
De CO2 kilometerrapportage blijkt, geheel volgens onze verwachting, een nutteloze invuloefening voor het overheidsarchief. Dit gaat er veranderen.
Op 1 juli 2024 is de verplichte CO2-kilometerrapportage voor woon-werk en zakelijk verkeer van start gegaan. Alle bedrijven met meer dan honderd werknemers moesten vanaf dat moment gaan bijhouden hoeveel CO2 die werknemers uitstoten bij hun reizen. Woon-werkverkeer, maar ook de tripjes voor de baas zelf.
Lekker veel extra administratieve lasten, waar weer extra mensen voor aan het werk moesten. Die vervolgens weer eindeloos software of Excels zijn gaan vullen. Die administratie moet dan weer worden ingeleverd bij de overheid, die er vervolgens niets mee doet…
Overheid weet het zelf eigenlijk ook niet
Het is een mooi voorbeeld van regelgeving waar het algemene nut nog niet helemaal duidelijk van is. De controle ligt bij maar liefst 28 omgevingsdiensten die ook niet hun eerste prioriteit bij het doorspitten van spreadsheets met CO2 kilometerrapportages hebben liggen. Je verwacht het niet.
Verrassend genoeg blijkt het allemaal ook erg veel werk. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheid. Die overheid barst uit zijn voegen en dus moet de regeldruk voor iedereen omlaag. Dat was in ieder geval het streven van het inmiddels dubbel-demissionaire kabinet.
Inperken CO2 kilometerrapportage
Nu blijkt na dik een jaar dat het midden- en kleinbedrijf moeite heeft met het bijhouden van deze CO2 kilometerrapportage. De administratieve systemen in het MKB kunnen het niet aan, het moet allemaal met de hand en is nutteloos (laatste is een toevoeging van uw AB-scribent).
Dus heeft de demissionair staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Aartsen een brief naar de Kamer gestuurd dat hij het allemaal wil gaan veranderen. Nu moeten bedrijven vanaf 100 werknemers deze nutteloze administratie bijhouden; vanaf 2027 hoeft dat pas vanaf 250 werknemers. Dan hoeven alleen grote bedrijven het overheidsarchief nog maar met Excels te vullen. Dat is althans het voornemen.
Benieuwd wat kereltje Jetten daar straks van vindt, maar voor nu lijkt het erop dat de regeldruk voor het MKB iets kan afnemen. Vanaf 2027. Dat wordt dus nog wel een jaartje Excelsheets vullen met de hand voor het midden- en kleinbedrijf.





Gewoon afschaffen. En als het toch doorgaat beste AB’ers dan ligt dat niet aan Jetten. Want zonder VVD, CDA en vermoedelijk ook JA21 kan D’66 niets.
De beste oplossing is blijven stimuleren van duurzame technologie, zoals EV’s. Aanpak bij de bron. Stop de bureaucratie.
Wel mooi dat de oplossing voor tijdrovend en nutteloos werk ligt in het verhogen van de drempel. Want als grotere bedrijven het doen is het niet meer zinloos. Oh nee wacht
Ach, HR kan natuurlijk ook niet de hele dag alleen maar koffie drinken
Ik ben helemaal voor duurzaam reizen, maar deze rapportageplicht is wel echt heel erg een papieren werkverschaffing.
Dus stoppen met de maatregel en weer een korting op de HSB om de TCO van de BEV te verbeteren en een hogere belasting vrije drempel voor kilometervergoeding voor woon-werkverkeer.
En ov goedkoper maken. En dat allemaal te bekostigen door….. euh, tja zie maar even
Dit is echt weer zo iets waarbij over 5 jaar de EU om de hoek komt kijken met een leuke wet of een uitstootdoel waardoor niemand meer in de auto mag stappen, terwijl ze in Italië en Spanje van niets weten en gewoon doortokkelen.