• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Buzz the tower, met de Nederlandse Pal-V Liberty

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2018 om 15:12 – 34 Reacties

Pal-V
I’m your Pal-V, buddy.

Een tof product van eigen bodem, dat is Pal-V. We hebben al eens eerder geschreven over Pal-V’s, echter in Genève trok het bedrijf het doek van het definitieve productiemodel af: de Pal-V Liberty. Pal-V staat overigens voor Personal Air and Land-Vehicle. Liberty…Nou ja, je weet wat dat betekent.

De Pal-V Liberty is een auto, maar zoals je wellicht al doorhad, kan ‘ie vliegen. Dit doet hij als een zogenaamde gyrokopter. Achter op de auto zit een duwpropeller en boven op het dak zit een rotor. Je zou denken dat de rotor op het dak aangedreven wordt door een motor, maar dat is niet zo! De duwpropeller achter zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen, waardoor de rotor puur door de luchtstroming gaat draaien. De rotor levert op dat moment de benodigde lift en werkt in die zin dus als de vleugels van een conventioneel vliegtuig.

Als de auto op de weg rijdt zijn de contrapties op het dak ingeklapt en bereikt hij een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. Als je wil gaan vliegen, moet je de stellages handmatig uitklappen, wat zo’n vijf à tien minuten in beslag neemt, afhankelijk van hoeveel linkerhanden je hebt. Daarna heb je alleen nog een stukje asfalt nodig van circa 180 meter lang en 20 meter breed om weg te vliegen. Vervolgens kun je je met een snelheid van 50 tot 180 kilometer per uur door de lucht bewegen.

Nou zie ik de radertjes in je hoofd al draaien. Met een beetje swek zou je de Pal-V op een flinke snelweg misschien ook de lucht in kunnen krijgen. Nooit meer files! Dus eindeloos veel uren extra om te leven! Daar wil je de 299.000 (Sport Edition) tot 499.000 (Pioneer Edition) Euro die de Pal-V Liberty exclusief belastingen ongeveer gaat kosten met plezier voor neertellen.

Maar helaas, technisch gezien zou het wellicht kunnen, maar zoals altijd gooit de overheid roet in het eten. Je mag niet zomaar overal opstijgen en al helemaal niet zonder vliegbrevet. Dat is dan weer jammer…

UPDATE: meer info? Check ons video-interview met Pal-V.

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • geneve
    Salon van Genève voortaan in, eh, Qatar?
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, geneve, geneve-2018, pal-v, vliegende-auto, vliegtuig

Vorig bericht: « De Hyundai Le Fil Rouge is een Fibonacci-feestje
Volgend bericht: Mag je je telefoon in een carkit nu wel, of niet gebruiken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    7 maart 2018 om 15:25

    Kan die duwpropellor wel aan op de weg? Scheelt weer sneeuwkettingen

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      7 maart 2018 om 16:02

      @gulli: Out of the box denken.. I like it!

      Login om te reageren
  2. JvH zegt

    7 maart 2018 om 15:28

    Zo gaaf! En Nederlands trots natuurlijk

    Login om te reageren
  3. marklevinson zegt

    7 maart 2018 om 15:39

    @autoblog, het is letterlijk luchtfietserij van Robert Dingemanse. Als jullie de beste man spreken vraag hoeveel monnie er al in verdwenen is. Typische reactie voor Dingemanse, tegenwerking door overheid terwijl jaren geleden er al een contract zou zijn met Rijkswaterstaat voor inspecties.
    Sorry maar ben erg kritisch op deze man, en al helemaal na het fantastische verhaal in het WTC in 2005!
    Verkoopprijs is van EUR150k in 2005 naar EUR500k nu.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      7 maart 2018 om 19:37

      @marklevinson: het is geen fiets maar een auto; luchtauto.

      Login om te reageren
      • marklevinson zegt

        7 maart 2018 om 19:55

        @gasskaas: met jouw toestemming: luchtautolarij

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          7 maart 2018 om 20:59

          @marklevinson: is toch gewoon luchtautorij… dekt ook precies de lading ;)

          Login om te reageren
    • dirkv zegt

      7 maart 2018 om 20:05

      @marklevinson: Ik volg dit project ook al een jaar of 10 en denk dat het niets gaat worden.
      Het project heeft idd al veel maar gekost dan begroot. Bovendien is het Pal V concept erg verouderd en worden ze ingehaald door drone achtige concepten.
      De Pal V is veel te plomp en onhandelbaar in stedelijk gebied. Wellicht dat boeren die afgelegen wonen in Canada of Australië geïnteresseerd zouden als het ding niet zo duur was.

      Login om te reageren
      • marklevinson zegt

        7 maart 2018 om 20:10

        @dirkv: zat jij ook in de investeerdersgroep in het WTC in 2005? Ben jij die fervente 911 rijder? Er is zoveel geld in gekiept, en niet door Dingemanse zelf. Altijd lekker, je droom leven op poen van iemand anders.

        Login om te reageren
  4. ikbenmnzus zegt

    7 maart 2018 om 15:45

    Kijk. En dat is een dashboard!

    Login om te reageren
  5. jeppie zegt

    7 maart 2018 om 15:48

    Als ome agent je wilt pakken omdat je ergens op gaat stijgen waar dat niet mag, vlieg je toch gewoon weg!??:-D

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      7 maart 2018 om 18:20

      @jeppie: registratie he, vliegtuigen hebben ook kentekens. Dat zijn die letters onder op de vleugels en op de staart. Werkt exact hetzelfde als een kenteken op een auto. Boete zal je dus alsnog achteraf krijgen ;)

      Login om te reageren
  6. boenderaar zegt

    7 maart 2018 om 15:48

    Ben in de lucht altijd een beetje huiverig voor types die met dit soort expirimentele apparaten de lucht in gaan. Echte vliegtuigen zijn niet voor niets gecertificeerd. Vliegtuigen en auto’s worden volgens met totaal verschillende gedachten ontworpen. Jack of all trades, master of none.

    Login om te reageren
    • boenderaar zegt

      7 maart 2018 om 15:59

      @boenderaar: daarnaast, voor het geld wat dit pieremegoggel kost kan je ook dit kopen https://www.aeromarkt.net/en/aeromarkt/offer_detail/lfz/9574-cessna-303-crusader.html wat nog geld overlaat voor iets als een bmw m3.

      Login om te reageren
      • hplh zegt

        7 maart 2018 om 19:17

        @boenderaar: staat een beetje raar op de a4

        Login om te reageren
        • boenderaar zegt

          7 maart 2018 om 20:29

          @hplh: haha, dat klopt, maar de PAL-V staat ook een beetje raar op de a4.

          Login om te reageren
    • harrie zegt

      7 maart 2018 om 16:18

      @boenderaar: Deze moet uiteraard ook gewoon aan luchtvaart certificering voldoen, en je hebt een private pilot license nodig + extra training van PAL-V.

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        7 maart 2018 om 20:29

        @harrie: snap wat je zegt, maar ben sowieso huiverig voor alles wat niet een volwaardig vliegtuig is, bijvoorbeeld de LSA’S, ultralights en dergelijken. Naar mijn mening zijn het vaak toch een beetje de stef stuntpiloten waarbij veiligheid toch niet de nr 1 prioriteit is.

        Login om te reageren
    • appelvis zegt

      7 maart 2018 om 16:45

      @boenderaar: a.k.a. Jack of all trades, master of jack shit

      Login om te reageren
  7. cjdg zegt

    7 maart 2018 om 15:54

    Hoef je dan ook minder wegenbelasting te betalen als je toch over de file vliegt?

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    7 maart 2018 om 15:57

    Als je alleen die duwpropellor aan de achterkant gebruikt heb je ook geen sneeuwkettingen meer nodig!

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 maart 2018 om 16:03

      @gulli: grrr is m’n eerste comment dus toch doorgekomen ?

      Login om te reageren
    • fapfap zegt

      7 maart 2018 om 16:04

      @gulli: Of aandrijfassen voor je wielen, geweldig!

      Login om te reageren
  9. ikschrijfookoverautos zegt

    7 maart 2018 om 16:02

    I’m not your buddy, mate! @jaapiyo

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    7 maart 2018 om 16:46

    Gelukkig kan je in en aan de rand van de stad genoeg vrije stroken van 180 x 20 m vinden zodat je makkelijk kan landen…. o wacht.

    ik denk dat je meer kans hebt met een vliegende boot die je makkelijk kan opvouwen; zeker in NL.

    Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    7 maart 2018 om 17:54

    Maar helaas, technisch gezien zou het wellicht kunnen, maar zoals altijd gooit de overheid roet in het eten. Je mag niet zomaar overal opstijgen en al helemaal niet zonder vliegbrevet. Dat is dan weer jammer…

    Nee dat is gewoon logisch.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      7 maart 2018 om 18:21

      @ikleesookoverautos: Gelukkig wel. Als ik de manier zie waarop sommige mensen autorijden dan wil ik die niet in de lucht hebben.

      Login om te reageren
  12. mopar zegt

    7 maart 2018 om 18:29

    Dit is dan wel heel leuk en ik als gebrevetteerde vlieger weet natuurlijk al wat ik zou kopen als ik de lotto zou winnen maar dit zal natuurlijk nooit gemeenschap worden. Een vliegtuig is niet iets waar je zomaar instapt en mee weg kunt vliegen. Er zijn voorzorgsmaatregelen en checks die je moet uitvoeren voordat je zelfs kan instappen. Een onderhoudsbeurtje overslaan met je auto kan best maar met een vliegtuig speel je meteen met je leven als je dat doet. Kortom er is discipline voor nodig om zoiets als dit te bezitten. Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde mens gaat als het buiten -10 is echt niet 15 minuten Pre flight checks uitvoeren. Dan heb ik het nog niet eens gehad over schade bij eventuele aanrijdingen. Dit is aan het eind van de dag niets meer dan een speeltje voor de mensen die het zich kunnen veroorloven, zeker geen vervoersmiddel voor de toekomst.

    Login om te reageren
    • marklevinson zegt

      7 maart 2018 om 19:57

      @mopar: helder verhaal. En dan nog eens in een van meest drukke luchtruimen.

      Login om te reageren
  13. rehewo zegt

    8 maart 2018 om 01:08

    BMT218A…

    Zover ik weet zat op de 007 DB5 het nummer BMT216A. Iemand een idee op welke auto van Bond dit nummer zit?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 maart 2018 om 10:37

      @rehewo: Goldfinger en Thunderball
      https://www.bmt216a.dk/Vehicles/BMT216Avehicle.php?vpage=3

      Login om te reageren
      • rehewo zegt

        8 maart 2018 om 10:48

        @autoblogger: I know… Maar dat is allemaal de BMT 216A. Dus ik vraag me af waar die 18A vandaan komt. Ik weet het nerd level is redelijk hoog ?

        Login om te reageren
  14. unavailable zegt

    8 maart 2018 om 02:18

    Ik denk dat de Drone varianten dit concept voorbij zullen streven maar het idee van Pal-V is geweldig.

    Login om te reageren
  15. leo_berkhout zegt

    11 maart 2018 om 22:04

    Klopt, de ontwikkeling loopt al lang en in die tijd is de eerste PAL-V 1 gebouwd, die ook heeft gevlogen. Een degelijk voertuig moet zowel aan automotive eisen als luchtvaart eisen voldoen. Daarna is de nieuwe PAL-V Liberty ontwikkeld, waar twee personen in kunnen zitten. Bij de PAL-V staat veiligheid voorop, en dat is met drones (waar ook veel mee geëxperimenteerd wordt) op geen stukken na te halen. Zonder certificering kom je niet op de weg en helemaal niet in de lucht, zeker niet in Nederland. Dus drones als vliegende auto zie ik hier niet komen, met een lege accu stort je neer (met zware accu’s is je range bijzonder kort)! Het ontwikkelteam is dan ook reusachtig groot, en ja, dat kost geld. Wie afgelopen dagen op de 88th International Motor Show in Geneva is geweest weet dat de PAL-V veruit de grootste publiektstrekker is geweest. Niet voor niets! Het is de meest veilige vliegende auto in de wereld! En compleet gecertificeerd, net als een vliegtuig.
    Verdiep je eerst eens serieus in dit ontwerp voordat je zomaar iets begin te roepen… ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North