De Dakar heeft wederom een leven geëist.
Vorig weekend gaven we je al een voorproefje van de Dakar rally van dit jaar. Voor het eerst vindt het geesteskind van Thierry Sabine dit jaar zijn weg naar het pittoreske Saoedie Arabië. Het beloofde weer een uitputtingsslag te worden voor mens en machine zoals altijd, maar sinds de rit van gisteren heeft die term een nare bijsmaak te pakken. Motor coureur Paulo Gonçalves kwam namelijk na 276 kilometer ten val en is naar wij inmiddels weten uiteindelijk overleden aan zijn verwondingen.
Gonçalves was 40 jaar oud en een ervaren rot in de rally. In 2015 haalde hij zijn beste resultaat in het eindklassement met een tweede plaats achter Marc Coma. Het is zeker niet de eerste keer dat de rally een dodelijk slachtoffer eist, zeker niet bij de motoren. Desalniettemin is het ook nu weer een tragedie, die nog wel even na zal dreunen in het rijderskwartier. Voor moteren en quads is de achtste etappe afgelast, maar uiteindelijk zal zoals het altijd gaat bij de Dakar de rally toch gewoon doorgaan. Zodoende kijken ook wij met een ietwat bezwaard gemoed naar de stand in de race na week één.
Motoren
Bij de motoren is er een potentiële sensatie in de maak. Het geval wil namelijk dat KTM al sinds 2001 ongeslagen is in de Dakar als het gaat om eindoverwinningen. Momenteel is de best geklasseerde KTM echter te vinden op de derde plaats, in handen van Toby Price. Toby won de rally vorig jaar, maar moet momenteel de Amerikaan Ricky Brabec (Hondaen Chileen Pablo Quintanilla (Husqvarna) voor zich dulden. Quintanilla beleefde vorig jaar nog een megacrash maar is dus sterk teruggekomen. Een andere favoriet ligt al uit de race: Sam Sunderland is namelijk weer eens uitgevallen. De Brit won in 2017 en werd vorig jaar derde, maar kwam bij al zijn andere deelnames niet aan de finish.
Van de zeven Nederlandse motormuizen zijn er nog drie in koers, te weten Paul Spierings, Edwin Straver en Mirjam Pol. Gerben Lieverdink rijdt nog wel rond, maar doet dat inmiddels buiten mededinging. Voor Guillaume Martens, Olaf Harmsen en Martien Jimmink is het feest voorbij.
Auto’s
Bij de auto’s gaat de strijd zoals verwacht tussen MINI en Toyota. Enigszins verrassend gaat de MINI van Carlos Sainz senior aan de leiding. De Spanjaard wordt vlak op de hielen gezeten door Toyota’s Nasser Al-Attiyah die op exact tien minuten achterstand staat. Veteraan Stéphane Peterhansel staat derde in zijn MINI op een kleine twintig minuten. Daarachter loopt het verschil al op naar drie kwartier.
Bernhard ten Brinke zal normaal gesproken dus wederom de race niet winnen. Hij is wel de beste Nederlander op een voorlopig zevende plaats, met een achterstand van een uur en een kwartier. Tevens houdt Bernhard zijn illustere teamgenoot Fernando Alonso achter zich, met name doordat de Spanjaard veel tijd verloor in de tweede etappe. ‘Nando heeft na enig wijfelen inmiddels al aangegeven dat hij er gebrand op is nog een keer terug te keren om het beter te doen. Het goede nieuws voor Nederland is verder dat alle Nederlandse starters nog van de partij zijn.
Trucks
Met zoveel Nederlandse deelnemers in het truckersgilde hadden we natuurlijk goede hoop dat een van hen mee kon doen om de zege. Helaas lijkt dat voorlopig niet het geval, want KAMAZ leidt soeverein op de plekken één en twee, gevolgd door een MAZ. Dat is dus weinig mazzel voor de rest.
Beste Nederlandse inzending is een van de trucks van Team de Rooy met achter het stuur Janus van Kasteren. Dit team staat op een voorlopige zevende plaats, maar heeft al ruim twee uur achterstand op de leider in de wedstrijd. Vick Versteijnen, Gerrit Zuurmond en Pascal de Baar zijn met hun vrachtbakken uitgevallen.
SSV’s
De Quads slaan we even over, want in dat klassement doen ‘wij’ toch niet mee #oranjebril. Bij de SSV’s hebben we wel een ijzer in het vuur in de vorm van Jurgen van Goorbergh en Kees Koolen. Dit olijke tweetal staat nu zestiende in de race.
O plaat zegt
De grootste tragedie blijven toch de mensen rechten in het land die Dakar organiseert
vaakbenjetebang zegt
@shiva: Dat is zeker waar, maar ik moet zeggen dat het me er niet van weerhoudt om te kijken. Zo’n hypocriet ben ik dan ook wel weer. De beelden zijn (eindelijk) weer weergaloos, zo in die duinen.
kniesoor zegt
@shiva: Organiseert Saudi Arabië de Dakar ? Dacht, dat de organisatie, die door Thierry Sabine op poten is gezet, dat doet.
Verder rijdt tout le monde op brandstof, die voor een belangrijk deel is gebaseerd op de olie, die in SA uit de grond gehaald wordt. Zonder, dat daarbij al teveel bij de mensenrechten wordt stilgestaan. ‘t Is dus wel een beetje selectieve ‘verontwaardiging’.
Tonnie zegt
@shiva: de fantastische landschappen daar hebben weinig te maken met mensenrechten. Dat moet je mijn inziens los van elkaar zien. Wat een prachtige omgeving voor een desert rally.
ghost zegt
Lekenvraag ws maar Wikipedia helpt me ook niet echt..wat is een SSV?
posthumus zegt
@ghost: Staat volgens mij voor Sport Side x side Vehicle. De kleinere buggy’s ed
pablo1971 zegt
Zeg Autoblog, ik waardeer het dat er aandacht wordt geschonken aan de Dakar rally, maar om dit nou alleen te doen op t moment dat er een dodelijk ongeval is geweest, daar doe je de deelnemers mee tekort.
Ik weet hoe het werkt, heb tegen Paulo cs. geraced, 2x in Dakar gestaan met de motor, en ik weet dat de Dakar op niemand wacht. Maar een kleine dagelijke update zou als autosite netjes zijn.
jaapiyo zegt
@pablo1971: het is een beetje een afweging die we moeten maken. Ik vind het als racefan op zich wel mooi dat je comment nu veel bijval krijgt, maar we weten uit ervaring dat niet iedereen zit te wachten op loeiveel Dakar content. Daarom doen we traditioneel eigenlijk alleen een overzicht aan het begin en updates na een week of bij opzienbarende/tragische momenten.
jorden zegt
@jaapiyo: maar iedere natte wind vanuit de F1 moet wel zorgvuldig geanalyseerd worden?
toniominestrone zegt
@jorden: je haalt de woorden uit mijn mond.
2wheeler zegt
@jorden: wil jij soms niet weten dat Leclerc uren naar Vettel kan luisteren?
skinny058 zegt
@jorden: Hey, daar rijdt onze Max…das logisch.
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Dit kortzichtige gelul was er ook bij de 24h van le Mans. Krijg meer het idee dat de redactie het te veel moeite vind om het nieuws bij te houden en er stukjes over te typen/posten!
jaapiyo zegt
@venividivici: het is zoals bij artikelen over de nieuwe auto van Lil’ Kleine, alleen dan omgekeerd. In dat geval staan er talloze reacties onder met de strekking dat niemand ‘dit’ wil lezen en zien we aan het eind van de week dat het weer veruit het best gelezen artikel van de week is. Bij Dakar en andere niche autosportevenementen is er altijd een groepje diehards dat heel enthousiast is in de comments, maar zij zijn de enigen die het lezen.
Nou wil ik niet zeggen dat we hierom alleen maar over Lil’ Kleine moeten schrijven en niet over toffe autosport, maar elke dag een Dakar artikel betekent ook elke dag een artikel minder over auto’s dat anderen willen lezen.
Vwb Le Mans: ik kan me herinneren dat ik er in de afgelopen jaren meerdere verslagen over gemaakt heb, dus weet niet wat je daarmee bedoelt (je wilt 24h livestreamen ofzo?)
Gulli zegt
@jaapiyo: weten we al wanneer Lil Kleine aan Dakar mee gaat doen?
basv zegt
@jaapiyo: Een enkele Dakar update is voor niemand ook iets aan, dat zou hetzelfde zijn als een halfjaarlijkse F1 update halverwege het seizoen. Een dankbaar moet je maken, probeer het eens.
sntial zegt
@pablo1971: dit is Autoblog, niet Autosportblog
marinepower zegt
@sntial: dan ook graag minder onzin nieuws over de F1.
sntial zegt
@marinepower: inderdaad
E550 zegt
@marinepower: Ik klik standaard niet op een F1 artikel. Blijkbaar klikken nog veel mensen op die artikels.
Dutchdriftking zegt
Altijd heel wrang als dit soort zaken gebeuren. “The show must go on” maar wel wat minder uitbundig….
seicilindri zegt
Niemand wil en dodelijk ongeluk in de Dakar. Dat gezegd hebbende moeten we er ook niet te lang bij stilstaan. Dakar is een ruwe rally en een van de laatste grote avonturen. De dood raced bij elke autosport mee en komt bij de Dakar helaas regelmatig als winnaar uit de bus. De deelnemers weten en accepteren dat. Dat maakt het niet leuker maar geeft Dakar wel mede zijn cult status.