• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column nu: Michiel Mol wordt astronaut!

Auteur: sacha, gepost 18 augustus 2007 om 10:00 – 20 Reacties

Astronaut

Dinsdag is op de valreep bekend geworden dat Michiel Mol per direct aftreedt als Spyker CEO en ’tijdelijk’ aftreedt als directeur van het Spyker Formule1 team. Het Formule1 team zou de laatste tijd meerdere biedingen hebben ontvangen waaronder één bieding van Michiel Mol zelf en een belangenverstrengeling als CEO/directeur ligt dan op de loer. Het (tijdelijke) aftreden is een integere actie zou je denken.

Boze tongen beweren echter dat Michiel Mol dit ‘biedingen verhaal’ zou aangrijpen om zijn hielen te lichten en het spreekwoordelijke zinkende schip te verlaten. Het Formule1 team is namelijk op afbetaling gekocht van Midland met een aanbetaling van €68,8 miljoen en een nu nog openstaande post van €38 miljoen. Van die €38 miljoen moet €15 miljoen reeds op 30 september aanstaande overgemaakt worden en de resterende €23 miljoen ergens in 2008. Mocht de afbetaling niet op tijd worden voldaan dan zou Midland de hele onderneming ongezien weer terugkrijgen en het geld wat al betaald was, houden ze dan lekker.

Gezien de resultaten van Spyker Cars vorig jaar en de algehele beroerde berichtgeving dit jaar, kunnen we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat het geld niet bij Spyker-de-auto-fabrikant vandaan zal komen. En gezien de slechte resultaten in de Formule1 denk ik dat we veilig kunnen aannemen dat er ook weinig liquiditeiten over zijn bij Spyker-het-Formule1-team om aan deze verplichting van €38 miljoen te voldoen.

Dus ofwel iemand is bereid om geld in Spyker te stoppen via een zoveelste lening of een zoveelste uitgifte van aandelen. Ofwel iemand bieft meer dan €38 miljoen voor het Formule1 team en het verschil wordt een doekje voor het bloeden voor de vader van Michiel Mol. Ofwel Midland krijgt hun team terug en kunnen het nog een keer verkopen.

Door nu alvast terug te treden probeert Michiel Mol nog enigzins zijn gezicht te redden en kan hij achteraf een verhaal bij elkaar fantaseren over hoe Midland het team heeft teruggekocht, of hoe iemand anders het heeft verkloot. Beter nog, hoe de media met structurele karaktermoord het merk en Formule1 deelname kapot hebben gemaakt. Dat is immers typisch Nederlands: succes wordt je niet gegund.

Dat zijn nog eens boze tongen.

Niets is echter minder waar. Iedereen die Michiel Mol een beetje kent weet dat geen uitdaging hem te gek is. Na een jaar Formule1 is de uitdaging er wel weer af. Als je het truukje eenmaal doorhebt rijd je zo vooraan. En waarom nog tijd verspillen om het truukje in de praktijk te brengen? Het leven is al zo kort en er zijn nog een hoop avonturen te beleven. Dus op naar de volgende uitdaging.

Maar welke uitdaging komt er na de Formule1? Als je je eenmaal in die Jet-Set kringen hebt bewogen dan zit je wel zo’n beetje aan de top van wat je op deze aarde aan aanzien kan bereiken.

Na een korte brainstormsessie met zijn vaste venture capitalist kwamen ze daarom al snel bij de NASA uit. Waar je in de Formule1 €100 miljoen per jaar erdoorheen kan brassen, kan dat in de ruimtevaart al in 10 minuten. Een kolfje naar Michiel zijn hand dus.

Zo gezegd zo gedaan en na een kort onderhoud met Richard Branson is hij lid geworden van de “Founder Astronauts”. Een clubje puissant rijke ondernemers die met Virgin Galactic vanaf 2009 de ruimte in gaan. Omdat het combineren van een Formule1 team en een astronautenopleiding nou eenmaal niet makkelijk samen gaan is het vertrek van Michiel Mol uit Spyker en diens Formule1 team logisch. Je moet toch prioriteiten stellen in het leven.

Nu alleen nog even die zakgeldverhoging met papa Mol bespreken.

[ gepubliceerd op nu.nl, 15 augustus 2007 ]

Ook interessant!

  • Olav Mol
    Olav Mol blijft toch betrokken bij Formule 1
  • steunactie olav jack
    Olav Mol blijft ook zonder NENT F1 commentaar geven
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • BREEK: dit zijn de opvolgers van Olav Mol

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Formule 1, michiel-mol, Spyker

Vorig bericht: « Goedemorgen! Volkswagen Sunshine Eos Nemesis
Volgend bericht: Blote plaatjes kijken: Opel Insignia »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tom zegt

    18 augustus 2007 om 10:20

    Wahahaha, uitstekende humor in dit mooi geschreven stukje tekst :D

    Login om te reageren
  2. Poekie Lauda zegt

    18 augustus 2007 om 11:12

    Whahaha, leuk stukje! :D

    Login om te reageren
  3. Klassiekerrally zegt

    18 augustus 2007 om 11:39

    Wat ben ik blij dat ik Michiel Mol niet ben ;)

    Login om te reageren
  4. Racer X zegt

    18 augustus 2007 om 11:54

    Lekker sarcastisch, hahahaha!

    Login om te reageren
  5. Rik zegt

    18 augustus 2007 om 14:21

    Idd, die Michiel Mol heeft er een soepje van gemaakt. Maar het is abs niet zo dat hij al het geld van bij zen vader moet gaan halen.
    Hij heeft zelf serieus in het verleden gecasht met het verkopen van zen bedrijf.
    En zen vader financierde groot deel van het f1-avontuur omdat hij zelf een f1-zot is.

    Maar dat dit ging gebeuren wist iedereen toch al op het moment dat Spyker aankondigde zich met F1 in te laten.
    Spyker is gewoonweg te klein voor een team te financieren.
    En volgens mij staat de meeropbrengsten die in de verkoop door grotere naambekendheid gerealiseerd kunnen worden niet in verhouding met de kosten van het f1-team.

    Login om te reageren
  6. RScosworth zegt

    18 augustus 2007 om 15:10

    @ sacha
    Heeeerlijk stukje! :) Ik ben het volledig eens met je pragmatische blik op het Spyker F1-gebeuren.

    Login om te reageren
  7. Turbopaultje zegt

    18 augustus 2007 om 15:33

    Mol schiet zichzelf af in de ruimte……………….en daarmee het volgende fiasco dus geprogrammeerd.
    Mol wil zich meten met Branson……………….. pfffffffffffff.

    Login om te reageren
  8. Henne zegt

    18 augustus 2007 om 15:43

    Nog even wachten tot volgend jaar. Dan kan ie misschien het chassis van Ferrari ook kopen. (teams mogen va. volgend jaar chassis van elkaar overkopen) Kunnen ze meteen meedraaien in de subtop.

    Login om te reageren
  9. JPM zegt

    18 augustus 2007 om 17:23

    Wat een slecht stukje! Alleen bedoeld om Michiel Mol naar beneden te halen. Heel laf. Hij is trouwens al langer lid van dat ”puissant rijke” groepje ondernemers, langer dan dat hij directeur is van Spyker F1 dus het is helemaal niet een nieuw avontuur… maar ach wat maakt het uit hè, als we maar iemand kunnen neerhalen die iets heeft waar wij van kunnen dromen.

    Login om te reageren
  10. mark zegt

    18 augustus 2007 om 18:43

    @henne: zeker niet, het sucses van een formule 1 team licht niet alleen aan een motor en een chassis, maar ook aan de coureur, de pitcrew en talloze andere zaken. ook zal een team als spyker nooit geld genoeg hebben aangezien ze nou niet echt sucsesvol zijn.
    maar ik hoop wel dat spyker noch is een keertje laat zien dat wij in dit landje meer hebben dan krokketten uit de muur(LOL)

    Login om te reageren
  11. sacha zegt

    18 augustus 2007 om 19:46

    Nog een leuk artikel voor de fans van Michiel uit het Parool:

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    19 augustus 2007 om 16:45

    “Alleen bedoeld om Michiel Mol naar beneden te halen”
    Heb je stuk wel gelezen? De conclusie is namelijk Michiel omhoog gaat. Letterlijk!

    Login om te reageren
  13. J. zegt

    19 augustus 2007 om 22:25

    Er steekt weer eens iemand met zijn hoofd boven het maaiveld uit, en het moet er natuurlijk meteen afgekapt worden.

    Deze column is gewoon té makkelijk, verzin eens iets nieuws.

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    19 augustus 2007 om 23:42

    Ik snap het niet waarom wordt een rijkeluiszoontje die iets onderneemt en deels met zijn eigen geld iets doet door iedereen afgekraakt. Terwijl hij ook helemaal niets kon doen en met zijn luie reet in Zuid-Frankrijk de playboy uit kon hangen. Dan hoor je er niets over.

    Login om te reageren
  15. Rick zegt

    20 augustus 2007 om 12:13

    Ben het helemaal met JPM eens. Mensen met enige autokennis moeten niet denken dat ze de persoon Michiel Mol kennen en hem daarnaar kunnen afkraken. Jammer dat nu.nl hier draagvlak voor biedt.

    Login om te reageren
  16. nicodepico zegt

    23 augustus 2007 om 10:54

    Jammer dit. Je merkt aan de schrijver van het stukje dat hij nimmer verder zal komen dan het schrijven van stukjes op het internet. Ik vraag me dan ook echt af waar deze zielige mentaliteit vandaan komt. Omdat hij iets heeft wat de schrijver zelf zielsgraag zou willen hebben? Omdat hij diep van binnen gevoed wordt door een verlangen naar meer aanzien, maar weet dat hij dat nooit zal bereiken omdat hij daar simpelweg de kwaliteiten voor ontbeert? Ik vind het jammer. Vooral als je Michiel Mol persoonlijk kent en weet wat voor een geweldige vent het is. Hij heeft tenminste de kloten om zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken. Natuurlijk kan hij alleen zich niet meten met multinationals als Toyota, Mercedes-Benz en Ferrari. Maar hij probeert het tenminste.

    En straks als Spyker wél zijn eerste succes boekt staat de schrijver van dit stukje vooraan om de voeten van Michiel te kussen, daar durf ik heel wat om te verwedden.

    Maar goed, niks tegen deze site natuurlijk, want die is best leuk. Jammer alleen dat sommige mensen zich zo makkelijk laten meeslepen door andere media en iemands initatieven de grond intrappen voordat ze goed en wel de kans hebben gehad zich te ontplooien.

    By the way Sacha, iets meer lachen en een iets minder arrogante houding tijdens je filmpjes zouden de kwaliteit ervan stukken hoger maken! Gewoon een goed bedoeld tipje!

    Login om te reageren
  17. TT Man zegt

    27 augustus 2007 om 20:27

    Weet niet waar ik het anders zo snel kwijt moet, maar NU (maandag 27/8/2007, 20:25) op Nederland 2: het Spyker debacle in Netwerk! http://www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=6486211

    Login om te reageren
  18. sacha zegt

    27 augustus 2007 om 21:56

    @TT Man: Bedoel je deze? http://www.autojunk.nl/clips/view/132729

    Login om te reageren
  19. TT Man zegt

    27 augustus 2007 om 21:57

    yep, dit is ‘m!

    Login om te reageren
  20. arie zegt

    28 augustus 2007 om 11:21

    Patser eerste klas!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North