• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carmageddon update #23: eerste $8 mld voor GM en Chrysler

Auteur: RubenBaeten, gepost 29 december 2008 om 22:53 – 13 Reacties

Carmageddon!


Met al die vrolijkheid rond de kerstdagen hebben we de Carmageddon-updates maar even achterwege gelaten, maar inmiddels is het moment toch weer aangebroken dat we met beide beentjes terug in de harde realiteit komen te staan. Reuzen GM en Chrysler staan nog steeds te wankelen met de kans om op de gehele autoindustrie neer te ploffen. De eerste $8 miljard in eerste-hulpcentjes wordt klaargelegd.

Vandaag nog ontvangen GM en Chrysler elk een lening van $4 miljard van de Amerikaanse regering. Begin volgend jaar krijgt GM nog eens $9,4 miljard, al moeten de laatste vier miljardjes eerst nog even langs Congress komen. Voor 17 februari moeten de automakers vervolgens met een plan komen om binnen afzienbare tijd weer een beetje omzet te draaien. Tenzij de regering van Obama er iets aan verandert is de ‘car czar’, in tegenstelling tot eerdere berichten, nog niet van de baan. Deze alwetende verteller zal op 31 maart beslissen of de twee fabrikanten goed bezig zijn of niet, of ze deze leningen meteen terug moeten betalen, en daarmee of ze al dan niet failliet gaan.

Ondertussen heeft Ford laten weten dat ze niet direct hulp nodig hebben, maar dat ze wel graag om een extra $9 miljard zouden willen kunnen vragen, mocht dat nodig zijn. Neuh, gaat prima met hen zo te horen. UPDATE: Ondertussen heeft miljardeninvesteerder Kirk Kerkorian al zijn overgebleven aandelen in de Blue Oval van de hand gedaan. Dat schept vertrouwen.

SAIC en SsangYong blijken ook op dit gebied kopieergedrag te vertonen en hebben inmiddels de regering van Zuid-Korea en verschillende banken om financiële steun gevraagd. De Korea Development Bank heeft al hulp toegezegd, mits SAIC eerst zelf wat dieper in z’n zakken gaat tasten. Het Cerberus-verhaal niet meegekregen, jongens?

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Afleververbod voor levensgevaarlijke Ford Mustang Mach-E
    Gevaarlijke Ford Mustang Mach-E mag niet afgeleverd worden!
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, China, Chrysler, Ford, GM, SsangYong

Vorig bericht: « Video: M3 tegen…
Volgend bericht: UPDATE: Spyker D8 Litouwen to Cyprus »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    29 december 2008 om 23:00

    Lang geen update geweest. Wil dit dan betekenen dat het weer een beetje redelijk gaat met de autoindustrie? ….

    Login om te reageren
  2. JPM zegt

    29 december 2008 om 23:22

    De reden dat de grote drie hulp kregen was dat ze te groot waren om om te laten vallen. Dat er teveel banen verloren zouden gaan. De reden dat SsangYong steun krijgt is omdat er veel banen gekoppeld zijn aan die werkgever. De vraag is eigenlijk: is er hede ten dagen nog een globaal danwel internationaal bedrijf dat niet te groot is om om te vallen? Wil dit zeggen dat als men maar groot genoeg wordt de overheid garant staat voor het oplossen van problemen? Een nationale crisis van een nietszeggend landje kan zomaar omslaan in een internationale crisis (vb Ijsland). We zijn zo verweven met elkaar dat wij hier problemen kunnen krijgen met het kopen van ons huis omdat een of andere bananenrepubliek schulden maakt. Daar komen ook de problemen voor de autoindustrie vandaan. Nieuwe modellen volgen elkaar steeds sneller op, er zijn gigantische marketing budgetten evenals ontwikkelingskosten. Als een model dan flopt brengt dat meteen de winst van een bedrijf in gevaar, als meerdere modellen floppen dan is het bedrijf in gevaar. Omdat wij ons kolonialisme voortzetten als kapitalisme en weer afhankelijk worden van de groei in opkomende markten raken we verweven met plekken die ons eigenlijk helemaal niet in gevaar zouden moeten brengen.

    Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    30 december 2008 om 00:25

    Oh wat leuk toch, dat Nederlands. “zouden willen kunnen vragen”
    Moest ik even zeggen. ;)

    Maar over Ssangyong… Hier wordt het tegengestelde beweerd.

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    30 december 2008 om 00:26

    Of wacht… Daar staat regering, jullie hebben het over een bank. Ik vergeleek twee compleet verschillende en aanvullende, niet overlappende, berichten. Foutje… Vreemd dan dat jullie elkaars nieuws weer niet melden.

    Login om te reageren
  5. RA999 zegt

    30 december 2008 om 01:04

    @ BmwMPower
    Ik denk niet dat het nu al weer redelijk gaat hoor, eind december komt er gewoon weinig slecht nieuws naar buiten (iets met kerst). Het slechte nieuws wordt vast bewaard voor de eerste weken van 2009 als de jaarcijfers van 2008 bekend worden gemaakt…

    Login om te reageren
  6. RA999 zegt

    30 december 2008 om 01:10

    Oh, ze staan er nu maar ze moeten nog worden goedgekeurd. Dat gaat vast lang duren op dit uur…
    Of ik maak er gewoon een plaatje van, dan stopt het spamfilter me ook niet :)

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    30 december 2008 om 02:35

    @JPM: de crisis is niet begonnen in IJsland, maar in de US. IJsland heeft gewoon de malchance van het zwaarst getroffen te zijn erdoor.

    Login om te reageren
  8. Bob zegt

    30 december 2008 om 10:53

    @Esprit .. ik denk dat er wel meerdere landen de schuld zijn aan de crisis hoor. Een deel is de VS .. dat wel.

    Login om te reageren
  9. JPM zegt

    30 december 2008 om 11:14

    @ Esprit de Flandre

    Nee dat begrijp ik ook maar ik doelde op de ‘Ijsland crisis’ waar wereldwijd duizenden beleggers en overheden de dupe van zijn geworden.

    @ Bob

    Er is maar één land echt ‘schuldig’ aan de crisis en dat is de VS.

    Login om te reageren
  10. RubenBaeten zegt

    30 december 2008 om 11:46

    @RA999: Sneaky!

    Login om te reageren
  11. WieAndersDasAuto zegt

    30 december 2008 om 12:01

    @ Bob

    VS is schuldig, zij zijn de veroorzakers van de crisis…

    OT: Ik ben benieuwd of de grote 3 het nog lang volhouden.
    Als GM het echt niet meer volhoudt dan zou ik er helemaal geen geld meer insteken… Het is net alsof je al je waardevolle spullen in een zinkend bootje stopt.

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    30 december 2008 om 16:24

    8 miljard ?? waar heb je het over ??

    in nederland hoeft een leasebedrijf maar een pruillipje te trekken en er staat een bankgarantie van 200 miljard tot hun beschikking ..

    o,ja .. en consumenten die welvaart de schuld geven van de crisis zijn raar ..

    Login om te reageren
  13. databekker zegt

    13 januari 2009 om 18:25

    Als de lening word gebruikt om het bedrijf gezond te maken, en als er auto’s met winst worden verkocht moet een gedeelte gaan na de afbetaling van de lening. Zo lang de overheid de lening maar terug krijgt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North