• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Busjes worden in 2025 onbetaalbaar

Auteur: Michel, gepost 9 februari 2024 om 16:01 – 34 Reacties

bedrijfswagens bpm

Vanaf 1 januari 2025 moet je op bedrijfswagens BPM gaan afdragen. Dat worden voor 2024 enorme verkoopcijfers.

Op 1 januari 2025 gaat er flink veel veranderen aan de bedrijfswagens en de BPM die daar over gerekend wordt. Nu is het namelijk zo dat er op een nieuw busje wel BPM zit, maar als je de bedrijfswagen zakelijk inzet, hoef je die niet af te tikken. Dat wordt dus vanaf volgend jaar anders.

Autorola directeur Frank Tanke rekent het allemaal even voor in de BNR Nationale Autoshow. Concreet maakt het dus volgend jaar niet meer uit hoe je de bedrijfswagen inzet, privé of zakelijk, je moet de BPM altijd afdragen.

Daarnaast wordt de BPM op de bedrijfswagens niet meer zoals nu in vijf jaar afgebouwd, maar in 25 jaar. Dat betekent dat de overheid de achterdeur ook sluit voor de import van jonge occasions uit het buitenland. Waar nu een bestelbus van twee of drie jaar oud nog interessant is, omdat het grootste deel van de BPM er al af is, is dat dus ook verleden tijd.

BPM bedrijfswagens uniek in Europa

Tanke meldt ook dat Nederland zo ongeveer het enige land in Europa is met zo’n fijne aanschafbelasting. Bij BPM staat de P overigens voor personenwagens en M voor motoren. Waar is dan het busje in deze afkorting?

Het bedrijf Autorola heeft onderzoek gedaan naar het effect van deze maatregel op de bedrijfswagenmarkt heeft. Gemiddeld zal er per voertuig een BPM bedrag van 12.000 euro afgedragen moeten worden. Kijken we dan naar de vanafprijs excl. btw en BPM van bijvoorbeeld een nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, dan is dat zo vijftig procent erbij. Niet fijn als je als ondernemer je vloot moet vervangen.

Verkoop 2024 skyhigh

De verkoop van de bedrijfswagens in 2024 wordt dus skyhigh. Iedereen wil nu nog een busje aanschaffen onder de oude regels. Nu kun je ook nog een diesel kopen, straks met alle emissievrije zones is ook dat verleden tijd.

De importeurs van bedrijfswagens zijn zelfs soms al voor het hele jaar uitverkocht. Zo is het bij Volkswagen niet meer mogelijk om nog een Transporter te bestellen. Hij wordt dit jaar nog volop uitgeleverd, maar bedenk je nu om er nog één voor dit jaar op kenteken te zetten kun je dus beter nu nog even in het buitenland gaan kijken.

Bij Volkswagen kun je nog wel volop de Caddy, de Crafter en de ID.Buzz bestellen. Die zijn nog volop leverbaar in 2024.

Bij Stellantis waar ze busjes met Citroën, Peugeot, Fiat en Opel logo’s op de neus verkopen hebben ze extra capaciteit besteld bij de fabriek zodat ze ook de komende maanden nog nieuwe bestellingen voor dit jaar aan kunnen nemen.

Dezelfde vraag staat momenteel ook uit bij Toyota, Mercedes-Benz en Ford. We zullen de voorraad updates hier toevoegen zodra we de reacties binnen hebben.

Handelaren

Met een beperkte voorraad qua nieuwe bestellers worden het gouden tijden voor handelaren. Die kunnen zeker in de tweede helft van het jaar goede zaken gaan doen.

Daarnaast zal de occasionprijs ook gaan stijgen, want de bestelauto’s op Nederlands kenteken worden gewoon meer waard, want nieuw wordt flink duurder. Autorola verwacht een prijsstijging van 12,5 procent voor gebruikte bedrijfswagens.

Emissievrije zones

Nog even los wat aandacht voor de emissievrije zones en de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Een elektrische bedrijfswagen is een stuk duurder dan wat nu een dieselbus kost. Vanaf 2025 kun je Amsterdam alleen nog maar in met een emissievrije bus.

De aannemers en pakketbezorgers die daar willen blijven werken moeten dus een nieuwe dure bus kopen. En dat betekent ook voor de consument een hogere prijs. Daarnaast zijn er van die hele grote elektrische bussen die meer dan 3.500 kilogram wegen en waar je dan ook niet meer met een gewoon B rijbewijs in mag rijden.

Kortom het worden dure tijden vanaf 2025 en wij verwachten, samen met Autorola, een recordjaar qua bedrijfswagen verkoop voor 2024. En een flinke dip in 2025 uiteraard. Na 1 januari 2025 wordt het de dieselbus helemaal afrijden en de klussen in reservaat Amsterdam aan iemand anders met een elektrische bus overlaten.

Ook interessant!

  • Zo worden de elektrische busjes van Mercedes
  • Schietpartij in Duitse Mercedes-fabriek: twee doden
  • Mercedes-Benz A180 limousine - rijtest en video
  • Mercedessen nog duurder
    Mercedessen worden nog duurder

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, bnr-autoshow, bpm

Vorig bericht: « Buitenlanders negeren rode kruizen
Volgend bericht: BMW-designer deelt opvolger van de BMW i8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2024 om 16:09

    En waar zal de aannemer de rekening van zijn dure nieuwe bus neerleggen?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      9 februari 2024 om 17:03

      Bij het oud papier

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      9 februari 2024 om 17:28

      Zo wordt alles doorberekend toch? Levert de schatkist ook nog extra BTW op, omdat al die particulieren een hoger bedrag op hun factuur zien waar dus hogere BTW bedragen op te zien zijn…

      Het is simpelweg een verkapte manier om de overheidsfinanciën weer in het gareel te krijgen nu de 2% norm voor defensie ook gehaald moet worden.
      Onze welvaartsstaat is mede te danken door defensie niet te sponseren en te vertrouwen op de U Naaitme Steeds. Nu gaan we daar de vruchten van plukken en komen we op een levensstandaard die lager ligt dan de afgelopen jaren. De tering naar de nering zetten noemen we dat.

      OT. Ik ken al een aantal ondernemers die een nieuwe gekocht hebben en dit jaar nog geleverd wordt. Ik begrijp het wel als mede ondernemer…..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 februari 2024 om 18:32

        De laatste keer dat we de VS nodig hadden duurde het vijf jaar voordat ze kwamen. In de jaren daarna heeft de VS meer oorlogen begonnen dan dat ze gestopt heeft. Als je ziet dat de het Amerikaanse leger ook hun primaire werkeloosheidsproject is ligt er een schone taak voor de nieuwe Navo baas Mark Rutte om die norm naar 1% of een 0,5% terug te brengen. Minder wapens + minder militairen = minder oorlog.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          10 februari 2024 om 10:07

          Succes met opleggen aan China en Rusland.

          Login om te reageren
    • papa zegt

      10 februari 2024 om 04:50

      Als de VS er niet was geweest spraken we nu Duits (of zelfs Russisch)

      Login om te reageren
  2. William zegt

    9 februari 2024 om 17:18

    Nog erger: als ik het goed heb begrepen zijn vanaf 01-01-2025 ook full size pickups niet meer te kopen op grijs kenteken? Daar komt dan wel heel wat meer dan 12.000 euro aan BPM bij….

    Login om te reageren
    • mrbowser zegt

      9 februari 2024 om 17:23

      Klopt. Voor een Hilux ben je zo 100k kwijt. Schandalig.

      Login om te reageren
      • shellplc zegt

        10 februari 2024 om 01:31

        Ben benieuwd hoe de Politie en Rijkswaterstaat dat gaan doen dan.
        Denk dat de handel in terreinwagens op grijs kenteken ook wel wat minder gaat worden dan.

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          10 februari 2024 om 07:25

          Politie en Rijkswaterstaat zie belasting niet als een kostenpost.

          Login om te reageren
  3. lodewijk zegt

    9 februari 2024 om 17:28

    Wat een volslagen krankzinnige overheid hebben we toch.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      9 februari 2024 om 20:00

      Volgens het artikel zijn we een van de weinige landen die het niet doen, dus dan is het eerder krankzinnig dat het niet eerder werd gedaan. Maar Nederland zal wel meer belasting heffen dan andere landen

      Login om te reageren
  4. M3 comp. zegt

    9 februari 2024 om 17:36

    De oplossing is eigenlijk zooooo simpel. Gewoon iedereen in de emissievrije zones niet meer helpen. Dus geen klussen meer aannemen, geen spoed problemen meer oplossen en ga zo maar door. Leg die verantwoording maar neer bij de gemeenten. Geen diesel in de stad, geen werk verrichten. Kijken hoe lang deze gemeente dat volhouden. En oh ja, velen zullen nu zeggen “en m’n inkomen dan?” Nou voorlopig buiten de gemeente gaan werken. Als de ondernemer toch in het naratief meegaat (zero emissie) helpt deze zichzelf en andere in financiële moeilijkheden want alles, maar dan ook alles zal gigantisch duurder worden. Eenheid maakt macht, maar dan moet je hem wel pakken. Juist nu is de tijd om dit soort onzin te blokkeren en niet alles aan de boeren over te laten. Alles wordt ons op deze manier ontnomen en de rijken maar lachen🤷‍♂️

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 februari 2024 om 18:24

      Ik vind het woord “naratief” niet passen in je betoog, niet alleen omdat het fout gespeld is, niet alleen omdat het niet om een verhaal gaat maar vooral omdat het volk dat vindt dat hen van alles wordt aangedaan zulke taal helemaal niet gebruikt. Dat zelfde volk heeft ook helemaal niet door de mensen in Amsterdam helemaal zelf mogen beslissen of ze wel of geen stinkende brandstof busjes toelaten en dat ondernemers dat helemaal zelf mogen beslissen of ze zich daarop aanpassen of dat ze de klandizie in Amsterdam niet meer willen bedienen. En dat jouw en mijn mening daarover compleet irrelevant is en dat je oproep om op de barricaden te gaan voor het behoud van stinkende bestelbusjes ronduit belachelijk is.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        10 februari 2024 om 10:12

        Jullie zijn nu wel in gesprek. Nu zaak om gesprek te blijven. Want hoe ver jullie ook uit elkaar lijken te staan, sta je eigenlijk helemaal niet ver uit elkaar.

        Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        10 februari 2024 om 11:43

        Het woord “narratief” bestaat volgens Van Dale niet eens.
        https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/narratief
        Het is zo’n Amerikaans napapegaai-woord.

        Login om te reageren
  5. slowland zegt

    9 februari 2024 om 18:02

    Dus nadat vrijwel alle vrachtwagens op de Nederlandse wegen een wit kenteken hebben gekregen, zullen de busjes in 2025 snel volgen….
    Ik denk dat het met name voor al die bezorgdiensten erg lucratief is….

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      10 februari 2024 om 11:47

      Iedereen in een Oekraïens busje of pick-up.
      Die houden zich ook niet aan de regel dat wanneer je in NL woont, je ook NL belasting over je buitenlandse auto moet betalen.

      Login om te reageren
  6. Nathan zegt

    9 februari 2024 om 18:08

    Je kan milieuzones in met een euro 5 diesel tot 2027, want overgangsregeling. Tot 2028 met een euro 6.

    Login om te reageren
  7. HGB2022 zegt

    9 februari 2024 om 18:10

    Tja die doorberekening naar de klant kan natuurlijk ook nog het effect opleveren dat men minder beroep zal doen op de ondernemers. Wellicht gaat men eerder zal aan de slag met klussen in en om de woning. Uiteraard zal het een afweging gaan worden hoeveel ga ik straks betalen en kan ik het misschien toch wel zelf.

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    9 februari 2024 om 19:09

    Jullie worden nog harder uitgeknepen dan in België 🇧🇪!

    Login om te reageren
  9. kareljansen zegt

    9 februari 2024 om 19:25

    Heel vervelend, zeker voor mij als ondernemer. Aan de andere kant is het eigenlijk ook wel heel bijzonder waarom er geen bpm op bestelwagens zou moeten zitten. Over het algemeen niet de meest zuinige voertuigen en wat is objectief gezien het verschil tussen een transporter dubbele cabine en een personen uitvoering? Uiteraard zou wat mij betreft de hele bpm afgeschaft mogen worden en heb ook begrepen dat dit Europees best complex ligt dat we deze überhaupt hebben.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      10 februari 2024 om 07:27

      Dezelfde reden als waarom diesel minder belast is dan benzine. Concurrentiepositie.

      Login om te reageren
  10. mvdbosch zegt

    9 februari 2024 om 19:25

    Wat vreemd. Krijgen ev’s wegenbelasting dan is het groot gelijk want waarom zouden ze minder betalen als normale autos. Krijgen busjes bpm dan word de ondernemer genaaid.

    Login om te reageren
  11. Hawkeye72 zegt

    9 februari 2024 om 21:05

    Knettergek. En het wordt allemaal geslikt en gepikt.

    Login om te reageren
  12. nicolasr zegt

    9 februari 2024 om 23:46

    Busjesverhuurbedrijf starten net over de grens in Duitsland. Ben je spekkoper.

    Login om te reageren
  13. Specht zegt

    9 februari 2024 om 23:57

    Boeiend, dan laat ik wel een Poolse aannemer komen ofzo.
    Al die onzinmaatregelen om meer belasting binnen te halen ten koste van in dit geval ondernemers die dit weer aangrijpen om de prijzen te verhogen daar ben ik wel klaar mee. Sowieso is alles belachelijk duur aan het worden. Paar offertes laten doen. Dakkapelletje op zolder afwerken en stuccen voor 10.000 euro…
    Entresolvloertje timmeren van 6m bij 3m in een opslagruimte, 10.000 euro…
    Traprenovatie, prijzen van 6000-7000 euro voor wat pvc of laminaatplankjes op maat.
    Lekker allemaal opflikkeren met je nieuwe linksplakkende kutbusjes.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      10 februari 2024 om 21:34

      Tijd om een klusopleiding te gaan volgen, geen verwijt enkel een noodzakelijke vaststelling

      Login om te reageren
  14. audirs3 zegt

    10 februari 2024 om 01:06

    Over een EV busje betaal je, ook in de toekomst, geen BPM! Gewoon lekker elektrisch gaan rijden dus.

    Login om te reageren
  15. yipikaye zegt

    10 februari 2024 om 09:44

    Mooi kunnen we weer 1 miljard extra naar de Oekraïne sturen.

    Login om te reageren
  16. MarcoM zegt

    10 februari 2024 om 11:07

    Lang leve 1 Europa. Wederom worden we in Nederland flink uitgemolken.

    Login om te reageren
  17. rikus zegt

    10 februari 2024 om 16:50

    Echt te gek voor woorden hoe de staat de automobilist volledig uitknijpt. Niemand die er ook maar iets aan doet.

    Login om te reageren
  18. wimof zegt

    10 februari 2024 om 21:36

    Mijn VW T4 heeft vandaag 545.040 lm op de teller, een pak blutsen omdat iedereen zich geroepen om er tegenaan te rijden, geen probleem voor mij, ik rij door.

    Login om te reageren
  19. eron zegt

    11 februari 2024 om 09:59

    Wat een draak van een regeling, is ondernemers pesten. Die BPM is toch al omstreden de voorganger van deze auto haat belasting, was door de Europese uni al eens als illegaal bestempeld, toen hebben in Denhaag de BPM opgetuigd met een truk. Met als gevolg dat we in Nederland het oudste wagenpark van west Europa hebben, en dus ook het meest vervuilde. Stop toch met deze onzin schaf die BPM af.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North