
Want in een Biro past net zoveel als een VW Caddy, laat staan in een Transporter.
Het volgende hilarische hoofdstuk in het boek ‘De mislukking van de Nederlandse milieuzones’ dient zich aan. Nadat een oproep van het kabinet keihard werd genegeerd door grote steden is het niet veel beter gegaan. Een van de problemen is dat bouwlui niet meer in het centrum komen. Daar heeft de gemeente van Amsterdam iets nieuws op bedacht.
In de hoofdstad is een experiment gestart om een oplossing te vinden voor klussers die de binnenstad in willen, maar nog in een oude dieselbus rijden. Op zich goed dat de gemeente zoekt naar mogelijkheden, maar deze proefballon lijkt op voorhand behoorlijk kansloos.
Park + Switch in Amsterdam
Het idee heet Park + Switch en is precies wat die naam inhoudt. Je rijdt met je werkbus naar de Piet Heingarage vlak bij het centraal station. Deze garage valt net buiten de emissiezone. Je laat je bus achter in deze garage en stapt over op een emissievrij vervoersmiddel.
Mocht er een rits ID.Buzzjes staan, dan had het project best kunnen werken. Maar nee, je stapt over op een elektrische scooter, een elektrische bakfiets of een Biro. In die bakfiets kun je nog wel een slijptol kwijt, maar de andere twee vervoersmiddelen zijn volkomen kansloos voor bouwvakkers, nietwaar?
Daarnaast is de service niet gratis. Per dag dat je een elektrische scooter huurt, moet je € 35,- betalen. Gelukkig kun je een subsidie van € 3.000 aanvragen voor het gebruik van Park + Switch in Amsterdam. Aan de andere kant: na 85 dagen werken in Amsterdam is de subsidie op en mag je zelf gaan dokken.
Komt Park + Switch er ook echt?
Bij dit soort zaken in Amsterdam is steevast wethouder Melanie van der Horst gemoeid. Zij heeft al van een aantal ondernemers gehoord dat ze enthousiast zijn. Mocht het experiment succesvol zijn, dan belooft ze dat het systeem breed wordt uitgerold.
Leuk dat er wat ondernemers tevreden zijn, maar de NOS wist ook een minder tevreden klant te vinden. Deze glaszetter wijs op een paar belangrijke nadelen. Zo past zijn werkbus niet eens in de garage. Bovendien zegt hij: “Het is gewoon niet veilig om met een groot raam in een bakfiets rond te rijden in de Amsterdamse binnenstad.”
De glaszetter zou ook een ontheffing voor een dag kunnen aanvragen, maar die kost al € 100. “Een nieuw badkamerraam kost normaal zo’n 150 euro, maar met die ontheffingskosten en al het extra werk wordt dat nu ineens 300. […] Als er nu een klus in Amsterdam en een klus in Zaandam binnenkomen, dan is de keuze snel gemaakt.”, zegt de glaszetter. Dat kun je de beste man moeilijk kwalijk nemen.
Naast bouwlieden kan het ook voor automobilisten een stuk minder prettig worden om in de hoofdstad te vertoeven.





Helemaal losgeslagen van de werkelijkheid, daar in Amsterdam. Weliswaar is die milieuzone ruimschoots van te voren aangekondigd, maar toch, er zijn niet genoeg laadpalen, laadplekken en EV’s die ver genoeg komen om 4 man, 500 kilo gereedschap en een aanhanger vol materiaal naar de werkplek te krijgen.
Je kan ook gewoon een ontheffing vragen hoor. De soep wordt minder heet gegeten dan die wordt opgediend.
Een bouwvakker die een ontheffing moet aanvragen, hahaha, kansloos!
Die hebben zo veel werk, die nemen wel een andere klus aan.
Dat laat je veel makkelijker klinken dan het volgens mij is. Vergunningen/Ontheffingen aanvragen bij gemeenten is vaak niet het snelste/soepelste proces. En daarnaast staat er in het artikel al dat het 100 euro extra kost (weer een mooi verdienmodel voor de gemeente en weer wordt het duurder voor de consument). Daarnaast is even helpen bij een spoedgeval dan eigenlijk alleen nog mogelijk voor hen die al een EV bus rijden (of als het werk het echt toelaat gebruik kunnen maken van dit knettergestoorde plan).
Amsterdam is echt een bizarre weg ingeslagen met al hun beleid. En tot zover is het enige wat ik overal in terug lees is dat het inwoners meer kost of dat de gemeente zelf geld uit uitgeeft (wat ook als inkomsten terug moet komen). En daarom zie je telkens vaker oplossingen waar geld mee te verdienen is voor hen.
Waarschijnlijk lekte Femkes kraan. Waar woont u? Aan de Amsterdamse grachten! Dan komen wij niet. Probeert u iemand anders.
Dat kan natuurlijk niet. Dus dit is een leuke oplossing. Ze belt weer de vakman. Die deelt vooraf een lijstje benodigdheden. Een kraan, een kraanleertje, divers kwaliteitsgereedachap, emmers, een dweil, een trap (je weet maar nooit) , tangen, extra pijpwerk (grootverpakking, 100 stuks) en 2 broodjes filet Americain. De lolale groothandel komt het afleveren in een electrische vrachtwagen.
Die middag komt ook de monteur in de leen-Biro. Hij eet eerst even de broodjes want de stad in komen kost tijd en maakt hongerig. Dan wordt de kraan gefixt en vertrekt de monteur weer in de Biro.
Femke heeft nu 99 stuks pijp, een set kraanleertjes en een huis vol gereedschap.
Best leuk gevonden, alleen is het een oplossing voor een probleem dat er niet is.
Werk genoeg buiten Amsterdam.
Als ik dit soort berichten lees over onze hoofdstad dan proest ik het keer op keer uit van het lachen!
Hemeltjelief wat is die stad toch naar de getver gegaan het afgelopen decennium zeg.
Ik woon in die stad (gelukkig buiten centrum) en erger me rot aan dat links tuig dat stad compleet naar verdoemenis helpt.
Als een Biro voldoende zou zijn dan kun je net zo goed met de tram, je rolkoffer, en een stukkie benenwagen naar je klus. Maar ik ken ze niet. Iedereen heeft een volle bus met materialen. Dit duurt jaren voordat dit een beetje wordt geaccepteerd. En dan is het weer afgeschaft. Zoals ooit de plannetjes uit de jaren 60. Niet doen GroenLinks, Partij voor de Dieren of Volt. Ga zelf eens klussen: dan weet je dat dit niks is en ook al 100x geprobeerd. Kom uit je bubbel, het ge-ja-knik onder elkaar. Ondernemertjes pesten, al denk je misschien van niet. Laat je havermelk-frappucino staan en stroop eens echt de mouwen op.
Wel: als je al midden in Amsterdam zit dan is een diverse aanpak van busjes, OV, fiets en Biro/Smart/Microlino best mogelijk. Niet als je uit Haarlem of Volendam moet komen.
Ook D66 (Melanie van der Horst): niet doen.
Beste Amsterdammers, u krijgt wat u heeft gekozen. Veel plezier met de kosten van dit alles. Weten de bewoners van A’dam eigenlijk wel dat hun stad al jaren failliet is?
Gekozen?? Ze is daar geplaatst om agenda twintig dertig door te voeren. Gelukkig weten veel mensen nu wel dat àlles bewust wordt gesloopt
De gemeenteraad is gekozen ja, de burgemeester als enige niet. Ze hebben gekozen voor de meerderheid van GL en PvdA en daar horen deze plannen omtrent vergroening bij.
Ja ja, overdrijven is ook een vak. Zij 2030, dan jij zeker Project 2025? De bedoeling is goed van Halsema, maar de uitwerking is heel erg kneuterig.
Haha, typische verzinsels van een ambtenaar die nog nooit een hamer heeft vastgehouden.
Haha inderdaad. Maar die ambtenaar wordt wel gestuurd vanuit de burgemeester/wethouder om eens even een plannetje te verzinnen op de achterlijke regel die sinds 1 januari van kracht is.
Volgende stap: Biro’s verbieden omdat die k*’t dingen overal in de weg geparkeerd worden.
Vergeefse moeite. De gemeente heeft geen enkele macht over de ondernemers, die elders toch wel aan genoeg werk komen. Het doet me denken aan het woord ‘ lokken’ . Dat heeft altijd iets ongrijpbaars in zich, omdat de macht bij de andere partij ligt.
Had Amsterdam niet gewoon een goede aankoopregeling moeten hebben voor elektrische bedrijfswagens? Zo van, als je kan aantonen dat je al een redelijke tijd in Amsterdam werkzaam bent als bouwvakker/hovenier/loodigeter. Dan kan je een elektrische bus met €5000,- korting en tegen 0% rente aanschaffen.
Als je alleen de ambtelijke kosten voor dit beleid bij elkaar optelt ben je rustig 3-4mio kwijt. Daar had je 60 ondernemers mee kunnen helpen.