Filthy Rich: niemand koopt een standaard Cullinan

Auteur: , 29 Reacties

I got the bag, tell a friend.

Filthy Rich: niemand koopt een standaard Cullinan

Rolls-Royce is zo krachtig, zelfverzekerd en eigenzinnig dat het kan doen en laten wat het wil. Niet onlogisch, want het merk heeft de statistieken om een houding als deze te onderbouwen en dus kan het daarin alsmaar verder doorslaan. Terwijl het meerendeel van de autofabrikanten zich op allerlei manieren moet aanpassen om niet kopje onder te gaan, blijft Rolls-Royce zijn eigen weg volgen. En verdulleme, het gaat beter en beter.

De ultraluxe Britse autofabrikant merkt dat zijn klanten helemaal weg zijn van personaliseren en hierom investeert het als een malle in zijn bespoke-afdeling. Alleen al in 2018 nam het voor deze bedrijfstak 100 nieuwe mensen aan. Als gevolg hiervan is het personeelsbestand gegroeid naar ongeveer 1.900 medewerkers.

Rolls-Royce springt natuurlijk niet zomaar op een trend zonder van tevoren goed te overwegen of het wel de juiste stap is voor het bedrijf. Het moge duidelijk zijn dat de Britten absoluut geen fouten hebben gemaakt op dit gebied. Waar in 2016 “slechts” 80 procent van de nieuwe auto’s gepersonaliseerd werden, bedroeg het aantal afgelopen jaar ruim 90 procent. Twee modellen staken met kop en schouders boven de rest van het gamma uit. De nieuwe Phantom met een prijs van ruim vijf ton werd door een ontzagwekkende 99 procent van de kopers gepersonaliseerd. Echter, met de goedkopere Cullinan had Rolls-Royce een voltreffer in handen: iedereen die de gloednieuwe SUV van het merk tot op heden kocht, liet hem eerst door de bespoke-afdeling onder handen nemen.

Het is volgens de CEO van Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, geen verrassing dat men massaal voor Bespoke heeft gekozen. Tegenover Bloomberg vertelde de Duitser het volgende: “Customers are increasingly intrigued by all the possibilities we can offer—they want to put their own personal signature on the product. This is super important for us selling extraordinary objects of this caliber.

Hoe triomfantelijk het verhaal voor Rolls-Royce ook mag zijn, we moeten er een kleine kanttekening bij plaatsen. De ultraluxe SUV is tot op heden pas enkele keren geleverd. Pas dit jaar moet de Cullinan in grotere getallen bij de klanten terechtkomen. Naar verwachting komt de distributie in het derde kwartaal pas écht op gang. Daarna zullen we een nog beter beeld krijgen van de manier waarop Cullinan-kopers hun auto samenstellen.



29 reacties

Misschien dat ze em liever origineel houden ..
@lincoln:
Origineel voor *** rijden. Je moet er maar tonnen voor over hebben.
Dus als je echt uniek wil zijn, koop een standaard Cullinan.
@e34m5touring: Dan koop je er helemaal geen!
Dan vraag ik me af wanneer het echt bespoke is. Een contrasterend stiksel ik een niet-standaard kleur is misschien al voldoende om in de statistieken opgenomen te worden, maar erg diepgaand is dat natuurlijk niet.
@henk123456: precies, waar stopt de optielijst en gaat de bespoke afdeling verder….
@henk123456: bij BMW ben je al individual bezig met een ander kleurtje interieurverlichting oid, zo wordt het wel heel makkelijk idd.
Ik poep liever in mijn handen en applaudisseer dan dat ik zoveel geld moet uitgeven aan zo een draak van een automobiel
@duckmefaddy: Klinkt plausibel, een tonnenhoge schuld of in handen klappen met poep. Makkelijke keuze.
Mocht je hier ooit in rijden, laat dan nog eens weten wat je er echt van vindt.
@evdw: ik verwacht een vergelijkbare ervaring als crocs:
Voelt heerlijk, blijft honds lelijk
@evdw:
Ahaa dus als je het geld niet hebt om dit te betalen dan mag je er ook geen imo grappige mening over hebben? Wat zal het stil worden op AB..
@generaalalfa: Natuurlijk mag. Je trekt vreemde conclusies.
@evdw: “klinkt plausibel een tonnen hoge schuld of ……”

Jij maakt de aanname dat Duckme het sowieso niet kan betalen. Nu weet ik 100% zeker dat er hier een aantal reageerders zijn die dat dus wel kunnen. En misschien is Duckme er wel eentje van..

Daarom lijkt het er op dat je iemand zijn grapje niet gunt. Want jij vond het grapje niet leuk en hebt liever dat duckme pas reageert wanneer hij er in heeft gereden.

Zo genoeg uitleg waarom ik jou aanname niet grappig vind?
@generaalalfa: Ja ruim voldoende. En weer blijkt dat je niet goed gelezen hebt.
Jij trekt de conclusie dat ik vind dat men geen mening over een auto mag hebben als men er niet in gereden heeft. En dat is niet juist.
Als ik zoveel geld had om een Cullinan te kopen en op te dirken, liet ik liever iets bouwen door een Italiaanse carrosseriebouwer of VDL.
@utregcity: Ga maar naar Italië dan, bij VDL hebben ze het te druk met staken.
@phaeton: en met zuipen en coke snuiven
@cloverleaf: Je vergeet hoeren neuken, doen ze ook graag.
🎼hoeren neuken, nooit meer werken🎼 tralala, tralala
Wie zo’n auto kan kopen kan ook gerust wat extra opties nemen. Waar al die comotie vandaan?
@tjongejongen: wie koopt ooit het standaard model? (Bijna) iedereen neemt wel iets van opties oid op zijn auto
@lekkerlinksrijden: Dat valt niet in de categorie ‘bespoke’. Daar gaat het bv. om aparte kleuren leer die gematcht zijn met de handtas van je vrouw of je overleden hond etc.
@jeroen13: koptekst staat “standaard”
@lekkerlinksrijden: ja klopt, maar zo letterlijk is het niet bedoeld
@lekkerlinksrijden: Dat klopt, maar we hebben het hier nu over de RR. Een optie kan evenveel kosten als een saloon.
Persbericht van heb ik jou daar. Ben benieuwd naar de Bespoke cijfers uit 2004. Dat lag zeker op 5%? Aanbod creëert vraag, als je een auto alleen in grijs en zwart aanbiedt ga je gauw naar 90%.
@phaeton: dan heb je het over de kleuren die Cito standaard in de showroom heeft? Daar zit geen kleur in, alles altijd alleen maar zwart en grijs, je zou er depri van worden.
Zou een LPG-tank ook bespoke zijn?
Als je klanten het anders willen dan dat je het aanbiedt dan bied je het eigenlijk niet het juiste aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).