• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86

Auteur: ricardo, gepost 2 juni 2014 om 19:01 – 36 Reacties

Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86Afbeelding Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86

Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86
Over potente GT86’s gesproken. De Britse motorkietelaars van Cosworth geven de Japanner eindelijk het vermogen dat ‘ie verdient.

Cosworth sluit zich aan in het rijtje met illuster tuners dat over de GT86 is gegaan en komt met drie verschillende stages voor het 2.0-liter boxerblok in het vooronder van de coupé. Stage 1 (FA20) behelst een compleet nieuw uitlaatsysteem, dat in combinatie met een sportluchtfilter en een andere ECU van EcuTek 223 pk of 223 pk weet te leveren. Een milde stijging, maar wel een die je geheid gaat merken.

Cosworth brengt 385 pk naar de Toyota GT86

Stage 2 houdt in dat Cowsorth zijn magie loslaat op je GT86 en er een auto herrijst die 329 pk levert. Wat ze precies vij deze update uitvreten, is niet met ons gedeeld, maar dat er een compressor dan wel een turbo bij komt kijken, kan haast niet anders. Naast alle andere wijzigingen aan het blok en -hopelijk- de ophanging en remmerij. Stage 3 gaat nog iets verder en geeft de GT86 een vermogen van 385 pk.

Mm. 385 in een sportwagen met een leeggewicht van 1205 kg. Waarom maakt Toyota dit eigenlijk niet zelf?

Video: Toyota GT86 tuning door Cosworth

Ook interessant!

  • Toyota GR 86 officieel: meer pk's en motorinhoud!
  • Toyota Proace City Electric
    Toyota Proace City Electric is busje met 136 pk
  • Toyota MR2 komt terug met 400 pk!
  • HKS Toyota GR86
    HKS Toyota GR86 met dik 300 pk komt eraan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, gt86, Toyota, tuning, Video

Vorig bericht: « Productmanagers, maak deze auto’s voor ons [versie 2014]
Volgend bericht: Kijk hoe een Lotus Exige S de ‘Ring in 7:53 doet »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    2 juni 2014 om 19:07

    Leuk voor petjes met wat extra zakgeld

    Login om te reageren
  2. CBR600rr zegt

    2 juni 2014 om 19:11

    Ik had begrepen dat dat ding grippy als de neten is, dat extra vermogen zal het een leuker drift-apparaat in het droog maken…

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      2 juni 2014 om 19:18

      @CBR600rr: Juist het ontbreken van grip maakt hem zo leuk. Om dat te bewerkstelligen hebben ze de wielen van de Prius eronder geschroefd. Met een andere band/velgcombinatie is die grip wel terug te krijgen, maar wil je dat? Grip is boring. Dat heb ik ook tegen op deze setjes: het wordt dan weer een veel serieuzer apparaat dat de lolgrens opschuift.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      2 juni 2014 om 19:22

      @CBR600rr:
      De Toyota is juist niet zo “grippy als de nete”, die hebben ze bewust op ecorubber gezet om hem bij modale snelheden toch een vermakelijk rijgedrag te geven.

      Jammer dat er nog steeds journo’s bestaan die ervan uitgaan dat een auto per definitie beter wordt met meer vermogen. Juist auto’s als de GT86 en de MX5 bewijzen hun ongelijk, beide zijn prima speelkamaraadjes zonder acuut voor verkeersaso uitgemaakt te kunnen worden.

      Dus wat mij betreft, stage 1 en de uitlaat voor het geluid, die eventuele haardrogers mogen ze houden.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        2 juni 2014 om 19:58

        @tupperware: eens maar 200 pk is wel wat weinig voor deze,auto die 40k kost bij ons…

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          2 juni 2014 om 20:25

          @rolov:
          Dat is jouw mening, dat hij in België bijvoorbeeld 10K minder kost daar kan Toyota niets aan doen.
          Kijkend naar wat er voor dat geld hier te koop is vind ik het een goede deal, je krijgt immers een sportwagen voor de prijs van een hothatch.
          Op papier is zo’n hothatch sneller maar qua grinfactor komt dat wat mij betreft niet in de buurt van zo’n Toyobaru.

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            2 juni 2014 om 21:00

            @tupperware: lees mijn comment he: ik zeg ook bij ons. In de vs kost hij 25 k dollars. Dat is,een prachtprijs voor die auto. Voor Nederland helaas te weinig pk voor het geld. Ook al is het een fijne auto.

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              2 juni 2014 om 22:00

              @rolov:
              Tja, wijsheid komt met de jaren, nu bepaal jij of een auto zijn geld waard is op basis van PK per Euro, later als je groot bent doe je dat op pret per Euro..

              Login om te reageren
              • rolov zegt

                2 juni 2014 om 22:55

                @tupperware: hahaha dus jij denkt dat ik 15 ben? misschien moet je wat beter nadenken voor je wat neerkwakt. Er word nauwelijks een gt86 verkocht omdat wijsheid met de jaren komt? Of omdat iedereen zoals ik denk? als ze hier 20k zouden kosten waren ze goedkoper dan een fiesta st of abarth enz. Denk jij dat ze,dan wel verkocht zouden worden? Ik denk van wel. Maar goed,wijsheid komt met de jaren… Dan ben jij zeker 12?

              • tupperware zegt

                2 juni 2014 om 23:48

                @rolov:
                Je conclusie rammelt aan alle kanten, sportwagens worden sowieso weinig verkocht omdat de meeste mensen geen geld hebben om hem als tweede auto aan te schaffen of ze hebben een praktische auto nodig vanwege het gezin.
                Ook de GTI’s van deze wereld worden hier maar mondjesmaat verkocht, iedereen vindt ze leuk maar slechts een enkeling koopt ze echt. De Nederlander rijdt nu eenmaal graag muesli.

                Dus ook als zo’n ding hier 20K kost ga je ze niet op elke straathoek tegenkomen, al is het maar vanwege de door mij aangedragen redenen en de runningcosts.

              • rolov zegt

                3 juni 2014 om 06:48

                @tupperware: kom je wel eens buiten? Ik wordt bij mij in utrecht doodgegooid met gti’s. En voor 20k had ik er een voor de deur staan, dat kan ik je vertellen. Jou verhaal rammelt. Niemand legt 40 k neer voor die auto als,er snellere opties zijn. Dan moet je een liefhebber zijn. En te veel betalen voor iets alleen omdat je fan van Toyota bent daar hebben veel mensen het geld niet voor. Heel spijtig voor ons en toyota is dat wij geen auto vriendelijk land zijn.

              • tupperware zegt

                3 juni 2014 om 13:14

                @rolov:
                Jammer dat je jouw mening als wetmatigheid beschouwd, op elke 100 bluemotions wordt er hooguit 1 GTi verkocht. Dat kan ik helaas voor jouw niet leuker maken. Dat je meer GTi’s ziet dan GT86’s zou misschien kunnen komen door het simpele feit dat ze al 30 jaar GTi’s verkopen en pas 2 jaar GT86’s.
                Om mijn stelling wat te verduidelijken, een Elise kost in de basis meer en moet het met 136 en vroeger met slechts 118PK doen en dat weerhield nieman ervan om zo’n ding aan te schaffen.
                Dus ja liefhebbers bestaan en ze kopen nog auto’s ook..

              • rolov zegt

                3 juni 2014 om 16:55

                @tupperware: ahjah een elise… Kan je ook vergelijken met een.gt86 ja. Je probeert zo gesmeerd over te komen maar je komt steeds met van die kromme vergelijkingen of je leest slecht. Dus ik.lees nu in jou redenatie dat over 30 jaar er minstens zoveel gt86 rijden.als gti’s? je hebt gelijk pik. Wat zei je ook al weer? Wijsheid komt met de jaren? Jah

      • stephane8200 zegt

        3 juni 2014 om 00:08

        @tupperware: Ben ik weer ;) Heb de GT86 op Zolder gereden op Pilot Sport 2’s – dus niet de eco-meuk. Auto is inderdaad heerlijk beweeglijk, misschien zelfs beetje nerveus. Fijn ding om mee te sturen in ieder geval al vond ik wel dat het vermogen achterbleef bij wat de auto aan kon.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          3 juni 2014 om 09:20

          @stephane8200:
          Op het circuit is het natuurlijk een ander verhaal en zoals je aangeeft zaten en Pilot sports onder. De situatie die ik schets is voor gewoon dagelijks straat gebruik.
          Mijn probleem met auto’s met veel vermogen en veel grip is dat ze op straat minder beleving en spanning geven als je niet de mongool uithangt.
          Dat hij op het circuit vermakelijker wordt met 300+ pk’s neem ik zonder weerwoord van je aan.

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            3 juni 2014 om 10:52

            @tupperware: ik onderschrijf jouw stelling op straat. Heb nu ook een MX5je erbij en dat is gewoon leuk speelgoed met niet te veel vermogen.

            Login om te reageren
  3. CBR600rr zegt

    2 juni 2014 om 19:20

    Ik heb altijd het idee dat de balans tussen grip en vermogen 1:1 moet zijn. Bij dit ding is grip 2 en vermogen 1, door dat vermogen een beetje op te pompen kan je hem wat makkelijker laten glijden :-). Totaal gebrek aan grip is ook niet leuk, sneeuwdriften gaat behoorlijk snel vervelen als je een M5 onder je kont hebt ;-)

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      2 juni 2014 om 20:54

      @cbr600rr: juist 2:1, prius wielen redelijk vermogen dus plezier bij een lage snelheid.

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      2 juni 2014 om 22:31

      @cbr600rr: klopt, de auto heeft minimaal 50 pk extra nodig om leuk te spelen. Nu kun je alleen driften door eerst flink met het gewicht te spelen. Ook leuk maar je moet er teveel voor doen. Je moet er echt even ‘voor gaan zitten’ nu. Je zou soms ook gewoon alleen een dotje gas willen geven zonder actief je best te moeten doen. Maar vooral de acceleratie is van deze auto gewoon een teleurstelling. 50 pk zou al een hoop schelen.

      Login om te reageren
      • utr1984 zegt

        3 juni 2014 om 11:43

        @jmeverts: op elke rotonde of bocht kun je dwars dus wat jij zegt valt best mee…

        Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    2 juni 2014 om 19:24

    Hoe ik hetgeen begrijp wat op de site van Cosworth staat is: stage 3 geeft 325 pk. 385 is voorbehouden aan een circuitvariant.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      2 juni 2014 om 20:55

      @rotarypowah: ik geloof dat beiden nog niet beschikbaar zijn.

      Login om te reageren
  5. turbotoll zegt

    2 juni 2014 om 19:40

    Volgens Totota zou er geen ruimte zijn onder de motorkap voor een turbostsyeem…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      2 juni 2014 om 21:21

      @turbotoll: dat riep nissan ook bij de introductie van de GTR

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        2 juni 2014 om 21:34

        @rolov: daar zitten er toch al twee, of één, weet ik het? Dacht je dat ie atmosferisch was??

        Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        2 juni 2014 om 21:44

        @rolov:

        Nissan riep dat de GT-R niet te tunen was door een onkraakbare ECU.
        Turbo’s had ie natuurlijk altijd al.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          2 juni 2014 om 22:57

          @carmasterr: nissan riep dat er niet genoeg ruimte Was om grotere turbo’s en intercoolers in te hangen. En om hem door te tunen idd.

          Login om te reageren
  6. biohazardracer zegt

    2 juni 2014 om 19:47

    Goh het filmpje is ook zeer bijzonder.

    Login om te reageren
  7. rotarypowah zegt

    2 juni 2014 om 20:12

    “een andere ECU van EcuTek 223 pk of 223 pk weet te leveren”

    230 zal die laatste 223 moeten zijn?

    Login om te reageren
  8. f1l1p zegt

    2 juni 2014 om 21:16

    Toyota maakt dit speeltje niet zelf omdat: Emissienormen !!

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    2 juni 2014 om 21:57

    Lekker! Bij een Stage 2 incluis uiterlijke tuning als op het plaatje, wordt het net een beetje een kleinere Supra. I like!

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      2 juni 2014 om 21:58

      @toyotafortuner: + al ergens

      Login om te reageren
  10. tvr1974 zegt

    2 juni 2014 om 22:25

    Begrijp sommige reacties niet; alsof een STI / EVO oid niet leuk kan zijn?? Ik kon en kan er iig nog steeds heel veel lol meehebben.. Mijn laatste STI had ca 350pk, bakken grip en ik reed de nschleife onder de 9 min.. Dus hoezo geen lol?

    Login om te reageren
  11. qriss zegt

    2 juni 2014 om 22:53

    Grappig dat Cosworth als allerlaatste met een veel te overpriced pakket komt voor deze auto, terwijl merken als HKS al lang pakketten voor minder geld aanbieden waarmee hetzelfde bereikt wordt… Maar dat komt dan weer niet in het nieuws

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    2 juni 2014 om 23:31

    Jullie praten altijd maar over de GT86 alsof de BRZ niet bestaat maar hiervoor heb je allemaal hetzelfde voorhanden hoor

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    2 juni 2014 om 23:43

    230 is genoeg, leuke bak voor als de kinders eruit zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North