Dit is de kleinste en meest efficiënte motor die ooit in een Seven is gelepeld. Yay or nay?
Met de compacte, lichtgewicht turbomotor van Suzuki wordt de nieuwe Seven lichter dan hij in tijden is geweest. Caterham zegt hiermee een hommage te brengen aan de eerste, iconische Sevens. We hoeven ons geen zorgen te maken over het hart van de wagen, want Caterham heeft zowel de motor als de vijfbak van Suzuki onder handen genomen. De Seven blijft hierdoor op en top Brits. Ook het chassis en de ophanging werden aangepakt om de geest van de oude Sevens terug te halen.
Caterham wilde een lichtgewicht aandrijflijn, maar deze moest aansluiten bij het karakter van de Sevens. Met Suzuki’s expertise op het gebied van kleine motoren werden zij gekozen om te helpen bij het bouwen van de meest efficiënte en lichtste Seven ooit. De specialisten van Caterham hebben de motor zo aangepast dat hij helemaal bij de Seven past. De auto moet nog steeds een geweldige prestatie leveren, maar met een lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Caterham Cars CEO, Graham Macdonald:
It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer and we believe we have got the formula for our new entry-level vehicle just right. Our intention for this car is to offer the joy of the Seven in distilled form, so the new entry-level car is lighter, cheaper, more economical and more accessible than ever.
Wat het vermogen en gewicht van de Caterham-instapper wordt is nog niet bekend. Macdonald belooft wel dat de nieuwe auto gemakkelijk te besturen is. In het design is rekening gehouden met een neutrale wegligging, zonder het sportieve en gevoelige van de Seven uit het oog te verliezen. De eerste exemplaren zullen eind 2013 worden geleverd voor een Britse vanafprijs van 17.000 pond (21.000 euro).
38 reacties
Dat zou ik haast denken, weer een berg van die Lotusjes gezien vandaag.
Trouwens ook veel ander mooi zeldzaam spul zoals een Bristol en een Rocket.
Het was dus weer een fijne dag op Zandvoort.
Zoiets zal het wel worden, het blokje is nog 40cc kleiner dan m’n Roadster blokje en die zit net boven de 100pk.
Rekening houdend met het gewicht van een Caterham zit je dan nog in zo’n 7sec aan de 100.
De autobahn zou ik er wel mee mijden, de Cappuchino hield het voluit niet echt lang vol. Maar goed, daar beleef je met zo’n skelter toch geen plezier aan.
De Brabus is 101pk, die van mij is ook een 60KW maar dan stage 3, Forge intercooler slangen, tickpipe en een open luchtfilter. Dan zit die qua vermogen op Brabus niveau maar is hij wel 70kg lichter.
brandstofverbruik?
Je rijdt hooguit een paar 1000km per jaar met dit ding.
Quote van de dag! Fijn dat sommige mensen het nog snappen :) Ik zou er eentje bestellen als ik 21.000 had liggen.
Nog niet de helft van die Elise zou wel heel knap zijn, de eerste Elise woog 683kg. Reken op ongeveer 500kg voor de Caterham.
Zit die daar al zijn munten bij elkaar zit te (sch)rapen en een advertentie zit te tikken op marktplaats om de smart te slijten.
(just kidding mate)
Ik heb de hele dag raspende en brullende geluiden gehoord maar had geen tijd om het spaarvarken te slachten….
De instapper met een 1.6 125 pk versie deed de 0-100 sprint in 5.9 sec, dus deze lichtere versie met misschien iets minder pk’s, en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde koppel zou daar redelijk aan moeten kunnen tippen. Ik zag Yay!
Ben dus benieuwd naar de nieuwe cijfers..