Uit je stekker met de BMW Concept X5 eDrive

Auteur: , 23 Reacties

Kijk daar, een plug-in-studiemodel van BMW op basis van een dikke SUV. Wat verrassend! Oh nee, toch niet.

Niet alleen de productierijpe derde generatie X5 (F15) maakt op de IAA in Frankfurt zijn publieksdebuut, BMW smokkelt ook nog een studiemodelletje met een stekkerluikje in het linker voorpaneel mee, de Concept X5 eDrive. Met 3,8 theoretische liters per 100 km de liefste SUV voor het milieu.

Details over de aandrijflijn zijn schaars, er ligt een niet nader gespecificeerde TwinPower viercilinder onder de kap, gekoppeld aan een elektromotor die maximaal 95 pk levert. Puur op accusap moet je maximaal 30 kilometer kunnen halen.

De X5 eDrive neemt enkele elementen uit BMW’s puur elektrische i-lijn over, zoals de wielen, die hier 21 inch groot zijn, maar ook zijn de lamellen in de grille, de spijlen in de luchtinlaten en de inleg in de achterbumper uitgevoerd in de kleur BMW i Blue.

Het productiemodel (er wordt ondertussen nog druk getest) verwachten we in 2014. Als BMW de uitstoot tot maximaal 88 gr/km weet te beperken, dan hebben we de eerste X5 met 14% bijtelling te pakken. Na de Panamera en S-Klasse wordt het ook eens tijd voor een hoge tweetonner om dat segment te betreden natuurlijk.



23 reacties

Laat maar komen! De velgen dan de BMW “hybride/efficiënt dynamic” modellen gaan er ook flink op vooruit! De huidige zijn nog foei lelijk!
@3246cm252kw: Dikke velgen inderdaad!
@drivingpleasure: ja ze zijn echt mooi geworden! Hele vooruitgang! :-)
En waar gaat BMW t aan koppelen? De 3.0 diesel? Dat zal wel hopen tegen beter weten in zijn. ’t Zal wel de 3.0 benzine worden. Zo’n dikke X5 doet t gewoon beter met een diesel.
Ahem…. er ligt een niet nader gespecificeerde TwinPower viercilinder onder de kap, 2 liter vierpitter dus, maar dat kan in 16i t/m 28i-trim zijn, of een willekeurig vermogen hiertussen of omheen.
@sir_smokalot: Je vergeet de überpotente 14i. Dat zou pas een grap zijn!
Zo’n onzin zulke auto’s. Een benzine motor en dan een paar honderd kg aan elektro meuk erin. Met een goede diesel is hij lichter, goedkoper, zuiniger en milieuvriendelijker. Maarja de Amerikanen hebben een hekel aan diesel.
@j00rs: Uhm.. is Amerika wel de markt dan? Er zijn niet veel Amerikanen die met een elektrische auto op pad kunnen…..

Maar elektriciteit en BMW I is wel de toekomst. Alle modellen hebben straks een I model die zich niet beperkt tot slechts een honderdtal exemplaren zoals die BMW 7 active hybrid waterstof nog wattes.
@j00rs: want Amerikanen bepalen de markt?! Ik weet niet of dat je ooit in Amerika geweest bent, maar er rijden zat hybrides, het wordt alleen niet zo enorm gesubsidieerd als in ons kikkerlandje.
@roberto: Een hybride met een dieselmotor is efficiënter dan een met een benzine motor, alleen al omdat het rendement van een dieselmotor dik 10% hoger ligt t.o.v. een benzine motor. En tot nu toe bepaalde de Amerikanen inderdaad de markt voor hybride SUV’s, vandaar dat ze met benzine motoren uitgerust worden/werden, net als de andere grote hybride auto’s, Amerikanen willen (nog) niet aan de diesel. Zal ongetwijfeld wel veranderen, met bv de nieuwe Range Rover Hybrid
Waarom blauwe accenten op een “groene” auto? Waarom geen groene accenten?
Het wordt tijd om de site groen7 op te heffen. Hybride en elektrisch zijn inmiddels zo’n beetje de norm.

In plaats daarvan kan dan een aparte site worden gemaakt voor auto’s met ouderwetse aandrijving concepten voor mensen die graag in het verleden blijven hangen?
Zijn er mensen die elektrisch willen rijden??
Mij lijkt het namelijk erg saai.
@follie14:

Ja die mensen zijn er. Ik ben er zelf een van.

Waarom denk je dat het saai is?
@boertje:
Mij lijkt het saai doordat het motorgeluid gewoon ‘weg’ is, je hoord in een elektrische auto de accu’s zoemen. Echt een hekel aan, net zoals bij elektrische scooters/brommers.
En het v8 geluid, das toch mooi.
@follie14: Ik kan me voorstellen dat je het geluid van een ICE mist, maar geluid is maar een klein deel van de totale beleving van autorijden. Daarnaast voegt de elektromotor daar weer wat zaken aan toe die ook interessant zijn. Saai zal het dus niet worden. Hoogstens ‘anders’.

Verder is het geluid bij 95% van de auto’s in NL niet echt interessant te noemen. En zul je het geluid van de andere 5% in 95% van de situaties niet missen.
@boertje:
Nadeel aan elektrische auto’s je hoort ze niet aankomen, er zal er net een om de hoek komen.
@follie14: Saai? Echt vloeidend rijden, geen vibrerende motor voorin, veel koppel, razendsnel wel bij het verkeerslicht, weinig tot geen motor lawaai, geen stank aan de achterkant, niet meer naar de nare tankstations waar je toch vooral een poot wordt uitgedraaid hoeven komen. Mij lijkt het heerlijk, maar de actieradius past nog niet bij mijn woon werk verkeer (153km enkele reis), en workarounds als range extenders zijn niet echt een oplossing.
@mashell: En daarom is een hybride (al of niet met een stekker) zo fijn. Alle voordelen van electrische aandrijving zoals jij dat hebt beschreven en toch een normale grote actieradius.

Bij constante snelheid (en dat heb je regelmatig bij 153km woonwerkverkeer) heb je er geen last van dat je op de benzinemotor rijdt. Alleen voordelen dus.

Behalve dat de buurt niet hoort wanneer je vertrekt en weer aankomt.
@glashelder: ik laat t liefst de hele straat de 3.0 6 in lijn horen:)
@EB: Mooi hoor, zo’n 335i op zo’n leeftijd. :)
Elektrische auto’s zijn inderdaad een stuk stiller dan auto’s met ICE. De hedendaagse fietser of voetganger is gewend om deels op zijn gehoor te vertrouwen en minder te kijken. Nu er meer elektrische auto’s op de weg komen zal men weer meer gaan kijken.

En dat ze stiller zijn vind ik persoonlijk juist een voordeel. Ik woon aan een drukke weg en zal blij zijn als dat geronk wordt vervangen door zacht zoeven.
Neem aan dat zijn terreinvaardigheid er ook mee vooruit gaat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).