I’m your Pal-V, buddy.
Een tof product van eigen bodem, dat is Pal-V. We hebben al eens eerder geschreven over Pal-V’s, echter in Genève trok het bedrijf het doek van het definitieve productiemodel af: de Pal-V Liberty. Pal-V staat overigens voor Personal Air and Land-Vehicle. Liberty…Nou ja, je weet wat dat betekent.
De Pal-V Liberty is een auto, maar zoals je wellicht al doorhad, kan ‘ie vliegen. Dit doet hij als een zogenaamde gyrokopter. Achter op de auto zit een duwpropeller en boven op het dak zit een rotor. Je zou denken dat de rotor op het dak aangedreven wordt door een motor, maar dat is niet zo! De duwpropeller achter zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen, waardoor de rotor puur door de luchtstroming gaat draaien. De rotor levert op dat moment de benodigde lift en werkt in die zin dus als de vleugels van een conventioneel vliegtuig.
Als de auto op de weg rijdt zijn de contrapties op het dak ingeklapt en bereikt hij een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. Als je wil gaan vliegen, moet je de stellages handmatig uitklappen, wat zo’n vijf à tien minuten in beslag neemt, afhankelijk van hoeveel linkerhanden je hebt. Daarna heb je alleen nog een stukje asfalt nodig van circa 180 meter lang en 20 meter breed om weg te vliegen. Vervolgens kun je je met een snelheid van 50 tot 180 kilometer per uur door de lucht bewegen.
Nou zie ik de radertjes in je hoofd al draaien. Met een beetje swek zou je de Pal-V op een flinke snelweg misschien ook de lucht in kunnen krijgen. Nooit meer files! Dus eindeloos veel uren extra om te leven! Daar wil je de 299.000 (Sport Edition) tot 499.000 (Pioneer Edition) Euro die de Pal-V Liberty exclusief belastingen ongeveer gaat kosten met plezier voor neertellen.
Maar helaas, technisch gezien zou het wellicht kunnen, maar zoals altijd gooit de overheid roet in het eten. Je mag niet zomaar overal opstijgen en al helemaal niet zonder vliegbrevet. Dat is dan weer jammer…
UPDATE: meer info? Check ons video-interview met Pal-V.
Gulli zegt
Kan die duwpropellor wel aan op de weg? Scheelt weer sneeuwkettingen
ardonjr zegt
@gulli: Out of the box denken.. I like it!
JvH zegt
Zo gaaf! En Nederlands trots natuurlijk
marklevinson zegt
@autoblog, het is letterlijk luchtfietserij van Robert Dingemanse. Als jullie de beste man spreken vraag hoeveel monnie er al in verdwenen is. Typische reactie voor Dingemanse, tegenwerking door overheid terwijl jaren geleden er al een contract zou zijn met Rijkswaterstaat voor inspecties.
Sorry maar ben erg kritisch op deze man, en al helemaal na het fantastische verhaal in het WTC in 2005!
Verkoopprijs is van EUR150k in 2005 naar EUR500k nu.
gasskaas zegt
@marklevinson: het is geen fiets maar een auto; luchtauto.
marklevinson zegt
@gasskaas: met jouw toestemming: luchtautolarij
vroaaar zegt
@marklevinson: is toch gewoon luchtautorij… dekt ook precies de lading ;)
dirkv zegt
@marklevinson: Ik volg dit project ook al een jaar of 10 en denk dat het niets gaat worden.
Het project heeft idd al veel maar gekost dan begroot. Bovendien is het Pal V concept erg verouderd en worden ze ingehaald door drone achtige concepten.
De Pal V is veel te plomp en onhandelbaar in stedelijk gebied. Wellicht dat boeren die afgelegen wonen in Canada of Australië geïnteresseerd zouden als het ding niet zo duur was.
marklevinson zegt
@dirkv: zat jij ook in de investeerdersgroep in het WTC in 2005? Ben jij die fervente 911 rijder? Er is zoveel geld in gekiept, en niet door Dingemanse zelf. Altijd lekker, je droom leven op poen van iemand anders.
ikbenmnzus zegt
Kijk. En dat is een dashboard!
jeppie zegt
Als ome agent je wilt pakken omdat je ergens op gaat stijgen waar dat niet mag, vlieg je toch gewoon weg!??:-D
mopar zegt
@jeppie: registratie he, vliegtuigen hebben ook kentekens. Dat zijn die letters onder op de vleugels en op de staart. Werkt exact hetzelfde als een kenteken op een auto. Boete zal je dus alsnog achteraf krijgen ;)
boenderaar zegt
Ben in de lucht altijd een beetje huiverig voor types die met dit soort expirimentele apparaten de lucht in gaan. Echte vliegtuigen zijn niet voor niets gecertificeerd. Vliegtuigen en auto’s worden volgens met totaal verschillende gedachten ontworpen. Jack of all trades, master of none.
boenderaar zegt
@boenderaar: daarnaast, voor het geld wat dit pieremegoggel kost kan je ook dit kopen https://www.aeromarkt.net/en/aeromarkt/offer_detail/lfz/9574-cessna-303-crusader.html wat nog geld overlaat voor iets als een bmw m3.
hplh zegt
@boenderaar: staat een beetje raar op de a4
boenderaar zegt
@hplh: haha, dat klopt, maar de PAL-V staat ook een beetje raar op de a4.
harrie zegt
@boenderaar: Deze moet uiteraard ook gewoon aan luchtvaart certificering voldoen, en je hebt een private pilot license nodig + extra training van PAL-V.
boenderaar zegt
@harrie: snap wat je zegt, maar ben sowieso huiverig voor alles wat niet een volwaardig vliegtuig is, bijvoorbeeld de LSA’S, ultralights en dergelijken. Naar mijn mening zijn het vaak toch een beetje de stef stuntpiloten waarbij veiligheid toch niet de nr 1 prioriteit is.
appelvis zegt
@boenderaar: a.k.a. Jack of all trades, master of jack shit
cjdg zegt
Hoef je dan ook minder wegenbelasting te betalen als je toch over de file vliegt?
Gulli zegt
Als je alleen die duwpropellor aan de achterkant gebruikt heb je ook geen sneeuwkettingen meer nodig!
Gulli zegt
@gulli: grrr is m’n eerste comment dus toch doorgekomen ?
fapfap zegt
@gulli: Of aandrijfassen voor je wielen, geweldig!
ikschrijfookoverautos zegt
I’m not your buddy, mate! @jaapiyo
gregorius zegt
Gelukkig kan je in en aan de rand van de stad genoeg vrije stroken van 180 x 20 m vinden zodat je makkelijk kan landen…. o wacht.
ik denk dat je meer kans hebt met een vliegende boot die je makkelijk kan opvouwen; zeker in NL.
ikleesookoverautos zegt
Maar helaas, technisch gezien zou het wellicht kunnen, maar zoals altijd gooit de overheid roet in het eten. Je mag niet zomaar overal opstijgen en al helemaal niet zonder vliegbrevet. Dat is dan weer jammer…
Nee dat is gewoon logisch.
mopar zegt
@ikleesookoverautos: Gelukkig wel. Als ik de manier zie waarop sommige mensen autorijden dan wil ik die niet in de lucht hebben.
mopar zegt
Dit is dan wel heel leuk en ik als gebrevetteerde vlieger weet natuurlijk al wat ik zou kopen als ik de lotto zou winnen maar dit zal natuurlijk nooit gemeenschap worden. Een vliegtuig is niet iets waar je zomaar instapt en mee weg kunt vliegen. Er zijn voorzorgsmaatregelen en checks die je moet uitvoeren voordat je zelfs kan instappen. Een onderhoudsbeurtje overslaan met je auto kan best maar met een vliegtuig speel je meteen met je leven als je dat doet. Kortom er is discipline voor nodig om zoiets als dit te bezitten. Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde mens gaat als het buiten -10 is echt niet 15 minuten Pre flight checks uitvoeren. Dan heb ik het nog niet eens gehad over schade bij eventuele aanrijdingen. Dit is aan het eind van de dag niets meer dan een speeltje voor de mensen die het zich kunnen veroorloven, zeker geen vervoersmiddel voor de toekomst.
marklevinson zegt
@mopar: helder verhaal. En dan nog eens in een van meest drukke luchtruimen.
rehewo zegt
BMT218A…
Zover ik weet zat op de 007 DB5 het nummer BMT216A. Iemand een idee op welke auto van Bond dit nummer zit?
autoblogger zegt
@rehewo: Goldfinger en Thunderball
https://www.bmt216a.dk/Vehicles/BMT216Avehicle.php?vpage=3
rehewo zegt
@autoblogger: I know… Maar dat is allemaal de BMT 216A. Dus ik vraag me af waar die 18A vandaan komt. Ik weet het nerd level is redelijk hoog ?
unavailable zegt
Ik denk dat de Drone varianten dit concept voorbij zullen streven maar het idee van Pal-V is geweldig.
leo_berkhout zegt
Klopt, de ontwikkeling loopt al lang en in die tijd is de eerste PAL-V 1 gebouwd, die ook heeft gevlogen. Een degelijk voertuig moet zowel aan automotive eisen als luchtvaart eisen voldoen. Daarna is de nieuwe PAL-V Liberty ontwikkeld, waar twee personen in kunnen zitten. Bij de PAL-V staat veiligheid voorop, en dat is met drones (waar ook veel mee geëxperimenteerd wordt) op geen stukken na te halen. Zonder certificering kom je niet op de weg en helemaal niet in de lucht, zeker niet in Nederland. Dus drones als vliegende auto zie ik hier niet komen, met een lege accu stort je neer (met zware accu’s is je range bijzonder kort)! Het ontwikkelteam is dan ook reusachtig groot, en ja, dat kost geld. Wie afgelopen dagen op de 88th International Motor Show in Geneva is geweest weet dat de PAL-V veruit de grootste publiektstrekker is geweest. Niet voor niets! Het is de meest veilige vliegende auto in de wereld! En compleet gecertificeerd, net als een vliegtuig.
Verdiep je eerst eens serieus in dit ontwerp voordat je zomaar iets begin te roepen… ;)