De Buick Envision S is je ex, maar dan na tien jaar tijd, drie zwangerschappen en een derde hypotheek.
Het beheren van diverse merken in een concern kan nog best lastig zijn. Dat bewijst General Motors, dat eigenlijk al in zijn hele bestaan moeite heeft gehad om wereldwijd auto’s aan de man te brengen onder diverse merknamen.
General Motors
Gelukkig voor General Motors was Opel altijd een vaste waarde voor het concern. De Duitse autobouwer (en het identieke doch Britse Vauxhall) waren goed voor een groot marktaandeel in Europa en daarbuiten.
PSA
Maar net zoals met heel veel andere merken heeft GM besloten door te willen gaan zonder Opel/Vauxhall en is de boel verkocht aan PSA. Dat heet geleid tot aanzienlijk betere Opels. Lichter, zuiniger, net zo praktisch en dus lager qua kosxten voor ons Nederlanders. Ook hoeft Opel niet meer te zeulen met leuzen als ‘Wir leben autos’ bij een Zuid-Koreaanse Opel Karl.
Buick
Mocht je je afvragen, hoe zou het eigenlijk zijn gegaan met Opel als het nog onder de vleugels van GM opereerde? Daar is gelukkig Buick voor. Het is een luxemerk dat boven Chevrolet staat, maar onder Cadillac. Met name in China is het merk enorm behoorlijk groot. Sterker nog, het is de belangrijkste afzetmarkt voor Buick.
Buick Envision S
De laatste toevoeging aan het Chinese Buick-gamma is deze Envision S. Zoals je kunt zien een vlotte verschijning die helemaal voldoet aan de laatste mode: het is een crossover en het apparaat is niet al te groot. De reden waarom Buick voor de naam Envision S is begrijpelijk: de oude Envision is een jaartje geleden voorzien van een facelift en blijft nog even leverbaar.
E2XX-platform
De oude Envision staat nog op het Delta-platform (dat wij kennen van de 2005 – 2012 Opel Astra). De nieuwe Envision S staat op het nieuwe ‘E2XX’-platform, waar de huidige Insignia ook op staat. Naast de gewone Envision S toont Buick meteen de Envision S Avenir, die vermoedelijk met een milieuvriendelijke geëlektrificeerde aandrijflijn geleverd gaat worden.
Europa
Uiteraard zijn er geen plannen om dit in Europa te gaan verkopen, maar mocht je afvragen wat er van Opel gemaakt had kunnen worden als ze niet met PSA in zee waren gegaan, heb je het hier het antwoord.
gregorius zegt
Het ziet er eigenlijk prima uit. Geen rare fratsen. Een beetje vergeleken met hoe Mazda’s er 5 jaar geleden uitzagen.
Zou dus ook prima in de oude Opel lineup hebben gepast.
petroldrinker zegt
meer dan 10 jaar terug zag je in china al overal Buick, weet nog dat onze chauffeur van mn vaders bedrijf ook in een buick reed.
Dutchdriftking zegt
Hij lijkt anders nog behoorlijk op de huidige Corsa en Astra.
Zukunft1 zegt
Word ik oud? Of vervagen merken? Welke merken onderscheiden zich (qua hardware) nog echt van de rest? Ik ben geen Tesla fan maar qua onderscheidend vermogen toch wel een voorbeeld.
stationcar zegt
Dit lijkt zo’n typisch geval dat beide concerns een deel van het ontwerp van een model hebben meegepikt. Dit is natuurlijk gewoon een verbouwde Opel Grandland X, vakkundig ontdaan van PSA onderdelen. Opmerkelijk ding.
De grote vraag is welke modellen Buick in de toekomst gaat brengen, als ze geen Opels meer kunnen kopiëren.
tenaci zegt
@stationcar: lijkt me niet. Die Buick is 100% GM en de Grandland is al helemaal door PSA ontworpen. Platform gelijk aan 3008
stationcar zegt
De GrandlandX is niét door PSA ontworpen, hij is in samenwerking met PSA ontworpen. Hij staat wel op een PSA platform, maar is géén volledig PSA ontwerp. De GrandlandX is namelijk al vóór de overname door PSA geïntroduceerd. Daarom is het logisch dat GM zelf ook een trucje met dit ontwerp kan doen, het is immers hún ontwerp. Je kan aan deze Buick duidelijk zien dat ontwerp gebaseerd is op de GrandlandX, en als ik het zo inschat is bijvoorbeeld de hele daklijn hetzelfde als de GrandlandX, de motorkap heeft dezelfde plooien, de spiegels zitten exact op dezelfde plek, de tankdop ook, de achterlichten zitten ook op dezelfde manier op dezelfde plek, de naden tussen bumpers en cargoseriedelen zitten op dezelfde plek, de uitsparing voor de kofferdeksel lijkt exact gelijk enzovoorts. Onderhuids zullen de gelijkenissen nog groter zijn, hoewel ze op een ander platform staan. Natuurlijk is de Buick herontworpen, dat zie ik ook wel, geen paneel is exact gelijk, maar als je goed kijkt is de gelijkenis treffend.
eklasse zegt
@stationcar: nee, klopt toch echt niet wat je beweert.
stationcar zegt
Ik heb m’n punt gemaakt, vogel het zelf maar verder uit ?♂️, uiteindelijk maakt het mij niet uit ?♂️, ik constateer slechts.
eklasse zegt
@stationcar: meer een Cadillac XT4 met een ‘voormalig’ Opel sausje.
caprio zegt
Soort cruising tussen eerste GLA en huidige Astra, zowaar niet eens slecht
Ram-G-maN zegt
Dit was dan waarschijnlijk de nieuwe Opel Frontera geweest. Waarschijnlijk in een parallelle universum.
adyton zegt
Bizar eigenlijk dat je nu 2 merken hebt, die niet meer met elkaar verbonden zijn, nu identiek dezelfde designtaal gebruiken. Ik had deze al gezien en ging er van uit dat dit inderdaad ook een Opel zou worden, maar was vergeten dat die nu in handen van PSA zijn.
ericd zegt
Ziet er uit als een Opel SUV van na de PSA overname. Ofwel de stylering dateert van nog daarvoor, of het is het betere jatwerk. Hoe dan ook, kandidaat voor grijze import. Meteen dat lelijke Buick logo vervangen voor een Opel badge.
db87 zegt
Beetje flauw door te stellen dat GM minder zou zijn dan PSA. Ja PSA maakt lichtere auto’s maar beter, zeer discutabel. Als je de statistieken erbij pakt dan moet je vaststellen dat GM-opel minimaal een goede runner-up was met de beste in z’n segment en PSA vaker slechts ‘gemiddeld of boven gemiddeld’. PSA heeft fijnere motoren maar dan gaat het niet om betrouwbaarheid: https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/
Ik vind de Buick Envision S er voor een SUV puik uit zien.