• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CJIB-baas voorspelt goedkopere verkeersboetes in 2026!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 21 november 2025 om 09:56 – 5 Reacties

Volgens de CJIB-baas komen er ”noodzakelijke aanpassingen” aan.

Het gaat goed met de verkeersboetes. Tenminste, voor degenen die ze binnenkrijgen. Vorig jaar daalde het aantal uitgeschreven bonnen in het verkeer van 8,4 naar 7,9 miljoen boetes. De kritiek op het boetesysteem – en dan vooral de bedragen – houdt onverminderd aan.

Degene die het opsturen van de boetes overziet, is Albert Hazelhoff. Hij is afgelopen 7,5 jaar de directeur van CJIB geweest en neemt volgende week afscheid. Aan de Leeuwarder Courant gaf hij een afscheidsinterview waarin hij vooral vooruitkijkt naar de verkeersboetes in 2026.

Weinig grote wijzigingen

Ondanks alle kritiek ziet Hazelhoff niet veel reden om het systeem overhoop te gooien. ”Ik denk dat er weinig grote wijzigingen komen want in de basis is het systeem goed. Maar ik verwacht wel dat er enkele noodzakelijke aanpassingen gaan komen”, zegt de CJIB-baas. Volgens Hazelhoff moeten ”scherpe kantjes” er vanaf gaan.

Wat zijn die scherpe kantjes of randjes dan? ”Het is uiteindelijk een politieke keus maar een verlaging van de verhogingen, een betere balans met het strafrechtelijke stelsel en meer ruimte in de persoonsgerichte tenuitvoerlegging liggen wel voor de hand.” Dat klinkt al veelbelovend.

Lagere boetebedragen!

Gelukkig wordt Hazelhoff ook nog wat concreter. ”Ten eerste zou het eerste boetebedrag bij een overtreding meer in lijn moeten zijn met het strafrecht en de ernst van het feit. Dat is ook de politieke insteek. Want het stelsel van verkeersboetes is steeds meer uit de pas gaan lopen met de boetes in het strafrecht.” Of in gewoon Nederlands: de verkeersboetes zijn nu veel te duur ten opzichte van andere boetes.

Lees ook: Cijfers liegen niet: zo succesvol is de focusflitser

”Ten tweede bepleiten wij een aanzienlijke verlaging van de verhoging van boetes”, aldus de afzwaaiende CJIB-directeur. Op dit moment betaal je anderhalf keer het boetebedrag na de eerste verhoging. Bij de tweede aanmaning wordt de verdubbelaar ingezet.

Maar hoe moet het dan wel? Hazelhoff: ”Het zou goed zijn dat de twee boetestelsels meer in elkaars verlengde komen te liggen. Zowel vanuit het schuldenperspectief als vanuit eenvormigheid willen wij een verlaging van de verhoging. Of slechts één aanmaning met één ophoging in plaats van nu nog twee”, zegt de CJIB-baas.

Hij stelt een maximale verhoging van 20 procent voor in plaats van de 300 procent die nu wordt gebruikt. Daarmee voorkom je dat Nederlanders met een schuld van € 16.000 aan verkeersboetes komen te zitten.


Ook interessant!

  • Kabinet vindt verkeersboetes te duur, maar maakt ze toch nog duurder in 2026
  • Nederlanders willen inkomensafhankelijke verkeersboetes?
  • Gespot - De baas heeft een hele dikke E36
  • Verkeersboetes in dit vakantieland gaan door het dak!

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

boete, boetes, cjib, overheid, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Laat de elektrische Hyundai N’s staan en ga voor deze benzine-N met handbak!
Volgend bericht: Bestverkochte auto van Europa is vernieuwd en heeft een Nederlandse prijs! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    21 november 2025 om 10:44

    Een verlaging van de verhoging. Ik snap wat hij bedoelt maar het klinkt wel wat Orwelliaans.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 november 2025 om 10:46

      Haha op mijn werk ben ik nu aan het rekenen met een verkorting van een verlenging, ook zoiets :D

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    21 november 2025 om 10:45

    Volgens mij geeft meneer vooral zijn mening en is het aan de politiek om het systeem te herzien, en waarom zouden ze dat doen als het nu zo intens veel geld oplevert?

    Die mening kan hij als scheidend directeur nu makkelijk geven, blijkbaar heeft hij dat de afgelopen 7,5 jaar niet durven doen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2025 om 11:12

      Misschien omdat we nu in een formatie zitten en misschien een wat realistischer kabinet kunnen krijgen dan de “keihard aanpakken” bende die ons de afgelopen tientallen jaren heeft proberen te knechten.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    21 november 2025 om 11:30

    Makkelijk beloftes doen als je opvolger die mag gaan waarmaken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North