CBR krijgt honderden verzoeken tot schadevergoeding

Auteur: , 25 Reacties

Het heeft te maken met de ouderen in ons land.

Spiegel

Een autorijbewijs is standaard tien jaar geldig. Voor oudere weggebruikers gelden er echter andere regels. Wie tussen de 65 en 70 jaar is en moet verlengen krijgt een rijbewijs die geldig is tot de leeftijd van 75 jaar. Een medische keuring is niet nodig. Vanaf 75 jaar of ouder is een verlenging vijf jaar geldig en is altijd een medische keuring nodig.

Dit laatste kost veel tijd. Zoveel tijd dat het CBR in de knel zit met alle aanvragen tot verleningen. Dit tot ergernis van vele ouderen. De Telegraaf schrijft vandaag dat het CBR er soms meer dan een halfjaar over doet om het rijbewijs van iemand die een medische keuring nodig heeft te verlengen. In vele gevallen verloopt het rijbewijs van deze persoon in de tussentijd en zit diegene zonder geldig pasje. Toch gaan een deel van deze mensen, in sommige gevallen met toestemming van een verzekeraar, de weg op.

Automobilisten die buiten hun schuld zonder rijbewijs zitten kunnen bij het CBR een verzoek indienen voor een schadevergoeding. Een woordvoerder van het CBR stelt tot en met augustus al 1.856 verzoeken te hebben gehad. De vergoeding slaat op gemaakte spoedkosten die een gemeente vraagt voor een dergelijke aanvraag. Het aantal verzoeken loopt snel op, want in juli was dit aantal nog 883. Het CBR heeft al meer dan 71.000 euro aan vergoedingen uitgekeerd aan gedupeerden. Op 1 december van dit jaar komt er een coulanceregeling in werking. Dan kunnen 75-plussers alsnog een jaar langer doorrijden indien er een medisch dossier ontbreekt. Het is namelijk niet de eerste keer dat dit onderwerp in het nieuws komt.



25 reacties

Hier heb ik helaas dagelijks mee te maken. Medische keuringen zijn namelijk niet alleen voor ouderen. Wanneer je aangeeft medicijnen te gebruiken of brildragend te zijn kan het CBR ook vinden dat een medische keuring noodzakelijk is. Dat is op zich nog niet zo erg, maar ook met goedkeuring van een arts wil het CBR alsnog regelmatig rijbewijzen niet afgeven.

Wij hanteren bij ons een start van aanvraag uiterlijk een jaar voor dat het rijbewijs verloopt, en alsnog zitten diverse collega’s thuis zonder rijbewijs…. Kansloze organisatie welke helaas geen concurrentie heeft.
@dutchdriftking: kansloos is wel de beste omschrijving. Het is dat mijn vader bij een groot vervoersbedrijf zit en zij wat druk hebben uitgeoefend, maar anders had hij ook zonder gezeten. Kost een werkgever klauwen met geld als personeel niet mag rijden…
@crosscabouter: mag ik vragen hoe ze wat druk hebben uitgeoefend ? Wij zijn met 85 auto’s ook geen kleine jongen, maar krijgen bij het CBR niets voor elkaar….
@dutchdriftking: Geen idee. Weet wel dat er iets meer dan 35 lijnbussen rondrijden. Ik geloof rond de 1000 alleen al in NL.
Privatiseren die handel. Alles zo opgelost
@pielemuis: Privatiseren, en een concurrent of twee er bij inderdaad.
@pielemuis: officieel is het volgens mij ook een privaat bedrijf. Alleen is het nagenoeg onmogelijk om een concurrerend bedrijf op te zetten.
@antoombom2000: nee het is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Die zijn er zowels als publiekrechtelijk orgaan (a-orgaan) als b-orgaan (privaatrechtelijk). In normaal Nederlands komt dit erop neer dat een instantie overheidstaken uitvoert, zonder direct onder de verantwoordelijkheid van een ministerie te vallen.

Heb zelf als Diabetes type 1 patiënt helaas ook genoeg ervaring met de onkunde van het CBR. Driekwart jaar voor verlenging rijbewijs gestart met keuring door oogarts, dokterverklaring etc. Alles op tijd geregeld, door CBR alsnog 5 weken zonder rijbewijs gezeten..
@pielemuis: dat zei/riep men van de Nederlandse Spoorwegen toen ook. Kijk waar we nu zijn met die ellende…
Wat te denken van beroepschauffeurs die ook een medische keuring moeten hebben voor het verlengen van hun C/D rijbewijs?
Dagelijks telefoontjes hierover (ik werk bij een verzekeringskantoor). Wij geven als tip mee dat je alles wat je hebt gekregen van het CBR om te bewaren en mee te nemen als je gaat rijden. Dus verzoek tot keuring, bevestiging dat je bent geweest etc.

Ook de politie gaat er dan coulanter mee om wanneer je alles kan aantonen maar dat het CBR het probleem is
@rammillius: gaat een verzekeraar er ook coulanter mee om als je schade maakt?
@tmenges: ja. Tenzij blijkt dat er meer aan de hand is. Alcohol en drugs blijft uitgesloten 😉
Hier hetzelfde, heb diabetes en dan moet je 3 maand van te voren keuring doen, dus ik dacht als ik het 4 maand van te voren doe is er niks aan het handje. Mijn specialist heeft mij nagekeken en mijn medisch dossier naar de keuringsarts van CBR opgestuurd. Die heeft er pas na 3 maanden naar gekeken, vervolgens duurde het nog een maand voordat er een uitslag was, daarna duurde het nog 2 maanden voor ik bericht kreeg dat ik mijn rijbewijs kon verlengen. Heb hem niet nodig voor het werk oid maar is gewoon schandalig dat dat zo lang duurt!
Mijn vader had zijn keuringsrapport per post opgestuurd, niet aangetekend helaas.
Na een ochtend bellen ben ik er achter gekomen wat er fout gaat bij het CBR.
Het papieren keuringsrapport moet ingescant worden om het digitaal te maken.
Het keuringsrapport bestaat uit twee delen een fysiek deel en een ogen deel en moet op twee verschillende werkplekken worden ingescant.
De eerste die inscant geeft het papier niet door aan de volgende maar stopt het in een dossiermap.
Dan kun je lang wachten.
Uiteindelijk een leidinggevende aan de lijn gehad die zo snugger was om in het dossier te kijken en het naar de tweede afdeling bracht.
Alles is goed gekomen voor mijn vader maar of ze hier lering uit getrokken hebben betwijfel ik.
Ik snap het CBR wel hoor, er zijn immers al genoeg idioten op de weg..zo reguleren ze het ten minste nog een beetje 👻
@ghost: De grootste zitten niet op de weg maar werken bij het CBR!
Ik zie een kans voor een groep ‘slimme’ consultants: er is een hoop geld te verdienen bij de overheid in het project ‘CBR re-org’ (want dat zal er wel gaan komen).
Daarnaast, te lezen aan de comment, lijkt het me vrij duidelijk dat de CBR terecht moet dokken.
Echter: 71k aan vergoedingen is natuurlijk een schijntje; dat is nog geeneens 2 FTE’s extra. Lijkt me dat het CBR wel meer mensen nodig heeft dan 2 FTE’s.
@gregorius: er hoeft natuurlijk geen relatie te zijn aan schadevergoedingen aan gedupeerden en de personeelskosten die nodig zijn het probleem op te lossen.
@mashell: een rechter die beslist dat een gedupeerde geld moet terugkrijgen omdat (in dit geval) het CBR het loopt te verneuken; zou er dan ook rekening mee kunnen houden dat een uitspraak evt ook een wake-up light zou moeten zijn bij CBR. WANT: adh de informatie in dit bericht en de reacties, lijkt het niet zo te zijn dat er iets aan het veranderen is.
Ik weet niet of die 71k is voor de 883 mensen; maar dat komt uit op 80 per persoon.
m.a.w. er hoeft geen relatie te zijn, maar het zou wel mooi zijn als die er wel gaan komen.
@gregorius: het gaat om een vergoeding van de spoedkosten, niet eens om een compensatie voor de tijd dat de senioren en beroepschauffeurs zonder rijbewijs zaten.
@mashell: yep. Maar er zou ook een vergoeding in moeten zitten voor de tijd van de oudjes die naar de rechtbank moeten en papieren invullen. En de mensen bij de rechtbank zullen waarschijnlijk eigenlijk ook wel wat beters te doen hebben / moeten ook betaald worden.
Tsja. En dan lachen we wel eens om de Zuid-Europese landen waar het allemaal een zooitje zou zijn bij de overheid… Maar dien maar eens een verzoek / bezwaar / vraag in bij de Nederlandse overheid. Of het nu de gemeente is, een landelijke organisatie als de Belastingdienst of een zogenaamd zelfstandig opererende organisatie als het CBR; het gaat allemaal zo godsgruwelijk traag en stroperig. Het is te frustrerend voor woorden….
@Rob: Zuid-Europese landen zijn nog trager. Bouwvergunning? Kan zo een half jaar zijn of twee jaar. Bel je om te vragen hoe het er voor staat..

Nee, sorry wij doen momenteel niks. We hebben net gemeentelijke verkiezingen gehad en pietje die op de afdeling zat, gaat nu naar een andere afdeling en wie er voor in de plaats komt weten wij nog niet. Probeer het over een maand nog eens.

In NL heb je meer richtlijnen, gaat het echt wel even wat vlotter. In principe 8 weken om ergens op te reageren (genoeg mogelijkheden om te rekken natuurlijk, maar dient men ook het eea te motiveren). Dat kun je in Zuid-Europa vergeten.

Blijft natuurlijk tenenkrommend hoe het er hier aan toe gaat. CBR is niet de enige die zo traag is of achterstanden heeft. Denk aan UWV, SVB en niet te vergeten de politie. Het is idd vaak ruk en duurt lang, maar na een Zuid-Europees avontuur is dit een verademing.

Constant bellen wil nog wel eens helpen is mijn ervaring ;)
zie hier…. het stokstofprobleem

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).