• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinese merken worden steeds meer geaccepteerd

Auteur: machielvdd, gepost 1 augustus 2025 om 10:29 – 31 Reacties

Het is toch gewoon een kwestie van wennen.

Chinese automerken zijn nog steeds een beetje controversieel. Dat is niet alleen een kwestie van ‘wat de boer niet kent dat eet hij niet’, er zijn ook principiële redenen om de Chinese economie niet te willen steunen. Al moet je dan natuurlijk wel consequent zijn, en ook geen andere ‘Made in China’-producten kopen.

Goed, er is nu een onderzoek uitgevoerd om te kijken hoe het gesteld is met de acceptatie van Chinese auto’s in Europa. Daarvoor zijn mensen in verschillende landen ondervraagd, waaronder Nederland en België.

Wat blijkt? De acceptatie van Chinese auto’s neemt in een rap tempo toe. 38% van de respondenten staat méér open voor Chinese EV’s dan een jaar geleden. Onder de mensen die al een EV rijden lag dit percentage op 53%. Er was ook een deel dat juist minder open staat voor Chinese auto’s (17%), maar er is dus een stijgende lijn.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van eh… Zeekr. Het onderzoek is dus niet geheel onafhankelijk. Het kan dus zijn dat minder welgevallige resultaten niet gedeeld zijn. Maar daar hebben we verder geen inzicht in, we moeten afgaan op een persbericht.

Dat gezegd hebbende: het is wel logisch dat de acceptatie van Chinese auto’s toeneemt. Hoe meer we blootgesteld worden aan Chinese auto’s, hoe normaler het wordt. Zo simpel is het.

Dat mensen in een enquête positiever zijn over Chinese auto’s is leuk, maar wat uiteindelijk telt zijn de harde verkoopcijfers. Ook daar zien we een stijgende lijn. Het marktaandeel van Chinese merken in Europa is bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Gezamenlijk hebben ze een marktaandeel van 5,1%. Mercedes heeft alsnog meer marktaandeel dan al deze merken samen, maar toch…

Foto: Xpeng G6, gespot door @Maurice16

Ook interessant!

  • Nederland is wéér twee Chinese merken rijker
  • Nieuwe Xpeng G6 en G9 kunnen het goede voorbeeld niet volgen
  • Hoera! Chinese auto's worden weer lekker goedkoop
  • Importheffingen werken: verkoop Chinese auto's in Europa zakt in

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, onderzoek

Vorig bericht: « Ferrari maakt meer winst, maar stelt toch teleur
Volgend bericht: Bied mee op een überzeldzame E30 M3 Europameister »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    1 augustus 2025 om 10:46

    Auto’s zijn flink duurder geworden, terwijl Chinese auto’s snel kwalitatief beter worden. Prijs-kwaliteit is m.i. steeds beter op orde.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      1 augustus 2025 om 13:25

      Ja, in china worden er honderden miljarden staatssteun in de autobranche gepompt, neemt men het niet zo nauw met kinder- en dwangarbeid en secundaire arbeidsvoorwaarden en ook het milieu mag het meer ontzien dan in europa. Niet echt een eerlijke basis voor concurrentie, wel?

      Login om te reageren
  2. jackl zegt

    1 augustus 2025 om 11:25

    Ik zou het geen schande vinden om nu met een Chinese wagen te rijden, integendeel! Ze hebben op vlak van elektrische wagens momenteel de meeste know-how en bieden de beste prijs/kwaliteit aan.

    Login om te reageren
  3. arta zegt

    1 augustus 2025 om 11:35

    Dit is toch de ontwikkeling zoals de Koreanen ook door hebben gemaakt?
    Eerst wil niemand ze en leveren ze hele slechte auto’s en na jaren investeren staan ze bovenaan in de verkooplijsten.

    Ik vind Wouter zo’n mooie profeet altijd.
    In 2012, 2013, 2014 etc. werd er doorlopend geroepen dat Tesla bijna failliet was en het einde echt nabij was.

    In 2022, 2023, 2024 en 2025 werd er veelvuldig gerapporteerd over het uitblijven van de stortvloed aan Chinese auto’s.

    En zowel Wouter als de Petrol heads van BNR hebben een punt over de snelheid van de ontwikkelingen, maar ze komen echt en de Nederlanders zijn de perfecte doelgroep.

    Veel meer de handelaar dan de prediker en geen eigen (zichtbare) auto-industrie.

    Dus Jan en Annie die niet dagelijks in de Porsche configurator zitten en niet Martplaats en Autoscout in de favorieten hebben gaan zeker een Chinees kopen in de komende jaren.

    Goede prijs-spullen verhouding en goede tech….

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      1 augustus 2025 om 11:57

      Tegen Koreaanse auto’s hadden we geen principiële bezwaren, zoals een genocide van oeigoeren, spionage, in het geheim een kopie bouwen van een amerikaans vliegdekschip die gebruikt kan worden om Taïwan aan te vallen, steun aan noord korea en rusland…

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        1 augustus 2025 om 12:21

        Lol, als we zo principieel gaan doen kun jij de helft van je apparatuur de prullenbak in flikkeren.. En nog veel meer..

        Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          1 augustus 2025 om 13:10

          Principieel gedrag komt met de tijd. Ik let er steeds meer op: recent bewust een Westerse dashcam gekocht. Een Chinese auto komt er daarom echt niet in.

          Dat mijn vershoudbakjes in China geproduceerd worden is meer een milieuprobleem dan politieke kwestie.

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            1 augustus 2025 om 13:22

            Jij denkt dat alleen je vershoudbakjes uit China komen? We zijn al te laat met principieel doen. Onze levensstijl is nooit meer te betalen als China wegvalt.

            Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          1 augustus 2025 om 13:49

          Ja dat soort achterlijke opmerkingen krijg ik altijd als ik iets zeg over China, ondertussen heb ik 5 jaar geleden voor het laatst iets made in china gekocht. En ik ben niet achterlijk, de accu van mijn telefoon zal er vast vandaan komen, ookal is de telefoon er niet in elkaar gezet. Maar eindproducten made in china komen er bij mij niet meer in.

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            1 augustus 2025 om 15:15

            @Johanneke mocht je medicatie nodig hebben die voorgeschreven wordt vanuit de huisarts of ziekenhuis dan ook je poot stijf houden met dit argument he.

            Login om te reageren
            • Johanneke zegt

              1 augustus 2025 om 16:12

              Ja prima, geen idee man, ik zit niet aan medicatie. Geen verstand van.

              Login om te reageren
      • arta zegt

        1 augustus 2025 om 12:36

        De meeste Nederlanders kopen alles uit China dus voor die auto kunnen de principes ook overboord. Als het maar voordelig genoeg is.
        AliExpress en Temu wordt (helaas) ook genoeg verstuurd naar Nederland.

        Amerika is ook niet lekker bezig, Israël is slecht bezig, Duitsland heeft in het verleden slechte dingen gedaan….

        Shell heeft zich ook niet netjes gedragen in Afrika, Musk is een pannenkoek…

        Iemand met echte principes krijgt het steeds moeilijker.

        2030 zijn er heel veel Chinese auto’s in Nederland. Misschien niet alle huidige merken, maar een aantal zijn hier om te blijven en te groeien!

        Login om te reageren
      • potenza zegt

        1 augustus 2025 om 12:53

        Precies dat! Ik zal er nooit een kopen. Al zijn het (denk ik) prima auto’s. En al hebben ze een voorsprong in EV. Gewoon niet.

        Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        1 augustus 2025 om 15:37

        Iedere auto heeft wel onderdelen uit China.
        En niet alleen auto’s.

        Ik denk dat je naakt en te voet door het leven moet als je niks uit China wilt hebben.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 augustus 2025 om 15:59

        Prima toch dat ze een kopie bouwen van Amerikaans vliegdekschip? Hebben ze overigens niet nodig om Taiwan aan te vallen,Taiwan ligt dichtbij China. Dat vliegdekschip hebben ze nodig om serieus genomen te worden. Bovendien is er nog helemaal geen aanval maar we praten er wel over als dat al gebeurd is. Recent gooiden de Amerikanen bommen op Iran terwijl ze notabene in vredesbesprekingen zaten en welke sancties hebben we toen aan de agressor opgelegd? Hebben we Netflix geblokkeerd?
        Bij wat de Amerikanen in Guantanamo deden keken we weg, als Israël een holocaust uitvoert op een bevolkingsgroep kijken we weg maar als China of Rusland zoiets doen dan buitelen we over elkaar heen on sancties op te leggen en foei te roepen. Dat is natuurlijk behoorlijk hypocriet niet gek ook dat die landen dat zo zien en geaggiteerd reageren.

        Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    1 augustus 2025 om 12:57

    Begin jaren 70. De eerste auto’s uit Japan kwamen naar Nederland, de rest is historie

    Login om te reageren
  5. banderas zegt

    1 augustus 2025 om 13:08

    Mijn ouders gingen vroegah voor Japans, want dan kreeg je meer auto voor het geld. Huidige generatie heeft dat meegemaakt met Koreaanse auto’s en sinds de ‘premium’ merken ook al op vele vlakken niet meer premium zijn (harde plastics bv. wat een Audi daarvoor nooit had), is het niet zo goed dat men naar Chinese auto’s kijkt. Sommige luxe Chinese EV’s zijn mooier afgewerkt en voorzien van mooiere materialen dan bv. Mercedes. En hun technologie is goed, behalve dat ze nog op 2 punten moeten gaan scoren: meer ruimte creëren (zoals Tesla qua kofferbakruimtes) en efficiëntere motoren.

    Login om te reageren
  6. detroitv8 zegt

    1 augustus 2025 om 13:11

    Ik behoed iedereen graag nog steeds op de gevaren die we niet overzien bij de aanschaf van een Chinees.
    “Ik heb niks te verbergen” is een veelgehoord tegenargument. Daarna stop ik de discussie. Van domme mensen win je niet, succes ermee in de toekomst. Hoi!

    Login om te reageren
  7. Joris24 zegt

    1 augustus 2025 om 13:22

    Soms voel ik me een roepende in de woestijn, maar ik ben absoluut geen fan van Chinese auto’s. Het is een feit dat ze met chinese staatssteun maar ook met heel andere waarden voor het individu.

    Als wij het allemaal belangrijk vinden om vaderschapsverlof en een 36-urige werkweek met behoorlijke CAO te hebben, vind ik je een gigantische hypocriet als je vervolgens wel een Chinese auto koopt ‘omdat die zo concurrerend zijn’. En als je het wel belangrijk vindt om een ‘schone aarde’ aan je kinderen na te laten, maar wel een Chinese auto koopt waar men een stuk minder geeft om het milieu dan in bijv. Duitsland.

    De Chinezen hebben daarnaast tegengestelde belangen bij het westen. Zij hebben interesse in onze technologie en welvaart en doen er zoveel mogelijk aan om die zich eigen te maken. Daarnaast hebben ze niet zo veel op met privacy. Chinese auto’s zijn gewoon datastofzuigers die alle camera- en microfoonopnamen in de chinese cloud gooien, en jij bent daar als koper oké mee.

    Ik zie China niet per se als de vijand, maar denk wel dat we ons wat meer bewust mogen zijn van onze tegengestelde belangen. Net zoals met russisch gas lagen we 20 jaar te slapen want de russen waren toch wel een betrouwbare partner, en nu zijn we net zo naiëf met China totdat die eens Taiwan binnenvallen of in conflict met het westen komen.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      1 augustus 2025 om 13:47

      Ik mis de edit knop, maar vergat aan het einde van mijn eerste alinea “worden gebouwd”.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2025 om 16:07

      En als we China in de boycot gooien zoals je voorsteld dan hebben ze niks te verliezen en is Taiwan gedoemd. Vrije handel schept afhankelijkheid, respect voor wederzijdse normen en waarden en daarmee vrede. Dat is de Europese gedachte en die zouden we wereldwijd moeten toepassen.

      Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    1 augustus 2025 om 13:22

    Altijd weer dezelfde anti-Chinese argumenten. Ik vraag me af of de mensen die dat zeggen wel doorhebben dat hun telefoon ook uit China komt, of anders dat bepaalde apps als Tenu, TikTok en AliExpress wel. Een telefoon weet veel meer over jou dan je auto.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      1 augustus 2025 om 13:56

      Ik ben me daar terdege bewust van ja. Ik heb geen temu of shein of tiktok (of FB) apps, koop er ook niks. Dat mijn samsung waarschijnlijk chinese onderdelen bevat is wat mij betreft alsnog iets anders dan dat het een geheel chinees toestel is, met name het besturingssysteem.

      Een aantal jaren geleden ben ik overgestapt van huawei naar android, mede vanwege wat ik hierboven schrijf. Google luistert mij vast ook af (voor zover ik dat niet uitgezet krijg in de instellingen) ondanks dat ik amper apps op mijn telefoon heb die ik ook heel streng afstel, maar is in elk geval nog wel een bedrijf met westerse normen en waarden en westerse gedachten over het individu (bijv. over kinder- en dwangarbeid).

      Het lijkt wel alsof een beetje bewustwording van wat je koopt en wie je steunt voor jou onmogelijk is, want er is altijd wel iets op aan te merken. Ik ga mijn leven niet gigantisch moeilijk maken door een ouwe dumphone te gebruiken en geen internet thuis te gebruiken, maar als ik kies dan kies ik philips hue boven chinese actionverlichting, samsung boven huawei, signal boven whatsapp en een westers automerk boven chinees om maar wat te noemen. Beetje kinderachtig om dan te zeggen ‘als je niet op een hypotheekvrij hutje in de hei gaat zitten zonder enige communicatie, electronica en je eigenverbouwde groente ben je hypocriet’.

      Login om te reageren
      • arta zegt

        1 augustus 2025 om 15:33

        Daarom gaat ook niet iedereen Chinees rijden, maar wel veel mensen.

        Niet iedereen kan een Bentley, Porsche of andere dikke bak betalen.

        Login om te reageren
        • petroldrinker zegt

          3 augustus 2025 om 14:15

          En zowel, waarom the fuck zou je die merken kopen als het EV’s zijn, Ik ben een mega auto liefhebber, en kan in vrijwel elke auto wel wat vinden om van te genieten. Maar in een EV is het een en al droevigheid, en letterlijk niks in zo een ding nodigt mij uit om meer uit te geven dan het mini-minimale, geld wegspoelen vind ik een EV oprecht

          Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        1 augustus 2025 om 15:40

        Dat gaat je ook niet lukken inderdaad. Ook signify (fabrikant philips hue lampen) zit met z’n fabriek in China inmiddels.

        Keuze is simpel: of Europees en het dubbele betalen. Of Chinees. Maar je hebt gelijk, je kunt niet alles 100% goed doen en alle beetjes helpen. Maar dat anti China sentiment ineens als het om volledig Chinese auto’s gaat verbaasd mij, vooral gezien het aantal Chinese produkten/onderdelen in ieders huis vandaag de dag.

        Onafhankelijker van het buitenland worden is belangrijk, maar men moet niet de moraalridder uit gaan hangen enkel als het specifiek om auto’s gaat.

        Login om te reageren
        • krisp zegt

          2 augustus 2025 om 11:55

          Dat laatste ben ik met je eens, maar dit werkt twee richtingen op. Elke stap die ons meer onafhankelijk houdt/maakt, is een goede. Dus als je ervoor kiest om geen Chinese auto te halen, is dat vooruitgang, ongeacht andere keuzes die je maakt. Wat mij betreft moeten we dat waarderen in plaats van iedereen die deze keuze maakt affakkelen omdat zijn telefoon (of onderdelen daarvan) wel uit China komt.

          Verder hanteer ik zelf een prioriteit als het gaat over producten uit China. Hoe duurder, hoe minder ik genegen ben om Chinees te kopen. Maar nog veel belangrijker: alles met een internetverbinding wat van Chinese fabrikanten komt, komt er niet in. Ik heb geen idee of en hoe er afgeluisterd wordt, dus better safe than sorry. Bovendien weet je dan zeker dat je geen last hebt van een killswitch als het ook tot een dispuut komt.

          Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    1 augustus 2025 om 16:54

    Ik maak onderscheid tussen chinese auto’s gemaakt door private bedrijven (met veel staatsinmenging, maar toch), en bedrijven/merken die 100% staatseigendom zijn.

    Login om te reageren
  10. ty5550 zegt

    1 augustus 2025 om 17:11

    Ale Duitsers en Fransen, jullie mogen ook massaal Nederlandse en Belgische bedrijven en overheden hacken, luidop dreigen met het binnenwalsen van vredevolle democratieën met geweld, genocide plegen op bepaalde bevolkingsgroepen en actief en strategisch samenwerken met het land dat het grootste conflict in Europa sinds ww2 heeft veroorzaakt en als “collateral damage” hierbij een vliegtuig vol landgenoten uit de lucht heeft geschoten. We geven er toch geen moer om. Als het maar een paar procentjes goedkoper is dan onze Europese gangsterbedrijven met hun goede loonvoorwaarden, milieuwetgevingen, respect voor ip enzovoort.

    Login om te reageren
  11. evo3 zegt

    2 augustus 2025 om 11:32

    Echt diep droevig hoe mensen niet nadenken, leren we dan nooit van bijvoorbeeld covid?

    Een dictatuur die enkel eigen belang heeft, niet bij zijn bevolking, niet bij het milieu en zeker niet bij de rest van de wereld. Waarom laten we die onze maakindustrie kapot maken door met bergen overheidssteun deze kapot te concurreren, en jij dus straks geen baan en toekomst meer hebt.

    Denk na, niet Japans, Koreaans of Chinees maar Europees!

    Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    3 augustus 2025 om 14:03

    Tja, ik ben eerder anti EV’s dan anti China made (ben en blijf toch een hollander die zo min mogelijk wil uitgeven aan iets wat mij niets boeid)…. Dat gezegd hebbende moeten wij binnen het jaar een nieuwe EV kiezen vd baas (helaas geen ICE mogelijk) Als het dan toch zo een duracell konijn moet zijn, doe ons dan maar de nieuwe Xiaomi YU7 (door velen al de mini purosangue genoemd).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North