CDA: milieuvriendelijke auto’s worden overgesubsidieerd

Auteur: , 43 Reacties

Politiek is als een wedstrijdje touwtrekken: beleid wordt gemaakt, en na verloop van tijd wordt hier altijd tegen geageerd. Zo ook met belastingvoordeeltjes in de automotive sector. Het CDA, dat tussen 2002-2012 meeregeerde, wil hier nu paal en perk aan stellen.

Porsche Panamera e-hybrid

Ja, de politiek heeft de twijfelachtige NEDC-testresultaten vol op de korrel. Op de dag dat bekend wordt dat de autoverkopen in juni (geflatteerd) t.o.v. vorig jaar met 54% inzakten, heeft het CDA eens achter de rekenmachine gezeten, en uitgerekend wat die twee-en-een-halve Nederlander die nog wél een auto koopt allemaal aan voordeeltjes opstrijkt.

In het geval van 0%-bijtellers is dit niet voor de poes. Bij EV’s is dit nog vrij terecht, maar plugin-hybrides die in de tests onder de 49 gram uitkomen, maar in de praktijk ongetwijfeld heel wat meer uitpuffen (zeker tijdens lange ritten), zijn ze een doorn in het oog.

Wij berekenden al eens dat er makkelijk voor een half miljard euro aan subsidie tegen deze auto’s aan wordt gegooid, en zo te zien heeft oppositiepartij CDA nu ook notie genomen van de voordeeltjes (die tot stand kwamen toen het CDA meeregeerde), die het ‘disproportioneel’ noemt.

En misschien is er iets voor te zeggen: in het meest voordelige geval betaalt een Outlander-PHEV-eigenaar slechts 16.678 euro (nieuwprijs: 48.990 euro) voor zijn SUV, en kost een Model S aan het eind van de rit 25.059 euro, in plaats van 94.010 euro.

Kamerlid Pieter Omtzigt laat het even in een simpel rekensommetje, en tevens Groen7-plug (dank), zien:

Nu hoor je het eens van een ander!

Dus tjsa, moeten we nu weer gaan afwijken van de gekozen koers, en flink de schaar in de belastingvoordelen zetten? Het zou wel perfect in de zwabberende politieke koers op het gebied van autobelastingen en bijtellingsregels van de laatste jaren passen.

Het probleem van het CDA is nu echter dat het een oppositiepartij is, en met 13 zetels in de Tweede Kamer ook nog eens geen hele grote. Maar wie weet krijgen ze een groot deel van de Kamer mee.



43 reacties

Oh ze worden er eindelijk wakker…
@eMbe:
Typisch CDA, zelf iets invoeren en dan de schuld in andermans schoenen schuiven als het niet blijkt te werken.
@eMbe: Nonsence. Als iets wordt overgesusideerd zijn dat de oliebedrijven. Stop de olie subsidies dan rijdt moergen iedereen in een elektrische auto. CDA praat weer onzin. Geen wonder dat niemand meer op ze stemt.
Blijf het nog steeds onzin vinden de subsidies net zoals geen wegenbelasting. Je maakt gebruik van de weg dus gewoon betalen
@dahlback: Sla eens het stichtingenregister open van je eigen stad..
Heb je genoeg printpapier?
@kaasboerin: en waarom zou ik het moeten doen? Overheid maakt zowiezo alles kapot met al die belastingen en dan vervolgens subsidies op auto’s. Wegenbelasting zowiezo voor iedereen, niet iedereen kan een nieuwe auto betalen. Of ze moeten het flink naar beneden halen want ruim 480 per kwartaal vind ik echt veel wat ik betaal omdat ik een diesel rijd en ook nog veel kilometers maak.
Ik las per ongeluk
Het CDA negeert.

En dat hebben ze destijds gedaan, genegeerd ipv geregeerd.

Want regeren is……vooruitzien

En negeren is…………de ellende waar we nu mee te maken hebben.

Dus die huilebalken-ende mogen wat mij betreft nog jaaaaren aan de zijlijn blijven staan.
@desjonnies: Ga jij nu ook al met je puntjes hou is op je bent @lincoln toch niet
@tunefuldjmike: Bizar he, alinea’s lijken bij het gemiddelde volk ook niet te bestaan. Gebruik die enter knop is wat minder, man.
Die mensen sporen daar sowieso niet, daarom zal ik ook nooit een wegenbelasting vrij wagentje halen aangezien ze er toch eens op terugkomen…

Kunnen beter de toeslagen van oostblokkers hier stop zetten en die klaplopers die al jaren thuis zitten en geen reet doen pakken, dan kan je de auto ook minder belasten waardoor de verkoop zal stijgen maar goed dit zal toch nooooit gebeuren.
Het is zelfs zo dat je met een autobedrijf sommige auto’s bijna gratis kunt rijden na aftrek van alle subsidies…
@zender: ik bedoel dan dus geen aanschafkosten..
@zender: sterker nog in belgie krijg je 120 % terug op een prius plugin, tesla of Fisker alleen moet je ff die 100% voorschieten
@zender:
Klopt niet.
Men kan gebruik maken van;
– BTW (bij aanschaf, maar alle auto’s zakelijk geldt dat).
– KIA (achteraf, in het geval van ZZPer)
– MIA (achteraf, winstkorting)
– VAMIL (boekhoudkundig 75% afschrijven in eerste jaar)

Dus, geen spookverhalen geloven bij een biertje.
@pursuit: Bijna gratis. 40.000 of 10.000 maakt een groot verschil.
Wie een kuil graaft voor een ander..
@roberto: die jaagt er met een Raptor overheen…

Toch?
Die genoemde lage prijzen zijn voor zelfstandige. Die kunnen zo ie zo al veel te veel aftrekken ( zogenaamd) voor de zaak. BV: de MAKRO verkoopt tegenwoordig echt alles. En de zelfstandige betaald nergens btw over. Ik begrijp niet waarom een zelfstandige geen BTW hoeft te betalen terwijl het wrl op je rekening staat als je een dienst van hun gebruikt of iets van hun koopt. Belachelijk.
@autogek123: we hebben een VVD regering, “ondernemers” zwaarder belasten gaat er dus niet van komen want die hebben een heel dikke vinger in de VVD pap (of ook ergens anders). Terwijl het enorme overschot aan ZZPers een behoorlijk risico is, veel hen verdienen veel te weinig om voldoende sociale zekerheid af te financieren.
@mashell: Er zijn genoeg maatregelen waardoor ondernemers de afgelopen jaren zwaarder zijn belast.
@opabrutus: te veel…de VVD wordt gegijzeld door de linkse lobby.
@autogek123: dat is echt flauwekul. Kennelijk snap je niet zoveel van hoe belastingwetten werken. Door dan wel hard te gaan klagen, zorg je voor een totaal verkeerd beeld. Ik ben ondernemer en koop dus dingen bij de Makro. Het is echt niet zo dat ik geen BTW hoef te betalen! Ik moet gewoon BTW betalen, maar voor de spullen die ik koop voor mijn onderneming, kan ik de BTW terugvragen. Gisteren voor ca € 100,- eten, drinken en wasmiddel gekocht. Ook nog voor € 5,- printpapier gekocht. Dus vervolgens gewoon € 22,- BTW mogen aftikken bij de kassa. Nu mag ik via mijn aangifte de € 1,- BTW van het printpapier gaan terugvragen omdat dit voor mijn onderneming wordt gebruikt. De rest niet, dus zoveel voordeel vind ik dat niet…
@1000bochten: Gefeliciteerd. Dan bij jij de enige die het doet zoals het hoort. Vele gaan shoppen bij de Marko en nemen nog een kennisje mee ook. Flatscreen hier, tuinset daar. BBQ erbij. Oh, dan ook drank, salade, vlees en snoep. We zetten het wel bij de belasting weg als entertainings kosten voor de zaak. Dit terwijl ze bv een schoenzaak of loodgieters bedrijf hebben. Ik weet wel hoe het hoort te gaan. Maar ik weet ook hoe het gaat 1000Bochten.
@autogek123: Volgens mij ben jij eerder degene die niet moet gaan ondernemen. Ik ken vij veel ondernemers, maar niemand die handelt zoals jij beschrijft. Uiteindelijk moet je alles kunnen verantwoorden voor de belastingdienst.
@autogek123: Jij werkt niet zelfstandig he?

Je betaalt altijd btw. Elke 3 maanden of maand heb je de mogelijkheid de btw terug te vorderen, maar alleen als je genoeg omzet hebt gedraaid. Daarnaast kun je die btw van producten die voor zakelijke doeleinden zijn aangeschaft bij bijvoorbeeld de MediaMarkt ook gewoon terugvorderen.

Makro / Staples etc zijn winkels die zich door de “business to business” benadering buiten winkelgebieden mogen vestigen.
CDA meneer vergeet dat zonder de speciale belastingregels er veel minder zuinige auto’s verkocht gaan worden, en er dus nog minder geld naar de immer graaiende Overheid gaat.
(En er nog meer autodealers failliet zullen gaan, het gaat extreem slecht in die sector)
@fit4fun: niet echt want aan al die milieuvriendelijke wagens verdienen ze toch geen ruk. Dit komt mede door alle subsidie.
Ik blijf het apart vinden dat er op achterlijk dure, zogenaamd zuinige, auto’s zoveel voordeel gegeven wordt.
Als je bepaalde auto’s kan betalen, kan je zeker ook de belastingen ervoor betalen.
Terwijl echt zuinige diesel auto’s die nog beter zijn voor het milieu (waar het zogenaamd allemaal om gaat) nog altijd hoger worden belast met wegenbelasting.
@azenomei:
Zuinige diesels zijn helemaal niet beter voor het milieu.

Sterker nog, als we over een paar jaar naar roetdeeltjes kijken, is het helemaal snel afgelopen met diesel. NoX is veel schadelijker dan CO2. Echter wordt dit niet Europees gereguleerd.
@pursuit: Als jij dit weet dan weet iedereen dat allang al, die daar enige invloed op (kunnen) hebben…

Dus maak je maar geen zorgen, het is pas afgelopen als ‘zij’ dat willen.
Open deur tag much?
Zo zien we het weer. Wat willen we nu? Milieudoelstellingen op langere termijn halen of geld binnen halen?

Dit komt eens in de zo veel tijd weer naar boven toe. We willen wel wat doen aan onze uitstoot, maar laat het vooral geen geld kosten.
Er zit niet teveel ‘subsidie’ op ‘zuinige’ auto’s, er zit alleen teveel belasting op normale auto’s in Nederland, daarom is het verschil te groot.

Voor de CDA als self-proclaimed ‘partij van het gezin’ is het verder nog wel eens interessant om na te denken over wat eigenlijk een normale gezinsauto moet zijn, zeker voor het CDA gezin met een over het algemeen ietsje grotere hoeveelheid kinderen. Als we uitgaan van nieuwe auto’s wordt de CDA versie van Jan Modaal (Johannes Fransiscus Modaal?) tegenwoordig door tergend hoge belasting op auto’s met zijn 3 a 4 kinderen in een Polo (of andere B segmeter) gezet, want een Golf of laat staan Passat is uit zijn bereik geheven door middel van belastingen. De arme bloedjes van kinderen van Jan zitten tegenwoordig klem achterin in de zomer op weg naar Frankrijk…

Nee dan Yann Durchsnitt, die woont in een land waar de staat begrijpt wat een normale gezinsauto is, namelijk een Passat (of andere D-segmenter) of nou ja vooruit, misschien een Golf als ‘die jungs’ nog wat kleiner zijn. Gewoon bruto prijs plus BTW betaalt Yann en geen extra gezeur en zo hoort het.

Afschaffen al die onzin en dan kunnen we ook eindelijk die batterij ambtenaren naar huis sturen die nu op arbitraire wijze bepaald of 14% moet gelden voor auto’s die 95 gram uitstoten, of misschien toch 94…of 88…Ja ja…belangrijk werk doen die dat waarde toevoegtaan Nederland…maar niet heus. Gelukkig betalen we allemaal dikke belasting op die auto’s zodat we die ambtenaren die die grens bepalen kunnen betalen.

*Zucht*
Ik begrijp de veel rokende meneer niet zo goed, dit is toch AUTOblog.
Waarom is hij voorstander om deze groep aan te pakken, bijna iedereen vind een Tesla mooi en zelfs een Volt is niet lelijk.
Effe tig miljard naar b.v. Griekenland sturen is blijkbaar niet disproportioneel, wanneer ze daar nou eens mee stoppen, dan hoeven we ook niet meer te bezuinigen.
Dan kunnen we ons weer bezig houden, met onze eigen bevolking, misschien wordt het dan weer wat leuker.
Volgensmij worden subsidie en minder belasting met elkaar verward.
@gop1: u bent lid van de 2e kamer?
@stirling: Verklaar u nader?
Ik vind het sowieso belachelijk dat auto’s die onder een aantal gram CO2 uitstoten geen wegenbelasting hoeven te betalen, je koekblik kan dan wel licht zijn qua gewicht, maar je gebruikt toch de weg. CDA is al een tijdje de weg kwijt, maar dat terzijde.
@fastandsmall: die koekblikken van 600kg zijn nog tot daar aan toe. Maar de porsches en lexussen met subsidie…. totaal nutteloos om die consumentengroep verdere voordelen te geven.
Dit was te verwachten….. we verwachten dit jaar ruim 35.000 auto’s met subsidie te gaan afleveren, reken maar uit. Volgend jaar worden al deze auto’s 7% bijtelling dus veel minder interessant dus kopen geïnteresseerde ‘hem’ nog even dit jaar. Voorraad is nagenoeg op, hier en daar nog een enkele auto, vaak tegen meerprijs, te krijgen. De subsidieregeling zal volgend jaar wel aangescherpt worden maar dan is het leed al geschiet. We zullen zien waar ze mee gaan komen. Wij hebben in iedergeval een top tijd!
De overheid moet niks subsidieren met belasting geld. Laat mensen zelf keizen welke auto ze willen zonder consumptie te manipuleren via subsidies.
Tja, die 100mln gaat natuurlijk het tekort dichten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).