
“It’s our company’s long-term target, to be China’s No. 1 automaker by 2015 and to be the world’s leading car maker by 2025” Je kan zeggen over die ‘rare’ Chinezen wat je wil, maar uitgesproken ambities hebben ze wel! BYD (Build Your Dreams) is groot geworden als producent van accu’s (handig met al die hybride’s en elektrowaggie’s) en sinds een aantal jaren bouwen kopiëren ze ook zelf auto’s. En blijkbaar hebben ze de gezonde ambitie om de grootste autoproducent te wereld te worden.
Hoewel BYD pas is opgericht in 1995 en BYD Auto pas in 2003 is het ze toch al gelukt om een van de grootste accu producenten te worden. En daarnaast hebben ze ook al meerdere hybride en plug-in hybride modellen op de market gebracht. Daarmee hebben ze toch mooi gevestigde namen als GM en Toyota verslagen.
Heb je nog meer bewijs nodig? De Amerikaanse investeerder heeft al enige tijd een aandeel in BYD en in een jaar tijd heeft hij daarmee al $1 miljard verdiend (op papier). En zelfs Volkswagen heeft al een samenwerkingsverband gesloten met BYD. Het lijkt er dus op dat dit een partij is waar we zeker rekening mee moeten gaan houden in de toekomst. In Nederland zal BYD geimporteerd gaan worden door het Haagse AutoBinck Holding. (via: chinacartimes.com)
Denk jij dat het ze gaat lukken? Persoonlijk geef ik ze wel een kans om zeker flink te groeien. Helemaal als ze leren om zelf auto’s te ontwerpen (of wat Europese merken kopen).
De toekomst van de autoindustrie is zeker meer Chinees “NO DOUBT” Het gaat daar bliksemsnel en als je hun overnames in de gaten houd zeker!
op en top chinees
1ste foto: aygo met ander logo
2de foto : suzuki liana met ander logo
3de foto lexus ls met ander logo
en dat wil de grootste autoproducent op aarde worden eerst zien en dan geloven
@bpc: sorry foto 2 is toch echt een toyota corolla hoor!
jammer dat ze de auto’s mislukt gefacelift hebben..!
@carwoman-ilse: blijft en kopie he
@louse juist daarom word het niks
@bpc: het zijn chinezen dude
die kunnen niks zelf bedenken
het “made in china” label heeft al veel verkloot op het Azieatische continent ..
daar willen ze “made in Japan” of “made in Germany” ..
en betalen daar ook voor ..
west-europa en amerika zijn de grootste afnemers van “made in china” meuk ..
auto,s is nog moeilijk .. die kunnen ze alleen nog in eigen land kwijt (belastingtechnisch verhaal) ..
maar het gaat ze lukken ..
Destijds (in de jaren ’60 van de vorige eeuw) werd er ook gelachen om die rare Japanse auto’s. Ik weet bijna zeker dat over 10 jaar Chinese auto’s heel normaal geworden zijn in het straatbeeld.
@Klassiekerrally:
het vergelijk tussen Japen en China gaat niet helemaal op;
Japan had al lang een hoogwaardige industriele cultuur voordat ze begonnen te exporteren naar het westen, ze bouwden al jaren veel dingen zelf, zoals schepen, vliegtuigen, autos, machines etc. Japanse producten waren kwalitatief nooit echt heel veel slechter dan westerse en zijn tegenwoordig op veel vlakken juist beter dan westerse producten.
China heeft historisch nooit een dergelijke industriele cultuur gehad, behalve voor de massa productie van laagwaardige goederen waar hun voornaamste voordeel niet hun technische kennis maar goedkope arbeidskrachten was.
Daarme is nog niet gezegd dat het China niet gaat lukken snel een succesvolle autoindustrie op te zetten.
het zal vast wel lukken, desnoods geven ze de autos weg…het lukt ze wel alleen hoop ik van niet
ziet er rooskleurig uit voor ze ;)
Ja om de grootste te worden hoeven ze niet eens auto’s te exporteren !!!!!!
Ik maak me geen zorgen; ik heb mezelf al beloofd nóóit een chinese auto te kopen…
@ super: Klopt inderdaad.
Maar ik denk dat ze het niveau van hun technische kennis wel vrij snel op peil kunnen brengen. En dan gebeurt er waarschijnlijk hetzelfde als destijds met de Japanse auto’s.
Ze hebben zeker een boel potentieel. Ja, de auto’s zien er nog zeer gekopieëerd uit, maar daardoor zijn ze gemakkelijker te verkopen. Als ze dan genoeg verdiend hebben op die klonen, kunnen ze vetbetaalde ontwerpers inhuren, of gewoon een Italiaans ontwerpbureau volledig opkopen.
Of een bestaand merk kopen. Ik geloof nooit dat Saab lang alleen zal blijven staan. Over een vijftal jaar verkoopt Koeningsegg Group de boel (of een deel ervan) met een mooie winst.
Die eerste foto van de BYD blijft lachwekkend.
Waarom niet. Echt leuke auto’s worden toch alleen maar in series kleiner dan 10.000 stuks gebouwd. En de rest…
al met al kan je er gewoon weer van uit gaan dat luitjes die nu dwepen met emotie .. als eerste met hun dikke aars achter het stuur van een “made in china” kar kruipen ..
Heren, destijds hebben we de japanners, en in het recente verleden de Koreanen ook schromelijk onderschat. In een competitieve markt als de automarkt moet je een ingang hebben, en niemand zit te wachten op een chinese auto die concurreert met de topklasse.
Ze vechten zich gewoon in met goedkope, kleine auto’s die ze toch al voor de thuismarkt maken. En laat dat wereldwijd nou de meest interessante markt zijn, niet die handvol schraperige Europeanen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Als onze planeet niet volledig vernietigt is tegen dan lijkt me dat wel realistisch
Coole Aygo!
als de prijzen laag zitten gaan ze als de gek verkopen, Meeste mensen hebben geen kennis over kwaliteit of veiligheid etc etc.. Het gaat dan puur om leuke auto voor erg weinig geld
ze zijn al de grootste met kopieer apparaten
Weg met die rotzooi, goedkope bagger wat na een week stuk is
Veel mensen maakt het niet uit dat het lelijke kopieën van andere merken zijn, prijs is voor velen het belangrijkst. Dus zelfs als ze doorgaan op de huidige koers van kopiëren denk ik nog dat ze een kans hebben om het doel te halen.
Tom,kijk naar je toetsenbord je muis je scherm je computerkast en liefst nog binnenin je kast ,Made in China.
Ps.Onze moederbordjes denk aan 90% made ROC.
Gaan alle dagen kapot.
Citrofiel, een citroen voor de prijs en niet om de kwaliteit ,zie internet.
Laat ze maar komen.
Ik wil wel eens zien wat ze kunnen aanrichten in Europa.