• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]

Auteur: Author, gepost 18 augustus 2017 om 10:44 – 67 Reacties

Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]Afbeelding Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat? [updated]

Carbon velgen op je 911 Turbo S: wat kost dat?
Los van de looks bieden koolstofvezel velgen de nodige voordelen. Daar hangt echter een prijskaartje aan…

Maar we beginnen bij het begin. Porsche is trots op het feit dat het als eerste autofabrikant velgen van gevlochten koolstofvezel aanbiedt. Vanaf begin volgend jaar zijn de rims te bestellen voor de 911 Turbo S Exclusive Series en het setje is maar liefst 8,5 kilo lichter dan de standaard lichtmetalen velgen. Bovendien gaat het om onafgeveerd gewicht, dus de veeleisende bestuurder gaat het verschil zeker merken.

Het gewicht is dus een stuk lager, maar tegelijk zijn de velgen 20% sterker dan de lichtmetalen varianten. Verder legt Porsche uit dat de velgen worden gemaakt van twee hoofdonderdelen: een centraal deel van carbonvezelmatten en een velgbed. De componenten worden gebouwd in de grootste carbonvezel-vlechtmachine in de wereld, dit ding heeft een diameter van 9 meter!

Na het samenvoegen van de delen moet de boel drogen en krijgen de velgen een transparante lak die het materiaal beschermt. Leuk om te weten: in totaal wordt 18 kilometer koolstofvezel per velg gebruikt. Minder leuk om te weten: in Duitsland betaal je volgens de importeur 15.232 euro per set. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.

Het zou overigens wel kunnen dat de 911 Turbo S door deze lichtere velgen minder zwaar wordt belast, waardoor de prijs van de auto iets afneemt.

UPDATE: De importeur meldt zojuist dat de velgen in Nederland 16.085 euro per set gaan kosten.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
  • Porsche viert een feestje met deze 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Porsche, velgen

Vorig bericht: « Zatlap (18) ramt huis met Tesla van paps [updated]
Volgend bericht: Zo praat Ross Brawn over de F1-motor van de toekomst »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    18 augustus 2017 om 10:49

    Alleen voor de Turbo S Exclusive Series? Je zou toch zeggen dat zoiets meer tot zijn recht komt op een GT3 RS

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    18 augustus 2017 om 10:51

    Een prijzige, maar ook nuttige optie. Dit geld vind ik beter besteed dan parelmoerlak van een paar artikelen geleden.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      18 augustus 2017 om 11:46

      @berlinetta: Ik denk dat je 15k beter ergens anders aan kunt besteden voor performance winst.

      Login om te reageren
      • rijnooit zegt

        18 augustus 2017 om 12:35

        @alcantara: twin turbskies?

        Login om te reageren
        • futse zegt

          18 augustus 2017 om 12:49

          @rijnooit: of een enkele turbskie, geeft ook al wat :-)

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 augustus 2017 om 13:27

        @alcantara: Een Turbo S heeft wat mij betreft niet nog meer power nodig. Ik zou de auto eerder zo aanpassen dat hij leuker rijdt en sneller bochten kan nemen. Maar ik zou sowieso niet eens een Turbo nemen, eerder een GT3 of GTS.

        Login om te reageren
  3. aarsgewei zegt

    18 augustus 2017 om 10:59

    Wat weegt een normale set velgen van hetzelfde formaat eigenlijk? 8,5kg over 4 velgen verspreid vind ik eigenlijk nog tegenvallen.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 augustus 2017 om 11:13

      @aarsgewei:
      Een voorvelg zal ergens rond de 10, een achtervelg rond de 11 KG per stuk zitten.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 augustus 2017 om 11:15

      @aarsgewei: Zeg voor 19″ velgen even 10.5 Kg (v) en 12,5 Kg (a) per velg.
      46 kg aan velg.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        18 augustus 2017 om 15:32

        @torsen: maar ze zijn 20″…

        Login om te reageren
  4. 2wheeler zegt

    18 augustus 2017 om 11:01

    Het velgdesign is nou niet echt sexy… voor dit geld wil het oog ook wat lijkt me.

    Login om te reageren
    • roland78 zegt

      18 augustus 2017 om 11:54

      @2wheeler: Dat is toch juist gaaf velgen die functie boven vorm laten prevaleren. Ik vind deze racy look niet verkeerd.

      Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    18 augustus 2017 om 11:09

    Zoals hierboven, dit is een optie die tenminste iets bijdraagt, is ook altijd het eerste wat ik doe, lichtere velgen.

    Vraag we wel af hoeveel die normale alu velgen wegen en hoeveel er overblijft, want 8,5kg is veel, bij mijn huidige 18″ OZ set uit aluminium zou er niks overblijven….

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 augustus 2017 om 11:16

      @onehp: 8,5 kg over 4 wielen als ik het goed begrijp.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        18 augustus 2017 om 11:19

        @torsen: inderdaad. Ik neem mijn woorden terug, erg dure gewichtsbesparing. Ik bespaarde laatst 14kg en door de originele te verkopen heeft me dat welgeteld 300€ gekost incl. betere banden.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          18 augustus 2017 om 11:26

          @onehp: Als je op het punt komt waarbij je gewicht moet gaan besparen door koolstofvezel en titanium e.d. te gaan gebruiken word gewichtsbesparing nou eenmaal een dure grap.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            18 augustus 2017 om 11:32

            @torsen: klopt. Wel leuk dat ze ook sterker zijn. Zijn de originele gesmeed?

            Turbo S is misschien een mooie uitzondering, maar bij mindere Porsche modellen is het ‘probleem’ eerder dat zelfs de basismodellen besteld worden met te grote en onnodig brede en daarmee te zware 20″ velgen…

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              18 augustus 2017 om 11:44

              @onehp: ja allemaal gesmeed dus dat was al goed. Dan toch een mooie optie.

              Login om te reageren
            • torsen zegt

              18 augustus 2017 om 11:47

              @onehp: “20 inch 911 Turbo S Exclusive Design wielen (centrale wielmoer) zwart hoogglans gespoten met designlijnen in goudgeel metallic”

              Voor de folder vinden ze het belangrijker om te vermelden hoe ze geverfd zijn.

              Niet alleen op Porsches. M’n ouders hadden een Polo bluemotion (1.2 TDI) met 16″.
              Die waren 225 breed rondom. Ik had toen eenzelfde maar volledig standaard uit de lease.
              Verschil was zo duidelijk merkbaar.

              Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              18 augustus 2017 om 11:52

              @onehp: Hear hear! Een auto wordt leuker van kleine, smalle velgen. Zeker een achterwielaandrijver. Zie de GT86 met Prius-banden. Mijn tip? De 15 velgen van een Aygo passen direct op een MX-5 (NA/NB). 155 breed. Dat is pas leuk.

              Login om te reageren
  6. cupsport zegt

    18 augustus 2017 om 11:16

    Absoluut geen nutteloze optie omdat het wel degelijk een groot verschil maakt voor het onafgeveerde gewicht… Maar Porsche is toch niet de eerste? De M4 GTS was namelijk ook verkrijgbaar met wielen van Carbon.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 augustus 2017 om 11:19

      @cupsport: Ze zijn er trots op de eerste te zijn met ‘gevlochten’ carbon velgen.
      Volgens mij was Koenigsegg de koploper met koolstof wieltjes.

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        18 augustus 2017 om 11:47

        @torsen:
        Volgens mij was Ford met de Ford Mustang 350R de eerste die carbon velgen “in massa” produceerden.
        Koenigsegg zal misschien inderdaad de eerste zijn die het effectief toepaste.

        Login om te reageren
    • mb10 zegt

      18 augustus 2017 om 13:17

      @cupsport: ford mustang gt350r heeft ook carbon velgen

      Login om te reageren
  7. thomasthomas zegt

    18 augustus 2017 om 11:17

    Binnenkort ook in replica, gemaakt in China van papier-maché .

    Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    18 augustus 2017 om 11:17

    Eén keer mee door België rijden en je velg is gebroken…

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      18 augustus 2017 om 11:19

      @camber24: 20% sterker dan lichtmetalen
      het is misschien niet het gewicht wat zo ontzettend veel scheelt op de hele auto, maar vooral het sturen

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        18 augustus 2017 om 13:46

        @lekkaah: sterker! En hoeveel stijver?

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      18 augustus 2017 om 11:48

      @camber24: Dat gaat niet gebeuren.

      Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    18 augustus 2017 om 11:19

    Dit is echt p0rno! Als ik het geld had was dit echt een no brainer optie die je gewoon móét hebben

    Login om te reageren
  10. volvoturbo zegt

    18 augustus 2017 om 11:28

    Koenigsegg is daar als één van de eerste mee begonnen. Heb t productieproces gezien. Blijft vooralsnog bijzonder prijzig en exclusief.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      18 augustus 2017 om 12:20

      @volvoturbo: Ja maar dat zijn geen noemenswaardige aantallen, wanneer Porsche dit aan gaat aanbieden. Er zijn meer Autoblog artikelen over koenigsegg, dan geproduceerde koenigseggs.

      Login om te reageren
      • futse zegt

        18 augustus 2017 om 12:53

        @jorden: net als over Max dus :-) Er is uiteraard maar 1 Max die telt, dat dan weer wel…

        Login om te reageren
      • woudloper zegt

        18 augustus 2017 om 14:39

        @jorden: er zijn er nu ongeveer 140 gebouwd

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          18 augustus 2017 om 14:51

          @woudloper: Eén daarvan zal toch wel een keer een race winnen?

          Login om te reageren
  11. antoonniels zegt

    18 augustus 2017 om 11:35

    Ik vind het een mooie optie. Wat ik me wel afvraag is hoe een dergelijke velg zich houd als je een stoepje pakt of onverwacht een harde impact maakt. Waarbij metaal misschien flext zal dit toch gewoon in stukken breken lijkt me.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      18 augustus 2017 om 12:25

      @antoonniels: voor dat geld zullen een paar lessen parkeren er vast ook wel bij zitten.

      Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    18 augustus 2017 om 11:36

    Hé, wat leuk! Zo’n carbon vlechtmachine hebben wij ook op de zaak! We noemen het de Stargate

    Login om te reageren
    • BRuud zegt

      18 augustus 2017 om 12:28

      @jochempie: Jij werkt voor BMC?! Gaaf.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      18 augustus 2017 om 13:09

      @Jochempie: ik vind het bijna kunst zo mooi is het!

      Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    18 augustus 2017 om 11:41

    Minder zware velgen betekent ook dat je minder zware dempers hoeft te monteren. Ze hoeven immers minder gewicht in bedwang te houden. Het mes snijdt aan 2 kanten.

    Ps. Naast de hierboven genoemde Koenigsegg heeft ook de BAC Mono al een tijdje carbon velgen. Ze zijn zeker niet de eersten.

    Login om te reageren
  14. koekwaus zegt

    18 augustus 2017 om 11:58

    Hoe groot is de diameter van een ‘normale’ carbonvezel-vlechtmachine dan?

    Login om te reageren
  15. zwannes zegt

    18 augustus 2017 om 12:00

    E I N D E L I J K. Bij koersfietsen doen ze dat al jaren en dat verschil merk je hard.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      18 augustus 2017 om 12:58

      @zwannes: die prijzen gaan ook hard omlaag. Waarschijnlijk zullen we hetzelfde zien gebeuren bij autovelgen. Ben benieuw of we daar ook hoge aerodynamische varianten krijgen.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      18 augustus 2017 om 13:47

      @zwannes: motorfietsen ook.

      Login om te reageren
  16. G-Ammo zegt

    18 augustus 2017 om 12:07

    Ik houd het lekker bij Volk Rays TE37

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    18 augustus 2017 om 12:11

    Een optie die ik op zo’n sportwagen zeker zou overwegen. Maar dan zou ik ze wel gewoon zilvergrijs spuiten.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 augustus 2017 om 12:44

      @dutchdriftking: waarom zou je dat doen? Dat is net zoiets als je vriendin een DD-vergtoting geven om vervolgens er een ruime coltrui overheen te doen ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 augustus 2017 om 12:59

        @willeme: ik vind het gaaf, maar wel lelijk. De Alfa 8C heeft een carbon motorkap maar is wel gewoon in kleur gespoten, precies zoals het moet. Een vriendin met DD is leuk, maar ze hoeft dan niet meteen topless selfies te maken.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          18 augustus 2017 om 21:48

          @dutchdriftking: maar om nou met bodypaint rond te gaan lopen.

          Login om te reageren
      • EdGaR zegt

        18 augustus 2017 om 13:24

        @willeme: gefeliciteerd jij hebt het weekend gewonnen :-)

        Login om te reageren
      • silenro zegt

        20 augustus 2017 om 09:47

        @willeme: met een strakke coltrui daarintegen..!

        Login om te reageren
  18. 4wheels zegt

    18 augustus 2017 om 12:30

    Heavy shit!

    Login om te reageren
  19. schuiftrompet zegt

    18 augustus 2017 om 12:44

    Heeft de RR wraith black badge niet ook gevlochten carbon? Dacht zoiets te lezen in TG magazine. Prijs was gelijk aan een kia picanto

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 augustus 2017 om 13:20

      @schuiftrompet: Wat ik zo snel kon vinden hebben ze het over ‘forged carbon’.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        18 augustus 2017 om 15:16

        @torsen: Forged carbon is een vrij goedkoop en snel proces, waarbij het carbon (meestal hele korte, hergebruikte vezels) gewoon in een vormpje geperst wordt. Het lamineren van carbon, zoals bij de velgen van Koenigsegg gebeurt, of het vlechten en vervolgens lamineren van de velgen van Porsche, is een stuk arbeidsintensiever en daarom kostbaar.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          18 augustus 2017 om 16:19

          @jochempie: bij nader inzien valt de prijs van deze optie zelfs nog mee. Toch in het Porsche universum…

          Login om te reageren
  20. supertjeduc zegt

    18 augustus 2017 om 14:24

    Ik heb geleerd dat een kg velg gelijk staat aan 7 kg ergens anders op de auto
    Je hoeft namelijk bij optrekken en afremmen minder massa opgang te brengen ( zelfde als een vliegwiel )
    Dus 8,5 kg is best wel wat

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 augustus 2017 om 16:26

      @supertjeduc: dat is dan weer goed overdreven en zwaar vereenvoudigd. Beter is gewoon in te zien dat het gewicht op meerdere vlakken meetelt:
      Als statisch gewicht – minder gewicht op de weegschaal
      Als roterend gewicht – beïnvloedt acceleratie, remmen en stuurgevoel
      Als roterend onafgeveerd gewicht – belangrijk voor werking ophanging/demping en dus het wegcontact.

      Ondertussen aan men 6e setje beduidend lichtere velgen voor diverse wagens, steeds met hetzelfde positieve effect.

      Login om te reageren
  21. simonferrari zegt

    18 augustus 2017 om 15:14

    Leuk met stoeprandschade..

    Login om te reageren
  22. kappenou zegt

    18 augustus 2017 om 17:41

    Eerste? De eerste productie auto met carbon velgen is gewoon een mustang haha

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      18 augustus 2017 om 22:09

      @kappenou: Dit gaat om gevlochten velgen, die van de GT350R zijn dat niet.

      Login om te reageren
  23. peurst zegt

    18 augustus 2017 om 19:27

    Komt er nog een foto hoe ze eronder staan??

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 augustus 2017 om 00:38

      @peurst: zie hier

      Login om te reageren
  24. ghost zegt

    19 augustus 2017 om 09:57

    In NL sowieso 4x duurder!

    Login om te reageren
  25. cocoloco zegt

    19 augustus 2017 om 12:08

    Vraag me toch af hoe ze het houden bij flink warme remmen,ze zitten toch dicht bij de remschijven die een paar honderd graden kunnen worden. Bovendien een keer een stoeprand en je kunt je wiel weggooien neem ik aan, carbon houd niet van een tik of beschadigingen.

    Login om te reageren
  26. napo zegt

    19 augustus 2017 om 19:31

    Voordat jullie dit allemaal beginnen te bestellen… begin niet aan Carbon wielen…
    De reden is dat Carbon in 1 geheel super sterk is.

    Maar bij haar scheur(en) kunnen velgen in stukken breken.

    Met name sukkels op banden apparaten kunnen de klemmen er niet goed opzetten, scheur aan de achterkant en jij accelereert 100 keer naar de 300 en opeens pats….

    Waarom denk je dat er in de F1 en alle andere auto en motor sporten geen Carbon wielen worden gebruikt maar gesmeed aluminium?

    Ten tweede heeft de zon en zeer negatieve uitwerking op Carbon, het wordt broos en zacht na door de jaren heen met als gevolg zelfde als hoe boven.

    Tuurlijk kan je met coating en lakken processen uitstellen… maar er is geen afstel.

    En ik kan t weten, 12 jaar op de circuits rond gehangen met motoren… niemand gebruikt Carbon… (ja je kuipdelen of andere niet draaiende onderdelen…

    Dus, 15 mielletjes lekker in de zak houden… :)

    Just my two Carbon wheels ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North