Die zagen ze niet aankomen.. Ahum.
Volgens de puristen is het heligschennis, volgens de marketeers is het een garantie voor verkopen. We hebben het natuurlijk over SUV’s van luxemerken, of fabrikanten van sportauto’s. Het is nu eenmaal waar de markt om vraagt en de meeste merken plukken daar de vruchten van. Behalve bij Lotus natuurlijk. Dat merk voldoet perfect aan de wens van de puristen. Het nadeel van puristen: het zijn geen klanten. Puristen blijven rondtuffen in hun BMW 318i van 30 jaar oud (“dat waren nog échte auto’s”) of vechten tegen roestspoken in hun Alfa Romeo 156.
Van alle merken is Rolls-Royce er pas heel erg laat bijgekomen. Dat is best vreemd, want een SUV past eigenlijk best goed bij het merk: een Rolls-Royce is enorm groot, enorm luxe, voorzien van een gigantische motor en extreem comfortabel. Daar voldoet de Cullinan echt aan. Het is dus gewoon een echte Rolls-Royce, maar dan eentje die daadwerkelijk voor aantallen moest gaan zorgen. Gebeurt dat ook een beetje?
Jazeker, de auto is pas aan het einde van 2018 in productie gegaan, dus in dat jaar heeft de auto nog geen potten kunnen breken. In gesprek met Automotive News laat Martin Fritsches van Rolls Royce USA weten dat het heel erg goed gaat met de orders. Sterker nog, als je nu bestelt (voor 415.225 euro) mag je blij zijn dat je hem aan het einde van de zomer op de inrit hebt staan. De fabriek in Goodwood, Engeland heeft al 200 mensen moeten aannemen om voldoende Cullinans te kunnen bouwen. Daarnaast zorgt de Cullinan niet alleen voor nieuwe orders, maar ook voor nieuwe klanten. Zo is de gemiddelde klant nu veel jonger dan de traditionele Rolls-Royce klant. Ook is de Cullinan erg populair onder vrouwelijke klanten.
Fritsches laat echter weten dat ook bestaande klanten er een Cullinan bij bestellen. Voorheen moesten zij het doen met een amechtige Bentley Bentayga of Range Rover, maar nu is er ook een alternatief bij Rolls-Royce. Exacte cijfers zijn (nog) niet bekend gemaakt, maar de Cullinan zal ervoor zorgen dat 2019 nóg succesvoller verloopt dan het al niet kinderachtige 2018. Toen werden er 4.107 Rolls-Royces verkocht.
toch ff gauw bestellen voor die Brexit
@flippiez06: want?
@rulefollower: geen moeilijke vragen stellen hé
@rulefollower: Omdat bij een hard brexit de importtarieven voor auto’s zullen terugvallen op de WTO tarieven, dwz 10% i.p.v. 0%?
@emmanuelwildiers: lekker belangrijk als je zo dik in de pegels zit.
@hotze: Dan heb je duidelijk nog niet vaak zaken gedaan met miljonairs. Als de meesten onder hen ergens ook maar 1 euro kosten of belastingen kunnen uitsparen dan zullen ze het doen. Het is vaak net die mentaliteit die ervoor heeft gezorgd dat ze überhaupt miljonairs zijn geworden
@emmanuelwildiers: euro’s besparen doen huisvrouwen ook; daar zijn er weinig miljonair van geworden ? ik bedoel: mij zou ’t niet boeien als geld geen rol speelt.
Verrassend. Dit had ik ab so luit niet verwacht. Vooral omdat het natuurlijk ook DE reden was om een SUV te gaan bouwen.. Zo werkt dat nou eenmaal. Alle principes vervallen zodra de kassa kan rinkelen.
@rikus: ab so luit? Man man man..
@rikus: Noem een fabrikant met wat jij noemt “principes”.
@lotuselises2: Saab, Rover, Lancia…
@svenska_aeroplan_ab: Nou dat zijn 3 merken die lekker gaan…
@ippy: saab die bestaat al niet meer moe je nagaan
@iliaselm02: die andere twee nog wel dan?
@svenska_aeroplan_ab: oeff
@svenska_aeroplan_ab: Saab, rover, Lancia ???
Wat te denken van Subaru = boxer, AWD, eyesight
Dat is tenminste nog een “levend” automerk zonder compromise…
@lotuselises2: Het was meer een algemene stelling.
@lotuselises2: lotus, donkervoort, volvo.
@thijsj: Lotus – hoewel ik het een geweldig merk vind, heb er zelf ook een – gaat een SUV bouwen en een groot gedeelte van de productie outsourcen naar China. Merkwaarden?
Volvo is al van de diesel afgestapt en de brandstof motor gaat op korte termijn ook vervangen worden door Hybrids of volledig elektrisch.
Donkervoort, tja die misschien wel.
@lotuselises2: Volkswagen
We zullen onze Europese klankten NOOIT compenseren voor het door ons veroorzaakte waardeverlies ?
@lotuselises2: Lotus/McLaren?!
@ghost: Lotus – hoewel ik het een geweldig merk vind, heb er zelf ook een – gaat een SUV bouwen en een groot gedeelte van de productie outsourcen naar China. Merkwaarden?
McLaren, daar heb je een punt
@lotuselises2: komt door die spleetogen. Ze stonden altijd voor principes, net als TVR.
@rikus: het lijkt net een commercieel bedrijf he
@rikus: en hoe… 415k! Daar moet ik gvd een jaar voor werken!! ?
Hey kijk nou, echte knoppen om aan te draaien! Geen idioot dictatorisch touchscreen…top auto dit!
@vantagev8: Aangezien dat spul uit de schappen van BMW komt zal het scherm vast ook wel aanraakgevoelig zijn. Gelukkig laten ze je de keuze.
@vantagev8: Ja maar dit is dan ook wel een beetje de Rolls Royce onder SUV’s he.
Snap niet wat mensen zien in de SUV’jes maar goed ieder zijn smaak. Ik vind er niks aan.
@ghost:
Oké, nouja kijk ik heb dus zelf een nieuwe 5008 in bestelling staan. Niet persé omdat ik een SUV wil, maar omdat ik een auto met minimaal 6 zitplaatsen nodig heb. Dusja, even reëel, wat is het alternatief als je geen SUV wil? BMW 2 serie Gran Tourer, Citroën C4, of de Renault Espace. Volgens mij is dat allemaal ook niet wat je wil, die Espace is nog wel gaaf maar ja, qua rijden beviel hij me minder.
Dusja, ik ga in een SUV rijden, maar meer omdat je gewoon niet veel keus hebt.
Verder zijn er gewoon een hoop hippe SUVjes zoals de T Roc enzo, die voegen niks toe ten opzichte van een Golf, maarja, als jij 27 bent en je mag een auto leasen, doe dan toch maar die hippe T Roc in plaats van die uitgezakte ouwelullen Golf.
Weetjewel.
@stationcar: Ik geef toe dat ik VW niet zo volg verder maar is zo’n Troc niet meer ouwe lullen dan een Golf?
@tstile: Het is een Golf Plus voor senioren in de ontkenningsfase.
De Golf wordt eerder met andere bevolkingsgroepen geassocieerd.
@karhengst: qua binnenruimte eerder een Polo.
@stationcar: gefeliciteerd mooie Auto
hier een wel grappige test
@stationcar: ik snap volledig wat je zegt maar met alle respect, en ik snap dat men het zo bestempeld maar een 5008 is imo geen SUV. Dan zie ik toch de Q5/Q7/Cayman/Cayenne/Touareg/Urus/Cullinan/Levante/Etc. Voor mij.
Overigens heb je mij ook aan het denken gezet ja, met 6 is het aanbod best wel ruk, een Tesla heeft natuurlijk een 7-Zitter maar is veeeeels te duur tov je huidige keuze. Volvo V90 ws zelfde verhaal?! 6 mensen ruimte is wel echt een dingetje..maar goed bovenal, leuke keuze denk ik! En veel plezier ermee, wanneer krijg je hem geleverd naar verwachting?
@ghost:
Begin juni pas, ik moest zonodig de meest dure en volgehangen versie hebben en dan loopt de levertijd op. Afzien… ??
Wat betreft de Volvo, is inderdaad duurder maar was wel bereikbaar, alleen qua uitstraling mij een beetje te poenerig.
Maar een echte SUV is de 5008 uiteraard niet nee, maar een mpv is het ook niet, dus dan noem ik hem toch maar suv…
Ookal is het eugenlijk daar voor bedoeld, maar een RR Cullinan half in het water rijden ziet er raar uit. Ik vind het wel een mooie wagen tho.
Smaken verschillen maar hadden ze ‘m niet wat mooier kunnen maken? Range Rover en dan met name de Velar zijn bijvoorbeeld oogbalverschrompelend mooi. Ik vind dit weer zo’n omgevallen telefooncel zoals de Outlander.
@lippie: velar ziet er ook raar uit, te plat. Een gewone Range rover is de mooiste suv. Deze is wel een goede tweede plek
Iemand een idee of het radiatorrooster nog van hoogwaardig materiaal is vervaardigt.
Zo’n Cullinlulan is eigenlijk maar een kleintje als je ‘m zo naast die Phantom ziet staan…
@pomoek: het artikel zegt ook dat de wagen populair is bij de dames. Het is dus een boodschappenwagentje.
Het valt me nu eigenlijk pas op hoe belachelijk ouderwets hij eruit ziet, het lijkt een soortvan strakke rechte coachbuilt op basis van de range rover, en als je bij de voorkant komt zijn de koplampen best groot en verzonken en het bumperwerk lijkt ouderwets en druk, zoals bij de eerste X5 en cayenne
@ytrewq: ’t is gewoon een hele luxe Londen taxi. Bij Rolls Royce is het nog steeds grotendeels ‘vorm volgt functie’, en ze komen er nog mee weg ook.
Ben benieuwd wanneer we de eerste zien rijden met caravan of boedelbak er achter. Die trekhaak moet toch gebruikt worden.
@thomasthomas: Zal wel eerder een paarden of boottrailer zijn.
En ondertussen gaat de uitvinder van het segment (Range Rover) ten onder….
Die suicide doors staan niet op n suv.
In Keulen heb ik een witte zien rijden. En ik was niet positief verrast. Het leek wel op een gepimpte ford transit
@alloallo: Heb jij ook last van!
Hij wordt steeds minder lelijk
Bumperlier, liftkitje, roofrack met een paar verstralers en grove terreinbanden erop maakt hem
af.
Oprit!