Een dakkoffer met accu moet zorgen voor extra range. Wel hebben we onze twijfels over de gewichtsverdeling.
In het vorige artikel hier op Autoblog hadden we het onder ander over de BMW M3 CSL. Dat was de eerste BMW straatauto met een carbon dak. Ondanks dat een standaard dak ook niet veel weegt, deed BMW het niet alleen voor een lager gewicht, maar ook voor een lagere zwaartepunt. Minder gewicht hoog in de auto is alleen m aar beter.
Dus we moesten onze wenkbrauwen fronsen toen we het idee hoorden van Ford om een dakkoffer met een accu te ontwikkelen. Een beetje fatsoenlijke accu weegt al gauw 100 kilogram of meer. Hoe til je zo’n accu op? En hoe moet je ‘m bevestigen? En wat doet het met de rijeigenschappen? Die vragen komen namelijk boven borrelen.
Nieuw patent van Ford
Het product is nu nog niet verkrijgbaar bij de Ford-dealer. Ford heeft een patent ingediend voor een dakkoffer met accu. De bedoeling is dat je deze kunt gebruiken als je ergens bent waar géén laadpalen zijn, met name voor de elektrische offroaders. Dus in plaats van een jerrycan heb je dan een extra accupakket mee. Een scherpe lezer (RDale) van het Lightning Forum (voor de elektrische pick-up) kwam het patent tegen.
Daarop is duidelijk een dakkoffer met accu te zien. Althans, dankzij de stekker die eruit komt lijkt het een accu te zijn. Er zijn koelsleuven aanwezig om de batterij op de juiste temperatuur te houden. Bijzonder is dat de auto zijn energie tijdens het rijden uit de accu kan halen. Er is een module die in de gaten houdt waar de elektromotor het beste zijn energie vandaan kan halen.
Dakkoffer met accu: gaat dat werken?
Kortom, het idee lijkt helemaal geweldig te zijn. Op dat gewicht na, dan. De meeste auto’s hebben een daklast van 50 tot 100 kilogram. Met een accu zit je zoals gezegd al snel op veel meer. Dan komt dat gewicht ook precies op de plaats waar je het niet wil hebben.
En als er een auto is die je niet topzwaar wil maken, dan is het een 4×4 of pickup die al een stuk hoger en minder stabiel zijn. Helemaal bijzonder omdat Ford in de jaren ’90 ooit een issue had Ford Explorers die omrolden… Misschien dat ze de topsnelheid verlagen naar een veilige, eh, 10 km/u als de dakkoffer met accu gemonteerd is? Wel goed voor de actieradius…
Via: InsideEVs
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
driver79 zegt
Ford zal de bevestiging op het dak dan verstevigen. Een gemiddelde dak bevestiging kan dit gewicht helemaal niet aan. Of tenminste durven auto fabrikanten geen hoger gewicht op te geven.
Flutterbear zegt
Tuurlijk wel. Denk je dat gewicht van een dakkoffer beperkt blijft tot zwaartekracht? Bij stilstand kan er makkelijk 300-400 kg op het dak, anders zou het concept daktenten ook niet echt populair zijn.
Het probleem zit echter in rijgedrag wanneer je zo hoog gaat laden. Gezien een elektrische auto ook in de bodem flink wat gewicht heeft kan dat misschien nog best op het dak hebben.
Robert zegt
Bij stilstand kan er inderdaad makkelijk 300-400 kg op het dak, waarschijnlijk nog wel meer ook. Maar dat doet helemaal niet ter zake; de sterkte van een dakconstructie (in casu: de A-, B- en C-stijlen) is bedoeld om de algehele kooiconstructie die de auto z’n stijfheid te geven, niet bedoeld is om een continue last te dragen.
En dan is er nog eens het rijgedrag, waarbij een toplast een dermate gevaarlijke instabiliteit veroorzaakt, dat dit feitelijk zou moeten worden verboden. Ik heb gewerkt bij een installateur, waarbij verlengde en verhoogde Sprinters reden die ondanks hun gigantische dakoppervlak niet meer dan 75 kg. op het imperial mochten hebben. Als je dat terugrekent naar de afmetingen van een doorsnee SUV, dan hou je daar waarschijnlijk maar een fractie van over. In géén geval de hoeveelheid om een extra accupakket op het dak mee te torsen.
Flutterbear zegt
Dak oppervlakte heeft er niets mee te maken. De verhoging van de bus wel. Een SUV is al een stuk lager. Bij een sedan zoals de Model 3 kan je waarschijnlijk wel een flinke last op het dak kwijt, alleen de dagen dat een Saab zichzelf op zijn kop in stand hield zijn inderdaad wel voorbij. Een beetje caravan rijder weet dat ook. Gewicht moet laag en zo dicht mogelijk bij de as.
Robert zegt
Een SUV is inderdaad een stuk lager dan een Mercedes Sprinter. Maar daar staat tegenover dat de wielbasis en de spoorbreedte van een SUV óók een stuk kleiner zijn dan van zo’n grote bus. Ik heb de actuele cijfers niet paraat, maar het zou me verbazen als de daklast legaal boven de 50 kg zou uitkomen.
mashell zegt
Het plaatje suggereert een elektrische Bronco!
atrak zegt
Dit is echt de uitvinding van het jaar. Lekker veel gewicht op je dak, zal goed werken met een elandtest.
Jagris zegt
Haha het moet niet gekker worden. Hoe haal je makkelijk die dakkoffer eraf dan als die 100 kilogram weegt? En het zwaartepunt helpt ook niet mee voor de rijeigenschappen.
JJ zegt
Bedankt voor deze opsomming van het artikel.
pignon zegt
Het is een patentaanvraag hè. Dat Ford dit doet uit strategisch defensieve overwegingen kan ik nog begrijpen. Maar de doelgroep lijkt me voor deze toepassing wel heel erg klein. Veel meer dan een ‘verantwoorde’ milieu-expeditie kan ik niet bedenken.
schuimbekje3 zegt
bij ford werken geen autokenners, dasr werken alleen bonentellers..
zo zijn al die landrover blokjes al die ford ecoboost blokjes en die camper motorblokjes naar de schroothoop gezonden.. allemaal acckuntants die op 20 punten net de marge verwijderen voor een paar dollar winst en als je dat op 20 punten doet, dan gaat het gegarandeerd fout..
dit is ook weer zo’n ding…
150kg aan accu op het dak… krijg je straks weer doormiddengebroken fordjes omdat de accu in het compartiment zakt… want de bonentellers hebben natuurlijk ook geschaaft aan de dikte van het metaal voor het dak… 1mm dunner is toch weer een paar dollar minder productiekosten…
echt 180 graden het tegenovergestelde van bijv subaru…
zo waren de chinezen 15 tot 20 jaar geleden…
flyerbunch zegt
Ze zijn niet de eerste met zo’n concept, anwb rijd/reed ook rond met een aanhangwagen dat een grote batterij is als je opeens stil komt te staan. Die fabrikant wilde zoiets ook pariculier aanbieden of verhuren. Leuk nieuws voor dieven ipv katalysatoren stelen. Brengt wrs ook meer op!
cossiekiller zegt
Als je goed kijkt zie je wel dat ze de batterijen helemaal onderaan in de dakkoffer willen leggen. En dan gaat je zwaartepunt helemaal ok zijn!! Want beneden ;-)
Ford doet dat goed. Toppie