Het rolmodel voor Opels volgende generatie modellen is hier. Geheel volgens de laatste trends heel efficiënt, connected en modulair.
Gisteren lekte de foto’s uit en konden we al zien wat ons te wachten staat. Nu hebben we alle informatie over de Monza die over een paar weken te bewonderen is op de IAA in Frankfurt.
De Monza geeft de richting aan die Opel met nieuwe modellen wil voortzetten. Maximale connectiveit en optimale efficiëntie zijn volgens het merk de leidraad. Dat willen ze gaan bereiken met LED-techniek en lichtgewicht constructies. Daarnaast zijn er verschillende modulaire aandrijflijnen te monteren onder de Monza.
Een ruim sculptuur
Het sculptuur design van Opels nieuwste gaan we als eerst terug zien in de nieuwe generatie Opel Insignia. Alsof het een wonder is, verteld het merk ons dat het design van de 4,69 meter lange Monza, ruimte en een gemakkelijke instap combineert met een ‘sporty’ design. Ondanks de hoogte van 1,31 meter zou er toch nog 500 liter bagageruimte zijn.
Op de concept zien we nog vleugeldeuren, kleine kans dat we die ook in productie zien gaan. Wel is de kans aanwezig dat Opel, net als Ford, de B-stijl laat verdwijnen.
Connected
Innovatie geeft de Monza ons ook mee. Een interessante ontwikkeling is bijvoorbeeld de afwezigheid van schermen in de auto. Met 18 LED-projectors wordt er een multifunctioneel dashboard geprojecteerd. Het leuke is dat je die volledig naar eigen smaak kan inrichten. Met 3D projecties wordt informatie van internet gecombineerd met bijvoorbeeld navigatie en de autostatus. Helemaal connected dus en met je stem te bedienen. Opel zegt nu al na te denken over de integratie van dit concept in productiemodellen.
Volgens Opel is de Monza een ‘Human-Machine-Interface’. Dat is een spannende naam voor een auto die ergonomisch goed in elkaar zit. Zo zorgt de Opel ervoor dat alleen relevante informatie en instellingen beschikbaar zijn voor de bestuurder. Hiermee willen ze voorkomen dat we helemaal gek worden val alle knopjes en mogelijkheden van de toekomstige Opel.
Je smartphone verbinden met je Monza kan op drie manieren; ‘ME’, ‘US’ en ‘ALL’. In ME-modus ben je los van de buitenwereld en heb je alleen relevante informatie voorhanden. In US-modus kan je praten met je vriendjes en in ALL-mode ligt de hele wereld aan je voeten.
Car-to-Car
De auto kan ook praten met andere auto’s. Opel is al langer bezig met Car-to-Car communicatie. De Monza is een verdere uitwerking daarvan en laat de mogelijkheden zien van Opels Car-to-Car en Car-to-X systemen. Door de verbinding tussen meerdere auto’s kunnen Opels in toekomst ongelukken voorkomen en sneller reageren op onverwachte omstandigheden.
Aandrijflijn
Onder de kap van de Monza vinden we een doorontwikkelde Ampera aandrijflijn. Maar de auto is zo ontwikkeld dat er ook een andere aandrijflijn gemonteerd kan worden. Dit keer is de Ampera elektromotor voor gelegenheid gekoppeld aan Opels nieuwste 1.0 SIDI turbomotor, die dienst doet als range extender. Doordat het blok op gas loopt zou er een nog lage uitstoot mogelijk zijn.
Het zal ons benieuwen wat we hier allemaal van terug gaan zien in de nieuwe Opel modellen. Feit is dat het merk een belangrijke concept heeft neergezet die ons een idee geeft van wat komen gaat.
tt123 zegt
Endan komt er iets uit wat hier totaal niet op lijkt
FB_100000098850168 zegt
@tt123: Een Kadett?
raul88 zegt
@tt123: Juist wel..
Opel is een van de weinige merken waar je de concept ook echt terugziet in het uiteindelijke productiemodel. Denk daarbij aan bijv. de Insignia Concept, Ampera concept, Astra GTC concept.. hopelijk geldt dit ook voor de Monza concept want ik vind het echt een heerlijke bak!
alcantara zegt
Nutteloos zo’n concept wat er toch nooit komt.
keesje1987 zegt
Dit ziet er gewoon goed uit!
Simpson zegt
Jeetje, de azijnpissers zijn er vroeg bij vandaag :)
Niet gek. Veel van dit spul zal dus in de komende opels verschijnen, vermoed ik.
Eindelijk word de auto ook wat slimmer. en eindelijk weer eens een coupe van opel
jzaero zegt
No shit dat dit niet een nieuwe Opel wordt, maar het geeft aan waar Opel naartoe wil qua
design..
alcantara zegt
@jzaero: Dus straks krijgen alle nieuwe Opels zulke vleugeldeuren?
mashell zegt
Opel is een merk dat nu bekend staat om haar vele knoppen in het interieur. Dat weten ze toch wel flink te reduceren.
rsvbf1 zegt
1e reactie, Combinatie van een SLS en de nieuwe NSX
darkpluisje zegt
@rsvbf1: voorkant idd erg sls, mooi ding zo
Ram-G-maN zegt
Bizarre accelerator- en rempedaal. Vind het voornamelijk een gekke positionering, precies centraal. Ze insinueren je om je linkervoet ook bij het rijden te betrekken in notabene een automaat!
amglover zegt
Gaaf ding
negativan zegt
Die deuren kan je zeker lekker hard dicht slammen, glammen, jammen.