• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel verdienden automotive CEO’s in 2014

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 juni 2015 om 14:09 – 25 Reacties

Carlos Ghosn: up! up! up!


Het is tijd voor ons onregelmatig terugkerend grootverdienerslijstje uit de autoindustrie, met vooral in Japan een interessante ontwikkeling.

Zojuist werd bekend dat Carlos Ghosn (Nissan) niet langer Japans bestbetaalde CEO is. Jarenlang voerde de kleine Braziliaan de lijsten van grootverdieners aan, maar nu is hij van zijn troon gestoten. door een man die de laatste jaren vooral een toonbeeld van soberheid was: Akio Toyoda van, juist, Toyota.

Over het laatste fiscale jaar (dat in Japan doorgaans niet gelijk loopt aan het kalenderjaar) verdiende Toyoda 1,27 miljard JPY, tegen de huidige koers is dit ruim € 9,1 miljoen. Hiermee troefde hij Ghosn, die voor Nissan in totaal een povere 1,14 miljard JPY bij elkaar schraapte, af. Gelukkig heeft laatstgenoemde ook nog inkomen van Renault, dus op een houtje hoeft hij niet te bijten.

Japan probeert sinds het (her-)aantreden van de liberale president Abe uit een decennialange cyclus van deflatie te komen. De bestedingen moeten worden opgevoerd, en de Yen devalueerde enorm ten opzichte van de euro, en nog meer tegenover de Amerikaanse dollar. Voor Toyota, dat het gros van zijn productie in Japan draait, betekent dit dat de export een stuk goedkoper is geworden, wat ruimere marges toelaat dan bij een sterke Yen. Kennelijk vonden de aandeelhouders het hierom tijd Toyoda wat ruimhartiger te compenseren.

Andere grootverdieners

Het salaris van Toyoda ligt aardig op één lijn met dat van Winterkorn (Volkswagen) en Zetsche (Daimler). Toch kan je als Rupsje Nooitgenoeg het beste in de VS aan de slag: zo streek Ford-CEO Mark Fields omgerekend € 16,6 miljoen op, en Sergio Marchionne van FCA – inclusief alle bonussen en regelingen – zelfs € 33,9 miljoen. Een schril contrast met zijn eerdere ascetische remuneratie, maar de man draait dan ook aardige werkweken.

Mary Barra (GM) deed het met € 14,5 miljoen overigens ook niet onaardig.

Bedrijf CEOCompensatie (in miljoenen euro's)
Fiat Chrysler AutomobilesSergio Marchionne33,9
FordMark Fields16,5
GMMary Barra14,5
VolkswagenMartin Winterkorn9,3
ToyotaAkio Toyoda9,1
DaimlerDieter Zetsche 8,7
Nissan Carlos Ghosn8,2
BMWNorbert Reithofer 4,3

Ook interessant!

  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'
  • Zoveel Chirons
    Zoveel Chirons kun je nu nog nieuw bestellen
  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit
  • Nooit eerder werden zoveel caravans en campers verkocht
    Nooit eerder werden zoveel caravans en campers verkocht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Akio-Toyoda, Carlos-Ghosn, Mark-Fields, martin-winterkorn, Mary-Barra, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Waarom deze Ferrari Califonia T uniek is
Volgend bericht: Autoblog-advies: kind op komst, jonge vijfdeurs, < €7.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bofkont zegt

    24 juni 2015 om 14:11

    Jaja, dat doen ze goed :)
    Deze loonslaaf is lichtelijk wat jaloers ;)

    Login om te reageren
  2. oranje123456789 zegt

    24 juni 2015 om 14:18

    Geen probleem mee

    Login om te reageren
  3. granlusso zegt

    24 juni 2015 om 14:23

    Nou prima toch? Laat ze maar lekker verdienen. Ook mooi dat deze koers de Japanse economie weer wat meer stabiliteit geeft voor de toekomst.

    Login om te reageren
  4. paddoswam zegt

    24 juni 2015 om 14:26

    Slechte trend in een land waar de verschillen tussen werknemer en baas meestal niet heel groot zijn in tegenstelling tot ‘het westen’.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2015 om 14:38

      @paddoswam: sinds wanneer liggen Afrika India en het midden-oosten in “het westen” ..

      Login om te reageren
      • 5cilinder zegt

        24 juni 2015 om 17:47

        @lincoln: Ze liggen ten westen van Japan.

        Login om te reageren
      • BloodSeaker zegt

        24 juni 2015 om 20:31

        @lincoln: de Aarde is een bol. Kwestie van em wat rond te draaien en plots ligt alles in het westen

        Login om te reageren
      • paddoswam zegt

        25 juni 2015 om 19:20

        @lincoln: ik zei ‘het westen’ als referentie naar hier en Amerika, maar dat is voor hun gezien misschien wel het oosten.

        “Zojuist werd bekend dat Carlos Ghosn (Nissan) niet langer Japans bestbetaalde CEO is.”

        In Japan zijn gemiddeld gezien de inkomensverschillen tussen CEO en schoonmaker minder groot dan in ‘het westen’ gebruikelijk is.

        Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    24 juni 2015 om 14:33

    Terecht .. Die lui hebben geeneens de tijd om te autobloggen ..

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2015 om 14:35

    Ja dat zijn hele mooie cijfers, en nu kan ik wel gaan zeuren dat het niet eerlijk is en ik helemaal niet jaloers ben…. bla bla bla…… Geniet er van heren, jullie hebben er hard voor gewerkt!

    Login om te reageren
    • super zegt

      24 juni 2015 om 16:20

      @dutchdriftking:
      een “productiemedewerker” werkt ook hard, alleen heeft niet de mogelijkheid om zijn eigen salaris aan te passen zodat het “marktconform” (aka opwaarts spiraal zonder controlemechanisme) blijft, dat is het enige verschil.

      Login om te reageren
      • autoriteit zegt

        24 juni 2015 om 18:08

        @super: er nog wel een ‘klein’ verschil: deze mensen dragen nogal wat meer verantwoordelijkheid en geven leiding aan een volledig concern met duizenden werknemers. Zo’n functie is slechts voor weinigen geschikt en daarom vind ik het niet meer dan redelijk dat zij dit soort bedragen verdienen.

        Login om te reageren
  7. lamborgfan zegt

    24 juni 2015 om 14:39

    2014? Toen de Gulden nog van hout was..

    Login om te reageren
  8. hondar zegt

    24 juni 2015 om 15:45

    Damn! Niet voor velen weggelegd

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    24 juni 2015 om 15:53

    Doen ze goed!

    Login om te reageren
  10. kapitein187 zegt

    24 juni 2015 om 16:08

    Ik vind dat Norbert van BMW wat weinig krijgt in vergelijking met zijn branchegenoten

    Login om te reageren
    • super zegt

      24 juni 2015 om 16:22

      @kapitein187:
      dat is exact de reden van het uit de hand lopen van ceo beloning; ze vergelijken het allemaal met elkaar en omdat er 1 altijd wel meer verdient dan de andere ontstaat een opwaarts spiraal. Vergelijk het eens met de inkomsten van de laagstbetaald werknemer van het bedrijf…

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        24 juni 2015 om 18:01

        @super: Terwijl als de gemiddelde modaalverdiener bij een ander bedrijf het dubbele salaris zou kunnen krijgen, hij er nooit over na zou denken dat aan te kaarten of over te stappen…

        Login om te reageren
  11. c-ad zegt

    24 juni 2015 om 16:28

    Verdienen of krijgen?

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      24 juni 2015 om 18:09

      @c-ad: beide

      Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    24 juni 2015 om 16:48

    Wat een machtig mooie vent die sergio!

    Login om te reageren
  13. kristof_somers zegt

    24 juni 2015 om 20:54

    ik zou wel ‘ns willen weten hoeveel de CEO van Spyker opstrijkt haha :p

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    24 juni 2015 om 21:20

    Nou rode brigade, kom er maar in met je afgunst en jaloezie.

    Volledig verdient voor deze mannen. Ik zou niet graag met ze willen ruilen, al zou ik het kunnen. Ondanks dat ik vaker wel dan niet het dubbele werk van wat ze in dit landje een voltijd baan noemen is het mij te hard werken.

    Login om te reageren
  15. uselessblogger zegt

    25 juni 2015 om 00:55

    sergio zou beter wat minder aan zichzelf uitkeren en wat meer aan alfa geven zodat ze snel met een tweede nieuw model kunnen komen!

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    25 juni 2015 om 07:38

    Bij de meeste geen probleem. Wel bij de merken met dikke staatssteun die weer bijna omvallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North