
DS maakt de Nederlandse prijs van de N°8 bekend.
Er waait een nieuwe wind door DS Automobiles. De strategie is anders, net als de ontwerptaal, de namencultuur en de brandstof. De belichaming van deze metamorfose is de DS N°8, wat je uitspreekt als ‘Dee Es Nu-mer-ro Wiet‘. Met deze crossover betreedt DS niet alleen het EV-segment, maar ook de luxemarkt.
Mocht je het gemist hebben: DS moet de Louis Vuitton van de automerken worden. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van de DS-ontwerpbaas, Thierry Métroz. Het merk kijkt volgens de tekenaar niet naar Audi of andere Duitse merken, maar haalt inspiratie uit Bentley en Rolls-Royce voor het chique interieur. Betekent dit ook dat klanten een Bentley- of Rolls-Royce-prijskaartje kunnen verwachten? Op die vraag komt vandaag een antwoord.
Uitvoeringen van de DS N°8
DS is nog altijd onderdeel van de Stellantis-groep. Blijkbaar vindt Stellantis de nummer 8 niet exclusief genoeg voor een eigen platform. In plaats daarvan deelt hij zijn platform met onder andere de Peugeot e-3008 en de Opel Grandland. Qua uitvoering zijn er maar twee opties: de Pallas en de Étoile. De Pallas is de instapper en alleen te bestellen als je voor voorwielaandrijving kiest. De Étoile-versie is wel luxer uitgerust met bijvoorbeeld een andere grille, een 360 graden camera, elektrische achterklep en een uitgebreider head-up display.





Vervolgens kun je kiezen uit drie verschillende aandrijflijnen. De goedkoopste is een voorwielaandrijver met 230 pk en een 74-kWh batterij die zorgt voor 572 kilometer actieradius. De FWD Long Range heeft meer vermogen (15 pk meer) en komt het verst (750 kilometer) dankzij een 97,2-kWh accu. Tot slot is er een vierwielaangedreven Long Range-versie. Dankzij een extra elektromotor groeit het vermogen naar 350 pk. De 97,2 kWh-batterij zorgt hier voor 686 kilometer rijbereik.
De Nederlandse prijs van de DS N°8
Je kunt de DS N°8 vanaf nu configureren via de DS-website. Voor de carroseriekleur is er keuze uit vijf verschillende tinten. Deze kleuren kunnen gecombineerd worden in een two-tone kleurstelling met een zwart dak en/of een zwarte motorkap. Dit zijn de vanafprijzen per uitvoering en aandrijflijn.
- DS N°8 Pallas FWD: € 57.000
- DS N°8 Pallas FWD Long Range: € 62.200
- DS N°8 Étoile FWD: € 64.000
- DS N°8 Étoile FWD Long Range: € 69.600
- DS N°8 Étoile AWD Long Range: € 73.600
Concurrenten van de nieuwe DS
De vraag die ik boven dit artikel stel, kunnen we gemakkelijk beantwoorden. Nee, DS komt qua prijs niet in de buurt van Bentley en Rolls-Royce. Bentley heeft op dit moment nog geen EV, maar de goedkoopste Bentley die je in Nederland nieuw kunt kopen, kost al ruim € 350.000. De Rolls-Royce Spectre kost nieuw ongeveer € 400.000.
Daarnaast betaal je flink extra ten opzichte van andere EV’s op dit Stellantis-platform. Zo heb je de e-3008 al voor € 45.015 en de Opel Grandland voor tenminste € 45.999. Om je een beeld te geven van de concurrenten op het prijsgebied, vind je hieronder wat EV-modellen met vergelijkbare prijzen.
- Audi Q4 Sportback e-tron edition 45 quattro (286 pk, 509 km range): € 51.989,99
- DS N°8 Pallas FWD (230 pk, 572 km range): € 57.000
- Hongqi EHS7 Long Range Launch Edition (344 pk, 600 km range): € 59.995
- Hyundai Ioniq 6 77,4kWh AWD (325 pk, 519 km range): € 60.290
- Mercedes EQB 300 4Matic Luxury Line (228 pk, 445 km range): € 61.762
- Tesla Model Y Long Range AWD Launch Series (514 pk, 568 km range): € 61.990
- DS N°8 Pallas FWD Long Range (245 pk, 750 km range): € 62.200
- XPeng G9 RWD Long Range (313 pk, 570 km range): € 63.990
- DS N°8 Étoile FWD (230 pk, 572 km range): € 64.000
- Kia EV6 GT (650 pk, 450 km range): € 68.495
- DS N°8 Étoile FWD Long Range (245 pk, 750 km range): € 69.600
- BMW iX3 (286 pk, 466 km range): € 71.465
- DS N°8 Étoile AWD Long Range (350 pk, 686 km range): € 73.600
- Polestar 3 Long Range Singe Motor (299 pk, 706 km range): € 79.950





“Haalt inspiratie uit het RR en Bentley interieur”. En daar dan van maken dat ze zouden willen concurreren met die merken. Ik vraag me af wie er hier nu het contact met realiteit is verloren, de ontwerpbaas of degenen die dat probeerden te spinnen/pluggen.
Ik denk dat ze allemaal dezelfde drugs gebruikt hebben, degene die het Toyota/Lexus design gestolen heeft, degene die de “Rolls Royce concurrent” marketing deed, degene die de uitrustingsniveau’s samenstelde, degene die het saaie kleurenpalet bedacht, degene die bepaalde dat er “DS Automobiles” achter op moest, degene die N8 als naam bedacht, degene die bedacht dit ze dit als SUV moesten vermarkten, degene die vond dat daar dan die lieve wieltjes bij pasten. Er is zoveel fout aan deze wagen, het wordt een klassieker.
Lsd gok ik…
Hahaha eens!
Je beschrijft het perfect, op het laatste zinnetje na: het wordt helemaal niets met dit gevaarte.
Wat een wanstaltig ding zeg. Citroen is dood volgens mij (en DS dus ook). Wat een verkwanseling van een rijke geschiedenis.
Ze blazen erg hoog van de toren. Ze hadden dan op zn minst de moeite kunnen nemen om de panelen mooi uit te lijnen. Zie foto linker achterlicht. Dit is echt tenenkrommend en lachwekkend tegelijk.
Hebben ze dit ding door Leepu laten ontwerpen?
Je kan schrijven wat je wilt, maar origineel is zij zeker. Jammer dat een stelletje culturele barbaren altijd wat te mekkeren hebben op Franse automobielen.
Ach, als het een auto uit China was geweest had je vrolijk meegedaan. Het is ook gewoon lachwekkend dit.
Wat wordt er hier dan gezegd over Franse auto’s?
Waarom generaliseer je naar Franse automobielen? Dit is een gedrocht terwijl je bij Renault juist fantastisch design vindt.
Zet je roze bril anders even af
Waar kijken we naar?! Werkelijk.
Wat een pretentieus hoopje ellende.
Het summum van stijl proberen te zijn, maar het ziet er uit alsof ze de designer Ho Lee Fook van het failliete HiPhi hebben overgenomen.
Plug uit dit merk en lekker C3-tjes gaan verlopen (al schijnt dat ook niet echt lekker te gaan).
In België zeggen we C4’s uitdelen…
(Maar dat zouden in deze context dan eerder ontslagbrieven zijn)
Lelijk als de N8 krijgt zo een heel nieuwe betekenis…
verkoopt dit uberhaubt?