• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chevy Volt-sores: redesign batterij en terugkoopoptie?

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 december 2011 om 14:20 – 22 Reacties

Chevrolet Volt
Men zegt wel eens: there’s no such thing as bad press. In het geval van de Chevrolet Volt waag ik dit te betwijfelen. Het gonst van het rumoer rond de Amerikaanse Opel Ampera, want de batterijen zouden niet in orde zijn. Wat klopt hier van, en wat zijn de gevolgen voor de introductie van de Ampera in Europa?

We pakten de telefoon, en belden even met Opel om een en ander op te helderen. Om op de laatste vraag antwoord te geven: de introductie zal verlopen zoals gepland. Vanaf 10 december a.s. staat de Ampera gewoon bij de dealer. De ophef was ontstaan over het wrak van een Volt dat 3 weken na een crashtest spontaan in brand vloog. GM voert als reden aan dat de accu’s niet ontladen waren en er dus, vanwege zware beschadiging, kortsluiting is ontstaan. Als de spanning na de crash van de accu was gehaald was dit niet gebeurd, aldus GM.

Bovenstaande verhaal klinkt plausibel, maar geeft ook een zwak punt van een EV / PHEV aan. Niet voor niets beschermt Volvo zijn accu’s in een zeer solide constructie, juist om de kwetsbare onderdelen te beschermen. Hoe dan ook, er wordt een extra zekering ingebouwd aangaande post-crash safety: na een crash zal er zorg worden gedragen voor het ontladen van de accu.

Ondertussen doet GM volop aan damage control en een charme-offensief. Niet geheel onvoorstelbaar wanneer je een nagelnieuwe technologie wilt promoten. Vertrouwen van de consument moet je winnen, en dat van de Amerikaanse consument winnen is een extra zware opgave. Daarom biedt Chevrolet Volt-eigenaren gratis vervangend vervoer aan terwijl deze worden gecheckt, en heeft GM-CEO Akerson het al over een redesign van de accu’s gehad, waarmee je in mijn optiek toch een beetje impliceert dat er kennelijk iets te verbetren valt aan je design.

Tot slot biedt GM zelfs aan om de Volt terug te kopen van een ieder die het niet meer vertrouwt, aldus een verklaring van de het concern afgelopen woensdag. Kortom: er is echt helemaal niets aan de hand en we steken ons hand er voor in het vuur dat u veilig met onze PHEV kunt rijden. Wat mij betreft een cruciaal onderdeel van de strategie, want als je nieuwe product de grond in wordt geschreven en je het niet goed afhandelt, heb je daar bij vervolgmodellen dubbel zo veel last van. Ze hebben de ratten in ieder geval overleefd, nu dit nog.

GM lanceerde eerder deze week een statement, dat als volgt luidt:

General Motors is committed to its customers and safety above all else. In speaking with reporters today, Dan Akerson, Chairman and CEO reiterated what the company announced earlier this week. He did not announce any new initiatives. GM earlier this week established a Volt owner satisfaction program offering any Volt owner concerned about safety to contact his or her Volt advisor to exchange the Volt for a free GM vehicle loan until resolution of the issue. We are serious about keeping customers happy. And as we’ve said, we will continue to work closely with National Highway Traffic and Safety Administration, suppliers, dealers and manufacturing teams to initiate any necessary changes as soon as possible. The Volt achieved a five-star overall vehicle score for occupant safety in NHTSA’s New Car Assessment Program and is a Top Safety Pick by the Insurance Institute for Highway Safety. We are committed to providing a rewarding ownership experience for our Volt owners.

Ondertussen werkt Chevrolet als een bezetene om de verkoopdoelstelling van 10.000 Volts in de VS in 2011 te halen. Eind oktober waren er nog maar 5.000 verkocht, en dus moest het gas er extra op. Er werden zelfs 2.300 demo-modellen vrij gemaakt voor de verkoop, maar het lijkt er op dat dit niet mag baten. Dit tot teleurstelling van de chef verkoop van Chevrolet, die eerder aangaf nog nooit een target gemist te hebben, en dat dit keer ook niet van plan was. Het kan verkeren.

Bonus: HIER een interview met Dan Akerson, waarin hij zijn best doet de hele mediastorm tot bedaren te brengen.

UPDATE 07-12 : GM deelt mee vlak bij een oplossing te zijn. De branden werden veroorzaakt door het lekken van ‘koelvloeistof’, waarmee de batterijen op temperatuur werden gehouden. Door het omhulsel hiervan te versterken moet het probleem afdoende opgelost zijn. Kosten: 1.000 dollar per auto. En dat is natuurlijk minder dan een redesign van de accu’s.

Ook interessant!

  • Einde voor Opel Karl
    Einde voor Opel Karl nu eindelijk daar
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

ampera, Chevrolet, crash, dan-akerson, Elektrisch, GM, Opel, volt, vuur

Vorig bericht: « Mercedes G55 AMG Cabrio is zomers
Volgend bericht: Nissan Juke en Leaf krijgen de Nismo-treatment »

Lees Interacties

Reacties

  1. besaram zegt

    2 december 2011 om 14:24

    En dit moest GM redden?

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      2 december 2011 om 16:46

      @besaram: Uuhh ja?

      Login om te reageren
      • besaram zegt

        2 december 2011 om 17:32

        @masterstig:

        Tot zover de redding dan!
        Leuk geprobeerd!

        Login om te reageren
  2. RuVi zegt

    2 december 2011 om 14:28

    De ampera staat al zeker 6 weken bij sommige dealers in NL

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 december 2011 om 14:33

      Wellicht. Officiele startdatum verkoop is echter 10 dec.

      Login om te reageren
    • tkmedia zegt

      2 december 2011 om 16:41

      @RudyV: Opel heeft previews beschikbaar gesteld waardoor
      iedere ampera-dealer een dag de Ampera tot zijn beschikking kan hebben

      Login om te reageren
  3. desoper zegt

    2 december 2011 om 14:30

    Jammer als deze auto hierdoor mislukt.
    Zelfs supercars vliegen nog wel eens in brand, maar dat wordt op de een of andere manier toch beter geacepteerd dan een licht ontvlambare eco-mobiel

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      2 december 2011 om 14:45

      @desoper: Supercar bezitters zijn vaak of beter verzekerd tegen brand, of hebben de middellen om het te verhelpen.

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        2 december 2011 om 15:06

        @meneersander: Gaat het daarom? Ik denk dat de meeste mensen niet willen dat de vlammen onder hun stoel vandaan komen, en niet zozeer een verzekering of poederblussertje.

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          2 december 2011 om 15:58

          @autogedrocht: Een poederblussertje leegspuiten in de auto is misschien wel net zo slecht voor de electronica, als een binnenbrandje

          Login om te reageren
          • autogedrocht zegt

            2 december 2011 om 16:00

            @desoper: Emmer water dan! ;)

            Login om te reageren
      • desoper zegt

        2 december 2011 om 16:00

        @meneersander: Oke bedankt voor de verheldering. Als ik nog een keer een vraag heb………

        Login om te reageren
  4. ferrari94tr zegt

    2 december 2011 om 14:37

    @desoper een normale consument moet elke dag in dat ding rijden. een supercar heb je voor erbij en zijn dat soort dingen ineens een stuk minder boeiend

    Login om te reageren
  5. mout zegt

    2 december 2011 om 15:10

    Deze week dinsdag werd er een aantal uitgeladen bij ZAM Zeist. Ruim op tijd voor 10-12.

    Login om te reageren
  6. glashelder zegt

    2 december 2011 om 15:27

    Ik had het al gezegd: dit soort berichten zijn bedoeld om een nieuw product kapot te schrijven.

    De toon van dit berichtje mag vrij mild maar dat van 24 november was natuurlijk helemaal over de grens,

    The work is done…….

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 december 2011 om 16:26

      @glashelder: GM stookt het vuurtje zelf op…

      Login om te reageren
  7. mattraket zegt

    2 december 2011 om 16:28

    De tentakels van de olie-industrie reiken ver, vandaar dat dit in de VS dit vuurtje uiteraard weer helemaal opgestookt wordt. Dat er dagelijks over de hele wereld duizenden benzine- en dieselgestookte auto’s in vlammen opgaan – geen overdrijving – dat schijnen ze dan maar gewoon te vergeten. Overigens, die vliegen niet niet pas na 3 weken in de fik, nee, die staan vaak al na een paar minuten in lichterlaaie, met soms de beknelde inzittenden er nog in.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      3 december 2011 om 08:19

      @mattraket: en daar rijden ook een factor 200.000 meer van rond… Logisch dus?

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    2 december 2011 om 17:18

    Als dit een Toyota was geweest hadden de schadeclaims al in de miljarden gelopen.

    Login om te reageren
  9. mattraket zegt

    3 december 2011 om 01:04

    Eh, schade? Er heeft nog niemand schade gehad. Het enige wat er is gebeurd, is dat er een testauto na drie weken in brand is gevlogen. En dat hetzelfde is gebeurd bij 2 van 3 testauto’s waarbij ze met een geleidend metalen voorwerp de accu doorboorden (wat zou er gebeuren als je dat bij een benzinetank doet). Er heeft dus nog niemand letsel opgelopen en niemand schade gehad. Of het moet emotionele schade zijn, daar zijn de Amerikanen goed in.

    Login om te reageren
  10. advandermeer zegt

    5 december 2011 om 10:38

    Paniekzaaierij van de allerhoogste orde. Na de spontane ontbranding van de accu in mei is het de NHTSA in November in 1 van 3 pogingen gelukt om 1 accu 7 dagen na de crash in de brand te krijgen. Hierbij was een standaard crashtest niet voldoende, maar moest een speciaal protocol gemaakt worden waarbij de accu ernstig beschadigd raakte en daarna geroteerd werd.
    Geef mij 3 willekeurige benzineauto’s en een testfaciliteit en ik zorg dat ze alle drie affikken en wel direkt na de crash.
    Het is niet dat hier niets aan de hand is en dat er geen behoefte tot handelen is, maar de mediakrankzinnigheid die deze crashtests te weeg gebracht hebben passen in het huidige medialandschap waar kijk- en luistercijfers, cq reclameinkomsten, cq beloningen en bonussen boven journalistieke integriteit verkozen worden. Iedereen moet zijn centjes verdienen en dat is een ieder gegund, maar bij kijken, luisteren en lezen is tegenwoordig enige achterdocht op zijn plaats.

    Login om te reageren
  11. henri zegt

    8 december 2011 om 21:03

    inderdaad wat denk je van een crash van een auto met een volle benzine tank? hoeveel vliegen daarvan in de brand.
    Inmiiddels is mijn Ampera aangekomen bij de dealer en gaat begin januari op kenteken kan niet wachten. zie foto mijn witte Ampera naast de trailer waar die net vanaf komt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North