Officeel, met veel specs en goede foto’s!
Volkswagen heeft zojuist bijna volledig de doeken getrokken van zijn eerste auto uit de nieuwe, volledig elektrische ID-lijn. De Duitse autofabrikant begint zijn sprong in de wereld van EV’s naar eigen zeggen waar het het beste presteert: in de compacte klasse. Dit is ‘m dan, de ID.3.
Hoewel Volkswagen ons tot de IAA in Frankfurt laat wachten voordat het de ID.3 in zijn volledigheid zal onthullen, kan het vandaag alvast wel een groot aantal details over de auto met de wereld delen.
Een van de belangrijkste aspecten van de elektrische auto kon Volkswagen gelukkig vandaag al belichten. De ID.3 komt met drie aandrijflijnconfiguraties op de markt. De verschillende batterijopties geven de EV een rijbereik van tenminste 330 kilometer tot en met maximaal 550 kilometer. De middelste optie brengt de bestuurder volgens WLTP-cijfers 420 kilometer ver. Hoe groot de batterijpakketten zijn is vooralsnog niet duidelijk.
Zoals wij gisteren al wisten te melden, is de ID.3 vanaf vandaag te bestellen. Volkswagen laat echter weten dat niet alle varianten te koop zijn. In eerste instantie komt het merk namelijk met de zogenaamde ID.3 1ST (first). Het speciale model komt in een oplage van 30.000 stuks op de markt. Wie er een wil reserveren, kan zich vanaf vandaag opgeven via een speciale website en kan daar 1.000 euro overmaken naar Volkswagen. De First Edition is voorzien van de middelste batteroptie en komt zodoende 420 kilometer ver op één lading. Volkswagen zegt dat hij minder dan 40.000 euro moet kosten. Overigens kunnen reserveerders van de ID.3 1ST het eerste jaar gratis opladen bij het IONITY-netwerk, tot maximaal 2.000 kWh.
Wie eerst de kat uit de boom wil kijken, kan de ID.3 vanaf volgend jaar op de kop tikken. De goedkoopste uitvoering kost volgens Volkswagen minder dan 30.000 euro, terwijl de prijs van het topmodel onder de 50.000 euro moet blijven. Volkswagen zal jaarlijks 100.000 exemplaren van de ID.3 produceren.
UPDATE: ongeveer een dag na de onthulling heeft Volkswagen laten weten dat het inmiddels meer dan 10.000 reservering voor de ID.3 heeft ontvangen. Daarmee heeft in korte tijd een derde van de eerste reeks ‘verkocht’.
Potentieel wel een interessante auto. Maar ik blijf met zoveel vragen zitten. Waarom zo moeilijk en geheimzinnig doen. Dit is het moment dat VW juist een goede naam kan maken en vertrouwen kan winnen en dan doen ze het op deze manier qua beelden en informatie.
Alhoewel het maar een reservering betreft (die je zou moeten kunnen annuleren), kijk ik liever de kat uit de boom met wat het echt is. Het blijven sjoemelaars tenslotte :-P
@quincy: zal wel nog niet helemaal klaar zijn…
@quincy: Het scheelt dat Volkswagen het echt niet hoeft te doen voor die €1000 reservering en je dus geen (zoals bij Tesla) risico loopt dat ze failliet gaan en je geld kwijt bent.
Mijn advies: overweeg je het hem? Reserveer! Anders vis je zeker buiten de boot. Alle onzekerheid wordt beantwoord voordat je een definitieve order plaatst.
@flutterby: vis je achter het net of val je buiten de boot, wat is het?
@Joerek: beide natuurlijk, gecombineerd met elkaar. Tijd voor nieuwe spreekwoorden.
@flutterby: Ah, op die e-bike.
@gandini: liever tien e-bikes op de weg dan één op je motorkap. Pas dan komt de smartphone uit de mouw en heb je verzekeringsagent aan het dansen.
@flutterby: Ik ga toch liever voor de bewezen techniek van de Model Y. Bovendien wil ik graag vraagtekens stellen bij de range die volkswagen claimt bij het “midrange batterij pakket” die ze allereerst gaan verkopen.
Het zou me sterk verbazen als ze uberhaupt in de buurt komen van de 300km, maar ik laat me graag verbazen!!
@dutchneon: Dat is een hele andere auto met een heel ander prijskaartje.. De instapper is 2x zo duur..
@dutchneon: En waarom zou je dat verbazen?
@87sandyd: Omdat Volkswagen altijd zo betrouwbaar is met hun uitspraken… ?
@dutchneon: Wat gaat van Tesla overblijven als de Duitse garde komt aanrukken. ( neen dit is geen allusie naar eerdere feiten)
@wimof: als Tesla slim is brengen ze hun accu technologie onder een andere naam op de markt, om deze aan de grote autofabrikanten te verkopen.
@chills: Zoals misschien “Panasonic”… ?
@wimof: Met 30.000 auto’s in 1 jaar tijd hoeft Tesla zich niet druk te maken. Dat levert Tesla in een maand af inmiddels. Druppel op een gloeiende plaat.
@flutterby: vissen doe je meestal en het best buiten de boot
@tom307: ik deed het vroeger ook graag in de nachtclub. Alleen was mijn aas te klein denk ik ?
@quincy: Gewoon zoveel mogelijk publiciteit proberen te krijgen. VW is zeker niet de enigste die zijn producten teased en het reserveren is heel hip tegenwoordig.
@sketcher: de enige*
@quincy: Ze leverden wat de klanten toen wilden, geen kat die toen wakker lag van partikels en Nox. (anders vroegen mij zoveel klanten niet om die dingen om te katten en te tunen.)
@wimof: Het sjoemelaars stukje was het enige niet serieuze aan mijn reactie ;-)
@quincy: Je weet als je ergens in een zin “maar” zegt of laat uitschijnen vaag je al het vorige weg.
@quincy: Omdat er miljoenen euro’s er mee gemoeid zijn en ze de concurrentie voor willen zijn?
Weten we ook weer hoe een Golf met een Up! voorkant eruit ziet.
Als Tesla-eigenaar ben ik heel nieuwsgierig maar ook sceptisch. Geen enkel ander merk komt nog enigszins in de buurt van Tesla qua laadnetwerk, oplaadsnelheid, technologie, bereik en vooral gemak (updates, slim navigatie, snel werkend touchscreen etc). Alle cijfers klinken in ieder geval wel goed en de auto lijkt er prima uit te zien.
@stfu: Klopt helemaal, Tesla is de Duitse autoindustrie nog enige jaren voor, maar vooral ook in design en inivatie!
Ik vind de print erg mooi maar van het design word ik niet opgewonden van! De Koreanen doen het zelfs nog beter.
Die strepen zijn best een goed ID
Ziet er echt goed uit. En dan ook nog scherp geprijst. Deze gaan we veel zien rijden.
Krijgen jullie het ook niet voor elkaar om te reserveren? Blijft hangen, en kom niet op beschikbaarheidspagina
@sjonniedeluxe: Nee geen last van. Maar ik reserveer hem dan ook niet.
@fanboy: dan was de vraag niet aan jou, vrees ik
@sjonniedeluxe: sjoemelwebsite
@sjonniedeluxe: geen ID
@sjonniedeluxe: Al gelukt ondertussen?
Serieus, ben echt benieuwd. Zou wel heel suf zijn van VW als het niet lukt…
@Esprit_de_Flandre: ja, het lag denk ik aan mijn pihole ad blocker
De belangrijkste auto van Volkswagen in jaren.
Maar eerst maar eens zien of ze de specs, prijs en introductie datum waar kunnen maken.
@harrie: Maart 20 staat de eerste reeks bij de dealer ( waarschijnlijk in DU dan )
De tegenhanger van de Seat die werd getoond zonder streepjes?
Opzich heel erg vergelijkbaar met de Hyundai Kona e.d. qua prijsstelling en wat je er voor krijgt.
De goedkopere is ook wel relevant, omdat het een lagere instapprijs is in een EV met een aardig kilometrage (laten we zeggen 10K goedkoper dan nu, en beter dan huidige E-Golf en Nissan Leaf bijv).
Maarja, het gaat hard in deze markt, dus bij de tijd dat die goedkopere fatsoenlijk leverbaar is kan hij alweer minder interessant zijn.
@fanboy: Volgens mij heeft ieder merk moeite met leveren. Dus zodra deze ID3 leverbaar is, zullen er inderdaad wel betere EV’s zijn uitgebracht. De vraag is dan wel of die wel meteen leverbaar zullen zijn.
Ik vind het best een mooi ding. Actieradius en prijs is volgens mij ook wel prima. Zou hem zeker niet afslaan.
@berlinetta: iedereen in de auto industrie werkt aan dergelijke auto’s, het zou me sterk verbazen als er tegen die tijd geen andere vergelijkbare mogelijkheden zijn van meerdere fabrikanten voor een gelijkaardige prijs. Omwille van die reden zou ik de kat nog uit de boom wachten.
@berlinetta: En zal beter afgewerkt zijn met een beter dealernet en hopelijk goedkoper in herstelling.
Cfr Een Tesla S bumper vervangen was reeds geschilderd ( met kleurverschil) en een achterlicht links buiten, 16.000€ ( dat is duur, zeer duur, zelfs extreem duur) bij het buitenrijden indicatie op het tablet, achterlicht buiten werking. Niet aangesloten ( kan je toch niet verlangen voor die prijs)
Ik wacht op de id bus.. is daar al iets van bekend ?
@tborre: komt zo
@eklasse: Komt nooit…
@Esprit_de_Flandre: busje komt zo 12x
dat is dus een actieradius cf Mod 3 van Tesla (560 km; 58.300).
Ok, als hij kan worden besteld mét dit patroontje erop dan is m’n vriendin wel geïnteresseerd, prima vervanger voor dr Mini…
Not.
Komop VW, deze gekke acties gewoon lekker aan de nieuwe orde laten en met een dijk van een product komen in Frankfurt.
Vrees echter dat gezien de snelle ontwikkelingen in batterij-auto-land deze al snel achterhaald zal zijn. Daar sta je dan met je reservering!
@ukbob: Waarom moeten mannen toch steeds beslissen met wat moeder de vrouw kan (mag) rijden.
@wimof: Omdat het de mannen zijn die het betalen… ?
#feminism #emancipation #godverdommealsjedantochgelijkbentmagjijookweleensdedeurvoormijopenhouden
@wimof: omdat ’t haar niet zoveel uitmaakt en ik ’t wel leuk vind om iets leuks te hebben voor ’t weekend.
Met een 60 kWh accu dus ruim 33x. Waarom niet onbeperkt? Komt royaler over en kost niet de wereld.
Ik vind het een typisch Volkswagen design: niet mooi, niet lelijk, niet uitgesproken, niet saai, niet te modern, niet te ouderwets, niet goedkoop, niet te duur, geen Golf, geen Up en geen Sportsvan. Kortom, zal een hoop Nederlanders aanspreken!
Ik ben geen VW fan maar deze wordt volgens mij wel mooi.
Die lijnen zijn ‘Zebra’ lijnen die ontwerpers gebruiken om a-surfaces (het plaatwerk) te beoordelen in het ontwerp proces. Zat er toevallig zelf op mijn eigen model naar te staren op mijn scherm. Je projecteer als het ware een strepen patroon op je 3d model zodat je dan kan beoordelen of de a-surfaces goed aansluiten en mooi in elkaar overlopen. Zo spot je snel foutjes en kun je goed beoordelen of er genoeg vorm inzit.
@sketcher: Overigens erg stomme teaser. Je zit de vorm toch wel maar het ziet er ruk uit. Iemand met meer tijd dan ik Photoshop er de lijnen af en maakt het een en andere zwart en je ziet het eind resultaat zonder dat VW controle heeft op wat er op het internet verschijnt. Ze kunnen dan beter gewoon het ding laten zien, desnoods zonder interieur.
@sketcher: Zoiets?: https://www.livemobility.com/wp-content/uploads/2019/05/VWID3.png
@chauffeur: Ja zoiets. Zelf ook nu het aan het eind van de dag is eens snel (stop de tijd, op 6 minuten) een Photoshop gemaakt. Hopelijk werkt de link.
https://live.staticflickr.com/65535/47804914621_6df87d2a97_c.jpg
Ford fiesta, ben jij dat?
@shibby: nee, ik ben het, Hans Anders. Met een bril (2e en 3e bril gratis!) kunnen we je niet meer helpen, maar misschien is een blindengeleidehond iets voor je?
@mashell: een geleidehond die niks ziet lijkt me verdomd onhandig ;)
Ziet er stukken beter uit dan de tesla’s.
@rikv99: Als je wil besparen op valium wel ja. Kijk ik ben niet wild van Tesla’s design, maar dit ding ziet eruit als een tupperware-doos. Zal wel goed en stevig zijn, maar saaaaai…
Polo meets Clio meets Fiesta meets Golf Plus.
zie hier ‘zonder’ striping… wat is dat voor rare multipla vetrol?
https://imgur.com/g6fVvir
https://imgur.com/SZOX5vY
@rayke: Heb vanmiddag ook een poging gedaan: https://www.livemobility.com/wp-content/uploads/2019/05/VWID3.png
@rayke: dank je voor de moeite, het was het waard.
@rayke: Die vetrol wordt zwart en dan valt het plots reuze mee. Ik denk dat dit best een aardige auto wordt.
@rayke: lijkt wel een opel astra
Lijkt wel wat op een eerste generatie S-Max of zie ik dat verkeerd
Vandaag bestellen en wanneer dan rijden? Die info mis ik nog een beetje.. (mag namelijk binnenkort een leasebak kiezen..
@quattrofillio: Eind 2020
Even kritisch: ze hebben dus 6+ maanden vertraging tov vooraf aangekondigde start van productie. Pas ná mid-2020 een volume van maximaal 100.000 per jaar, dat valt ook wat tegen voor zo’n groot concern. Tesla produceert ruim 240.000 model 3’s per jaar.
De 1st edition is dus strak geplaatst naast de Model 3 SR Plus. Met 58kWh komt ‘ie dus ongeveer even ver als de Model 3 met ~50kWh. En dat voor een prijs van bijna €48.000 inclusief btw. Tov de model 3 ook ~€48.000, de model 3 heeft echter Autopilot standaard. Maar dat zal tegen eind 2020 vast weer anders zijn..
@crepito: aha, deze heeft geen autopilot? Zeer waarschijnlijk wel een interieur.
Zelfs Stevie Wonder vind deze lelijk.
Als een niet boeiende e-Golf nu al goed verkoopt en 30% van alle Golf-verkopen op zich neemt, zal deze ID3 het ook wel goed gaan doen.
@marcow: Je zegt daar iet. Tzou wel eens kunnen dat half NL aan de VW stekker gaat hangen dan …. als er voordeel te behalen is tenminste. Zoals ik Rutte ken, weldra jullie 4 % bijtelling nog tot 25 k als er teveel goedkope EV’s rondhossen.
@dwfc: Zal er voldoende stroom zijn of moeten we een groep opstarten om te laden ( bij welke politie het was ben ik vergeten (62j) )
@wimof: Politie van luchthaven Zaventem, in afwachting van het beschikbaar zijn van hun laadpaal.
Die promo video is echt te lachwekkend voor woorden. Ze noemen het apparaat “1st” terwijl ze rijkelijk laat zijn op de EV markt. Teksten als “Elektrisch beginnt… Jetzt registrieren… #nowyoucan”. In plaats van nu registreren kun je ook gewoon nu al rijden in een Tesla, Hyundai, Kia, Renault, …
Voor 40K kom je net zo ver als in een Model 3 van 48K (op basis van WLTP). Wat de praktijkwaardes doen is natuurlijk nog niet duidelijk, maar tot nu toe blijkt Tesla daar vaak beter te presteren. Benieuwd of de Model 3 de meerprijs waard is (auto-pilot, audiosysteem, MMI, laadinfra, …) of dat er naast de Hyundai/Kia eindelijk een wat meer betaalbare EV bij komt.
@bugboy:Voor personen die een zeker niveau van afwerking gewoon zijn is dit de eerste.
@wimof: De goedkopere VAG modellen staan stijf van het harde plastic. Vrees dat dit een beetje Polo niveau wordt.
@wimof: Wat baat kwaliteit van afwerking, is het gaat over Duits doodgraversdesign? Joie de vivre is iets waar je VAG in hun interieurs niet van kan betichten.
Even serieus: zit hier iemand op te wachten??
@p993: ik denk dat er duizenden op zitten te wachten. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen zullen steeds meer nieuwe leaseauto’s verplicht elektrische wagens moeten worden. En voor een leaseauto is een VW toch een voor de hand liggende keus.
@p993: Ja.
Pon.
Gaat dit ding door je strot rammen.
En desnoods door een andere opening. Maar rammen gaan ze…
@Esprit_de_Flandre: Het is ze na flink wat jaren nog altijd niet gelukt hun spul door mijn strot te rammen. En dat zal niet veranderen…
En de anderen niet?
Geweldig! Niet een betrouwbare auto, maar een auto met een ‘betrouwbaar karakter’. Slim verpakt door de NL marketing afdeling! Levertijd? Afmetingen? Design? Prijs? Exacte range? Maar, bestel ‘m nu maar vast ?
@renegade: levering: 2e helft 2020. Design: alleen contouren zichtbaar. Prijs: onder 40k voor intro model. Range: uitgebreid toegelicht tijdens de presentatie, namelijk 420 wltp, en afhankelijk van klimaat en rijstijl 300-420.
Vind er niks aan – doe mij maar de Model 3, maar het zal een degelijk product zijn. Ik denk dat dit gigantisch gaat slagen in nederland, lease en verhuur maatschappijen worden hier gelukkiger van dan de Tesla service perikelen.