Daniel Ricciardo praat over zijn opvolger Pierre Gasly

Auteur: , 21 Reacties

Max Verstappens oude teammaat over Max Verstappens nieuwe teammaat.

mellow-yellow

De wereld van de Formule 1 is aanbeland in de zomerpauze en dat betekent een ideaal moment om de tussenbalans op te maken voor teams en coureurs. Hebben zij de juiste keuzes gemaakt? Voor Daniel Ricciardo geldt dit waarschijnlijk nog meer dan voor de andere coureurs. Het is namelijk exact een jaar en een week geleden dat bekend werd dat DR3 Red Bull voor dit jaar ging verlaten ten faveure van Renault.

Onlangs reïtereerde Ricciardo nog dat hij voorlopig geen spijt heeft van zijn move, ook niet nu Max Verstappen met de Red Bull-Honda poles en zeges scoort. Natuurlijk had hij wel de onboard gekeken van Max’ pole ronde in Hongarije en schiet het dan door zijn hoofd dat die auto wel erg lekker op de weg ligt. Maar er waren nou eenmaal voldoende redenen om een ander avontuur aan te gaan. De meeste daarvan kenden we al (meer geld, de wankelende positie ten opzichte van Max in het team, Azerbeidzjan 2018), maar daarnaast gaf RIC onlangs nog aan dat het feit dat Simon Rennie dit jaar niet meer zijn race engineer zou zijn ook een belangrijke rol speelde. Uiteindelijk kwam het neer op de welbekende ‘optelsom’.

Het gebrek aan ‘spijt’ kan ook nog komen door twee andere factoren. Ten eerste is races winnen natuurlijk tof, maar Ricciardo heeft er (net als Max inmiddels) al zeven te pakken. De volgende stap is kampioen worden en zelfs het team van Red Bull heeft er weinig fiducie in dat het dat dit jaar kan bewerkstelligen. Een nog belangrijkere reden om blij te zijn dat je niet Max’ teamgenoot bent wordt gevormd door de benige restanten van Pierre Gasly, wiens F1 carrière in twaalf races aan stukken gescheurd is door The Dutch Lion. Ricciardo zegt hierover tegenover MotorsportWeek:

It’s a tough one with him now because it is…The reality is reality – he is a long way off Max. So on one side they are happy with Max and the first pole for him. But on the other hand I think deep down they know that they could be scoring a lot more points. I don’t know what it is at the moment with Pierre because last year he got some big results with Toro Rosso, which was clearly not as good a car as the Red Bull. So a tough one. I know Max as a team-mate. I know he is…And I didn’t expect Pierre to come out and beat him. I’m not surprised that Max is beating him, but I am surprised at the gap.

Hij weet dat hij waarschijnlijk net op tijd uit de klauwen van MV33 ontsnapt is, die honingdas.



21 reacties

Die Ricardo is wel een knappe jongen, aldus mijn vrouw…
Tijd om haar … Laat ook maar.
@rachid: omruilen voor een buitenlandse… Die klagen nergens over ;)
@alfaromeoman: kost wat maar dan heb je ook wat?
Begrijp het wel. Voor 40 miljoen was ik ook vertrokken. Aan de andere kant had hij bij RB waarschijnlijk ook meer geld gekregen dan dat zijn achterkleinkinderen zouden kunnen opmaken.
Rosberg deed in 2016 het tegenovergestelde. Die bleef bij MB, en deed het hele jaar niets anders als kampioen worden. Dat had Ricciardo natuurlijk ook kunnen proberen.
@pomoek: Zijn salaris is 15 mln
@theblazerunner: helemaal zeker weet ik het niet, maar ik begreep 40 miljoen, over 2 jaar, dat zou ook blijken uit de rechtzaak die zijn vorige manager heeft aangespannen. https://www.google.com/amp/s/www.gpfans.com/amp/article.php%3fid=8058
Leuke van komkommertijd is dat alle coureurs op het strand liggen en alle nieuwssites dagelijks met interviews komen.
@bernoulli: straks ga je me nog vertellen dat coureurs soms van team wisselen in de zomerstop!
Blijf het toch maar een rare move vinden. Hij zegt dat hij bij Renault is om naar de toekomst toe een WK waardige wagen te hebben, maar dit had hij even goed bij Red Bull kunnen doen? Ik denk als er 1 team is dat het beste uit de verf gaat komen als alle regels gereset worden (2021) dan is het Red Bull wel. Hij is geswitched omdat hij donders goed wist dat hij Max niet de baas ging kunnen zijn.
@brent_decat: dat is eerder een diepe hoop dan feit. Met de laatste grote wijzigingen in het reglement , 2016 —> 2017 met de bredere auto’s en banden was het ook niet Red Bull wat gelijk vooraan stond. Het kan dus net zo goed zijn dat Mercedes weer een wat grotere voorsprong krijgt of dat een team als McLaren ineens iets vind wat de rest (nog) niet heeft
@gertjan2012: Haha ja het is wel een diepe hoop. 2016-2017 stonden ze inderdaad niet vooraan, maar ik wijd dat vooral aan de Renault motor. Overigens gaan ze in 2021 het gehele aero concept aanpassen, iets wat ze in 2016-2017 niet gedaan hebben (meer downforce en bredere banden met een platte vloer =zelfde principe). Ze willen terug gebruik gaan maken van het ground effect en hier zie ik Red Bull met aero guru Adrian Newey toch het beste uitkomen. Koppel dit dan aan een Honda motor die het vele malen beter doet dan de Renault motor en je hebt een Red Bull die voor het WK kan vechten.
@gertjan2012: Helemaal waar, maar toen was Red Bull een works-team en geen Fabrieksteam. Nu kunnen ze de auto vele malen beter aanpassen op de motor en vice-versa. Uiteindelijk blijft het wel goede hoop hebben.
@FB_100001036415374: de Honda motor was vorig jaar nog niet bepaald top, dus door die switch was er ook een risiko dat RB zou terugvallen. Er zullen wel meer dingen achter de schermen hebben gespeeld. En Renault leek vorig jaar op weg naar voren en hebben in het verleden meerdere kampioenschappen gewonnen, dus zo gek vond ik het niet. Achteraf is het altijd makkelijk praten.
@FB_100001036415374: Herinner je je de overstap van Lewis van McLaren naar Mercedes nog?
Carlos Sainz heeft nog maar 5 punten minder dan Pierre Gasly.

Als RBR echt voor de tweede plek bij de constructeurs wil gaan, dan mag er wel iemand actie gaan ondernemen. Afwachten tot Gasly beter gaat presteren lijkt mij een zinloze zaak.
@awesome: Trap onder z’n hol bij die Gasly. Gewoon een nutteloos croissantje…
Ik zag gister een interview met hem, in een Clio V6 waarin hij vertelde net een Ferarri 275 heeft gekocht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).