Caterham-instapper krijgt 660 cc Suzuki-driecilinder turbo

Auteur: , 38 Reacties

Dit is de kleinste en meest efficiënte motor die ooit in een Seven is gelepeld. Yay or nay?

Caterham Seven 2013

Met de compacte, lichtgewicht turbomotor van Suzuki wordt de nieuwe Seven lichter dan hij in tijden is geweest. Caterham zegt hiermee een hommage te brengen aan de eerste, iconische Sevens. We hoeven ons geen zorgen te maken over het hart van de wagen, want Caterham heeft zowel de motor als de vijfbak van Suzuki onder handen genomen. De Seven blijft hierdoor op en top Brits. Ook het chassis en de ophanging werden aangepakt om de geest van de oude Sevens terug te halen.

Caterham wilde een lichtgewicht aandrijflijn, maar deze moest aansluiten bij het karakter van de Sevens. Met Suzuki’s expertise op het gebied van kleine motoren werden zij gekozen om te helpen bij het bouwen van de meest efficiënte en lichtste Seven ooit. De specialisten van Caterham hebben de motor zo aangepast dat hij helemaal bij de Seven past. De auto moet nog steeds een geweldige prestatie leveren, maar met een lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Caterham Cars CEO, Graham Macdonald:

It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer and we believe we have got the formula for our new entry-level vehicle just right. Our intention for this car is to offer the joy of the Seven in distilled form, so the new entry-level car is lighter, cheaper, more economical and more accessible than ever.

Wat het vermogen en gewicht van de Caterham-instapper wordt is nog niet bekend. Macdonald belooft wel dat de nieuwe auto gemakkelijk te besturen is. In het design is rekening gehouden met een neutrale wegligging, zonder het sportieve en gevoelige van de Seven uit het oog te verliezen. De eerste exemplaren zullen eind 2013 worden geleverd voor een Britse vanafprijs van 17.000 pond (21.000 euro).



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
He is alive, is colin uit zijn graf opgestaan?
@norge: Had je de boel niet fatsoenlijk dicht gekit dan?
@norge:
Dat zou ik haast denken, weer een berg van die Lotusjes gezien vandaag.
Trouwens ook veel ander mooi zeldzaam spul zoals een Bristol en een Rocket.
Het was dus weer een fijne dag op Zandvoort.
@jrk68: wat denk jij uit dit blokje, pk of 95 tot max 105?
@cocksdriveaudi:
Zoiets zal het wel worden, het blokje is nog 40cc kleiner dan m’n Roadster blokje en die zit net boven de 100pk.
Rekening houdend met het gewicht van een Caterham zit je dan nog in zo’n 7sec aan de 100.
De autobahn zou ik er wel mee mijden, de Cappuchino hield het voluit niet echt lang vol. Maar goed, daar beleef je met zo’n skelter toch geen plezier aan.
@jrk68: Roadster Brabus 110 pk geloof ik ? Zelf ook eigenaar geweest van een 82 pk versie. Daarna S60 (2012) en A3 (2013) gereden, mis die machine nog tot de dag van vandaag. Tip: Nooit meer weg doen.
@troyk:
De Brabus is 101pk, die van mij is ook een 60KW maar dan stage 3, Forge intercooler slangen, tickpipe en een open luchtfilter. Dan zit die qua vermogen op Brabus niveau maar is hij wel 70kg lichter.
Als het maar prima rijdt en de fun factor niet ten koste gaat van brandstofverbruik, vind ik het helemaal prima.
@JamesBond007:
brandstofverbruik?
Je rijdt hooguit een paar 1000km per jaar met dit ding.
“It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer”
Quote van de dag! Fijn dat sommige mensen het nog snappen :) Ik zou er eentje bestellen als ik 21.000 had liggen.
@fant: ik denk dat je nog even moet doorsparen dan want de 21K is zónder belastingen…
@Svenska_Aeroplan_AB: hoeveel denk je dan dat hij in Nederland gaat kosten?
14% bijtelling?
Standaard heeft dat blokje 64pk.
@rotarypowah: Oh weet jij precies wat voor blokje dit is dan?
@notsobig: ehh, ja? Het blokje uit de Suzuki Cappuccino en die heeft 64 pk.
@ej20g: Waar staat dat dan? Heb ik er overheen gelezen?
Als dit de zelfde motor is die ze in japan gebruiken bij sommige races moet je toch met een beste GTI aankomen om hem bij te houden.
Onderschat de funfactor niet van zulk een lichtgewicht niet. Vergelijk; Lotus Elise, absoluut bom op de moment van release met +-120 p. Wel, deze weg niet de helft, NOG NIET DE HELFT. Volgens mij nog altijd sh*tloads of pure fun, zo’n ding. En die drie cilindertjes zullen wel lekker roffelen.
@driescuit: -niet *pk *weegt
@driescuit: een rebus, altijd leuk. Maar een edit knop is nog leuker.
@driescuit:
Nog niet de helft van die Elise zou wel heel knap zijn, de eerste Elise woog 683kg. Reken op ongeveer 500kg voor de Caterham.
Leuk toch? Ook al heeft het een output van max 64pk in de Kei-klasse wagens, zoals @rotarypowah al aangeeft, de wagen zal vast vederlicht worden waardoor zelfs 64pk al rap is. Ik zeg zeker yay!
@toyotafortuner: maar hier komt een turbo op he ;) Zal wel ergens rond de 100 pk komen te zitten.
@rotoarypowah: die 64pk is al met een turbo als ik me niet vergis. Die 660cc is in de Kei wagens met en zonder turbo verkrijgbaar.
@toyotafortuner: ja, je hebt gelijk.
@rotarypowah: de goeie vraag is is het de Kei-klasse 660cc die daar begrensd is op 64pk of een andere…
Hoor ik toch al dik anderhalf uur een vreselijk irritant raspend geluid, ben ik uiteindelijk dit hele blog doorgelopen en ja hoor is het @jrk68 verstopt in een hoekje.

Zit die daar al zijn munten bij elkaar zit te (sch)rapen en een advertentie zit te tikken op marktplaats om de smart te slijten.

(just kidding mate)
@cocksdriveaudi:
Ik heb de hele dag raspende en brullende geluiden gehoord maar had geen tijd om het spaarvarken te slachten….
@jrk68: las het eerder op de avond, fun in zandvoort! kortom je hebt een lekkere dag gehad.
Als het motortje uit een GSX-R 600 komt zal het best hard lopen.
@moondustfocus: komt uit (onder andere) de Cappuccino. Het blokje kan trouwens zonder moeite 100 á 110 pk draaien.
Dat blokje ligt best ver naar voren… Tegen het schutbord graag, tis geen audi
@gearhead: En jij zit met je reet best ver van achter… zeg maar nét voor de achteras. Geloof me dat ze de 50/50 gewichtsverdeling we goed hebben gedaan daar bij Caterham. Ik gok dat als ie tegen het schutbord lag, dat de voorwielen wat licht ware geworden.
Zo’n 3-cyl kan trouwens best een vet geluidje produceren, en bij onze buren in engeland wordt gespeculeerd over dat gechipte versies van deze Suzuki K6A redelijk makkelijk 90 tot 100 pk kunnen produceren, en de standaard versie heeft al 106 Nm koppel.
De instapper met een 1.6 125 pk versie deed de 0-100 sprint in 5.9 sec, dus deze lichtere versie met misschien iets minder pk’s, en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde koppel zou daar redelijk aan moeten kunnen tippen. Ik zag Yay!
een Triumph daytona 675 3cilinder produceert 124 pk en 72 Nm. dit blokje zal iets meer op koppel getuned worden, maar die 120+ pk lijkt me wel in stand blijven, suzuki kennende
Het oorsponkelijke blok lag hierin: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cappuccino en werd eind 80-er jaren ontwikkeld. nu ruim 20 jaar verder dus er zal qua techniek een hoop gewijzigd zijn.. Er bestonde ook al tuners in Japan die het vermogen naar 120-150 Pk brachten. Daarmee was de capuchino al een rap ding 0-100 <6 sec, top 200+

Ben dus benieuwd naar de nieuwe cijfers..
Veel interessanter dan dan die R600 met 400 pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).