Het zat er al aan te komen, maar vanaf 2025 is BYD een Europees merk.
De Europese Unie heft inmiddels tot 35 procent importheffing op elke in China gefabriceerde auto. Geen feest voor de Chinese autofabrikanten en dus zoeken ze naar andere oplossingen.
Dat het merk BYD op zoek was naar een locatie om zijn auto’s in Europa te gaan bouwen was al wel even bekend. Geen verrassing ook dat het merk uit komt in het Hongarije van Orban. Daar staat al een fabriek van BYD die elektrische bussen bouwt. Ze weten dus hoe het in Hongarije werkt
BYD wil graag een Europees merk worden
Het merk kondigde vorig jaar al aan dat het Hongarije zou worden. Inmiddels is ook bekend wanneer de eerste auto’s van de band gaan lopen in de nieuwe fabriek in Szeged. De tweede helft van 2025 is het zover, lezen we op de site van Automotive Europe.
In de fabriek in Hongarije gaat het merk volledig elektrische en plug-in hybride auto’s bouwen voor de Europese markt. Op deze manier zal het merk dus importtarieven kunnen ontlopen en de auto’s waarschijnlijk goedkoper binnen de EU op de markt zetten. Hopelijk trekken de verkopen dan wat aan, want wie wel eens naar de Europoort bij Rotterdam rijdt kent misschien wel die parkeergarage langs de A15 die helemaal vol staat met BYD auto’s. Al dan niet onder het stof.
BMW gaat ook naar Hongarije
Ook Duitse autobouwer BMW opent in de tweede helft van 2025 een fabriek in Hongarije. Die gaat daar de nieuwe generatie elektrische auto’s op het Neue Klasse platform bouwen.
Misschien onverwacht, maar ook dit heeft te maken met de importheffingen van de EU. BMW bouwt namelijk nu veel van elektrische auto’s in een fabriek in China. Het merk moet nu dus ook bloeden voor de keus voor het communistische land.
Goed nieuws voor Viktor Orban
Overigens bouwen ook Audi en Mercedes-Benz al auto’s in Hongarije, dus de keuze is allemaal niet zo gek. Premier Viktor Orban is in ieder geval in zijn nopjes. De groeiende autoindustrie in zijn land is een goede economische stimulans voor Hongarije. Dat kan de beste man goed gebruiken, want in 2026 zijn er weer verkiezingen en de economie zit wat in het slop.
Orban heeft zijn oog ook laten vallen op Chinese batterijfabrieken. Die zijn ook van harte welkom om in Hongarije te gaan produceren. Hartstikke goed voor de economie die in het derde kwartaal van 2024 iets kromp, maar in 2025 naar verwachting met 3,4 procent gaat groeien. Net op tijd voor de verkiezingen.
KEV9 zegt
Orban wint, met hulp van grote vriend Poetin, gewoon weer de verkiezingen hoor, en die daarop ook
MrSkyline zegt
Ik zou denken dat een bedrijf als VDL Nedcar ook kijkt naar happige chinese fabrikanten die productiecapaciteit in europa nodig hebben. Dit lijkt mij het uitgelezen moment om te profiteren.
erwingrunn zegt
We hebben hier alleen behoorlijk hogere loonkosten dan in Hongarije. Dus totaalpakket van VDL moet dat wel heel erg goed zijn.
rutgerg zegt
Wat ik ervan begreep is die fabriek ontmanteld en niet meer dan een lege fabriekshal… wachten tot iemand iets anders met die grond wil doen. En de boel platgooit
Johanneke zegt
Toch eh, er wordt gedacht: de chinese auto wordt hier een succes want als het goedkoop is kopen de NL’ ers het wel. Ik vraag het mij echt af. Als de lynk en co bijvoorbeeld een Skoda was geweest, dan hadden ze er veel en veel meer van verhuurd. Die was echt spotgoedkoop, en daarmee een succesje, maar geen daverend succes ofzo. Want de Nederlander vind gezien worden of juist de veilige keuze ook heel belangrijk, en dat is of een Europese, of een Japanse / Koreaanse auto, geen onbekende chinees.
Flutterbear zegt
Als we veiligheid zo belangrijk vonden dan was de gemiddelde auto niet zo auto. Een auto van 10 jaar oud scoort geen enkele ster meer.
Johanneke zegt
Oh veilige keuze bedoelde ik mee: betrouwbaar en degelijk, bekend dealernetwerk.
mashell zegt
Net als de auto’s zullen de Chinezen dat ook heel snel op orde hebben. Nationalistische sentimenten blijven de keuze bepalen in Italië, Spanje, Frankrijk en natuurlijk Duitsland, maar Nederland gaat net zo gemakkelijk aan de Chinese auto als aan de Ierse Wiskey, koreaanse pop muziek of de Duitse braadworst.
verdebosco zegt
Hopelijk wordt Hongarije ooit uit de EU gegooid. Heffen we meteen weer importtarieven op dat Chinese spul. Da’s nog even dromen, maar Hongarije blijft zeer naar land met Orban. Veel hardere maatregelen richting Orban & Co. zijn broodnodig.
mashell zegt
Ben geen fan van Orban maar realiseer je wel dat de grootste partij in Nederland hetzelfde gedachtengoed heeft. Binnen een half jaar hebben ze hier de moslim staatssecretaris weten weg te pesten. Het fatsoen is ook hier helemaal weg.
ericc zegt
Hongarije is dus een communistisch land met een rechtse president in Europa. Behoor je dan niet links te zijn als communist? Alle gekheid op een stokje. Terwijl er in Duitsland, België en Nederland autofabrieken sluiten, openen ze ginder nieuwe fabrieken met wagens om te verkopen in dat deel van Europa waar arbeidsplaatsen verdwijnen. Aan wie hopen ze die auto’s nog te verkopen?