Komt er nu nog een submerk voor Cupra?
Oh, wat waren we toch sceptisch met zijn allen. Seat ging Cupra zelfstandig als merk positioneren. Daarbij koos men een Tribal-logo dat ID&T hoogstwaarschijnlijk heeft afgewezen en een tot 300 pk opgefokte Ateca.
Nu zijn we een paar jaar verder en zijn de kaarten heel erg anders geschud. Cupra is nu een serieus en volwassen merk met een range aan (voornamelijk) geëlektrificeerde modellen. Naast snelle versies van bestaande Seats (Leon) zijn er ook modellen specifiek voor Cupra, zoals de Born en Formentor. Daar komt dan binnenkort de Tavascan bij.
Nog een submerk voor Cupra
De Tavascan is een elektrische crossover. Zie het model als het Spaanse zusje van de Volkswagen ID5 en Skoda Enyaq Coupé. Die Cupra Tavascan ziet er erg strak uit en lijkt daadwerkelijk iets sportiever te gaan worden dan de – op het dynamische vlak teleurstellende – Skoda en Volkswagen.
Maar de Tavascan gaat verkocht worden onder een eigen submerk. Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Althans, er komt nóg een nieuw automerk van Volkswagen. Dat nieuwe merk moet in China jonge mensen gaan aanspreken.
Het merk gaat zetelen in de provincie van Anhui. Zowel het hoofdkantoor als de fabriek komt daar. Het nog te introduceren submerk gaat concurreren met de nieuwere Chinese automerken.
De redenering erachter is en beetje omslachtig. Cupra bestaat niet in China en volgens de Duitse publicatie is het veel te kostbaar om een nieuw merk te lanceren. Maar een nieuw submerk is dan weer geen probleem. Wellicht dat ze kiezen voor en bestaand submerk?
China
Nu heeft Volkswagen al wat ervaring op de Chinese markt. De Duitsers verkocht al in de jaren ’90 auto’s. Ook is er een Chinees budgetmerk van Volkswagen, Jetta genaamd. Nee, die bouwen geen Golf sedans, maar compacte voordelige Volkswagens. Als je de Jetta-modellen bekijkt, kan het zijn dat ze ergens bekend van voorkomen:
Onze gok: ze gaan de Tavascan als Jetta ‘vermarkten’ voor een ‘jong en dynamisch’ publiek. Dat submerk zit een beetje in een ’tafellaken en servet’-situatie. Het merk heeft de afgelopen jaren hard aan de weg getimmerd, maar ze hebben slechts een marktaandeel van 0,85% weten te realiseren. Echter, de Chinese markt is dermate groot dat er alsnog 178.100 Jetta’s werden verkocht.
Via: Carscoops
Meer lezen? Dit zijn 12 snelle C-segmentsedans op een rij!
Edge zegt
Als je ziet wat daar allemaal bij komt kijken… In de grille staat CUPRA, dus daar moet wat aan gedaan worden. Op het bovenste stuk van de voorbumper vinden we een deels verzonken Cupra logo, die moet vervangen worden. Het gedeelte van de lichtstrip dat over de kofferbak loopt moet ook aangepast worden want daar zit datzelfde Cupra-logo in verwerkt. De kunststof kap op het stuur moet opnieuw ontworpen worden vanwege het Cupra logo, de drive mode selector bevat een Cupra logo. Op de instaplijsten staat ongetwijfeld ook nog ergens Cupra. Dat moet je dus allemaal gaan aanpassen naar Jetta.
Is het dan niet makkelijker en vooral goedkoper om gewoon wat Cupra logo’s naar de Volkswagen/Jetta dealers te sturen zodat ze hun Tavascan-hoekje leuk kunnen inrichten? Foldertjes vertalen en klaar is Kees.
meetsysteem zegt
Het Jetta beeldmerk is ook min of meer driehoekig; een gestileerde J. Lijkt wel op het oude Dacia exemplaar waarvan een stukje mist dus is het vast wel in het design te frutten. Hé, ik kom op een idee…Europa…Dacia…🤓
herve11f zegt
Is Seat misschien een suggestie?
harrie zegt
Cupla?
BRuud zegt
‘Yo, it’s your boy X to the Z. I heard you like sub-merk, so we’ve put a sub-merk on your sub-merk’