Een warmtepomp, al dan niet hybride, is ook een goede manier om je eigen opgewekte stroom te gebruiken. Of nog beter: een warmwaterboiler. Schaf je een combinatie van die twee aan, dan kan het huis gasloos worden gemaakt.
Heel mooi idee…. wanneer heb je een overschot aan zonne-energie? In de zomer wanneer er weinig tot geen warmte nodig is. Wanneer trekt een warmtepomp een bak energie? In de winter wanneer de panelen bijna niks doen. Toen met 100% kon salderen en geen terugleverkosten had, helemaal geen probleem. Nu met terugleverkosten en het verdwijnen van het salderen gaat je dit een berg energie kosten die je gewoon uit het net gaat trekken.
Dat valt best mee. Natuurlijk haal je in december/januari niet de hoeveelheid stroom die je dagelijks nodig hebt (tenzij je er 30 tot 40 kwijt kunt), maar ‘bijna niks doen’ is werkelijk nergens op gestoeld; ik haal tussen november en februari gemiddeld nog steeds 25 tot 40% van mijn stroomverbruik aan opbrengst van 4500 Wp aan panelen . Daarbij, het is ook vele malen goedkoper stroom inkopen dan aardgas. En dan heb ik het nog niet eens over het gigantische verschil in de efficiëntie tussen verwarmen met een cv-ketel vs. warmtepomp.
Ik moet het allemaal nog bekijken, maar ik heb 8 panelen op zuid zuid west, met elk een microomvormer, leveren veel stroom op voor maar 8 stuks (rond de 2500kw per jaar). Mijn huidige, heel gunstige contract loopt nog 20 maanden. Dus zomer 2026 kan ik ook nog salderen zonder terugleverkosten. Daarna maar een accu laten plaatsen. Zonneplan vraagt 5500 euro voor een 10kwh accu inclusief plaatsing zie ik op hun site. Vind ik meevallen qua prijs. Panelen heb ik er toch al bijna uit, was een kleine 3000 euro, leveren zo’n 800 per jaar op, dit is jaar 5 dat ik ze heb. Dus heb nog zo’n 2 jaar (voorjaar 2027) en dan moet ik geld hebben voor een accu, makkie.
Ideaal laadt je je wagen overdag op wanneer dit kan als de zon goed geeft. Maar andere kleine ingrepen kunnen ook al helpen om meer zelf je eigen elektriciteit te verbruiken. De meeste vaatwassers bijvoorbeeld onthouden waar ze zaten als ze zonder stroom vallen. Dus start je vaatwasprogramma, en zet het onmiddelijk zonder elektriciteit met een slim stopcontact met bijvoorbeeld timer. Wanneer de elektriciteit terug opspringt doet het machien zijn programma (bijvoorbeeld 1u in de namiddag). In veel betaalbare toestellen (bv. wasmachines en droogkasten) heb je ook al slimmere varianten die je met apps kan bedienen.
De overheid legt dus een probleem bij de consument wat diezelfde consument maar voor een deel kan oplossen. Voor een korte periode stroom opslaan kan prima met batterijen. Voor de langere periodes (de winter) is er voor de consument gewoon geen oplossing. Om die reden zou de overheid moeten investeren in waterstoffabrieken zodat er in tijden van overvloed waterstof geproduceerd wordt. Waterstof kan dan weer prima jaarrond door de zware industrie gebruikt worden. In de winter zal de consument altijd afhankelijk blijven van extern opgewekt energie (thorium reactor?). Nu liggen er wel plannen voor waterstofcentrales maar die moeten vooral de industrieel opgewekte stroom (windparken) gaan verwerken. Ik vrees als er geen oplossing komt voor de consument dat die hele verduurzamingsslag enorme vertraging op gaat lopen.
Allemaal airco’s aanschaffen, die laten draaien en ramen openzetten (in de zomer). Meteen probleem opwarmingen aarde aangepakt. ;-)
Ik zou niet afgaan op de prijzen hier voor accu’s. Die worden gedumpt op de wereld markt . Net als panelen . Ze kosten maar een fractie daarvan.
Klein beetje beter in verdiepen dus .
Let wel op dat je de specifieke zonnestroom accu neemt, die draait rechtsom van voren gezien. De gewone stroom draait linksom als je door de voorkant naar de achterkant kijkt.
Het nadeel van slimme laadpaal en je wilt enkel zonnestroom gebruiken, is dat er vaak niet voldoende stroom wordt opgewekt om ‘aan te gaan’ (minimaal 6A nodig). Bij 3 fases is net nog lastiger (3x 6A nodig) en als de omvormer maar op 2 fases is aangesloten, dan lukt het nooit. Goede uitleg hier: https://www.youtube.com/watch?v=EKpMEKiLlLI
Graag zou ik willen dat ik de laadpaal kan ‘knijpen’ naar bijv. 3kw zodat ik maximaal mijn zonnestroom kan gebruiken als de auto de hele dag voor de deur staat. Of ‘knijpen’ vanuit de auto. Wat bij sommige auto’s mogelijk is (Tesla goed, ID3 minder goed), helaas bij mijn Renault niet mogelijk.
Als iemand tips heeft voor een laadpaal waarop ik de laadsnelheid kan instellen, dan hoor ik het graag.