Byton wil Europa veroveren met elektrische SUV

Auteur: , 16 Reacties

Chinese autobedrijven in Europa: het lijkt steeds dichterbij te komen.

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Daarom is het lastig om als nieuw merk je te vestigen in een klimaat van gevestigde orde. Het lukte Tesla door uniek te zijn, maar het ‘unieke concept’ was een elektrische auto. Dat is nu juist waar de gevestigde orde ook mee bezig is en dus wordt het lastig om een elektrische SUV van een vreemd merk aan de man te brengen. Byton wil het toch proberen en presenteert in Frankfurt de M-Byte.

Om te beginnen met de aandrijflijn: doet hij onder voor de concurrenten (Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC)? Niet perse, hij zit ongeveer op hetzelfde niveau. Je kunt kiezen voor een 72 kWh-accupakket en een 95 kWh. Deze hebben respectievelijk 200 kW (272 pk) op de achterwielen en 300 kW (408 pk) op vier wielen. Daarmee realiseert de auto een range van om en nabij 435 km (WLTP) wat na een lege accu doormiddel van 150 kWh snelladen weer terug erop geladen kan worden.

Byton M-Byte 2019

Spraakmakend aan de Byton M-Byte is het interieur. Bovenop het dashboard staat een scherm met een diameter van 48 inch. Bovenop het hart van het stuur zit ook nog een scherm en ook in de middenconsole bedien je een aantal functies via een aanraakscherm. We kennen de filosofie van Tesla waar het scherm centraal staat: Byton doet een schepje er bovenop.

Naast dat heeft de auto een premium aanzicht. Wie daarom denkt dat de auto ongeveer zo duur wordt als een Audi e-tron of Jaguar I-Pace zit ernaast. De basisprijs van de M-Byte wordt 45.000 euro. Dat is op het niveau van de Hyundai Kona Electric: heel netjes. Of de auto via officiële kanalen naar Nederland komt is nog niet bekend. Indien dat wel het geval is, vanaf 2020 wil Byton een pre-order systeem uitbrengen, waar je de auto zo snel mogelijk kan bezitten. Net zoals Tesla en Volkswagen dat deden.



16 reacties

Her koetswerk staat me wel aan maar dat grote scherm is voor mij iets over de top.
Mooie auto om te zien. Het interieur is niet mijn ding. We gaan het mee maken wanneer de eerste chinese auto’s in Nederland gaan rijden…
Met voldoende bijtellingsvoordeel moet het binnen Nederland wel lukken.
Het is lastig een oordeel te vellen over de kwaliteit, maar het is wel fors goedkoper.

En auto’s worden toch iets uitwisselbaarder wanneer ze elektrisch zijn. Je kunt je niet echt onderscheiden op de motor, en deze heeft ook nog eens prima specs die niet onder doen voor een veel duurdere SUV van Audi/Mercedes/Tesla.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Het ziet er indrukwekkend uit maar het gedeelte voor de bestuurder heb je zo te zien niet veel aangezien het beeldscherm op het stuur er voor zit. De ruimte die overblijft is zo te zien net genoeg voor de waarschuwingslampjes.
@basman147: Dat. Het lijkt me inderdaad inch en ook diameter is in deze niet correct… Nu ja, we begrijpen uiteindelijk wat er bedoeld wordt.
Met zulke schermen ga je toch afgeleid worden man
Ik heb hem zojuist maar ‘gereserveerd’ heb er wel oren naar!

Daar naast net met de app even lopen spelen, zit goed in elkaar en je kan de auto in AR zo op je oprit zetten en bekijken.

Ben benieuwd of dit misschien wel een vervanger wordt voor de Impreza in 2021/22
ziet er prachtig uit en prijs is ook heel goed, dit 10 keer liever als een Niro… wil alleen eerst wel even proefrijden en de materialen aanvoelen. Wellicht ook belangrijk, de botsproef en bijbehorende crashratings!
Elegante verschijning
@ajackie: de elegantie van een all-you-can-eat. Typische Chinees. Meer, meer, meer.

Dan spreekt het minimalisme van Tesla mij veel beter aan. Less is more.
Chinese auto’s rukken steeds verder op, vorig jaar in Egypte plenty zien rijden, en van de zomer in Italië ook al diverse tegen gekomen.
Flinke bak zeg! En dan een 72 kWh-accu voor de prijs van een Kona. Doen ze erg goed.
Ik vraag met toch af hoe dat is met zo’n groot scherm in het donker.
Byton doet er een schermpje bovenop!
Lijkt me een prima aanbieding

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).