• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Caterham-instapper krijgt 660 cc Suzuki-driecilinder turbo

Auteur: maru, gepost 5 augustus 2013 om 18:00 – 38 Reacties

Caterham Seven 2013


Dit is de kleinste en meest efficiënte motor die ooit in een Seven is gelepeld. Yay or nay?

Met de compacte, lichtgewicht turbomotor van Suzuki wordt de nieuwe Seven lichter dan hij in tijden is geweest. Caterham zegt hiermee een hommage te brengen aan de eerste, iconische Sevens. We hoeven ons geen zorgen te maken over het hart van de wagen, want Caterham heeft zowel de motor als de vijfbak van Suzuki onder handen genomen. De Seven blijft hierdoor op en top Brits. Ook het chassis en de ophanging werden aangepakt om de geest van de oude Sevens terug te halen.

Caterham wilde een lichtgewicht aandrijflijn, maar deze moest aansluiten bij het karakter van de Sevens. Met Suzuki’s expertise op het gebied van kleine motoren werden zij gekozen om te helpen bij het bouwen van de meest efficiënte en lichtste Seven ooit. De specialisten van Caterham hebben de motor zo aangepast dat hij helemaal bij de Seven past. De auto moet nog steeds een geweldige prestatie leveren, maar met een lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Caterham Cars CEO, Graham Macdonald:

It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer and we believe we have got the formula for our new entry-level vehicle just right. Our intention for this car is to offer the joy of the Seven in distilled form, so the new entry-level car is lighter, cheaper, more economical and more accessible than ever.

Wat het vermogen en gewicht van de Caterham-instapper wordt is nog niet bekend. Macdonald belooft wel dat de nieuwe auto gemakkelijk te besturen is. In het design is rekening gehouden met een neutrale wegligging, zonder het sportieve en gevoelige van de Seven uit het oog te verliezen. De eerste exemplaren zullen eind 2013 worden geleverd voor een Britse vanafprijs van 17.000 pond (21.000 euro).

Ook interessant!

  • Caterham Seven 170R
    Caterham Seven 170R rijtest: zelden zo hard gelachen
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Dit vederlichte bouwpakket brak een bizar record
  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, caterham, seven, Suzuki

Vorig bericht: « Rolls-Royce Ghost EWB: rijtest en video
Volgend bericht: Video: Saudi-huisjesmelker is de beroerdste rallycoureur ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    5 augustus 2013 om 18:02

    He is alive, is colin uit zijn graf opgestaan?

    Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      5 augustus 2013 om 19:52

      @norge: Had je de boel niet fatsoenlijk dicht gekit dan?

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 augustus 2013 om 21:07

      @norge:
      Dat zou ik haast denken, weer een berg van die Lotusjes gezien vandaag.
      Trouwens ook veel ander mooi zeldzaam spul zoals een Bristol en een Rocket.
      Het was dus weer een fijne dag op Zandvoort.

      Login om te reageren
      • cocksdriveaudi zegt

        5 augustus 2013 om 21:24

        @jrk68: wat denk jij uit dit blokje, pk of 95 tot max 105?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          5 augustus 2013 om 22:00

          @cocksdriveaudi:
          Zoiets zal het wel worden, het blokje is nog 40cc kleiner dan m’n Roadster blokje en die zit net boven de 100pk.
          Rekening houdend met het gewicht van een Caterham zit je dan nog in zo’n 7sec aan de 100.
          De autobahn zou ik er wel mee mijden, de Cappuchino hield het voluit niet echt lang vol. Maar goed, daar beleef je met zo’n skelter toch geen plezier aan.

          Login om te reageren
          • troyk zegt

            6 augustus 2013 om 13:20

            @jrk68: Roadster Brabus 110 pk geloof ik ? Zelf ook eigenaar geweest van een 82 pk versie. Daarna S60 (2012) en A3 (2013) gereden, mis die machine nog tot de dag van vandaag. Tip: Nooit meer weg doen.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              6 augustus 2013 om 17:27

              @troyk:
              De Brabus is 101pk, die van mij is ook een 60KW maar dan stage 3, Forge intercooler slangen, tickpipe en een open luchtfilter. Dan zit die qua vermogen op Brabus niveau maar is hij wel 70kg lichter.

              Login om te reageren
  2. JamesBond007 zegt

    5 augustus 2013 om 18:04

    Als het maar prima rijdt en de fun factor niet ten koste gaat van brandstofverbruik, vind ik het helemaal prima.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      5 augustus 2013 om 21:52

      @JamesBond007:
      brandstofverbruik?
      Je rijdt hooguit een paar 1000km per jaar met dit ding.

      Login om te reageren
  3. fant zegt

    5 augustus 2013 om 18:16

    “It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer”
    Quote van de dag! Fijn dat sommige mensen het nog snappen :) Ik zou er eentje bestellen als ik 21.000 had liggen.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 augustus 2013 om 18:43

      @fant: ik denk dat je nog even moet doorsparen dan want de 21K is zónder belastingen…

      Login om te reageren
      • schoeneke zegt

        6 augustus 2013 om 11:39

        @Svenska_Aeroplan_AB: hoeveel denk je dan dat hij in Nederland gaat kosten?

        Login om te reageren
  4. Jansen zegt

    5 augustus 2013 om 18:16

    14% bijtelling?

    Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    5 augustus 2013 om 18:22

    Standaard heeft dat blokje 64pk.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      6 augustus 2013 om 12:35

      @rotarypowah: Oh weet jij precies wat voor blokje dit is dan?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        6 augustus 2013 om 21:24

        @notsobig: ehh, ja? Het blokje uit de Suzuki Cappuccino en die heeft 64 pk.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          7 augustus 2013 om 09:36

          @ej20g: Waar staat dat dan? Heb ik er overheen gelezen?

          Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    5 augustus 2013 om 18:33

    Als dit de zelfde motor is die ze in japan gebruiken bij sommige races moet je toch met een beste GTI aankomen om hem bij te houden.

    Login om te reageren
  7. driescuit zegt

    5 augustus 2013 om 18:43

    Onderschat de funfactor niet van zulk een lichtgewicht niet. Vergelijk; Lotus Elise, absoluut bom op de moment van release met +-120 p. Wel, deze weg niet de helft, NOG NIET DE HELFT. Volgens mij nog altijd sh*tloads of pure fun, zo’n ding. En die drie cilindertjes zullen wel lekker roffelen.

    Login om te reageren
    • driescuit zegt

      5 augustus 2013 om 18:45

      @driescuit: -niet *pk *weegt

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 augustus 2013 om 20:15

        @driescuit: een rebus, altijd leuk. Maar een edit knop is nog leuker.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 augustus 2013 om 21:10

      @driescuit:
      Nog niet de helft van die Elise zou wel heel knap zijn, de eerste Elise woog 683kg. Reken op ongeveer 500kg voor de Caterham.

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    5 augustus 2013 om 19:19

    Leuk toch? Ook al heeft het een output van max 64pk in de Kei-klasse wagens, zoals @rotarypowah al aangeeft, de wagen zal vast vederlicht worden waardoor zelfs 64pk al rap is. Ik zeg zeker yay!

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      5 augustus 2013 om 19:48

      @toyotafortuner: maar hier komt een turbo op he ;) Zal wel ergens rond de 100 pk komen te zitten.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        5 augustus 2013 om 20:08

        @rotoarypowah: die 64pk is al met een turbo als ik me niet vergis. Die 660cc is in de Kei wagens met en zonder turbo verkrijgbaar.

        Login om te reageren
        • rotarypowah zegt

          5 augustus 2013 om 20:19

          @toyotafortuner: ja, je hebt gelijk.

          Login om te reageren
          • toyotafortuner zegt

            5 augustus 2013 om 20:44

            @rotarypowah: de goeie vraag is is het de Kei-klasse 660cc die daar begrensd is op 64pk of een andere…

            Login om te reageren
  9. cocksdriveaudi zegt

    5 augustus 2013 om 19:50

    Hoor ik toch al dik anderhalf uur een vreselijk irritant raspend geluid, ben ik uiteindelijk dit hele blog doorgelopen en ja hoor is het @jrk68 verstopt in een hoekje.

    Zit die daar al zijn munten bij elkaar zit te (sch)rapen en een advertentie zit te tikken op marktplaats om de smart te slijten.

    (just kidding mate)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 augustus 2013 om 21:12

      @cocksdriveaudi:
      Ik heb de hele dag raspende en brullende geluiden gehoord maar had geen tijd om het spaarvarken te slachten….

      Login om te reageren
      • cocksdriveaudi zegt

        5 augustus 2013 om 23:07

        @jrk68: las het eerder op de avond, fun in zandvoort! kortom je hebt een lekkere dag gehad.

        Login om te reageren
  10. moondustfocus zegt

    5 augustus 2013 om 20:29

    Als het motortje uit een GSX-R 600 komt zal het best hard lopen.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      5 augustus 2013 om 20:43

      @moondustfocus: komt uit (onder andere) de Cappuccino. Het blokje kan trouwens zonder moeite 100 á 110 pk draaien.

      Login om te reageren
  11. gearhead zegt

    5 augustus 2013 om 21:42

    Dat blokje ligt best ver naar voren… Tegen het schutbord graag, tis geen audi

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      6 augustus 2013 om 00:18

      @gearhead: En jij zit met je reet best ver van achter… zeg maar nét voor de achteras. Geloof me dat ze de 50/50 gewichtsverdeling we goed hebben gedaan daar bij Caterham. Ik gok dat als ie tegen het schutbord lag, dat de voorwielen wat licht ware geworden.

      Login om te reageren
  12. MDA zegt

    6 augustus 2013 om 00:27

    Zo’n 3-cyl kan trouwens best een vet geluidje produceren, en bij onze buren in engeland wordt gespeculeerd over dat gechipte versies van deze Suzuki K6A redelijk makkelijk 90 tot 100 pk kunnen produceren, en de standaard versie heeft al 106 Nm koppel.
    De instapper met een 1.6 125 pk versie deed de 0-100 sprint in 5.9 sec, dus deze lichtere versie met misschien iets minder pk’s, en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde koppel zou daar redelijk aan moeten kunnen tippen. Ik zag Yay!

    Login om te reageren
  13. rnej zegt

    6 augustus 2013 om 08:01

    een Triumph daytona 675 3cilinder produceert 124 pk en 72 Nm. dit blokje zal iets meer op koppel getuned worden, maar die 120+ pk lijkt me wel in stand blijven, suzuki kennende

    Login om te reageren
  14. tvr1974 zegt

    6 augustus 2013 om 15:18

    Het oorsponkelijke blok lag hierin: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cappuccino en werd eind 80-er jaren ontwikkeld. nu ruim 20 jaar verder dus er zal qua techniek een hoop gewijzigd zijn.. Er bestonde ook al tuners in Japan die het vermogen naar 120-150 Pk brachten. Daarmee was de capuchino al een rap ding 0-100 <6 sec, top 200+

    Ben dus benieuwd naar de nieuwe cijfers..

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    6 augustus 2013 om 17:29

    Veel interessanter dan dan die R600 met 400 pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North