
Een nieuwe teaser van de Volkswagen ID.1 maakt ons erg hebberig.
Het geduld van de autoliefhebbers wordt regemaltig op de proef gesteld. Kun je je nog herinneren dat we keer op keer werden teleurgesteld met de uitstelling van de AMG One? Om nog maar te zwijgen over de nog altijd uitblijvende nieuwe Tesla Roadster.
Kortgeleden bleek dat we ook nog even moeten wachten op de Volkswagen ID.2 van ongeveer € 25.000. Vermoedelijk als zoethoudertje geeft VW ons vandaag iets om op te teren. Voor het eerst krijgen we een glimp te zien van de nóg goedkopere EV die hoogstwaarschijnlijk Volkswagen ID.1 gaat heten. Je ziet hem hierbeneden.

Dit is helaas het enige beeld dat we nu krijgen. We kunnen er lastig wat uithalen. Naar mijn idee heeft ie een soortgelijke balk tussen de koplampen als die van de nieuwe Renault 4. Dan kijken we maar naar de tekst bij het persbericht, want daar staat genoeg interessants in.
Nu krijgen we alleen dit verhullende beeld te zien, maar daar komt binnenkort verandering in. Begin maart, over een maandje dus, onthult Volkswagen een showcar. Dit is dus nog niet de definitieve productieauto, maar zal wel een idee geven van hoe de ID.1 eruit komt te zien.
Wanneer komt de productieversie van de VW ID.1?
De ID.1 moet straks de instapper worden van de vernieuwde ID-lijn. De EV maakt deel uit van ”de nieuwe familie van elektrische kleine auto’s”. Helaas komt het kleintje niet eerder dan de uitgestelde ID.2. Die mag als eerste profiteren van het nieuwe SSP-platform van VW.
Heel lang hoef je daarna niet te wachten. In 2027 zouden er namelijk negen nieuwe modellen moeten zijn, waaronder het elektrische instapmodel van ongeveer € 20.000. Andere modellen zijn de nieuwe elektrische Golf en T-Roc, die eveneens op de SSP-basis komen te staan.
Grote plannen voor Volkswagen
Volkswagen-baas Thomas Schäfer heeft het in het bericht over ”het meest omvangrijke toekomstplan in de historie van Volkswagen”. De ID.2 vormt daarin ”een belangrijke stap om elektromobiliteit aantrekkelijker en bereikbaarder te maken voor iedereen”.
Over de Volkswagen ID.1 is Schäfer nog ambitieuzer. ”Het wordt een betaalbare, hoogwaardige en rendabele elektrische Volkswagen, uit Europa voor Europa!”, zegt de baas van Volkswagen. Het kleintje moet dus niet alleen goedkoop zijn, maar ook winstgevend. Klinkt als iets dat Volkswagen nu erg goed kan gebruiken.





Ik ben erg benieuwd hoe deze wagen gaat uitpakken voor Volkswagen. Met de aankomende Renault Twingo krijg deze ID.1 in ieder geval een geduchte concurrent als ik de persberichten van Renault mag geloven over de beloofde specificaties. Ik hoop dat Volkswagen net als Renault zorgt voor een innovatief wagentje met een laag verbruik, zodat de range enigszins acceptabel is met een relatief kleine accu. Ook zullen ze de productiekosten laag moeten houden, dus ik hoop voor Volkswagen zelf dat ze de boel niet overengineeren.
Zou leuk zijn als dat op tijd een succes wordt voor Volkswagen.
Lijkt me nog knap lastig. Als het als tweede auto wordt aangeschaft zou het nog kunnen. Maar mensen die een goedkopere auto als enige auto hebben kunnen zelden thuis laden. Dan blijft een benzineauto veel bruikbaarder, zolang je nog overal kunt tanken natuurlijk.
Wat een onzin, je kan toch ook niet thuis benzine tanken? Bij mij in de straat (Den Haag) staan 8 laadplekken, en net zoveel in de straat achter ons. Slechts 30c per kWh. Zelfs met een nieuwe A6 heb je dan een volle tank voor minder dan 30 euro, kom je realistisch 500km ver mee (niet de 700 op papier).
Natuurlijk is een eigen laadpaal en voldoende zonnepanelen nóg voordeliger, maar dat wil niet zeggen dat het onvoordelig is om dat niet te hebben.
Overigens heeft een grote meerderheid van de auto bezitters in NL wel een eigen parkeerplaats (60% volgens ANWB)
Bij mij in de straat staat geen Audi A6.
En in mijn straat en omliggende straten zijn geen laadpalen.
Los van de kosten maakt thuis kunnen laden een elektrische auto gewoon veel bruikbaarder omdat je altijd met een volle batterij weg kunt rijden.
Heb je dat voordeel niet, dan wordt het gewoon een stuk minder praktisch.
@baardmijt Ben het met je eens, als je geen laadinfrastruur thuis of in jouw straat hebt dan is het idd minder praktisch. Ik heb de luxe (jaren 20 herenhuizen wijk Den Haag) van veel openbare laadpalen. En ook op mijn werk in Delft staan er meerdere palen. Dus ik mis het totaal niet dat ik geen eigen oprit heb. En met een range van 500km sta ik überhaupt minder dan 1x per week aan de laadpaal.
Ik ben het wel eens met @baardmijt. Hier staan in de hele wijk 3 laadpalen. Van 2 ervan is een aansluiting stuk en die derde doet het in het geheel niet. Het is dus een beetje armoe.
Ik weet ook niet waar de ANWB dat getal van 60% vandaan heeft. Misschien telden ze alleen onder hun leden, misschien rekenden ze iedereen met een parkeervergunning of stammen hun cijfers uit 1986. Deze ID.1 wordt waarschijnlijk klein en licht, wat betekent dat er ook een kleine accu in zit met niet heel veel range. Dus je wilt thuis op kunnen laden. Dat zal je namelijk vaak moeten doen.
Kan je dat niet en heb je een redelijke woon-werk afstand dan is deze niet voor jou.
Wat is vaak? Gemiddeld rijdt men in Nederland 11.000km per jaar met een auto. In dat gemiddelde zitten ook alle vertegenwoordigers die 40/50/60/70k per jaar maken. Dus ga er vanuit dat de meeste mensen die dit type auto aanschaffen maximaal 7500km rijden per jaar. Dat komt neer op 144km per week. Dus met een actieradius van 300km hoef je slechts 1x in de twee weken ergens een keer de auto aan de lader te zetten.
Je gaat niet pas opladen als je auto op 5% staat, zeker niet met een kleine accu. Je wilt voorbereid zijn op onvoorziene ritten, dus een kleine auto houd je op minstens 40%.
Heerlijk toch, met nog 0 km te gaan volgens de boordcomputer nog vrolijk naar een tankstation op 25 km afstand tuffen. Met VAG-ers dan, ooit met een Volvo geprobeerd, maar die vond dat niet echt fijn.
60% van de Nederlanders een eigen parkeerplaats? Denk je überhaupt zelf ook nog even na voordat je iets overneemt omdat je het ergens leest? Baardmijt heeft het over gebruiksgemak, en jij alleen over kosten. Zijn twee verschillende dingen hè. Wat mij betreft heeft baardmijt een sterk punt.
@fisto 60% van de AUTOBEZITTERS. Is heel wat anders dan 60% van de Nederlanders. Heel veel mensen in de binnenstad hebben überhaupt geen auto.
“Overigens heeft een grote meerderheid van de auto bezitters in NL wel een eigen parkeerplaats (60% volgens ANWB)”
Ja, in de straat. Maar geen eigen oprit.
Ik mag dan een eigen parkeerplaats hebben, maar daar zit geen laadpaal bij.
Nu ik er over nadenk zou ik geen 1 openbare laadpaal weten in de directe omgeving hier (Boskoop)
Er zijn 70 publieke oplaadpunten in Boskoop. En er zijn een paar wijken met veel eigen opritten of parkeerplaatsen voor de deur waarvoor je in de meeste gemeenten een laadkabel over de stoep mag leggen, als je er een rubbermatje overheen legt.
Ik wil geen verhalen van fabrikanten over wat er wellicht misschien eventueel over 3, 5 of 7 jaar op de markt komt. Heb ik niets aan met de wispelturige regelgeving en belastingwijzigingen. 1 jaar vooruit kijken. Punt.
Dit is natuurlijk geen nieuws om warm van te worden. Now or never.
Eerst zien, dan geloven. Ze hebben niet voor niks alle A-segmenters de das om gedaan. De idiote eisen a la lane assist en ISA maken het allemaal niet goedkoper.
Dat zijn verplichte veiligheidssystemen. Alle auto’s moeten die hebben, dat betekent dat ze in grote aantallen gemaakt worden en ze dus steeds goedkoper worden.
een 2e autootje voor in de buurt/regio ga je geen capriolen uithalen om ergens in de wijk te laden (tijdig erheen of in de gaten houden wanneer er plek vrij komt, na het laden weghalen etc etc) dat ding moet standby staan voor de boodschap, school drop run en de voetbalclub. De 1e auto kan ’s nachts laden en ’s ochtends op pad, lekker regelmatig en op de netbheerder-vriendelijke timer laden.
Werkt natuurlijk ook niet als er te weinig laadmogelijkheden zijn in de straat maar opgeteld zijn er vast genoeg wijken waar de 1e op straat staat en de 2e op de oprit tegen de garagedeur (vooral niet met de neus naar de straat bij de straatkant zodat de fietsen makkelijker de garage in kunnen en je kunt zien wel buurkind langsfietst bij het wegrijden naar dezelfde school alwaar je datzelfde kind nogmaals moet zien te ontwijken)
Hopelijk komt er een GTX versie!
Vooral dat Made in EU klinkt goed. Nu zien of ze die belofte waar kunnen maken…
Ik vind het in elk geval een goed iD 🤓
Deze schets zie er al veelbelovender uit, dan alles tot nu toe wat iD.1 genoemd werd.