
De Europese autofabrikanten sturen een noodkreet aan de Europese Commissie: de CO2-doelen zijn onhaalbaar.
Het bericht waarvan je wist dat het zou komen. Het ene na het ander merk besluit namelijk niet voor niets om langer door te gaan met brandstofmotoren want de markt dicteert. Door al het pushen op elektrisch rijden dreigt de EU de Europese autoindustrie te vermoorden.
Ondertussen dendert Brussel echter gewoon door en verzint met allemaal achterdeurtjes en nieuwe regeltjes manieren om toch zijn zin te krijgen. In 2035 moet en zal iedereen elektrisch rijden. Punt.
Noodkreet
De Europese autoindustrie ziet het allemaal met grote vrezen tegemoet. Daarom luiden Mercedes-Benz topman Ola Källenius en bestuursvoorzitter van toeleverancier Schaeffler Matthias Zink nu de noodklok. Gezamenlijk hebben ze een brief gestuurd (ouderwets) naar Tante Ursula, de voorzitter van de Europese Commissie.
Die houdt namelijk op 12 september een bijeenkomst voor leidinggevenden uit de auto-industrie om de toekomst van de sector te bespreken. Die is bedoeld om het vooral te hebben over de toenemende hevige concurrentie uit China op het gebied van elektrische auto’s en de Amerikaanse invoerheffingen.
Autofabrikanten: CO2-doelen onhaalbaar
Källenius en Zink willen het dus ook hebben over de CO2-doelen. Die zijn namelijk volgens hen onhaalbaar. Op dit moment gaat het bar slecht met de Europese fabricatie van batterijen en is zijn de fabrikanten volledig afhankelijk van Azië voor batterijpakketten voor al die EV’s die moeten worden gebouwd.
Daarnaast zijn de productiekosten voor een elektrische auto hoger en is er over heel Europa bekeken gewoon een gebrek aan laadpunten voor al die auto’s. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de laadpalen die er zijn en het stroomnet in alle landen die stroom moeten leveren om al die EV’s te gaan laden.
Als je dan ook nog eens in overweging neemt dat Europeanen geen trek hebben om in een elektrische auto te stappen, dan is de noodkreet naar Brussel goed te begrijpen. Benieuwd wat het oplevert…





Vreemd.
Ze schrijven een brief “Die is bedoeld om het vooral te hebben over de toenemende hevige concurrentie uit China op het gebied van elektrische auto’s”
En vervolgens willen ze op de oude manier verder modderen.
Vreemd?, de verkoop van benzine en diesels zijn winstgevend, de EV’s vaak niet. Plus de vraag naar benzine en diesel is veel groter (wereldwijd)
De agenda draait gewoon door
Het kwaad zit vooral bij de EU
Er is geen CO2 probleem.
Nah, ik ben geen klimaatdrammer maar vind toch wel dat er wel degelijk een CO²-probleem ontstaat. Sinds 1800 is de concentratie CO2 in de atmosfeer significant gestegen, van ongeveer 280 ppm naar ruim 420 ppm in 2024. Dit is een toename van ongeveer 50%. Gecombineerd met de bevolkingsgroei van ruim 1 miljard in 1900 naar 8 miljard in 2025, die allemaal willen eten, consumeren, reizen, in de winter verwarming willen en in de zomer verkoeling willen, kun je wel voorzichtig aannemen dat de CO²-uitstoot zal blijven toenemen, alle klimaatakkoorden en extra belastingen ten respijt.
We hebben in 800.000 jaar niet zulke hoge CO²-concentraties in de lucht gezien. Je kunt je afvragen wat kritiek is voor het milieu, maar wij stellen als mens de grens op 1000 PPM wat kan leiden tot klachten als hoofdpijn en vermoeidheid, en 2000 als gewoon ronduit ongezond.
Dus als we nogmaals verdubbelen in CO²-concentraties, zullen we een omgeving creeren die voor mensen permanent als gezondheidsrisico wordt beschouwd, om het nog maar niet te hebben over de impact van temperatuurstijging op het milieu, zoals het stilvallen van de golfstoom. De aarde redt zich heus wel, maar voor de mens wordt het er niet beter op.
Dus beetje afhankelijk van hoe je het bekijkt is er volgens de algemene wetenschappelijke consensus toch wel een CO²-probleem vanuit de impact de mens bekeken. Voor de aarde maakt het niks uit, dat is gewoon een brok steen.
De CO2 (0,04% in de atmosfeer) wordt vooral door de natuur veroorzaakt (97%). De overige 3% komt van de mens. Elektrisch rijden is niet de oplossing daar elektriciteit tijd in India en China vooral wordt opgewekt door steenkoolcentrales. Diesel en benzine auto’s moeten blijven bestaan als Euronorm 6. Perfect voor mens en milieu. En dat het hier kouder wordt door de wegvallende Golfstroom, kun je in Nederland weer een elf-steden tocht organiseren en met schaatsen naar de UK 🇬🇧 door de dichtgevroren Noordzee. Kunnen we ook ijsracen organiseren. Niets dan voordelen,
Knap, ‘Diesel en benzine perfect voor mensen en milieu’. Voor de vernietiging ervan bedoelt u waarschijnlijk.
Weet niet zeker of je aan het trollen of serieus bent. Maargoed, ik hap. In het 4%-argument wordt er een foutieve conclusie getrokken. Je kijkt enkel naar de uitstoot en niet naar de opname. Vegetatie en de oceaan stoten inderdaad veel meer CO2 uit, maar nemen die ook weer op, waardoor er een evenwicht is. De natuur neemt zelfs de helft van de menselijke uitstoot op, de andere helft blijft in de atmosfeer. Het opwarmend effect van de aarde wordt veroorzaakt door juist die ophoping van broeikasgassen in de atmosfeer.
Het zal mij worst wezen of leven op aarde vergaat, ik heb om meerdere redenen bewust geen kinderen en ben nu 40, het zal wat mij betreft mijn tijd wel duren. Maar van die kromme redenaties hier steeds krijg ik wel wat jeuk.
@joris24
Oceanen stoten geen co2 uit, die absorberen alleen maar.
ChinA is leider in het produceren en gebruiken van duurzame energie. 35% van het energie aanbod komt van duurzame energie. Lekker kop in het zand blijven steken.
@ericc
Het maakt werkelijk geen drol uit of elektra door kolen gestookte centrales wordt opgewekt of niet aangezien benzine of diesel maken uit aardolie ook stroom benodigd is, of ik nou dezelfde stroom gebruik om een auto op te laden of benzine mee te maken is om het even. onder de streep ben je de uitstoot van de auto zelf kwijt en alle uitstoot van de aardolie-industrie voor het raffinage proces .
Stroom is dus totaal niet relevant
Hahaha. Het is onzichtbaar maar het bestaat wel en zo ongeveer heel de wetenschap is er van overtuigd dat het een enorm probleem is. Gisteren was nog in het nieuws dat de Golfstroom al rond 2060 kan stil vallen, je kleinkinderen zullen dan het woning tekort gaan oplossen met iglo’s… Het probleem is dat we nog steeds domme politici kiezen die slaven van het geld zijn en beslissing voor korte termijn economisch voordeel nemen in plaats van voor het lange termijn belang voor de mensheid te kiezen.
Politici bestaan bij de gratie van het stemvee. Als wij allemaal besluiten dat we klimaat belangrijker vinden dan twee tientjes voor een retourtje spanje met ryanair of onze aardgasbaten in klimaatverbeterende maatregelen hadden gestoken de afgelopen 20 jaar dan hadden politici die daarvoor stonden stemmen en uitvoeringsmacht gekregen.
Politici zijn ook gewoon burgers, alleen roepen zij iets waar ten minste een deel van het volk ook achter staat. Anders krijgen ze geen macht.
Daartegenover staat dat wij als land niet per se heel veel in de melk te brokkelen hebben, en we niet alleen binnen maar ook buiten de landsgrenzen bovengenoemde consensus moeten hebben. Inclusief de miljarden mensen die onder de armoedegrens wonen. Ook al stoten wij als west-europeanen het meeste CO²uit van alle wereldburgers, we zijn maar met een relatief klein (en welvarend) clubje.
Afdronk, we gaan het CO²-probleem niet vanuit goede voornemens of ideologie oplossen. Er kan vanalles gebeuren om dat probleem op te lossen, maar de meeste komen wel neer op bevokingskrimp of er moet een wetenschappelijk eureka komen.
Terug een elf-steden tocht! En voor ijsracen hoef je niet naar de Scandinavische landen!!!!
@italned
Hoe kom je erbij dat er geen co2 probleem is?
Te lang liggen slapen en nu piepen. Co2 uitstoot neemt nog steeds toe en dat is onwenselijk.
Zeer onwenselijk ! En aan het te lang zitten slapen wil ik graag verregaande arrogantie van de Europese fabrikanten toevoegen.
Netcongestie kost nu al jaarlijks grofweg 10-40 miljard p/j. Ca 11.900 woningen/bedrijfspanden wachten op dit moment op een aansluiting.
Maar vrolijk doorgaan met gasloze woningen/bedrijfspanden en windmolens die niet eens aangesloten kunnen worden door een overvol net. En natuurlijk vol doorzetten op EV’s.
Mis ik iets?
Wat je mist is dat de aarde naar de klote gaat en dat we daar nog steeds te weinig tegen doen.
Bijna goed. De aarde zelf zal al die CO2 een rotzorg zijn. Maar het klimaat, waar al het leven in meer of mindere mate van afhankelijk is, dat gaat wel naar een niveau toe waarin menselijk leven steeds lastiger wordt.
Je mist dat je het probleem van de net congestie in het net moet oplossen. En dat kan ook gewoon. De netbeheerders zijn er al mee bezig. Ze moeten alleen flink doorwerken en onder druk gehouden worden door politiek en maatschappij. En als het niet snel genoeg gaat daar wat managers vervangen.
U mist veel. Bijvoorbeeld dat ev’s als buffer voor het netwerk kunnen worden gebruikt
Ja, de afgelopen jaren is er een gigantische puist geld en tijd geïnvesteerd in verzwaren van het net. Op dit moment vliegen ook de miljardeninvesteringen en nieuwe verdeelstations om je oren. Alleen zijn vraag en aanbod niet in perfecte balans.
Op dit moment rijden er meer dan 600.000 volledig elektrische auto’s rond in nederland, draaien er meer dan anderhalf miljoen warmtepompen en kookt bijna iedereen elektrisch. Om maar eens wat te noemen. Dat is alleen maar mogelijk dankzij alle investeringen die tot nu toe al gedaan zijn. Als we daarmee door gaan, zal de afhankelijkheid van aardgas blijven afnemen en zal de netcongestie ook beheersbaar blijven.
Groei gaat altijd met horten en stoten, maar we zijn al enorm ver gekomen sinds de verkoop van de eerste zonnepanelen 20 jaar terug, en als dit zo doorgaat hebben we over 20 jaar ook een gigantisch verbeterd elektriciteitsnet met accuparken, vehicle-to-gridauto’s, en andere zaken die we 20 jaar nog helemaal niet voor mogelijk hadden gehouden. Als het aan jou lag reden we beter nog paard en wagen en hadden we nog olielampen op straat, want de problemen die je aanhaalt voorzag men destijds ook toen we allemaal benzineauto’s gingen rijden en de straatverlichting gingen elektrificeren.
Een stelling onderbouwen met een link naar clickbait-titel-artikel met compleet verkeerde conclusie. “In het eerste halfjaar van 2025 was er een marktaandeel van 48,3% voor hybride auto’s, 35,0% voor elektrische auto’s en 15,0% voor benzineauto’s in Europa, met een afnemend deel diesel”. Ga ervan uit dat een deel van die hybrides deels elektrisch gereden wordt en wordt meer dan de helft van de in HY1 2025 verkochte auto’s in europa elektrisch gereden. Misschien heeft niet iedereen er zin in, maar het aandeel elektrisch loopt elk jaar op.
Pijnpunt voor de europese fabrikanten is dat ze langzaam door de chinezen weggedrukt worden, de chinezen met hun gigantische staatssubsidies, kunstmatig laag gehouden munt (40% lager over de afgelopen 20 jaar), goedkope (dwang)arbeid en diefstal van intellectueel eigendom veel goedkoper zijn en genoeg europeanen daar niks om geven ook al weten ze het ergens wel. En dat vertaalt zich niet alleen in lagere verkoopaantallen maar ook flinterdunne marges voor wat er wel verkocht wordt. Daarmee houd je weinig vet op je botten over om loonstijgingen of R&D te kunnen financieren.
Paar jaar geleden liep VAG de deur plat in Brussel om de EV op de agenda te krijgen, wellicht als afleiding voor Dieselgate en ‘groen’ voetje te halen in Europa bij het linkse gepeupel. Duitse merken hebben zich volledig vergaloppeerd in China, eigen markten veronachtzaamd, nog niet zo heel lang geleden zei de Ceo van BMW dat China de focus had van BMW, de rest deed er niet toe….. . En nu is het janken…….. . Dit terwijl merken als Kia, Hyundai, Toyota verkooprecords boeken, zelf in China……. Toyota is daar zelfs erg succesvol dit jaar, ook met de EV’s… .
Ik zie dat de flat-earthers weer vol hun lithurgie spuien hier.
Flat earthers zijn mensen die wetenschap niet willen volgen/geloven. 97% van de klimaatwetenschappers zijn akkoord dat de mensheid de versnelde klimaatverandering veroorzaken. De flat earthers zijn dus hier de mensen die de impact van de mensheid ontkennen of massaal minimaliseren.
https://science.nasa.gov/climate-change/faq/do-scientists-agree-on-climate-change/
Als ik een fabrikant was zou ik uiteindelijk gewoon de stekker voor Europa er uit trekken. Dikke doei ermee.
Het is heel simpel, de grote toeleveranciers van de Automotive in de EU, Continental, ZF, Bosch, Hella etc etc. hebben het heel zwaar dat is een feit.
En gaat dit zo door dan zullen er klappen vallen met vele duizenden ontslagen mensen.
Op de manier waarop ze de EV pushen zonder na te denken over de consequenties is niet goed te praten.
Milieu redden natuurlijk maar niet op deze manier
Die toeleveranciers hadden eerder moeten voorsorteren.
Die sorteren voor op de plannen van de fabrikanten, en als die mislukken staan de toeleveranciers wel met de rug tegen de muur…..
Productie van ev is achtergebleven doordat toeleveranciers diverse onderdelen, waaronder bijvoorbeeld elektromotoren bij VW, niet konden leveren. Dus te laat voorgesorteerd.