• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Blijf weg uit Utrecht! Ik herhaal: blijf weg uit Utrecht

Auteur: Michel, gepost 21 november 2025 om 14:44 – 11 Reacties

Utrecht blijf weg

Het is officieel en internationaal erkend; blijf weg uit Utrecht! Ik herhaal: blijf weg uit Utrecht!

In de Nederlandse grote steden is steeds minder ruimte voor auto’s. Van onze hoofdstad is het bijvoorbeeld bekend dat auto’s gehaat worden. Behalve als ze komen parkeren, dan is het een fijne inkomstenbron.

Maar ook in de stad Utrecht is het geen feest voor automobilisten. Zo heb je bijvoorbeeld een opleiding verkeerskunde nodig om überhaupt in het hartje van het centrum terecht te komen met je auto. Van te voren goed beslissen welke kant van het centrum je wil zijn, want eenmaal een kant gekozen is het onmogelijk om aan de andere kant te geraken zonder er weer helemaal uit te rijden én er omheen te gaan.

Natuurlijk is er ook allang een milieuzone in Utrecht en parkeren is misschien dan nog niet zo duur als in Amsterdam, maar het scheelt niet veel. En nu is er dan eindelijk internationale erkenning voor de Domstad!

Utrecht is er voor de fietsers!

Utrecht is namelijk verkozen tot de meest fietsvriendelijke stad ter wereld. Ik herhaal, ter wereld! De regionale omroep is trots en schreeuwt het van de daken! De Copenhagenize Index, een wereldwijde ranglijst van fietssteden die om het jaar wordt samengesteld, zet Utrecht op één.

De vernieuwde Stadsboulevard en de aanpak van de Amsterdamsestraatweg worden geprezen in het juryrapport. Samen met de tot fietsstraat omgevormde Nachtegaalstraat maken deze drie projecten dat Utrecht deze keer op nummer één staat.

Utrecht blijf weg

Utrecht haat auto’s

Net als in reservaat Amsterdam haat Utrecht inmiddels de auto. Zo werden langs de Amsterdamsestraatweg rücksichtlos parkeervakken verwijderd om bredere fietspaden te maken. De straat is nu bezaaid met verkeersdrempels en de snelheid ging naar hoofdstedelijk voorbeeld omlaag naar 30 kilometer per uur.

De Westelijke Stadsboulevard was een vierbaansweg maar is omgevormd tot een groene boulevard met eveneens een lage snelheidslimiet en overal oversteekplaatsen. Je staat nu met je brandstofmotor net buiten het centrum uitgebreid in de file uitlaatgassen uit te braken om het centrum in te mogen.

De Nachtegaalstraat is dus een fietsstraat geworden met versmalde rijstroken voor auto’s. Op die manier is er ruimte gecreëerd voor de 15 duizend fietsers die dagelijks ook over deze straat rijden.

Blijf weg uit Utrecht!

Utrecht stond voorheen in deze index al eens op de tweede stek en was een keer derde. Maar nu dus voor het eerst op nummer één. Op nummer twee staat Kopenhagen en op nummer drie de stad Gent. Utrecht is nu dus officieel, wereldwijd, hét walhalla voor fietsers.

Eén ding is zeker. De automobilist is steeds minder welkom in het centrum van Utrecht. En daarom geldt het welgemeende advies vanaf de Autoblog-burelen: blijf weg uit Utrecht! We herhalen: blijf weg uit Utrecht!

Ook interessant!

  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam.
  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
    Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
  • Drukste en duurste stad om in te autorijden is Rotterdam
    Blijf weg uit Zuid-Holland. Ik herhaal, blijf weg uit Zuid-Holland
  • Wat?! Amsterdam en Utrecht willen ook benzineauto's weren uit de stad

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, fiets, milieuzones, utrecht

Vorig bericht: « Nederlanders checken hun banden net zo vaak als hun pensioen…
Volgend bericht: CO2 kilometerrapportage blijkt nutteloze invuloefening »

Lees Interacties

Reacties

  1. Willy500E zegt

    21 november 2025 om 15:11

    Prima, ik zou niet weten wat ik er moet gaan doen, zelfde met Amsterdam trouwens

    Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    21 november 2025 om 15:18

    Als je van auto rijden houdt, ga je dat niet doen in een binnenstad, maar op b-wegen, ver van een stad.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    21 november 2025 om 15:45

    Zo’n verkiezing is natuurlijk een wassen neus, het zou me niks verbazen als steden zich moeten inschrijven om kans te maken op de ‘prijs’ en dat die inschrijving niet helemaal gratis is.

    Maar goed, een stadsbestuur heeft als taak (onder meer) om de stad leefbaar te houden, en dat doe je niet door de auto vrij baan te geven. Hoe jammer dat ook is voor iedereen die op bezoek wil in die stad.

    Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    21 november 2025 om 16:52

    Wat een populair geneuzel. Ik woon aan de rand van ‘t centrum en kan m’n auto zonder problemen in een ondergrondse parkeergarage kwijt. Genoeg normale parkeerplaatsen ook. Wat wel opvalt, zijn de kilometers lange files, elke dag, van die Rabobank-hoofdkantoor-lui die iedere ochtend en avond met maar 1 persoon in de auto door de stad kruipen. Voor corona kwamen ze nog met ‘t OV. Gelukkig kan ik met de fiets naar m’n werk.

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      23 november 2025 om 11:00

      OV is overgenomen door tribale primaten een een No-Go zone… zolang D66 Kolmees hier heerst en dit soort gedrag prima vindt door zijn linkse bril….geen OV voor de intelligente burger

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    21 november 2025 om 17:00

    Je zou überhaupt gewoon met de auto moeten wegblijven uit de binnenstad. Zeker in een stad als Utrecht drop je de auto het makkelijkst bij een P+R (Westraven, pal naast de A12 is bijvoorbeeld een goeie) en pak je vanaf daar de tram, die je binnen een paar minuten in het centrum brengt.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      22 november 2025 om 08:11

      Nee, het makkelijkst is gewoon in het centrum in een parkeergarage te parkeren.. Hoef je ook niet tussen het plebs in een gore tram te zitten..

      Login om te reageren
  6. erwh zegt

    22 november 2025 om 02:28

    Super toch. De stad is voor mensen, niet voor auto’s. Utrecht heeft echt een enorme positieve verandering ondergaan de afgelopen jaren. Van ongezellige en ongezonde stad vol met auto’s, naar een leefbare stad die leuk is om te bezoeken.

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    22 november 2025 om 09:43

    Het centrum van grote steden per oto bezoeken is tegenwoordig vrijwel per definitie een crime, het is kruipen van verkeerslicht naar verkeerslicht. Zelfs een relatief ruim opgezette stad als Rotterdam ga je hedentendage liever niet per heilige koei in. Vanwege de ruimschoots beschikbare vormen van openbaar vervoer is dat ook niet nodig. Per OV gaan bespaart allerlei ellende als verkeersopstoppingen, hoge parkeergelden etc etc. Plus het ongemak van revvend gribus op straten als de Meent bijvoorbeeld. Dus in dit geval moet ik de tofuknagers gelijk geven qua wagens weren uit het centrum van de stad.

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    22 november 2025 om 22:53

    Dat ‘ik herhaal’ was 2x leuk maar is nu ook wel kansloos aan het worden

    Login om te reageren
  9. kas_par zegt

    23 november 2025 om 20:06

    goedkoper dan Amsterdam? nee, echt een veelvoud duurder! In Utrecht ben je zomaar 40 a 50 euro kwijt voor een dagje parkeren nabij het centrum. In Amsterdam is dat 30 euro een als je de juiste plekken kent lukt het zelfs voor een tientje de hele dag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North