• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Nissan 400Z wordt géén hybride

Auteur: willeme, gepost 30 augustus 2020 om 10:02 – 23 Reacties

Nissan 400Z

Althans, de nieuwe Nissan 400Z zal er alleen met stoere mannen-aandrijving zijn.

Het is op dit moment een van de laatste puristische auto’s. We hebben het over de Nissan 370Z. Als jij een auto wil met een atmosferische motor voorin, achterwielaandrijving én een handbak, dan is de 370Z ongeveer de enige optie.

Zeldzame configuratie

Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals de Ford Mustang GT en diverse Morgans. Maar wat ooit de standaard was voor de Opel Kadett (C) en de Ford Escort (Mk1), is nu een buitengewoon zeldzame configuratie. Er wordt al jaren gesproken over de opvolger van de Nissan 370Z en dat komt mede doordat er héél erg veel tijd is om dat te doen.

Nissan 400Z

Het kwaad op wielen

De auto is namelijk al erg lang in productie, zonder dat er echt grote wijzigingen zijn doorgevoerd. Ja, behalve dan door de fiscus. Die ziet de 370Z als Het Kwaad Op Wielen, waardoor de auto enorm gestraft wordt door de BPM, wat de auto in Nederland onverkoopbaar maakt. Nissan zal wat aan de opvolger moeten doen om de commerciële kansen in Nederland te vergroten.

Nissan 400Z

Impopulair

Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Althans, het zal niet ver genoeg gaan. Dat laat Nissan weten aan het gerenommeerde Auto Express. Op dit moment moeten de Nissan 370Z en de Nissan GT-R vervangen worden. Omdat Nissan uit een zware periode komt, krijgen de belangrijke modellen voorrang. De crossovers dus. Logisch. Sportauto’s zijn extreem impopulair als business case: de ontwikkeling kost enorm veel geld en niemand koopt ze. Ze dienen voornamelijk als imagebuilder.

Nissan 400Z

Besparen

Nissan heeft een manier gevonden om geld te besparen. Ze gaan gewoon weer het oude FM-platform gebruiken. Dit klinkt erger dan het is. De eisen voor een sportwagen zijn min of meer hetzelfde. Nissan kan dan het model aan kleden met de nieuwste features en een compleet nieuw koetswerk en interieur. Daarbij is Nissan niet de enige die oude platforms gebruikt. De Ferrari F8 Tributo staat nog op de 458-basis. De huidige ‘nieuwe’ 992 is stiekem gewoon een 991 en de basis van de nu nog huidige Mercedes-Benz S-Klasse stamt uit 2005.

Impul

Nadeel

Nog een voordeel, de Nissan 400Z kan op deze wijze sneller op de markt komen. Het brengt wel een groot nadeel voor ons Nederlanders en mensen met een Nederlandse achtergrond. De kans op Fairlady Z met een (plug-in) hybride aandrijving is zeer gering. Daar werd in 2009 geen rekening mee gehouden en is niet mogelijk met het platform. Anderzijds zijn de benodigde accu’s veel te zwaar en dat past niet bij een sportief rijdende auto. Iets dat erg belangrijk is voor een Z-auto.

Nissan 400Z

400 pk

Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de Nissan ‘400Z’ een 3.0 V6 met twee turbo’s en zo’n 400 pk, vandaar ook de naam. Over die naam gesproken, het klinkt superlogisch. De opvolger van de 350 en 370 heet 400. Echter, het zou de eerste keer zijn dat een Z-model niet de cilinderinhoud weergeeft, maar het aantal paarden.

Nismo

2022

Of de auto naar Nederland komt, is allerminst zeker. Sterker nog: het is maar de vraag of de Nissan 400Z naar Europa komt. Nissan gaat zich meer focussen op de Chinese en Amerikaanse markt. Voor Europa gaat Nissan (nog) meer samenwerken met Renault en zich richten op elektrificatie. De Nissan 400Z staat gepland voor 2022. Mocht 400 pk te min zijn, is het goed om te weten dat een Nissan 480Z ook in de pijplijn zit.

Nismo

Ook interessant!

  • Deze Nissan Juke had eigenlijk een 400Z moeten zijn
  • Gelekte Nissan 400Z oogt best lekker
  • Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
    Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
  • Nieuwe Nissan Qashqai is helemaal officieel!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

370z, 400Z, Coupe, Infiniti, Nissan, v6, Video, z34, z35

Vorig bericht: « Motoren op een verlanglijstje
Volgend bericht: Corvette Z06 (C8) maakt net zoveel toeren als Honda S2000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    30 augustus 2020 om 10:43

    Een 480z ? Dan moet de nieuwe gtr echt weer spectaculair zijn.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      30 augustus 2020 om 11:35

      @rolov: kijk even naar de huidige 911 Turbo S en je weet welke richting de GT-R op zal gaan.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        30 augustus 2020 om 14:26

        @sr20det: die schijnt geniaal te zijn. Een mooie taak voor Nissan om die te verslaan

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          30 augustus 2020 om 15:41

          Nissan zou ook een Elektrische GT-R moeten bouwen, net als Porsche de Taycan heeft.

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      30 augustus 2020 om 13:04

      @rolov: Aangezien er 2 turbo’s op 400Z zitten denk ik dat een tuner er zelfs makkelijk een 500Z van kan maken.

      Login om te reageren
    • Mas zegt

      31 augustus 2020 om 07:02

      @rolov: mooie bak, maar ik ga toch voor de GT-R, donkerblauw model 2016?

      Login om te reageren
  2. cloverleaf zegt

    30 augustus 2020 om 10:50

    Misschien volgend jaar toch maar eens even een 370z Nismo op een trailertje zetten vanuit Duutsland. Heerlijk beest.

    Login om te reageren
  3. porker zegt

    30 augustus 2020 om 10:52

    Mooi is anders. Hoe rijdt het in vergelijking met een huidige 991 (even duur)

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 augustus 2020 om 10:59

      @porker: een stuk oncomfortabeler qua wegligging, wind- en bandengeruis.. wel een tof ding hoor..

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      30 augustus 2020 om 11:21

      @porker: ik heb niks over prijzen gelezen en een 370z is vanaf een €56000 nieuw. Daar krijg je nog geen Porsche voor..
      Het lijkt wel dat deze Nissan minder afschrijft dan de Porsche..

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        30 augustus 2020 om 11:44

        @pa045: euh, laatste nieuwprijs 370Z was EUR 115K..

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          30 augustus 2020 om 12:50

          @punicaoase: inderdaad.

          Login om te reageren
          • nissanfairladyz zegt

            30 augustus 2020 om 15:39

            Je vergat even CO2 he ? :D De 370z heeft een relatief oude motor, met veel uitstoot. Zoveel uitstoot zelfs dat een Porsche goedkoper is dan een Nissan 370z.

            Login om te reageren
  4. mcshine zegt

    30 augustus 2020 om 11:11

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • remkov zegt

      30 augustus 2020 om 11:39

      @mcshine: die worden van achteren geduwd..?

      Login om te reageren
    • mcshine zegt

      30 augustus 2020 om 13:17

      @mcshine: nutteloze bijdrage? Das pas hypocriet. Wel “prikken” in het blog zelf maar niet kunnen ontvangen?

      Het was niet op de man, en duidelijk niet serieus bedoeld.

      Login om te reageren
  5. imaginenl zegt

    30 augustus 2020 om 11:53

    Maak dan gewoon een leuke electro racer als de tesla roadster en je hebt een echte imago bouwer. Nu een ice sportwagen uitbrengen is een extreem slechte businesscase.

    Login om te reageren
    • pivavar zegt

      30 augustus 2020 om 12:38

      DE 350Z of de 350Z is sowieso veel te zwaar. Mooi afstudeerproject. Een 400Z waarbij de 400 staat voor het minder aantal kilo’s lijkt een beter vooruitzicht.

      Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      30 augustus 2020 om 15:36

      https://www.youtube.com/watch?v=ouOqWZM28Qw Ombouw van een 350Z met elektrische aandrijving van een Tesla.
      Heb zelf 7 jaar een 350z gehad, SUPER VEEL plezier van gehad. Mis hem echt heel erg. Wat een betrouwbare bak was dat zeg. Gekocht voor 13k met 70k kilometer. Verkocht voor 8k met 200k kilometer erop. Wat ging er stuk? Bobine van cilinder 2. Oehhhh spannend.

      Heb nu een vorm van een elektrische auto om geld te besparen. Wat wel veel geld koste aan de 350z was de wegenbelasting, benzine en de banden. Voor de rest een top auto. Echt leuke auto voor weinig geld, wel moet je goede cashflow hebben elke maand om de upkeeping kosten te kunnen betalen. Maar die zijn relatief stabiel, geen vreemde rare kosten zoals vele collega’s van mij met BMW’s e.d. En stock rijdt je een 335i eruit. De 335i kan je alleen ff chippen en dan ben je sneller..

      Stukje TOP techniek uit Japan. Zou wel een 350z, 370z of een “400z” willen die volledig elektrisch is. Gewoon een lekkere elektrische sport bak.

      Login om te reageren
  6. kennone zegt

    30 augustus 2020 om 14:22

    Yes!!??????

    Login om te reageren
  7. jwcroy82 zegt

    30 augustus 2020 om 17:32

    Om de commerciele kansen in nederland te vergroten ja dat zal nissan een worst wezen. Zo’n pislandje als nederland met z’n belastingklimaat, nissan zet z’n pijlen wel op belangrijke grote automarkten zoals de vs en china.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2020 om 10:19

    Als het nu weer eens een betere auto dan een Cayman is voor aanzienlijk minder geld…. Maar dat zal wel niet.

    Login om te reageren
  9. B00G1E zegt

    31 augustus 2020 om 17:27

    de 370Z is overigens in de VS nog steeds nieuw te krijgen, vanaf $30000. De Nismo begint bij $45k.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North