• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Corvette Z06 (C8) maakt net zoveel toeren als Honda S2000

Auteur: willeme, gepost 30 augustus 2020 om 12:01 – 20 Reacties

Corvette Z06 (C8)

Huh? Wat? Amerikanen die zorgen dat de nieuwe Chevrolet Corvette Z06 (C8) net zoveel toeren zal maken als een Honda S2000? Slik.

De spiksplinternieuwe Corvette is in de VS een enorme hit. Het grote verschil zit ‘m in het feit dat de Corvette nu voorzien is van een motor die tussen de stoelen en de achterwielen ingenesteld zit. Een heuse middenmotor dus.

Geïnteresseerd

Volgens General Motors was het nodig om mensen geïnteresseerd te houden voor de Corvette, daar alleen de puristen een lange motorkap en korte kont kunnen waarderen. De Corvette ziet er nu uit als een generieke kopie van een Italiaanse supercar. Alsof iemand via de telefoon heeft uitgelegd hoe de auto eruit moet komen te zien.

Voorkant

All-weather banden

In technisch opzicht is er niets mis met de auto en al helemaal niet als je kijkt hoe goedkoop de auto is. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat je ‘m wel moet aankleden met opties, anders rijd je weg op knakerige all-season banden. Op een Chevrolet Cruze is zo’n compromis prima, maar niet op een supercar met middenmotor en achterwielaandrijving.

Achterzijde

Ferrari-esque

Maar we gaan even verder over de Ferrari-esque eigenschappen. De Corvette lijkt niet alleen op een Ferrari qua uiterlijk, ook qua geluid! Nee, niet de huidige Stingray. Die heeft nog een vrij eenvoudige LT V8 met crossplane-krukas. Echter, Chevrolet is al aan het testen met de nieuwe Z06 en dat belooft een waar spektakel te worden.

Corvette Z06 (C8)

Iets bijzonders

De Corvette Z06 uit 2005 had een briljante 7.0 V8 zestienklepper (de LS7) onder de kap, dat volgens ondergetekende de beste motor aller tijden is. Helaas kon Chevrolet die motor niet laten voldoen aan de strenger wordende emissie-eisen. Dus kreeg de Corvette Z06 (C7) een supercharged 6.2 V8. Voor de Corvette Z06 (C8) heeft Chevrolet iets bijzonders in petto.

Corvette Z06 (C8)

Flatplane V8!

De auto krijgt namelijk een flatplane V8. Dit betekent dat de krukas anders is, wat overigens ook geldt voor het motorkarakter. Chevrolet heeft bevestigd dat de Corvette Z06 (C8) eraan komt. Dat niet alleen, er is ook aangegeven dat de Corvette Z06 (C8) voorzien zal worden van de motor uit de Corvette C8R raceauto (die je op de afbeeldingen ziet). Die ziet er qua looks al heel wat beter uit.

  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)

Toeren

Net als met de C6-generatie van de Z06 zoekt Chevrolet extra vermogen door middel van meer toeren, in plaats van een mechanische compressor. Dit betekent dat de Corvette ook heel anders zal klinken, zie de video van Motrolix om te horen hoe deze klinkt. Qua toerental wordt het wel heel bijzonder, want de Corvette Z06 (C8) zal net zo veel toeren kunnen draaien als een Porsche 911 GT3, Ferrari 458 of Honda S2000. Jazeker: 9.000 toeren!

Meer dan 100 pk per liter

Qua vermogen wordt verwacht door Carbuzz dat de 5.5 liter motor zo’n 625 pk zal leveren. Ja, dat is minder dan de vorige Corvette Z06 (C7), maar bij de Corvette Z06 (C8) heb je het voordeel van een veel betere respons. Het maximale koppel van 550 Nm zal lager zijn dan de instapversie! Oh, en het is voor het eerst dat een Corvette-motor meer dan 100 pk per liter lepelt uit een atmosferische V8. Kortom, de nieuwe generatie Z06 belooft niet zozeer een supercar-doder te worden, maar een ware supercar. Wel even goede banden eronder zetten.

  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)
  • Corvette Z06 (C8)

De Corvette Z06 (C8) wordt in de loop van 2021 verwacht.

Ook interessant!

  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
  • Corvette C8
    Corvette C8 nu al een beetje aangepast

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

c8, Chevrolet, Corvette, V8, z06

Vorig bericht: « Nieuwe Nissan 400Z wordt géén hybride
Volgend bericht: Mercedes: “Ricciardo is het snelst vandaag” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    30 augustus 2020 om 13:11

    625 pk uit een 5,5 liter grote atmosferische V8. Om de analogie naar die Honda S2000 wat verder door te trekken, dan blijft -ie qua vermogen per liter nog iets achter op het Japanse meesterwerkje. En in de wetenschap dat Amerikaanse engineers de neiging hebben e.e.a. te overdimensioneren, vermoed ik dat daar dus nog wel wat rek in zit.

    Dan is het wachten op de eerste tuners die wél die motor van een supercharger of turbo’s gaan voorzien. Leuk!

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      30 augustus 2020 om 19:00

      @RRRobert: hij blijft vooral ver achter op de Italianen die met 458 speciale 6 jaar terug al op 135pk/L zaten.

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        30 augustus 2020 om 19:32

        @RRRobert: De prijs blijft ook ver achter dat klopt. Maar het feit dat de Corvette in de zelfde zin word genoemd als een Ferrari is al een prestatie op zich. ZO6 beloofd een spektakel te worden en dan moet ZR1/Zola nog komen.

        Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          30 augustus 2020 om 21:52

          @RobUSA: ok. Bmw had 18 jaar terug al +110pk per liter uit de M3 motor.

          Login om te reageren
          • RobUSA zegt

            31 augustus 2020 om 02:51

            @boomhauwer: Die pk per liter doet me helemaal niks anyways. Het gaat mij meer om totale pk’s, betrouwbaarheid, onderhoudskosten en aanschafkosten. 18 jaar geleden werd de M3 er gewoon finaal uitgereden door een C5 ZO6.

            Login om te reageren
            • 87sandyd zegt

              1 september 2020 om 08:52

              @RobUSA: tot er een bocht kwam…

              Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    30 augustus 2020 om 13:24

    Het zijn wonderlijke tijden aan het worden. Wie had ooit kunnen denken dat je bij Ferrari vergeefs aan zou kloppen voor een sportwagen met midscheepds geplaatste, atmosferische V8 met flatplane krukas, om dan naar Chevrolet doorverwezen te worden?

    Login om te reageren
  3. KEV9 zegt

    30 augustus 2020 om 13:56

    wat een beest van een auto is het geworden.. prachtig.

    Login om te reageren
  4. nissanfairladyz zegt

    30 augustus 2020 om 15:18

    Als we toch gaan pochen over toeren…. Mijn motor in mijn auto doet iets van richting de 18.000 toeren. Beat that !
    Hij heeft alleen maar 150pk en kan max 160km/u

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 augustus 2020 om 20:17

      @nissanfairladyz: ik heb een motor die stationair minder dan 300rpm draait en een maximaal koppel van meer dan 3500nm heeft. Beat that met je toerenmakertje!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        31 augustus 2020 om 10:11

        @lekbak: Scania R730 of een Volvo FH16 750?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          31 augustus 2020 om 16:07

          @dutchdriftking: nee, die draaien rond de 600rpm stationair. Het is een Skoda scheepsdiesel die een enorme 135pk levert bij 750rpm max. Maar door dat lage toerental is het koppel vrij groot.

          Wat overigens tevens bewijst dat koppel van de motor de meest onzinnige waarde is die er bestaat. Deze Skoda geeft gewoon hetzelfde resultaat als elke andere motor die 135pk levert, en zo’n andere motor levert hetzelfde koppel aan de schroef als de tandwielverhouding van de keerkoppeling correct is afgestemd op de motor (in dit geval 2:1 vertraging).

          Login om te reageren
    • tjorque zegt

      30 augustus 2020 om 22:16

      Wankelmotor?

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      31 augustus 2020 om 10:10

      @nissanfairladyz: Elektrisch?

      Login om te reageren
  5. dikdraak zegt

    30 augustus 2020 om 16:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 augustus 2020 om 17:32

      @dikdraak: online Autonieuws lees ik alleen Autoblog, vind Autoweek geen fijne website/app. Autovisie lees ik wel als tijdschrift, dan krijg je toch ander soort artikelen.

      Login om te reageren
  6. davido89 zegt

    30 augustus 2020 om 16:53

    Laat de z06 er alsjeblieft zo uitzien als de c8r. Waar ik de normale C8 mwah vind is de c8r een van de mooiste auto’s van dit moment.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      31 augustus 2020 om 19:08

      @davido89: ff aankloppen bij Prior Design of ze een kit kunnen produceren

      Login om te reageren
  7. R zegt

    30 augustus 2020 om 19:25

    Ik heb een smart Roadster gehad….0,7 liter en rond de 110 pk….niet verkeerd….maar ook niet echt snel….wel veel fun

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 augustus 2020 om 20:59

      Maar die heeft wel een turbo…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North