
Dacia is unaniem cool en met de Hipster heeft het zichzelf overtroffen.
Het uiterlijk zal niet iedereen aanstaan en misschien maakt dat deze auto nou juist zo gedurfd en stoer. Terwijl andere merken hun elektrische modellen steeds groter en zwaarder lijken te maken, komt Dacia met het tegenovergestelde in vorm van de Hipster. Het idee: klein, licht, slim en betaalbaar in een geinige verpakking.
Back to basics
Dacia stelt een terechte vraag: wat is nou eigenlijk echt nodig voor dagelijkse mobiliteit? De Hipster Concept is een autootje van slechts drie meter lang, 1,53 meter hoog en 1,55 meter breed. Toch biedt hij vier volwaardige zitplaatsen en een bagageruimte die varieert van 70 tot maar liefst 500 liter. Dat is knap in zo’n formaat.

Het concept is 20 procent lichter dan de Dacia Spring, momenteel Dacia’s goedkoopste EV. Het merk noemt geen concrete cijfers met betrekking tot de range, maar wijst erop dat de gemiddelde Franse automobilist minder dan 40 kilometer per dag rijdt. En dus zou je met twee keer laden in de week dit soort ritten moeten kunnen doen. Kortom, de range is echt beperkt dus.
Qua design is de Dacia Hipster lekker uitgesproken. Het is letterlijk een blok op wielen, zonder overhang voor of achter. De voorkant is strak en horizontaal, met smalle koplampen die een mix van serieuze en vriendelijke uitstraling geven. Aan de achterkant opent de klep in twee delen, en de achterlichten zitten slim achter het glas verwerkt. Het lijkt net een auto van LEGO of iets dergelijks.

Interieur
De Hipster heeft maar één carrosseriekleur en slechts drie gespoten delen. De rest is robuust kunststof. De portiergrepen zijn vervangen door een simpele trekband. In het interieur gaat de eenvoud verder.

De voorstoelen vormen een doorlopende bank en de verticale ruiten en steile voorruit moeten ervoor zorgen dat het niet zo claustrofobisch klein is aan boord. Er is geen infotainmentscherm, maar een smartphonehouder. Jouw telefoon fungeert als sleutel, navigatie en muzieksysteem via een draagbare Bluetooth-speaker.







De Dacia Hipster is nog een concept. Dus de vraag is in hoeverre dit zo op de markt komt. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Opel Rocks-e, is dit geen brommobiel. De Dacia moet een échte compacte volwaardige auto voorstellen. Nou, kom maar door.





Ha! Een crossover tussen een net-wel-net-niet brommobiel en een mini-mpv.
Geestelijk opvolger van de 2cv?
Als deze niet duurder is dan de Spring, dan mag-ie hier op de oprit komen!
Dus over 15-20 jaar moet je eerst een – dan – antieke telefoon kopen voordat je dit vehikel in beweging krijgt.
Waarom zou een nieuwe telefoon over 15 jaar niet een digitale sleutel standaard van nu kunnen ondersteunen?
Diahatsu Move, is that you?
Het ziet er best aardig uit, alleen: als ik lees dat de breedte slechts 1,55 meter is met tóch vier ‘volwaardige’ zitplaatsen, zet ik daar toch mijn vraagtekens bij. Zowel qua binnenruimte als veiligheid moeten er hier dan drastische concessies worden gedaan. Ik heb ter vergelijking ff mijn bureaustoel opgemeten, die is 65 cm breed, gemeten aan de buitenzijden van de armsteunen.
Het wordt vermoedelijk een soort schouder aan schouder, zoals in een Deux Cheveaux 🙂
Veel Japanners zoals een suzuki samurai waren vroeger ook maar zo breed. En akkoord, de deuren zullen nu dikker zijn met de huidige veiligheidseisen maar je hebt ook geen lompe middentunnel nodig (geen versnellingspook enzovoort) in zo’n elektrisch koekenblik.
Ik vind het wel een geinig ding om te zien.
Dacia zag de Citroen Oli concept en dacht “Dat kunnen wij ook!”?
Maar wel geinig. Dit soort kleine, lichte auto’s vind ik veel interessanter dan de zoveelste hypercar met 3498pk en 100000nm koppel die er toch nooit gaat komen.
Qua dat laatste : roerend mee eensch !
Ik vind het een tof ding! Begin steeds meer dit soort eenvoud in de autowereld te waarderen. +1
Denk dat er best een markt voor is mits de prijzen betaalbaar zijn.
Gezien de eisen(EU) voor veiligheid in lagere klasses versoepeld gaan worden verwacht ik meer van dit soort auto’s. Beetje Kei car. Laat ze maar komen.
Liefst zou ik de Audi A2 willen zien. Elektrisch. Of hybride.
Als we inderdaad Keicar regels krijgen dan kon dit wel eens een succes worden. En laten we eerlijk zijn, het is toch gewoon een goed idee? Veiliger dan een bakfiets, minder vervuilend en minder ruimte dan een echte auto. Heel geschikt als tweede auto in een gezin. Nu nog onder de 10.000 euro uitbrengen en je hebt een hit.
Gaaf ding. Dit is Smart 2.0. Uitbrengen en ongetwijfeld een hit.
Zalig!
Een onwijs leuke auto. Tof interieur ook. Eigenlijk is dit meer Panda dan de Fiat Panda.
Ik hoop dat ze ‘m zo uitbrengen.